Onko rikkaissa mielestäsi jotain vastenmielistä?
En tarkoita ketään yksittäistä rikasta, vaan rikkaita ylipäätänsä.
Kommentit (77)
Ahneus, itsekkyys, omahyväisyys, ylimielisyys.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen kanssa kuukausitulojen brutto yli 17 000 E, sitä joku voisi ajatella rikkaan tuloksi. Mutta tuo palkkatuloa, ja verotettava tulo (lisänä etuisuuksien verotus) jättää käteen alle 8000 euroa. Hyvin harva on rikas pelkän palkkatulon perusteella, kyllä siihen vaaditaan pääomatuloja ja usein perittyä varallisuutta. Eli niitä oikeasti rikkaita on Suomessa hyvin vähän.
Voi teitä raukkoja kun olette noin köyhiä :(
Ei sinänsä, mutta usein rikastuminen on seurausta muiden ihmisten kärsimyksistä. Esim. jos on rikastunut menestyvällä vaatefirmalla, joka teettää tuotteensa halpamaissa riistotyövoimalla, näin ääriesimerkkinä. Monet rikkaat eivät myös ota huomioon itselleen suotuisia olosuhteita, esim. varakkaita vanhempia joilla ollut mahdollisuus maksaa hyvä koulutus ja tukea vaikka sen menestyneen firman perustamista avokätisesti, vaan kehuvat miten ovat itse kaiken menestyksen takana, ilman apua ja että kuka tahansa pystyy samaan.
On ihan luonnollista että varakkuudessa on eroja, mutta se ärsyttää jos ei nähdä negatiivisia seuraamuksia muille, tai sitä että itse on saanut apua siihen rikastumiseen muilta.
Hyvä kysymys, etenkin jos peruuttaa ensireaktiosta hetkeksi ajattelemaan...
Rikkaudessa ei sinänsä ole mitään väärää tahi ongelmaa. Rikkaus ei siis ole pulma.
Ongelmia näen lähinnä siinä jos rikkaus on saavutettu esim. veronkierron tai alaisten törkeiden työehtojen kautta. Suoranaiset rikolliset keinot ovat toki vielä pahempia.
Mutta rikkaus itsessään? Ei, se ei ole minulle mikään punainen lippu. Jotkut rikkaat ovat hyvinkin humaaneja kanssakäymisessään: korkeatasoisen sivistyksensä ansiosta osa heistä osaa esim. keskustella sujuvasti käytännössä minkä tahansa "kansanluokan" kanssa tuomatta lainkaan esiin sitä että heillä on pelkässä takataskussa enemmän rahaa kuin keskustelukumppani tienaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vain se, että heistä suurin osa välttelee veronmaksua.
Miten? Ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole sulta mitenkään pois. Itse et varmaan saa aikaiseksi mitään joten muiden täytyisi sinulle heitellä jotain almuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten? Ei ole mahdollista.
Ihan oikein että välttelevät. Naurattaa tämä.
Ei kai minulla mitään sitä vastaan ole, että joku on rikas. Luonne se on, joka tekee ihmisestä vastenmielisen. Esim. Se rikas korttipeluri, jonka nimeä en muista, se parrakas ukko, joka talutti naisia talutushihnassa. On niissä naisissa yhtä paljon vikaa, että tuollaiseen suostuu. Tuollainen epäinhimillisyys saa menettämään melkein uskon kaikkeen hyvään. Sitten tietysti tutkitusti psykopaatit pääsee korkeille palleille, koska haluavat statusta hinnalla millä hyvänsä.
Tiedän sitten varakkaita, jotka ovat mukavia ja ysätävällisiä tavallisia ihmisiä, jotka ovat luultavasti ahkeruudella ja pitkäjänteisyydellä ansainneet omaisuutensa, mikä on kunnioitettavaa.
Elän Kelan tuilla (köyhä opiskelija) ja en ole katkera rikkaille, paitsi niille rikkaille, jotka äänestävät Kokoomusta/Keskustaa. Nuo hallitukset vaan huonontaa meidän elämää. Opintotukeakin leikattiin aivan liikaa joten opiskelijat pakotetaan ottamaan lainaa. Kohdellaanko muita ryhmiä Suomessa niin huonosti kuin opiskelijoita? Aivan kun mua rangastaisiin siitä, että opiskelen. Se on varma, että jos kohta tulee taas oikeistohallitus niin rupean elättiloiseksi tai muutan pois täältä.
