Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamut kahden erityislapsen kanssa, en jaksa!

Vierailija
19.02.2020 |

Huolehdi että aamupala on syöty, lääke otettu, tukka harjattu ja hampaat pesty, päällä on vuodenaikaan sopivat vaatteet, reput selässä ja kirjat repussa... Wilmaa saa tarkistella koko ajan, sillä nuo eivät takuulla muista kertoa että olisi hiihtoa tai luistelua! Onneksi on joustavat työajat, mutta olisi ihanaa lähteä töihin tietäen että lapset kyllä hoitaa itsensä kouluun.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se aina siitäkään kiinni ole onko erityislapsi vai ei. Minulla on Asperger- ja tavispojat ja kyllä se Aspergerin jumittuminen vei aikanaan mehut tehokkaasti. Toisaalta käy melkein sääli niitä lapsia (ja näiden vanhempia), joilla on esim. tosi haastava synnynnäinen temperamentti, mutta ei diagnoosia. Näiden lasten pitäisi toimia tehokkaasti ja aina oikein, koska ei ole "syytä" toimia huonosti. Kyllä ne lapset vaan ovat lapsia, unohtelevat kaikenlaista jne. Meilläkin kuopus on ns. helppo lapsi, mutta kyllä minä monta juttua valvon ihan siksi, että olen hänen äitinsä. Diagnoosien taakse ei voi mennä piiloon ja toisaalta tavistenkin täytyy antaa olla vajavaisia ihmisiä.

Jos on haastavat aamut, niitä pitää suunnitella jo illalla. En esim. ikinä ole alkanut aamulla katsoa wilmasta, pitääkö olla luistimet kouluun tms., kyllä ne hommat teen jo edellisenä päivänä. Ja voi olla, että kannattaa laittaa kello soimaan varttia aiemmin jne. En ikinä ole kokenut kovin vaivalloiseksi jotain lasten lääkkeiden oton vahtimista, aamupalan tekoa tai siitä huomauttamista, onko hampaat harjattu.

En tiedä mikä on aloittajan tilanne tarkalleen, mutta on eri asia huomauttaa hampaiden pesusta, kuin huomauttaa kolmesti, tämän jälkeen taluttaa se vastusteleva lapsi sinne vessaan kun joku mielenkiintoisempi juttu jäi kesken, palauttaa hänet kolmesti siihen hampaanpesuun kuin hän ajautuu muihin puuhiin, pyytää palauttamaan keittiöön ajelehtinut tahnainen harja takaisin vessaan jne.

Vierailija
42/44 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se aina siitäkään kiinni ole onko erityislapsi vai ei. Minulla on Asperger- ja tavispojat ja kyllä se Aspergerin jumittuminen vei aikanaan mehut tehokkaasti. Toisaalta käy melkein sääli niitä lapsia (ja näiden vanhempia), joilla on esim. tosi haastava synnynnäinen temperamentti, mutta ei diagnoosia. Näiden lasten pitäisi toimia tehokkaasti ja aina oikein, koska ei ole "syytä" toimia huonosti. Kyllä ne lapset vaan ovat lapsia, unohtelevat kaikenlaista jne. Meilläkin kuopus on ns. helppo lapsi, mutta kyllä minä monta juttua valvon ihan siksi, että olen hänen äitinsä. Diagnoosien taakse ei voi mennä piiloon ja toisaalta tavistenkin täytyy antaa olla vajavaisia ihmisiä.

Jos on haastavat aamut, niitä pitää suunnitella jo illalla. En esim. ikinä ole alkanut aamulla katsoa wilmasta, pitääkö olla luistimet kouluun tms., kyllä ne hommat teen jo edellisenä päivänä. Ja voi olla, että kannattaa laittaa kello soimaan varttia aiemmin jne. En ikinä ole kokenut kovin vaivalloiseksi jotain lasten lääkkeiden oton vahtimista, aamupalan tekoa tai siitä huomauttamista, onko hampaat harjattu.

En tiedä mikä on aloittajan tilanne tarkalleen, mutta on eri asia huomauttaa hampaiden pesusta, kuin huomauttaa kolmesti, tämän jälkeen taluttaa se vastusteleva lapsi sinne vessaan kun joku mielenkiintoisempi juttu jäi kesken, palauttaa hänet kolmesti siihen hampaanpesuun kuin hän ajautuu muihin puuhiin, pyytää palauttamaan keittiöön ajelehtinut tahnainen harja takaisin vessaan jne.

TÄMÄ.Todellakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ADHD-tyttärellä on tussitaulu, johon on kirjoitettu järjestyksessä aamuisin hoidettavat hommat. Kun hän on tehnyt tehtävän, hän laittaa ruksin tehtävän perään. Lisäksi on kohta ”muuta” johon kirjoitetaan Wilma-viestien perusteella esim päivän liikuntavarusteet tai jos päivän aikana tapahtuu jotain erityistä.

Näin lapsi on toistojen kautta rutinoitunut hoitamaan aamuhommansa, aina samana toistuva järjestys rauhoittaa. Toisaalta ”muuta”-kohta auttaa ennakoimaan muuttuvat asiat.

Toimii hyvin, jos olen itse aamulla kotona, herätän kyllä mutta muuten toimii itsenäisesti.

Vierailija
44/44 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi