Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko skitsofrenia oikeasti jokin trauma jonka käsittely mennyt pieleen?

Vierailija
20.02.2020 |

Minulla ei itsellä ole mitään diagnoosia mutta olen vierestä seurannut ja tullut ajatelleeksi. Esim. kontrolloiva kiintymyssuhde ja muutenkin erikoista ajattelua perheessä, emotionaalisen hylkäämisen tunne. Myös minä olen joutunut altistumaan elämässäni noille, mutta se ei ole ehkä ollut niin hienovaraista vaan suorempaa ja olen osannut pistää jonkun puolustuksen päälle tai suuttua. Tuntuu että tämä oireileva ihminen on luottaessaan antanut satuttaa jotenkin sitä minuutta, jota minä puolestani olen jostain syystä kyennyt suojaamaan. Ja toisaalta kun hänen kanssaan puhuu, siis kuin normaalille ymmärtävälle ihmiselle, ei hän vaikuta niiiin erikoiselta. Mutta kun hän saa myös alentavaa kohtelua ja uskoo sen.. voiko se olla vaikuttamatta. En tykkää edes siitä, että lääkkeitä syötetään niin paljon. Kemiallisilla aineilla yritetään parantaa henkisiä asioita, joopa joo.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on ehkä huonosti muotoiltu..

ap

Vierailija
2/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskolla joo. Ja hänen äitisuhteensa oli todella tiivis ja kontrolloiva. Siinä

Vaiheessa kun piti itsenäistyä sairastui. Olen itse onnekas siinä mielessä että äitini ei pitänyt minusta ja jätti minut oman onneni nojaan kasvamaan. Ei helppoa sekään mutta Sisareni osa surullinen. Lääkkeillä muutettu hänet ihan muodottomaksi möykyksi ja aivotoiminnot hidastuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni erittäin vahvasti perinnöllinen.

Vierailija
4/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään psykologi, mutta ainakin traumat tai kuormittavat olosuhteet voivat laukaista jonkin sellaisen mielen sairauden, joka vakaammissa oloissa voisi pysyä piilevänä. Skitsofrenia on ymmärtääkseni kyllä perinnöllistä. 

Sairauksien diagnosoiminen voi olla myös vaikeaa (paitsi lasusossuille). Voi olla niinkin, että skitsofreniadiagnoosi on väärä ja kyse onkin traumoista. 

Vierailija
5/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitteletko 70-luvulta? Skitsofrenia on aivojen sairaus, joka periytyy voimakkaasti. Sen todennäköisyyttä lisää tutkimusten mukaan loppuvuodesta syntyminen tai äidin raskauden aikainen tulehdussairaus.

Mitä enemmän opimme aivoista, sitä enemmän paljastuu, että ennen lapsuuden traumoilla tms. selitetyt sairaudet ja vammaisuudet ovat elimellisiä poikkeavuuksia. Esimerkiksi kelpaa skitsofrenian lisäksi esimerkiksi autismi, joka oli vielä 80-luvulle asti tunnekylmän äidin vika.

Vierailija
6/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun siskolla joo. Ja hänen äitisuhteensa oli todella tiivis ja kontrolloiva. Siinä

Vaiheessa kun piti itsenäistyä sairastui. Olen itse onnekas siinä mielessä että äitini ei pitänyt minusta ja jätti minut oman onneni nojaan kasvamaan. Ei helppoa sekään mutta Sisareni osa surullinen. Lääkkeillä muutettu hänet ihan muodottomaksi möykyksi ja aivotoiminnot hidastuneet.

No sama juttu! Minusta nimenomaan tämän ihmisen äitisuhde on tuollainen. Tiivis ja ikään kuin välittävä, mutta samaan aikaan jotenkin manipuloiva. Eikä tämä äiti välttämättä edes tarkoita sitä niin. Jos se on vain hänen tapansa toimia, manipulointi. Ei luottamusta ihmisiin niin helpoiten kokee pärjäävänsä sitten sillä.

ap

Vierailija
7/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trauma ja dissosiaatio

Vierailija
8/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabiksessa ei ole juuri mitään pahaa tai eikä mitään väärää. Se on suomen laki joka teki musta narkkarin. Olen yhtä paljon narkkari kuin viikonloppuisin vapaalla kaljaa kittaava duunari tai viinejä lipittävä toimistotyötekijä on juoppo.

Tiesit sen aloittaessasi ja teit itse itsestäsi narkin. Normaalia narkkiskeidaa on syyttää muita omista ongelmista ja virheistä.

Narkomaani on henkilö joka on riippuvainen huumausaineista. Minä en ole riippuvainen muusta kuin nikotiinista joten joo ehkä minä sitten olen kuin olenkin narkomaani.

Sitten kun aletaan kunnolla ajattelemaan niin laittomia päihteitä kutsutaan huumausaineiksi. Laillisia päihteitä päihteiksi. Kieltolain aikaan alkoholi oli huume eli kaikki alkoholia juovat olivat siis narkomaaneja, huumehörhöjä. Jos kannabis laillistettaisiin siltä lähtisi huumestatus pois aivan kuten lähti alkoholiltakin kun kieltolaki purettiin.

Ennen kuin raivoalapeukutat niin ajattele asioita sekä ota selvää. Tosin en ole varma kykenetkö vaativaan ajattelutyöhön mikäli olet liuottanut aivojasi alkoholilla jo vuosikymmenien ajan sekä iskostanut syvälle alitajuntaasi vuosikymmeniä jatkuneen demonisoivan sekä valheellisen propagandan kannabiksen pahuudesta ja alkoholin hyvyydestä.

Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
9/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata. Mutta olen myös pohtinut tätä. Kaveri sairastui skitsofreniaan aikuisiällä henkisesti kuormittavassa tilanteessa, johon liittyi omien moraalis-eettisten rajojen pitkäaikaista ylittämistä. Oli useampi sairaalajakso ja lääkitystä ja terapiaa monta vuotta.

Vuosien päästä tasapainoisessa elämäntilanteessa pystyi lopulta luopumaan lääkkeistä ja on pysynyt jo vuosia ns. terveenä. Kuitenkin ajattelussaan ja toiminnassaan on edelleen jollain tapaa maanisia ja yksioikoisen mustavalkoisia, joustamattomia malleja ja piirteitä. Valitettavasti en pysty sanomaan, onko tämä skitsofrenian / psykoosien jälkimaininkeja vai persoonallisuuden piirre, joka altisti sairastumiselle. Luulen, että mukana on peruspersoonallisuutta, mutta sairauden puhkeaminen on vahvistanut näitä piirteitä entisestään.

Vierailija
10/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabiksessa ei ole juuri mitään pahaa tai eikä mitään väärää. Se on suomen laki joka teki musta narkkarin. Olen yhtä paljon narkkari kuin viikonloppuisin vapaalla kaljaa kittaava duunari tai viinejä lipittävä toimistotyötekijä on juoppo.

Tiesit sen aloittaessasi ja teit itse itsestäsi narkin. Normaalia narkkiskeidaa on syyttää muita omista ongelmista ja virheistä.

Narkomaani on henkilö joka on riippuvainen huumausaineista. Minä en ole riippuvainen muusta kuin nikotiinista joten joo ehkä minä sitten olen kuin olenkin narkomaani.

Sitten kun aletaan kunnolla ajattelemaan niin laittomia päihteitä kutsutaan huumausaineiksi. Laillisia päihteitä päihteiksi. Kieltolain aikaan alkoholi oli huume eli kaikki alkoholia juovat olivat siis narkomaaneja, huumehörhöjä. Jos kannabis laillistettaisiin siltä lähtisi huumestatus pois aivan kuten lähti alkoholiltakin kun kieltolaki purettiin.

Ennen kuin raivoalapeukutat niin ajattele asioita sekä ota selvää. Tosin en ole varma kykenetkö vaativaan ajattelutyöhön mikäli olet liuottanut aivojasi alkoholilla jo vuosikymmenien ajan sekä iskostanut syvälle alitajuntaasi vuosikymmeniä jatkuneen demonisoivan sekä valheellisen propagandan kannabiksen pahuudesta ja alkoholin hyvyydestä.

Kaikkea hyvää sinulle.

Noni hieno juttu. Copypastea ja postailua väärälle langalle. sori.

Vierailija
11/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiöpsykaa. Skitsofrenia puhkeaa tyypillisesti varhaisessa aikuisuudessa. Se ei liity itsenäistymiseen mitenkään, paitsi siten ajoittuu samaan aikaan.

Skitsofrenia kuitenkin saattaa oireilla jo ennen varsinaista puhkeamista. Siskosi oireet ovat voineet olla tiiviin äitisuhteen taustalla. Ennen taudin puhkeamista potilailla on usein jo ahdistusta, pelkoja tms. enemmän kuin muilla. Hän on oireiden takia ehkä etsinyt äidistä enemmän turvaa.

On totta, että neuroleptit ovat rajuja lääkkeitä. Skitsofrenia kuitenkin ihan jo sinällään aiheuttaa kognitiivisten kykyjen heikkenemistä ja ihan aivokuvissa näkyvää aivokatoa.

On aika surullista, miten vähän ymmärrät lähiomaisesi sairautta ja ilmeisesti vieläpä syytät äitiäsi siitä!

Vierailija
12/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani sairastui skitsofreniaan miltei heti alettuaan poltella hippitupakkaa. Tuskin oli traumoja.

Vierailija
13/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani sairastui skitsofreniaan miltei heti alettuaan poltella hippitupakkaa. Tuskin oli traumoja.

Ikävä kuulla. Hänellä oli kyseiselle sairaudelle alttius. Kasvatin itselleni kannabista ja ennen kiinnijäämistäni kerkesin polttamaan sitä useita kilogrammoja. En sairastunut psykoosiin enkää skitsofreniaan.

Vierailija
14/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ihminen jolle ei ole geneettisesti mahdollista sairastua skitsofreniaan ei sairastu vaikka olisi munkälaiset traumat.

Joku jolla on skitsofrenia ns. geeneissä voi sairastua trauman johdosta ja joku ihan vaan sairastuu ilman traumaakin.

Vierailija
15/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiöpsykaa. Skitsofrenia puhkeaa tyypillisesti varhaisessa aikuisuudessa. Se ei liity itsenäistymiseen mitenkään, paitsi siten ajoittuu samaan aikaan.

Skitsofrenia kuitenkin saattaa oireilla jo ennen varsinaista puhkeamista. Siskosi oireet ovat voineet olla tiiviin äitisuhteen taustalla. Ennen taudin puhkeamista potilailla on usein jo ahdistusta, pelkoja tms. enemmän kuin muilla. Hän on oireiden takia ehkä etsinyt äidistä enemmän turvaa.

On totta, että neuroleptit ovat rajuja lääkkeitä. Skitsofrenia kuitenkin ihan jo sinällään aiheuttaa kognitiivisten kykyjen heikkenemistä ja ihan aivokuvissa näkyvää aivokatoa.

On aika surullista, miten vähän ymmärrät lähiomaisesi sairautta ja ilmeisesti vieläpä syytät äitiäsi siitä!

Olet ilmeisesti skitsofreniaan sairastuneen äiti? Voisitko itse jättää nyt toisen kokemuksesta syyllistämisen?

Vierailija
16/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreniasta ei tiedetä tarpeeksi ja sen takia kaikenlaisia huuhaateorioita esiintyy siellä täällä. Kannattaa ottaa selvää, asiallista tietoa löytyy esimerkiksi terveyskirjastosta ja skitsofreniainfosta. Skitsofrenia on vakava aivosairaus ja sitä ei vanhemmat ole lapselleen aiheuttaneet. Jos näin olisi, maailmassa olisi varmasti enemmän skitsofreniaa sairastavia.

Vierailija
17/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofreniasta ei tiedetä tarpeeksi ja sen takia kaikenlaisia huuhaateorioita esiintyy siellä täällä. Kannattaa ottaa selvää, asiallista tietoa löytyy esimerkiksi terveyskirjastosta ja skitsofreniainfosta. Skitsofrenia on vakava aivosairaus ja sitä ei vanhemmat ole lapselleen aiheuttaneet. Jos näin olisi, maailmassa olisi varmasti enemmän skitsofreniaa sairastavia.

Siinä tapauksessa ihan pieniä vauvoja pitäisi syntyä skitsofrenian kanssa?

Vierailija
18/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, jos voit AIHEUTTAA tuon lapselle, TÄYSIN LAILLISESTI.

Mun käsitys on myös, että skitsofrenia johtuu ylikontrolloivasta, narsistisesta äidistä. Hän ei kunnioita vauvan haluja, vaan on tunkeileva, esim. pakottaa katsekontaktiin. Häiriintynyt kohtelu pilaa vauvan aivot, ja sitten lääkkeillä se yritetään peittää. Skitsofrenia on käsittääkseni trauma, josta lapsen äiti ei anna mahdollisuutta eheytyä - hän haluaa pitää lapsen mielessä tiukassa otteessaan, määrätä mitä saa sanoa ja jopa ajatella. 

Vierailija
19/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla voi olla trauma ja ne oireet tulkitaan skitsofreniaksi.

Joillain voi olla pahoja henkiä ja ne aiheuttavat sen että he kuulevat ääniä tai ne käskevät esim. tappamaan.

Vierailija
20/56 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa ihan pieniä vauvoja pitäisi syntyä skitsofrenian kanssa?

Häh? On ihan tyypillistä, että sairauksilla on ikä, jolloin se tavallisesti puhkeaa. Skitsofreniassa se on varhaisaikuisuus, Alzheimerin taudissa vanhuus jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi