Toimeentulotuesta päättävä henkilö evää laskelmalla helmikuun tuen
Maksettu kahdelle hengelle tammikuulta 1100 + 400
Vuokra tammikuu ja helmikuu yhteensä 1200
Asumistuki tammi ja helmi 500
Toisen henkilön palkka per kk noin 800-900 (ulosottoja)
Ulosotossa olevaa pitäisi avustaa niin, että jää vuokran yms. jälkeen noin toimeentulotuen kokoinen osuus. Meneekö tämä nyt näin ettei mitään saada helmikuulle? Ja eikö puolisolle makseta mitään tuohon vuokrien maksuun?
Kommentit (63)
Onpas korkea vuokra kahdelle ihmiselle. Eikai ne nyt ihan jumalattomia summia maksa vuokraa. Tosin ehkä ymmärrän, jos on monta lasta, mutta kirjoitit vain kahdesta henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
"Ulosotossa olevaa pitäisi avustaa niin"
Ei, velat on kärsittävä. Yhteiskunnan tehtävänä ei ole rahoittaa luottolaitoksia ja ylläpitää syöpäläisten kerskakulutusta sillä onhan se perinselvää ettei ole voinut velkaantua muuten kuin kerksaillen ökykuluttamalla!
Pienituloinen kärsii ne velat usein niin, että eletään pelkillä etuuksilla ja annetaan velkojen vanhentua. Kallein systeeemi ikinä, eikä kukaan hyödy. Ihminen syrjäytyy, velkojat saavat korkeintaan pienet veronpalautushilut vuodessa (perinnönkin saa velkojien ulottumattomiin), etuuden juoksevat. Mitä jos ainakin osa velallisen tuista tulisi ihan oman työn kautta?
Kaikkien velat eivät ole pikavippejä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus joutuu maksamaan toimeentulotukea ulosoton asiakkaille.
Esimerkiksi asumistuki lasketaan niin, että ulosottoa ei huomioida vähennyksenä. Ja se lasketaan bruttotuloista. Mikä sekin outoa, koska asuminen maksetaan niistä tuloista, jotka jäävät ulosoton ja verotuksen yms. jälkeen.
Joskus käy niin, että pienituloisella se ulosotto syö asumistuen, ja ylikin, eli ihminen joutuu sitten taas hakemaan toimeentulotukea sen ulosoton verran tai jotain summaa kuitenkin.
Hullua, mutta totta, ei ole pelkästään sen ulosotossa olevan vika vaan kelan laskusysteemien
Jos esimerkiksi jossain kuussa tulee iso sähkölasku, niin joutuu hakemaan toimeentulotukea. Jos on sähkölämmitys sitä ei huomioida asumistuessa todellisen suuruisena, vaan laskennallisesti.
Jos on vaikka asumistuen laskennallinen osuus sähköstä 40 euroa ja todellinen sähkölasku talvella on 120 euroa, niin joutuu ehkä hakemaan toimeentulotukea jonkun verran, vaikka ei koko laskun summaa.
Nämä ei ole niin itsestäänselviä asioita kuin tuntuu, jos ei ole itse kokenut.
Tietysti asumistuki lasketaan bruttotulojen mukaan, muutenhan ihmiset voisivat kikkailla veroprosenttinsa kanssa. Mikä mielestäsi siinä on edes ongelmana? Kuvittelet että saisit enemmän tukea jos se laskettaisi neton mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole minkäänlaista sympatiaa ihmisille, joilla on ulosotossa asioita. On eletty päin helvettiä varojen yli ja oltu piittaamattomia. Ei jatkoon. Pthui!
Mikäs tässä ollessa. Ja ajattele, vouti kun ulosmittaa palkasta 1/3, se huomioidaan tt-tuessa menona jolloin saa lähes saman rahan tt-tukena takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, velat on kärsittävä. Yhteiskunnan tehtävänä ei ole rahoittaa luottolaitoksia ja ylläpitää syöpäläisten kerskakulutusta sillä onhan se perinselvää ettei ole voinut velkaantua muuten kuin kerksaillen ökykuluttamalla!
Pienituloinen kärsii ne velat usein niin, että eletään pelkillä etuuksilla ja annetaan velkojen vanhentua. Kallein systeeemi ikinä, eikä kukaan hyödy. Ihminen syrjäytyy, velkojat saavat korkeintaan pienet veronpalautushilut vuodessa (perinnönkin saa velkojien ulottumattomiin), etuuden juoksevat. Mitä jos ainakin osa velallisen tuista tulisi ihan oman työn kautta?
Mulla on 15v velkataakka, on ihan sama maksanko 0€/kk vai 500€/kk niin joudun odottamaan velkojen vanhenemista, koska en voi saada velkaa maksettua 15 vuodessa.
Onneksi olen nuori ja jäljellä 13v, olen raskaana ja yksi lapsi ennestään, toiveena vielä kolmas. Suunnitelma siis olla n. 5v kotiäitinä sen jälkeen opiskelemaan että voisi myöhemmin saada hyväpalkkaisen työn. Kotiäitiyden ja opiskelun jälkeen olisi muutama vuosi velkavankeutta jäljellä. Ja sitten olisi velaton ja toivottavasti hyväpalkkaisessa työssä, ja vielä olisi vuosia aikaa kerryttää omaisuutta.
Järjetöntä, että vain velkavankeus on Suomessa pidempi kuin elinkautinen vankeusrangaistus. Ulosotto leikkaa 1/3 palkasta, joten monen on pakko hakea tt-tukea tai elellä pelkillä tuilla, koska työstä ei saa itselleen muuta kuin rakot käteen. Usein velkojen korot ovat moninkertaiset varsinaiseen velkaan verrattuna, eikä velkajärjestelyyn pääse ennen kuin on saanut vakityön, jota välttämättä löydy kovin helposti. Henkiríkoksesta pääsee valtionhotelliin 12 vuodeksi, saa katon, vaatteet ja ateriat kaupan päälle, työnteosta voi kertyä jopa säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliimmaksi tulisi kustantaa holtittomien ihmisten perseily. Aiemmin ketjussa joku jo mainitsikin toimivan systeemin eli ulosotolta pitäisi estää liiallinen periminen ja velalliselle jäädä riittävästi rahaa kohtuullisiin kuluihinsa, velkojen maksuun menee silloin toki pidempää mutta verovaroja ei tuhlaantuisi näin irvokkaaseen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mut miten voidaan ulosmitata palkkaa ja samaan aikaan hakea toimeentulotukea? Eihän tässä ole mitään järkeä. Eikö ulosoton jälkeen pidä jäädä juori tuo perusosaa verrattava tulo käytettäväksi?
Pitää. Eli ei se sossu / Kela maksele sen lisäksi niitä ulosmitattuja rahoja takaisin.
Onhan ne rahat jo kertaalleen käytetty ja jätetty velat maksamatta. Mitä siitä tulisi jos kaikki hakisivat toimeentulotukena pikavippinsä, asuntolainansa, osamaksunsa ym?
Itse asiassa ei mene noin. Itsellä oli vielä muutama vuosi sitten muutamat velat ulosotossa, nyt kaikki on maksettu. Ulosotto otettiin suoraan palkasta, jolloin ulosottoon menevää osaa ei katsottu tulokseni. Määrä joka menee ulosottoon riippuu palkan määrästä, on 1/3 tai puolet tai jotain muuta. Mikäli maksat itse ulosottoa, tällöin se ulosottoon menevä osakin katsotaan tuloksi.
Lisäks mulla vähennettiin toimeentulotukilaskelmassa palkasta 150e, voi olla myös jokin prosenttiosuus ja tuon summan jälkeen jäävä nettosumma oli sitten se mikä palkasta huomioitiin tulokseni ja tuolloin kun olin melko huonopalkkaisella alalla niin lähes joka kuukausi sain toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Ziisus. Siis tienestit 2900 ja menot 1200, ettekä pärjää ?
Zinc
Paljonko yhteiskunnan oikein pitäisi tukea.
o_O
Tässä esimerkki heikomman aineksen kommenteista. Edellä on asia käyty läpi, ja silti vielä tullaan ketjuun ihmettelemään.
Kannattaisi mieluummin kehittää itseään, eikä esitellä typeryyttään päivät pitkät palstoilla.
Ja sama koskee myös muita, varsinkin ensimmäisen sivun ilkeästi kommentoineita. Heikompaa ainesta kaikki tyynni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue se päätös ajatuksella. Jos epäilyttää niin laske itse kynällä ja paperilla paljonko pitäisi saada.
Ei tuolta Heikommalta Ainekselta voi moista odottaa. Olin kerran perusturvassa työssä ja ttt-hakemuksetkin tyyliä ANTAKAA RAHAA HELMIKUULLE tikkukirjaimin väkerrettynä sokeripaketin irtirevittyyn kanteen kirjoitettuna ja toimiston oven alitse työnnettyä.
Tää heikompi aines on kouluttautunut ja ollut ihan työelämässä, ulkomaillakin. En tiedä millä pullopostilla teidän perämynämäen kelassa kyllä toimitaan. Ulosannistasi päätellen ihan oikeaa toimintaa. Ap
Ihan sama vaikka olisit Oxfordin yliopiston käynyt ja Marsissa töissä ollut. Raha-asiasi olet kussut ja sossun luukulla ravaat. Ja tietty niin shaatanan stadilaista että, kun toisten asuinpaikkoja -missä en edes asu- pilkkaat. Olet saanut siipeesi ja toivottavasti saat jatkossakin. Oikein sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus joutuu maksamaan toimeentulotukea ulosoton asiakkaille.
Esimerkiksi asumistuki lasketaan niin, että ulosottoa ei huomioida vähennyksenä. Ja se lasketaan bruttotuloista. Mikä sekin outoa, koska asuminen maksetaan niistä tuloista, jotka jäävät ulosoton ja verotuksen yms. jälkeen.
Joskus käy niin, että pienituloisella se ulosotto syö asumistuen, ja ylikin, eli ihminen joutuu sitten taas hakemaan toimeentulotukea sen ulosoton verran tai jotain summaa kuitenkin.
Hullua, mutta totta, ei ole pelkästään sen ulosotossa olevan vika vaan kelan laskusysteemien
Jos esimerkiksi jossain kuussa tulee iso sähkölasku, niin joutuu hakemaan toimeentulotukea. Jos on sähkölämmitys sitä ei huomioida asumistuessa todellisen suuruisena, vaan laskennallisesti.
Jos on vaikka asumistuen laskennallinen osuus sähköstä 40 euroa ja todellinen sähkölasku talvella on 120 euroa, niin joutuu ehkä hakemaan toimeentulotukea jonkun verran, vaikka ei koko laskun summaa.
Nämä ei ole niin itsestäänselviä asioita kuin tuntuu, jos ei ole itse kokenut.Itse ihmettelen, miksi toimeentulotuella maksetaan ihmisen velkoja. Eli ulosotto ottaa ensin osansa ja toimeentulotuella paikataan vaje. Mielestäni ulosotossa pitäisi jättää sen verran, että laskennallisesti ei tarvitse paikata toimeentulotuella.
Minusta pienituloisuus pitäisi huomioida jo verotuksessa. On älytöntä verottaa pienen etuuden saajia, jotka sitten hakevat ne rahat ja enemmänkin takaisin Kelasta.
Eli verotettavan tulon alaraja siihen kohtaan, millä oikeasti pystyy asumaan ja syömään. Ja nämä lääke- ja sairaanhoitokulujen omavastuut hittoon pienituloisimmilta myös, Kela-korttiin jokin merkki siitä.
Ei luulisi olevan vaikeaa, mutta on silti.
Nämäkin ihmiset maksavat alvia kaikesta kulutuksestaan. Se on tasavero, joka kovimmin kohdistuu niihin, joilla vähiten rahaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliimmaksi tulisi kustantaa holtittomien ihmisten perseily. Aiemmin ketjussa joku jo mainitsikin toimivan systeemin eli ulosotolta pitäisi estää liiallinen periminen ja velalliselle jäädä riittävästi rahaa kohtuullisiin kuluihinsa, velkojen maksuun menee silloin toki pidempää mutta verovaroja ei tuhlaantuisi näin irvokkaaseen asiaan.
Velkojen oikeudet saada varansa takaisin ovat vaan aika vahvat.
Meillä on mahdollisuus velkaantua lyhyessä ajassa useita satoja tuhansia euroja. Vahva sosiaaliturva mahdollistaa sen, että velkojat myöntävät suuriakin summia pienituloisille, sillä mahdollisuus saada velat takaisin (maksuhäiriömerkinnän pelossa) on hyvä.
Samalla keskuudessamme elää ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä, joilla on ongelmia esimerkiksi rahapelaamisen tai alkoholin kanssa. Mikä avuksi? Kannattaisiko poistaa kerralla koko sosiaaliturva, vai ehkäpä peliautomaatit ja kieltää pikavippitoiminta näin ensi alkuun?
En ole ikinä ollut ulosotossa enkä hakenut toimeentulotukea, mutta en ymmärtä, mikä hinku ihmisillä on lyödä lyötyä, lällätellä ja syytellä.
Jäikö koulussa potut antamatta pottuina kiusaajillenne, vai olitteko itse kiusaajia?
Hävetkää, oletetut aikuiset.
Tuo on totta, että alv kohdistuu juuri isommin pienituloisIin.
Kun pienituloinen ostaa jotain hän maksaa siitä alvia saman kuin isotuloinenkin. 8 euron juustopala maksaa saman kaikille, mutta lohkaisee pienestä tulosta prosentuaalisesti enemmän kuin isosta tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 15v velkataakka, on ihan sama maksanko 0€/kk vai 500€/kk niin joudun odottamaan velkojen vanhenemista, koska en voi saada velkaa maksettua 15 vuodessa.
Onneksi olen nuori ja jäljellä 13v, olen raskaana ja yksi lapsi ennestään, toiveena vielä kolmas. Suunnitelma siis olla n. 5v kotiäitinä sen jälkeen opiskelemaan että voisi myöhemmin saada hyväpalkkaisen työn. Kotiäitiyden ja opiskelun jälkeen olisi muutama vuosi velkavankeutta jäljellä. Ja sitten olisi velaton ja toivottavasti hyväpalkkaisessa työssä, ja vielä olisi vuosia aikaa kerryttää omaisuutta.
Toivottavasti olet trolli. Ei tuollaiseen tilanteeseen tehdä lapsia. Maksa velkasi niinkuin aikuisen ihmisen kuuluu.
Esimerkiksi hiukan yli tonnin eläkkeestä menee ulosottoon noin 300 euroa. Jos asumistuki on vähemmän, eli ulosotto syö asumistuen ja ylikin. Jos kela on laskenut asumistuen tarpeen olevan summan x ja ulosotto on summa xx niin ymmärrettävää on, että joskus on tarvetta hakea toimeentulotukea.
Koska noin 500 euroa pitäisi jäädä muihin kuluihin. Yhden ihmisen taloudessa.
En tajua, millä logiikalla yhteiskunnan pitää muka tukea oman taloutensa sössineitä työkykyisiä aikuisia. On jo aikakin ajaa sosiaalinen turvaverkko alas, ikävää sinänsä mutta ei se kestä järjetöntä lokkeilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen nuori ja jäljellä 13v, olen raskaana ja yksi lapsi ennestään, toiveena vielä kolmas. Suunnitelma siis olla n. 5v kotiäitinä sen jälkeen opiskelemaan että voisi myöhemmin saada hyväpalkkaisen työn. Kotiäitiyden ja opiskelun jälkeen olisi muutama vuosi velkavankeutta jäljellä. Ja sitten olisi velaton ja toivottavasti hyväpalkkaisessa työssä, ja vielä olisi vuosia aikaa kerryttää omaisuutta.Toivottavasti olet trolli. Ei tuollaiseen tilanteeseen tehdä lapsia. Maksa velkasi niinkuin aikuisen ihmisen kuuluu.
Millaiseen tilanteeseen? Mistä tiedät paljonko mieheni tienaa? Jos siis meinaat ettei lapsiin ole varaa.
Edelleen, velkoja en saa maksettua edes siinä viidessätoista vuodessa vaikka kuinka niitä lyhentäisin, ellen sitten saa lääkärin virkaa että pystyisin suuria summia lyhentämään. Epäilen ettei ilman koulutusta ole lääkäriksi asiaa.
Sinusta minun pitäisi nyt luovuttaa, masentua ja varmaan laittaa itseni narunjatkoksi, koska olen ulosotossa.
Anteeksi mutta elämäni on hyvää, luotan tulevaisuuteen eikä raha ole tärkeintä, olen onnellinen. Anteeksi, jos se on sinusta väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu eli Kela teki virheen ja maksoi liikaa tammikuulle. Siitä sitten vähennettiin helmikuulta pois ja ilmeisesti vielä maaliskuulta. Eli työssäkäynti jää tosi kannattavaksi. Aika varmaan rasvailla köyttä. Ap
Siis häh? Eihän kukaan mene eväämään kun väsyttää. Evääminen kun tarkoittaa evätä eli jättää tässä tapauksessa tt-tuen myöntämättä...
Epää on puhekieltä ja tarkoittaa samaa kuin evätä. Fiksu tajuaa tämän kyllä...
Ja kyllä mä saatan mennä levyttämään, ettasille, tai vaikka lepäämään jos väsyttää.