Kotivaraksi ehdotetaan aina "tomaattimurskaa ja makaroneja" . . .
. . . kuka niillä muka elää ja kuka niitä tykkää syödä niin että ihan hamstrata pitää kotivaraksi?
Eikö mitään järkevämpää/maistuvampaa muonaa ole olemassa, mitä kannattaisi varastoida ?
Kunhan kysyin.
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taitaa olla mm.
-purkkikarjalanpaistia
-tonnikalaa
-hernekeittoa
-täysjyvämakaronia
-pussimuusia
-riisiä
-puurohiutaleita
.jotain Lämmin kuppi -keittoja
-pähkinöitä
-rusinoita
-teetä
-kahvia
-6x1,5l vissyä
-10l lähdevesitonkka o
Pärjännee näillä jotenkin, kerrostalossa asun, mutta pihalla grillikota. Risukeittimen sekä kaasukeittimen meinaan hakea kaupasta ihan retkeilyyn. Taskulamppu, led-lyhty ja öljylyhty löytyy.
Paristokäyttöinen radio vielä , niin oot ihan kelpo sissi.
Itse mietin samaa. Meiltä muut tarvikkeet löytyy, mutta viimeksi olen nähnyt pattereilla toimivan radion lapsena mummolassa. Onkohan niitä olemassa vielä? Läjä pattereita tietysti kanssa olis hyvä olla.-eri
Tokmannilta ainakin löytyy asiallisia , pattereilla ja verkkovirralla toimivia .
Täytyypä käydä survivalismin hengessä sellainen hakemassa. Ja muutama kilo nötköttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taitaa olla mm.
-purkkikarjalanpaistia
-tonnikalaa
-hernekeittoa
-täysjyvämakaronia
-pussimuusia
-riisiä
-puurohiutaleita
-pähkinöitä
-rusinoita
-teetä
-kahvia
-6x1,5l vissyä
-10l lähdevesitonkka
Pärjännee näillä jotenkin, kerrostalossa asun, mutta pihalla grillikota. Risukeittimen sekä kaasukeittimen meinaan hakea kaupasta ihan retkeilyyn. Taskulamppu, led-lyhty ja öljylyhty löytyy.
Minulla on läskiä. Vettä ei ole varastossa, mutta jääkaira löytyy ja vieressä on järvi.
Kai sulla on matoja kanssa? Vai läskilläkö sää ongit niitä kaloja?😂
Tiedätkö mistä miitä matoja saa? Tai surviaisen toukkia. Toki uisteluun ei tarvita kumpiakaan.
Myös verkot ja katiskat toimii ilman matoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taitaa olla mm.
-purkkikarjalanpaistia
-tonnikalaa
-hernekeittoa
-täysjyvämakaronia
-pussimuusia
-riisiä
-puurohiutaleita
-pähkinöitä
-rusinoita
-teetä
-kahvia
-6x1,5l vissyä
-10l lähdevesitonkka
Minulla on läskiä. Vettä ei ole varastossa, mutta jääkaira löytyy ja vieressä on järvi.
Tiedätkö mistä miitä matoja saa? Tai surviaisen toukkia. Toki uisteluun ei tarvita kumpiakaan.
Verkoilla ainakin me kalastamme ja joskus katiskalla. En ole tuo aiempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli taannoin 3 viikkoa sähköt veks, joten siinä oppi kyllä varautumaan. Kynttilöitä, öljylamppuja ja ruokaa on aina talossa.
Viimeksi jouluaattona sähköt 2 tuntia pois kriittisellä hetkellä, mutta puu-uunin kautta saatiin safkat pöytään. Kynttilän valossa oltiin syömässä, kun sähköt palasi takaisin.Ellei ole aikaisemmin koskaan joutunut tuollaiseen tilanteeseen, mitä edellä kuvailit, voisi tulla yllätyksenä monelle totaalinen hämmennys ja avuttomuus. Kahviakaan et keittele ilman sähköä, muusta puhumattakaan.
Ulkona kova pakkanen ja sähköt poikki -eikä tietoakaan kuinka kauan vian (joka ensin pitää paikallistaa) korjaaminen vie.
Heillä jotka asuvat maalla on monilla puulämmitteinen sauna, takka, uuni. Ovat omavaraisia ja omatoimisia ihan arjessaan. Toisin on heidän jotka ovat tottuneet että hommat pelittää kunhan vain hoitaa maksaa palveluista/ laskunsa.
Esimerkiksi niinkin on käynyt että v 2016 kilpisjärvellä reilusti yli 30 astetta pakkasta ulkona ja sähkökatkos päällä.
Pitkä sähkökatko saisi yhteiskunnan polvilleen 48 tunnissa - mutta tietääkö moni kuinka sellaiseen tulisi varautua?
Niinpä, ehkä kuitenkin on pieni vaiva varautua kaupungissakin. Esim kynttilöitä ja taskulamppuja kannattaa olla aina. Eikä sen varavaraston tarvitse olla tuon uutisen mukaista, sehän oli vain ehdotus. Keskustelu lähti ihan lapasesta täällä ja toisessa ketjussa sanottiin, että tuollaiset varautumisen heitettäisiin heillä roskiin, kun ei käytetä? Makaronit, hei haloo roskiin? Eikö niitä voi antaa vaikka naapurille, miksi aina kaikki pitää heittää roskiin.
Kannattaa oikeasti miettiä vähän pidemmälle. Ip lehdessä taannoin joku valitti kuinka elämä menee totaalisesti sekaisin, kun prisma oli 2 päivää lakossa! Eikö kotona tosiaan ole mitään ruokaa kahdeksi päiväksi! Käyvätkö ihmiset joka päivä kaupassa kaupungissa? Eikö sen ajan voisi käyttää johonkin järkevään kuten olla perheen kanssa tai harrastaa.Sori vuodatus, mutta ehkä meistä maalaisista kannattaisi joskus ottaa mallia. Olen itsekin asunut Helsingin keskustassa opiskeluaikana ja kyllä minulla silloinkin jotain hätävara löytyi.
Yksi henkilö valitti Prisman mahdollisesta lakosta. Ei koko Helsingin väestö.
Ei varmasti koko Helsingin väestö, en niin väittänytkään. Aika monelle kuitenkin keskustelupalstojen perusteella oli kamala ongelma. Oikea kaupunkilainen ei Prismassa käykään, koska ne ovat laitamilla.
Eikä sen kotivaran tarvitse edes olla mikään täydellinen ja monipuolinen ruokavalio. Siihen riittää pari keksipakettia ja pussi pähkinöitä. Sillä jo yksi ihminen pärjää pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taitaa olla mm.
-purkkikarjalanpaistia
-tonnikalaa
-hernekeittoa
-täysjyvämakaronia
-pussimuusia
-riisiä
-puurohiutaleita
-pähkinöitä
-rusinoita
-teetä
-kahvia
-6x1,5l vissyä
-10l lähdevesitonkka
Kairastahan tuo puhui joten oletuksena talvi. Toki eihän se estä verkkojakaan laittamasta. Mutta ei se matojen tms. puute myöskään pilkkimästä.
Tuolla ehdotetulla kotivaralla selviää kyllä jo pidempäänkin, kunhan vaan huolehtii että saatavilla on vettä ja ruuan kypsennysmahdollisuus. Mutta edelleen pitää ottaa huomioon, että nuo ovat ehdotuksia, eivät määräyksiä. Saat kartuttaa kotivaraa. Saat vapaasti olla myös ilman sitä. Saat varastoida vaikka sata kiloa suklaata noiden tomaattikastikkeiden ja makaronien tilalle jos koet että se tulee sulla kulutettua järkevämmin. Pääasia tässä uutisoinnissa on herättää ihmiset huomaamaan, että yhteiskunnan toiminta, ja sitä myöten yksilön selviytyminen on hauraan langan varassa. Vielä tänäkään päivänä ei voi tuudittautua siihen autuuteen, että sähköä tulee töpselistä ja ruokaa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taitaa olla mm.
-purkkikarjalanpaistia
-tonnikalaa
-hernekeittoa
-täysjyvämakaronia
-pussimuusia
-riisiä
-puurohiutaleita
-pähkinöitä
-rusinoita
-teetä
-kahvia
-6x1,5l vissyä
-10l lähdevesitonkka
Kairastahan tuo puhui joten oletuksena talvi. Toki eihän se estä verkkojakaan laittamasta. Mutta ei se matojen tms. puute myöskään pilkkimästä.
Talviverkoilla tarvitseekin kairaa. Ei kaikki käytä moottorisahaa. Merialueilla ei ole tarvinnut tänä vuonna kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taitaa olla mm.
-purkkikarjalanpaistia
-tonnikalaa
-hernekeittoa
-täysjyvämakaronia
-pussimuusia
-riisiä
-puurohiutaleita
-pähkinöitä
-rusinoita
-teetä
-kahvia
-6x1,5l vissyä
-10l lähdevesitonkka o
Paristokäyttöinen radio vielä , niin oot ihan kelpo sissi.
Itse mietin samaa. Meiltä muut tarvikkeet löytyy, mutta viimeksi olen nähnyt pattereilla toimivan radion lapsena mummolassa. Onkohan niitä olemassa vielä? Läjä pattereita tietysti kanssa olis hyvä olla.-eri
Tokmannilta ainakin löytyy asiallisia , pattereilla ja verkkovirralla toimivia .
Täytyypä käydä survivalismin hengessä sellainen hakemassa. Ja muutama kilo nötköttiä.
Odota tarjousta, tokmannilta saa halvalla nötköttiä usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä haetaan tuotteita jotka ei ihan heti pilaannu. Se, että laiskuuden tai sairauden vuoksi syö kerran kuukaudessa pastaa tomaattikastikessa + jämä kasvikset vaikkapa, ei tapa ketään. Oli kuin epäterveellistä tahansa.
Mun mielestä aloittajan kysymys oli ihan relevantti. Jos meille tulisi sähkökatkos, en todellakaan aio syödä huoneenlämpöistä tomaattimurskaa ja dipata siihen keittämättömiä makaroneja. Siitä huolimatta, että pasta ja tomaattimurska on mulla ihan normaaleja elintarvikkeita, joista valmistan ruokaa. Jos ei ole mahdollisuutta kypsentää ruokaa ilman sähköä, on syytä varata kotivaraksi sellaisia elintarvikkeitä, jotka säilyvät ja joita voi syödä sellaisenaan. Siis ilman lämmittämistä/kypsentämistä.
- Nro 200 -Jos luit otsikon niin siinä luki, että EHDOTUS. Ei se ole mikään laki, että juuri noita pitää olla. Kyse on siitä, että Jon jotain pientä kotivaraa esim 48 tunnin ajaksi.
Ja jos luit aloittajan aloituksen, hän kysyi siinä "Eikö mitään järkevämpää/maistuvampaa muonaa ole olemassa, mitä kannattaisi varastoida ?" Kommentissani 200 kirjoitin, että jopa viralliset suositukset kotivarasta perustuvat siihen, että kansalaisilla kattilat porisee olipa sähköä tai ei. Ja kirjoitin siihen myös, miten kotitaloudet tarpeineen ovat erilaisia ja miten voi selvittää hyvin helposti oman kotitaloutensa kotivaran tarpeen.
Tomaattimurskasta saa ihan hyvää salsaa ihan sellaisenaankin vaikka hapankorppujen kanssa syötäväksi, mutta sen ravintoarvo ei ole kovin kummoinen. Siinä ei ole kovinkaan paljoa energiaa eikä lainkaan proteiineja. Todellisiin poikkeustilanteisiin kannattaa minunkin mielestäni hankkia kotivaraksi sellaisia elintarvikkeita, joita ei tarvitse valmistaa mitenkään ja joissa on paljon energiaa ja proteiineja. Rasvaa voi ottaa ruokalusikalla vaikka suoraan oliiviöljypullosta.
Jos joskus tulisi tilanne, että koko pääkaupunkiseutu pimenisi useammaksi päiväksi, mulla ainakin olisi ihan muita huolenaiheita kuin miten saisin keitettyä makaronia. Ruuanlaitto olisi sellaisessa tilanteessa huolistani kaikista pienin. Silloin en laittaisi ruokaa vaan söisin sellaista, mitä kaapeista voi kaivaa laittamattakin. Ja vieläpä hyvin säännöstellen, koska tilanne olisi niin vakava, ettei sen päättymisestä olisi mitään takeita.
- Nro 200 -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taitaa olla mm.
-purkkikarjalanpaistia
-tonnikalaa
-hernekeittoa
-täysjyvämakaronia
-pussimuusia
-riisiä
-puurohiutaleita
-pähkinöitä
-rusinoita
-teetä
-kahvia
-6x1,5l vissyä
-10l lähdevesitonkka
Talviverkoilla tarvitseekin kairaa. Ei kaikki käytä moottorisahaa. Merialueilla ei ole tarvinnut tänä vuonna kumpaakaan.
Joo niinkin varmaan joillain. En tiedä olisko kairan maininnut sanonut erikseen jos hänellä on myös verkot jne. Minä nyt halusin muistuttaa että syöttinä voi käyttää muutakin mitä sieltä kotivarasta löytyy, esim. aloituksen haukuttuja makaroneja.
Minullakin muuten taitaa olla perintökaira ja pilkkivehkeet jossain, mutta verkkoja tai katiskoita ei. Enkä hommaa, kun en asu ihan rannassa. Mutta hätätilanteessa noissa nyt voisi olla jotain itua, käveleehän tonne veden äärelle, ja yleensä ne ovat meillä jäässä.
Hernaria johon extraksi säilykelihaa. Nam!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taitaa olla mm.
-purkkikarjalanpaistia
-tonnikalaa
-hernekeittoa
-täysjyvämakaronia
-pussimuusia
-riisiä
-puurohiutaleita
-pähkinöitä
-rusinoita
-teetä
-kahvia
-6x1,5l vissyä
-10l lähdevesitonkka
Joo niinkin varmaan joillain. En tiedä olisko kairan maininnut sanonut erikseen jos hänellä on myös verkot jne. Minä nyt halusin muistuttaa että syöttinä voi käyttää muutakin mitä sieltä kotivarasta löytyy, esim. aloituksen haukuttuja makaroneja.
Minullakin muuten taitaa olla perintökaira ja pilkkivehkeet jossain, mutta verkkoja tai katiskoita ei. Enkä hommaa, kun en asu ihan rannassa. Mutta hätätilanteessa noissa nyt voisi olla jotain itua, käveleehän tonne veden äärelle, ja yleensä ne ovat meillä jäässä.
Totta, makaroonilla tosiaan jotkut kalastelee... enpä ole kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytetäänkö sanaa "kotivara" oikeasti? En varmaankaan ollut kuullut koko sanaa käytössä ennen tätä wuhanin flunssaa.
Sanan vieraanvara kanssa ihan tavallista suomea.
Siis vierasvara.
Töölöläinen kohtaa nämä sanat ainoastaan täällä avlla. Ei löydy vierasvaraa eikä kotivaraa kaapeista, eikä niitä ollut minun lapsuudessanikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taitaa olla mm.
-purkkikarjalanpaistia
-tonnikalaa
-hernekeittoa
-täysjyvämakaronia
-pussimuusia
-riisiä
-puurohiutaleita
-pähkinöitä
-rusinoita
-teetä
-kahvia
-6x1,5l vissyä
-10l lähdevesitonkka
Minullakin muuten taitaa olla perintökaira ja pilkkivehkeet jossain, mutta verkkoja tai katiskoita ei. Enkä hommaa, kun en asu ihan rannassa. Mutta hätätilanteessa noissa nyt voisi olla jotain itua, käveleehän tonne veden äärelle, ja yleensä ne ovat meillä jäässä.Totta, makaroonilla tosiaan jotkut kalastelee... enpä ole kokeillut.
Minä olen kokeillut kun olen sen verran kahjo :D Ei se tulos kummoinen ollut mutta ei se näillä vesillä ole madoillakaan kovin hyvä. Ja jos nyt hätä olisi niin miksei yrittäisi, se makaroni kyllä ajan kanssa likoaa kylmässäkin vedessä ja kun saa ensimmäisen kalan voi kokeilla silmää tai jotain muuta osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä haetaan tuotteita jotka ei ihan heti pilaannu. Se, että laiskuuden tai sairauden vuoksi syö kerran kuukaudessa pastaa tomaattikastikessa + jämä kasvikset vaikkapa, ei tapa ketään. Oli kuin epäterveellistä tahansa.
Mun mielestä aloittajan kysymys oli ihan relevantti. Jos meille tulisi sähkökatkos, en todellakaan aio syödä huoneenlämpöistä tomaattimurskaa ja dipata siihen keittämättömiä makaroneja. Siitä huolimatta, että pasta ja tomaattimurska on mulla ihan normaaleja elintarvikkeita, joista valmistan ruokaa. Jos ei ole mahdollisuutta kypsentää ruokaa ilman sähköä, on syytä varata kotivaraksi sellaisia elintarvikkeitä, jotka säilyvät ja joita voi syödä sellaisenaan. Siis ilman lämmittämistä/kypsentämistä.
- Nro 200 -Jos luit otsikon niin siinä luki, että EHDOTUS. Ei se ole mikään laki, että juuri noita pitää olla. Kyse on siitä, että Jon jotain pientä kotivaraa esim 48 tunnin ajaksi.
Ja jos luit aloittajan aloituksen, hän kysyi siinä "Eikö mitään järkevämpää/maistuvampaa muonaa ole olemassa, mitä kannattaisi varastoida ?" Kommentissani 200 kirjoitin, että jopa viralliset suositukset kotivarasta perustuvat siihen, että kansalaisilla kattilat porisee olipa sähköä tai ei. Ja kirjoitin siihen myös, miten kotitaloudet tarpeineen ovat erilaisia ja miten voi selvittää hyvin helposti oman kotitaloutensa kotivaran tarpeen.
Tomaattimurskasta saa ihan hyvää salsaa ihan sellaisenaankin vaikka hapankorppujen kanssa syötäväksi, mutta sen ravintoarvo ei ole kovin kummoinen. Siinä ei ole kovinkaan paljoa energiaa eikä lainkaan proteiineja. Todellisiin poikkeustilanteisiin kannattaa minunkin mielestäni hankkia kotivaraksi sellaisia elintarvikkeita, joita ei tarvitse valmistaa mitenkään ja joissa on paljon energiaa ja proteiineja. Rasvaa voi ottaa ruokalusikalla vaikka suoraan oliiviöljypullosta.
Jos joskus tulisi tilanne, että koko pääkaupunkiseutu pimenisi useammaksi päiväksi, mulla ainakin olisi ihan muita huolenaiheita kuin miten saisin keitettyä makaronia. Ruuanlaitto olisi sellaisessa tilanteessa huolistani kaikista pienin. Silloin en laittaisi ruokaa vaan söisin sellaista, mitä kaapeista voi kaivaa laittamattakin. Ja vieläpä hyvin säännöstellen, koska tilanne olisi niin vakava, ettei sen päättymisestä olisi mitään takeita.
- Nro 200 -
Vastasin siihen, kun kritisoit makaronia ja tomaattimurskaa hätävarana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytetäänkö sanaa "kotivara" oikeasti? En varmaankaan ollut kuullut koko sanaa käytössä ennen tätä wuhanin flunssaa.
Sanan vieraanvara kanssa ihan tavallista suomea.
Siis vierasvara.
Töölöläinen kohtaa nämä sanat ainoastaan täällä avlla. Ei löydy vierasvaraa eikä kotivaraa kaapeista, eikä niitä ollut minun lapsuudessanikaan.
Onko äidinkielesi suomi? Ainakaan ruotsiksi ei vastaavaa sanaa ole, mutta suomeksi aika tavallinen ilmaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taitaa olla mm.
-purkkikarjalanpaistia
-tonnikalaa
-hernekeittoa
-täysjyvämakaronia
-pussimuusia
-riisiä
-puurohiutaleita
-pähkinöitä
-rusinoita
-teetä
-kahvia
-6x1,5l vissyä
-10l lähdevesitonkka
Minullakin muuten taitaa olla perintökaira ja pilkkivehkeet jossain, mutta verkkoja tai katiskoita ei. Enkä hommaa, kun en asu ihan rannassa. Mutta hätätilanteessa noissa nyt voisi olla jotain itua, käveleehän tonne veden äärelle, ja yleensä ne ovat meillä jäässä.Totta, makaroonilla tosiaan jotkut kalastelee... enpä ole kokeillut.
Minä olen kokeillut kun olen sen verran kahjo :D Ei se tulos kummoinen ollut mutta ei se näillä vesillä ole madoillakaan kovin hyvä. Ja jos nyt hätä olisi niin miksei yrittäisi, se makaroni kyllä ajan kanssa likoaa kylmässäkin vedessä ja kun saa ensimmäisen kalan voi kokeilla silmää tai jotain muuta osaa.
👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
No aika monella on kaasugrillit pihalla.
"
Toki. Mutta aika suuri osa väestöstämme asuu kerrostaloissa, missä parvekkeilla ei ole lupa grillailla, eli ei taatusti löydy mitään kaasugrillejä heiltä.
Meillä on kerrostalon pihalla kiinteä grilli, johon saisi vaikka nuotion viritettyä paremman puutteessa. Monella on myös pallogrilli partsilla, vaikkei saisi.
Joo, makaronien keittäminen pallogrillissä onkin ihan tosi helppoa :DDD eiku..
Kyllä saisi näissä kotivara-lehtijutuissa olla maininta myös kaasukeittimestä ja pääpaino niissä ruokatavaroissa pitäisi olla sellaisissa, joita ei tarvitse kuumentaa. Koska se todennäköisin "hätä", mikä sattaa tavallista suomalaista tallaajaa kohdata, on sähkön- tai vedenjakelun katkeaminen. Joskus tuntuu että toimittajat eivät ole niitä kaikkein terävimpiä kyniä penaalissa.
Jos luit otsikon niin siinä luki, että EHDOTUS. Ei se ole mikään laki, että juuri noita pitää olla. Kyse on siitä, että Jon jotain pientä kotivaraa esim 48 tunnin ajaksi.