Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotivaraksi ehdotetaan aina "tomaattimurskaa ja makaroneja" . . .

Vierailija
17.02.2020 |

. . . kuka niillä muka elää ja kuka niitä tykkää syödä niin että ihan hamstrata pitää kotivaraksi?
Eikö mitään järkevämpää/maistuvampaa muonaa ole olemassa, mitä kannattaisi varastoida ?
Kunhan kysyin.

Kommentit (416)

Vierailija
201/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tää on semmonen kaupunkilaisten ketju. Hyi pitäkää vain kaupunkinne ja ulkomaalaisenne. Kyllä maalla pärjätään vaikka tulis sota.

Vierailija
202/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote"

Pitkä sähkökatko saisi yhteiskunnan polvilleen 48 tunnissa - mutta tietääkö moni kuinka sellaiseen tulisi varautua?[/quote]

" . . .Virallisissa kotivaraohjeistuksissa lähdetään siitä olettamuksesta, että jokaisella suomalaisella on - parvekkeettomassa kerrostaloyksiössäkin - leivinuuni, hiiligrilli tai ainakin trangia, jolla voi laittaa ruokaa silloin, kun sähköt ovat pidempään poikki.

Jos sellaisia ei ole, on ihan turhaa varata esim perunoita kotivaraksi.

Raakoja perunoita tai kypsentämätöntä makaroonia  ei ole tarkoituskaan syödä.

Edes poikkeustilanteessa. 

Helpoin tapa selvittää oman talouden kotivaran tarve on viettää "survival-viikko". Ennen kokeiluviikkoa käy ostamassa kaupasta viikon ruuat ja muut tarvikkeet.

Huomioiden ostoksissaan sen, että pyykinpesukone ei toimi, tiskikone ei toimi, vettä ei tule vesihanasta, pakastin ei toimi, jääkaappi ei toimi, hella ei toimi, mikroaaltouuni ei toimi eikä mikään muukaan sähköllä toimiva vempain.

Viikon ajaksi siis suunnittelee ateriat siten, ettei minkään valmistukseen eikä minkään elintarvikkeen säilyttämiseen tarvita sähköä. "

Juuri näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä haetaan tuotteita jotka ei ihan heti pilaannu. Se, että laiskuuden tai sairauden vuoksi syö kerran kuukaudessa pastaa tomaattikastikessa + jämä kasvikset vaikkapa, ei tapa ketään. Oli kuin epäterveellistä tahansa.

Vierailija
204/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä haetaan tuotteita jotka ei ihan heti pilaannu. Se, että laiskuuden tai sairauden vuoksi syö kerran kuukaudessa pastaa tomaattikastikessa + jämä kasvikset vaikkapa, ei tapa ketään. Oli kuin epäterveellistä tahansa.

Mun mielestä aloittajan kysymys oli ihan relevantti. Jos meille tulisi sähkökatkos, en todellakaan aio syödä huoneenlämpöistä tomaattimurskaa ja dipata siihen keittämättömiä makaroneja. Siitä huolimatta, että pasta ja tomaattimurska on mulla ihan normaaleja elintarvikkeita, joista valmistan ruokaa. Jos  ei ole mahdollisuutta kypsentää ruokaa ilman sähköä, on syytä varata kotivaraksi sellaisia elintarvikkeitä, jotka säilyvät ja joita voi syödä sellaisenaan. Siis ilman lämmittämistä/kypsentämistä. 

- Nro 200 - 

Vierailija
205/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli taannoin 3 viikkoa sähköt veks, joten siinä oppi kyllä varautumaan. Kynttilöitä, öljylamppuja ja ruokaa on aina talossa.

Viimeksi jouluaattona sähköt 2 tuntia pois kriittisellä hetkellä, mutta puu-uunin kautta saatiin safkat pöytään. Kynttilän valossa oltiin syömässä, kun sähköt palasi takaisin.

Ellei ole aikaisemmin koskaan joutunut tuollaiseen tilanteeseen, mitä edellä kuvailit, voisi tulla yllätyksenä monelle totaalinen hämmennys ja avuttomuus. Kahviakaan et keittele ilman sähköä, muusta puhumattakaan.

Ulkona kova pakkanen ja sähköt poikki -eikä tietoakaan kuinka kauan vian (joka ensin pitää paikallistaa) korjaaminen vie.

Heillä jotka asuvat maalla on monilla puulämmitteinen sauna, takka, uuni. Ovat omavaraisia ja omatoimisia ihan arjessaan. Toisin on heidän jotka ovat tottuneet että hommat pelittää kunhan vain hoitaa maksaa palveluista/ laskunsa.

Esimerkiksi niinkin on käynyt että  v 2016 kilpisjärvellä reilusti yli 30 astetta pakkasta ulkona ja sähkökatkos päällä.

Pitkä sähkökatko saisi yhteiskunnan polvilleen 48 tunnissa - mutta tietääkö moni kuinka sellaiseen tulisi varautua?

Niinpä, ehkä kuitenkin on pieni vaiva varautua kaupungissakin. Esim kynttilöitä ja taskulamppuja kannattaa olla aina. Eikä sen varavaraston tarvitse olla tuon uutisen mukaista, sehän oli vain ehdotus. Keskustelu lähti ihan lapasesta täällä ja toisessa ketjussa sanottiin, että tuollaiset varautumisen heitettäisiin heillä roskiin, kun ei käytetä? Makaronit, hei haloo roskiin? Eikö niitä voi antaa vaikka naapurille, miksi aina kaikki pitää heittää roskiin.

Kannattaa oikeasti miettiä vähän pidemmälle. Ip lehdessä taannoin joku valitti kuinka elämä menee totaalisesti sekaisin, kun prisma oli 2 päivää lakossa! Eikö kotona tosiaan ole mitään ruokaa kahdeksi päiväksi! Käyvätkö ihmiset joka päivä kaupassa kaupungissa? Eikö sen ajan voisi käyttää johonkin järkevään kuten olla perheen kanssa tai harrastaa.

Sori vuodatus, mutta ehkä meistä maalaisista kannattaisi joskus ottaa mallia. Olen itsekin asunut Helsingin keskustassa opiskeluaikana ja kyllä minulla silloinkin jotain hätävara löytyi.

Yksi henkilö valitti Prisman mahdollisesta lakosta. Ei koko Helsingin väestö.

Vierailija
206/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taitaa olla mm.

-purkkikarjalanpaistia

-tonnikalaa

-hernekeittoa

-täysjyvämakaronia

-pussimuusia

-riisiä

-puurohiutaleita

.jotain Lämmin kuppi -keittoja

-pähkinöitä

-rusinoita

-teetä

-kahvia

-6x1,5l vissyä

-10l lähdevesitonkka

Pärjännee näillä jotenkin, kerrostalossa asun, mutta pihalla grillikota. Risukeittimen sekä kaasukeittimen meinaan hakea kaupasta ihan retkeilyyn. Taskulamppu, led-lyhty ja öljylyhty löytyy.

Minulla on läskiä. Vettä ei ole varastossa, mutta jääkaira löytyy ja vieressä on järvi.

Kai sulla on matoja kanssa? Vai läskilläkö sää ongit niitä kaloja?😂

Vierailija
207/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talkkunaa,säkkikaupalla talkkunaa!

Talkkunaa?

Nevö hööd - nevö tasted.

Varmaan jotain valkoista sahajauhoa.

Savolaisesta talkkunasta(ohraa) keitetään puuro ja syödään tirripaistin kanssa. Hämäläinen talkkuna syödään viilinpäällä tai valmistetaan mustikkahyvettä ( mustikoita, sokeria, kermavaahtoa ja talkkunajauhoja).

Voisin syödä savolaisversiota voisilmän kanssa helposti kuukauden.

Minne tämä maailma on menossa kun ihmiset ei tunne perinneruokia.? Marttojen pitäisi aktivoitua.

Vierailija
208/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä aloittajan kysymys oli ihan relevantti. Jos meille tulisi sähkökatkos, en todellakaan aio syödä huoneenlämpöistä tomaattimurskaa ja dipata siihen keittämättömiä makaroneja. Siitä huolimatta, että pasta ja tomaattimurska on mulla ihan normaaleja elintarvikkeita, joista valmistan ruokaa. Jos  ei ole mahdollisuutta kypsentää ruokaa ilman sähköä, on syytä varata kotivaraksi sellaisia elintarvikkeitä, jotka säilyvät ja joita voi syödä sellaisenaan. Siis ilman lämmittämistä/kypsentämistä. 

- Nro 200 - 

Ja tähän vielä, että mulla ei mene kotivarakaan koskaan vanhaksi. Hedelmät säilyy aika monta päivää huoneenlämmössäkin ja sen vuoksi mulla on aina kotona hedelmiä. Tonnikalaa ostan usein tarjouksesta, vaikka kotona olisikin tonnikalapurkkeja ennestään. Mutta mä nappaan aamulla töihin lähtiessäni mukaani purkin tonnikalaa, jonkun hedelmän ja proteiinipatukan/kourallisen pähkinöitä tms. Ja syön ne töissä lounaaksi. Tällä tavalla mun kotivarani kiertää koko ajan eikä mikään pääse vanhenemaan. Sen verran mulla on "kotivarajärjestemällisyyttä", että kuivakaapissani elintarvikkeet on käyttöjärjestyksessä. Takimmaisina esim ne tonnikalapurkit, jotka olen viimeksi ostanut, ja etummaisena ne purkit, joiden ostamisesta on pisin aika. 

Sellaisessa tilanteessa, jossa joutuisin turvautumaan pelkkään kotivaraan, mun ei tarvitsisi mennä töihinkään. Joko olisi kyse tilanteesta, jossa olisi ulkonaliikkumiskielto, tai sitten sähkökatkos olisi niin laaja, että ei olisi työpaikallakaan sähköjä. 

- Nro 200 - 

Vierailija
209/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taitaa olla mm.

-purkkikarjalanpaistia

-tonnikalaa

-hernekeittoa

-täysjyvämakaronia

-pussimuusia

-riisiä

-puurohiutaleita

-pähkinöitä

-rusinoita

-teetä

-kahvia

-6x1,5l vissyä

-10l lähdevesitonkka

Pärjännee näillä jotenkin, kerrostalossa asun, mutta pihalla grillikota. Risukeittimen sekä kaasukeittimen meinaan hakea kaupasta ihan retkeilyyn. Taskulamppu, led-lyhty ja öljylyhty löytyy.

Minulla on läskiä. Vettä ei ole varastossa, mutta jääkaira löytyy ja vieressä on järvi.

Syömällä järvikalansa raakana tai huonosti jollain tilapäistuikkulyhdyllä kypsennettynä on pian omavarainen matojen suhteen. Kätevää. 

Vierailija
210/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis. Kattilassa pystyy keittelemään laittamalla kattilan kakkuritilän päälle ja muutamat tuikut alle.

Useimmat ei tunne tuikkujen alkuperäistä tarkoitusta? Tea lights??

Vierailija
211/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taitaa olla mm.

-purkkikarjalanpaistia

-tonnikalaa

-hernekeittoa

-täysjyvämakaronia

-pussimuusia

-riisiä

-puurohiutaleita

-pähkinöitä

-rusinoita

-teetä

-kahvia

-6x1,5l vissyä

-10l lähdevesitonkka o

Paristokäyttöinen radio vielä , niin oot ihan kelpo sissi.

Itse mietin samaa. Meiltä muut tarvikkeet löytyy, mutta viimeksi olen nähnyt pattereilla toimivan radion lapsena mummolassa. Onkohan niitä olemassa vielä? Läjä pattereita tietysti kanssa olis hyvä olla.-eri

Vierailija
212/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taitaa olla mm.

-purkkikarjalanpaistia

-tonnikalaa

-hernekeittoa

-täysjyvämakaronia

-pussimuusia

-riisiä

-puurohiutaleita

-pähkinöitä

-rusinoita

-teetä

-kahvia

-6x1,5l vissyä

-10l lähdevesitonkka

Syömällä järvikalansa raakana tai huonosti jollain tilapäistuikkulyhdyllä kypsennettynä on pian omavarainen matojen suhteen. Kätevää. 

No kyllä se särki melko näppärästi kypsyy ties millä tuikulla jos vähänkään osaa katsoa.

Vierailija
213/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teräksisestä aterinkuivaintelineestä saa tehtyä ns. Ikea-risukeittimen.

Kannattaa katso ytstä muutama rocket owenin valmistusvideot kun vielä sähköt toimii. Uskomatonta survival juttua sieltäkin löytyy.

Vierailija
214/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taitaa olla mm.

-purkkikarjalanpaistia

-tonnikalaa

-hernekeittoa

-täysjyvämakaronia

-pussimuusia

-riisiä

-puurohiutaleita

-pähkinöitä

-rusinoita

-teetä

-kahvia

-6x1,5l vissyä

-10l lähdevesitonkka o

Paristokäyttöinen radio vielä , niin oot ihan kelpo sissi.

Itse mietin samaa. Meiltä muut tarvikkeet löytyy, mutta viimeksi olen nähnyt pattereilla toimivan radion lapsena mummolassa. Onkohan niitä olemassa vielä? Läjä pattereita tietysti kanssa olis hyvä olla.-eri

Tokmannilta ainakin löytyy asiallisia , pattereilla ja verkkovirralla toimivia .

Vierailija
215/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taitaa olla mm.

-purkkikarjalanpaistia

-tonnikalaa

-hernekeittoa

-täysjyvämakaronia

-pussimuusia

-riisiä

-puurohiutaleita

-pähkinöitä

-rusinoita

-teetä

-kahvia

-6x1,5l vissyä

-10l lähdevesitonkka

Lisätköön siis sellaiset kesto-silikonitoukat kotivaraansa. Tai sitä makaronia, sitä voi värjätä punajuurisäilykkeen mehulla.

Vierailija
216/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis. Kattilassa pystyy keittelemään laittamalla kattilan kakkuritilän päälle ja muutamat tuikut alle.

Ai mikäli sähköt pysyvästi pois eikä muuta mahdollisuutta lämmittää syötävää, niin

isoon kattilaan tuli ja päälle hätätilassa metallinen uuninritilä?

Laitat pari tuikkua palamattomalle alustalle. Niiden päälle laitat kakkujenkin jäähdytyksessä käytettävän ritilän, tai ihan minkä tahansa metalliritilän jossa on jalat. Tuon ritilän päälle laitat kattilan, ja sinne kattilaan vettä ja/tai ne ruoka-aineet mitä aioit keitellä.

Minä en oikeasti tiedä millainen on kakkujen jäähdytyksessä käytettävä ritilä? Anteeksi.

Löytyiskö kuvaa tmv.? Alkoi kiinnostamaan.

Ritilän voit ottaa vaikkapa sieltä sähköuunistasi. Tai grillistä. Leivonnaisten jäähdyttämiseen näitä on sellaisia korkeampia pinojakin

Vierailija
217/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mikäli sähköt pysyvästi pois eikä muuta mahdollisuutta lämmittää syötävää, niin

isoon kattilaan tuli ja päälle hätätilassa metallinen uuninritilä?

Laitat pari tuikkua palamattomalle alustalle. Niiden päälle laitat kakkujenkin jäähdytyksessä käytettävän ritilän, tai ihan minkä tahansa metalliritilän jossa on jalat. Tuon ritilän päälle laitat kattilan, ja sinne kattilaan vettä ja/tai ne ruoka-aineet mitä aioit keitellä.

Minä en oikeasti tiedä millainen on kakkujen jäähdytyksessä käytettävä ritilä? Anteeksi.

Löytyiskö kuvaa tmv.? Alkoi kiinnostamaan.

Kvg cooling rack

Vierailija
218/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivaraa en keräile, mutta eiköhän me ainakin viikko pärjäiltäisi.

Mutta tärkeämpään: ruokia joihin käytän tomaattimurskaa

- pizza (kastikkeeksi keitettynä)

- jauhelihakastike

- tomaattikastike pastalle

- lasagne

- currytyyppiset ruuat

- tortillojen väliin laitettava kastike/mössö

- keitot, esim jauhelihakeitto

- tomaattikeitto

- broilerinfileet uunissa (päälle tomskua ja juustoa esim fetaa)

Toisin sanoen, meillä syödään paljon tomaattimurskaa.

Lisään tähän omien lasten inhokkiruuan koulunkeittiöstä eli silakkasardiinit. Silakat vuokaan päälle tomaattimurska ja mausteet . Paistetaan uunissa. Itse pidän tästä kuten tomaattikastikkeeseen säilötyistä sardiineistakin. Aina on muutapa purkki kaapissa.

Vierailija
219/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin huvikseni, mitä säilykeruokia on. Säilykekalaa monenlaista, lihaa, kanaa, papuja, hedelmiä, vihanneksia, oliiveja, hernekeittoa, kasviskeittoa. Noista kaikkia voi syödä ilman sähkölämmitystä ja -säilytystä, vaikka keitot mieluiten söisi lämpimänä. Kuivatuotteina suoraan paketista voi syödä korppuja, suolakeksejä tai makeita keksejä, sipsejä, pähkinöitä, siemeniä, kuivahedelmiä, suklaata, karkkia. Lisäksi jos on pullovettä niin kyllä kai noilla pärjää, vaikka olisikin sähkö- ja vesikatkos. Kaupasta ostetut pullovedet taitavat säilyä pitkään ilman kylmäsäilytystä.

Vierailija
220/416 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taitaa olla mm.

-purkkikarjalanpaistia

-tonnikalaa

-hernekeittoa

-täysjyvämakaronia

-pussimuusia

-riisiä

-puurohiutaleita

-pähkinöitä

-rusinoita

-teetä

-kahvia

-6x1,5l vissyä

-10l lähdevesitonkka

Tiedätkö mistä miitä matoja saa? Tai surviaisen toukkia. Toki uisteluun ei tarvita kumpiakaan.