N18
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen kanssa kuukausitulojen brutto yli 17 000 E, sitä joku voisi ajatella rikkaan tuloksi. Mutta tuo palkkatuloa, ja verotettava tulo (lisänä etuisuuksien verotus) jättää käteen alle 8000 euroa. Hyvin harva on rikas pelkän palkkatulon perusteella, kyllä siihen vaaditaan pääomatuloja ja usein perittyä varallisuutta. Eli niitä oikeasti rikkaita on Suomessa hyvin vähän.
Miten on mahdollista että jää noin vähän käteen? Meillä kutakuinkin täsmälleen sama tilanne ja käteen jää n. 9500 €. Tulot siis n. 10 + 7 t€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä raukkoja kun olette noin köyhiä :(
Ei olla köyhiä, mutta tällä esimerkillä näytän kuinka "taviksia" kuitenkin Suomessa ylimpään tuloluokan kymmenykseen kuuluvista ihmisistä ovat. Maksetaan asuntolainoja hieman nopeammin, asunnon lisäksi mökki ja mahdollisuus halutessa käydä silloin tällöin ulkomailla. Mutta tässäkin tuloluokassa ollaan hyvin kaukana niistä rikkaista mitä tässä aloituksessa ehkä haetaan.
Vasemmistolaisille rikkaat ovat sama kuin persuille mammut: kaiken pahan alku.
Ei. En itse ole rikas ja se surettaa kun rikkaan elämä on niin paljon helpompaa ja vapaampaa. Mulle tulee inho siitä, jos luen jonkun silakkaliikeläisten rikkaiden tappofantasioita tai vaan jonkun sossutapauksen haukkumista ja rutinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole sulta mitenkään pois. Itse et varmaan saa aikaiseksi mitään joten muiden täytyisi sinulle heitellä jotain almuja.
Wow, sieltä tuli loukkaantuja. Kokoomuslainen? Rikkaat rikastuu, palkansaajat köyhtyy. Miksi? Koska rikkaat ovat ahneita. Rikkaat niitä hintoja nostavat ja palkkojen määrästä päättävät. Joten kyllä heidän loputon ahneutensa on moneltakin miljoonalta ihmiseltä pois. Olen pahoillani ettet kykene ymmärtämään isoja kokonaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, alapeukuttajien mielestä rikkaat ovat vastenmielisiä, oli mikä oli ja kyllä pitää muidenkin olla tätä mieltä. 😂
Määrittele rikas
Tää on ap:n heiniä
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Elän Kelan tuilla (köyhä opiskelija) ja en ole katkera rikkaille, paitsi niille rikkaille, jotka äänestävät Kokoomusta/Keskustaa. Nuo hallitukset vaan huonontaa meidän elämää. Opintotukeakin leikattiin aivan liikaa joten opiskelijat pakotetaan ottamaan lainaa. Kohdellaanko muita ryhmiä Suomessa niin huonosti kuin opiskelijoita? Aivan kun mua rangastaisiin siitä, että opiskelen. Se on varma, että jos kohta tulee taas oikeistohallitus niin rupean elättiloiseksi tai muutan pois täältä.
N18
Aika harvassa maassa opiskelu on ilmaista. Opiskelijoiden ei ole pakko ottaa lainaa vaan voivat mennä töihin kuten niissä maissa missä opiskelu maksaa. Monella alalla on kova työvoimapula, etenkin juuri niillä mitkä ovat opiskelijoillekin sopivia. Tämähän kyllä syö sitä aikaa kun pitäisi roikkua somessa ja pitäisi oikein vaivaakin nähdä rahan eteen kun sitä ei annetakaan lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wow, sieltä tuli loukkaantuja. Kokoomuslainen? Rikkaat rikastuu, palkansaajat köyhtyy. Miksi? Koska rikkaat ovat ahneita. Rikkaat niitä hintoja nostavat ja palkkojen määrästä päättävät. Joten kyllä heidän loputon ahneutensa on moneltakin miljoonalta ihmiseltä pois. Olen pahoillani ettet kykene ymmärtämään isoja kokonaisuuksia.
Kysynnän ja tarjonnan laki päättää sekä palkoista että hinnoista. Emme elä kommunismissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysynnän ja tarjonnan laki päättää sekä palkoista että hinnoista. Emme elä kommunismissa.
AHAHAHAHAAA kyllä joo. Suomessa on työvoimapula, kas kumma kun palkat ei silti nouse. Siinä sulle sitä kysynnän ja tarjonnan lakia.
Etpä taida tuntea yhtäkään. Lehdessä olet saattanut kuvan ja nimen nähdä.