Lukion aloittaneelle tyttärelleni englanti on nyt todella vaikeaa.
Hän oli sellainen kasin oppilas, jopa ysin, yläasteella ja nyt hän häthätää selviää vitosella kurssista läpi. Tytär on aivan maassa ja sanoo lopettavansa lukion.
Olisiko teillä vinkata mitään nettikursseja tai kirjakaupasta ostettavia kielioppikirjoja, joilla hän saisi vähän opiskelusta kiinni?
Tytär lukee (ei varmaan tarpeeksi) kokeisiin ja on sellainen peruskiltti kotityttö. Tämä ei siis ole mikään teini-iän protestointi ja hän on itsekin ihan kauhuissaan, kun ei vaan onnistu.
Kiitos avusta!
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään jos läpi menee. Ei sitä ole pakko kirjoittaa, jos kirjoittaa pitkän matikan. Vain kirjoitukset ratkaisee.
Kyllä joku kieli on kirjoitettava, toki voi lyhyenä.
Ap: ottakaa opettajaan yhteys. Lukiossa on oikeus tukiopetukseen ja opettajan on se järjestettävä pyydettäessä. Onko kyse siitä että englanti on vaikeaa vai siitä että etenemisvauhti on huomattavasti nopeampi kuin peruskoulussa? Moni tippuu tuon vauhdin vuoksi, itsellä tuli ongelmaksi etten ehtinyt opetella sitä sanastomäärää 6 viikossa, olin siinä ulkoaopettelussa muutenkin hidas ja muihinkin aineisiin piti panostaa.
Opettaja pystyy kyllä auttamaan, mutta se apu pitää pyytää nyt kun ollaan vielä alkutaipaleella.
Tällä hetkellä on pakko kirjoittaa äidinkieli ja yksi pitkä aine (esim. A-kieli tai pitkä matematiikka) ja kaksi muuta ainetta, esim. reaalia. Eli tietosi on väärä. Ja tosiaan tukiopetus ei lukiossa ole perusoikeus.
En ole tavoitellut täydellisyyttä mutta nelonen ja vitonen ovat aika masentavia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mielestäni missään vaiheessa väittänyt lapseni osaavan kieltä täydellisesti? Miksi ymmärsit näin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jännä sinällään, että netissä usein kaikki ovat kirjoittaneet ällän englannista ja puhuu kuin äidinkieltään. Totuus on se, että kaikki eivät voi osata kaikkea täydellisesti.
Lue viimeinen lause.
Lukiossa on vaikeaa. Mun lapseni on kaksikielinen, meni lukioon kympin keskiarvolla ja silti saa tehdä englannissa töitä tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa en suunnilleen ymmärtänyt puhuttua kieltä ollenkaan. Teen edelleen karmaisevia kielioppivirheitä, mutta olen yliopistokoulutettu ja käytän työkielenä päivittäin englantia. En pelkää puhua. Jos joku ei ymmärrä, selitän asian jotenkin toisin. Hyvin pärjään.
Tämä tieto ei auta, kun lukio ja kirjoitukset pitäisi nyt päästä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään jos läpi menee. Ei sitä ole pakko kirjoittaa, jos kirjoittaa pitkän matikan. Vain kirjoitukset ratkaisee.
Ap: ottakaa opettajaan yhteys. Lukiossa on oikeus tukiopetukseen ja opettajan on se järjestettävä pyydettäessä. Onko kyse siitä että englanti on vaikeaa vai siitä että etenemisvauhti on huomattavasti nopeampi kuin peruskoulussa? Moni tippuu tuon vauhdin vuoksi, itsellä tuli ongelmaksi etten ehtinyt opetella sitä sanastomäärää 6 viikossa, olin siinä ulkoaopettelussa muutenkin hidas ja muihinkin aineisiin piti panostaa.
Opettaja pystyy kyllä auttamaan, mutta se apu pitää pyytää nyt kun ollaan vielä alkutaipaleella.
Tällä hetkellä on pakko kirjoittaa äidinkieli ja yksi pitkä aine (esim. A-kieli tai pitkä matematiikka) ja kaksi muuta ainetta, esim. reaalia. Eli tietosi on väärä. Ja tosiaan tukiopetus ei lukiossa ole perusoikeus.
Jatkossa täytyy kirjoittaa äidinkieli ja sen lisäksi näistä kolme: vieras kieli/toinen kotimainen/matikka/reaali. Pakollisia aineita on viisi, joista viidennen saa valita itse (edellistä jäljelle jäänyt tai toinen kieli tai reaali).
Yliopilaaksi ei siis jatkossa ole mahdollista valmistua kirjoittamatta jotain kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Lähetä tytär kesäksi kielikurssille Englantiin.
Hanki hänelle digikirja (se sama jota kurssilla käytetään) ja kehota kuuntelemaan oppikirjan äänitteet huolella monta kertaa, harjoittelemaan sanastoa digitehtävien avulla ja tekemään niitä oppimateriaalin tehtäviä useaan kertaan. Digikirjoissa on se etu, että oikean vastauksen voi tarkistaa ja tehdä samat tehtävät niin monta kertaa kuin tarvitsee.
Kielikursseilla Englannissa ei kyllä opi juuri mitään.
Se on sellaista rentoa lomailua. Ei tiukkaa opiskelua. En oppinut mitään. (paitsi hiukan keskustelua keskustelemalla isäntäperheen ja paikallisten kanssa)
Opetus oli yhtä tyhjän kanssa. En tosin ollut Englannissa, vaan olin Saksassa ja Ruotsissa.
Opetusta oli varmaan jotain 3 tuntia. Opettajat olivat kesävaihteella. Yksi niistä kolmesta tunnista olib paikallisen pitämä, jokkijb vaan jutusteltiin hänen kanssaan. Mutta ryhmässä oli niin monta, ettei kovin usein jutella voinut.
Onko enkku nyt siis ainoa aine, joka on vaikeaa ja taso pudonnut reilusti? Jos on, niin ei todellakaan kannata lukiota lopettaa sen takia. Jos esim. ruotsissa ei ole vastaavaa pudotusta, niin kyse voi olla vaikka siitä, että peruskoulussa on jostain syystä saanut numeronsa "liian helposti", ehkä kiltille tytölle annettu parempi numero kuin osaaminen oikeasti oikeuttaisi. Ja myös sellaiset ihmiset käyvät lukion, joille nimenomaan kielet ovat se haastava asia. Lukio on etenkin nykypäivänä paljon muutakin kuin kielet. Onko lukiossa jotain tuki/kertauskurssia tarjolla, jossa käytäisiin peruskoulun asiat tiivistetysti läpi? Siitä voisi olla apua, jos on niin että peruskoulutiedoissa onkin puutteita. Jos omassa koulussa ei ole sellaista, niin vaikka paikallisessa aikuislukiossa voi olla iltakurssina sellainen tarjolla. Myös erilaisia kesälukioita on joissa on usein tuollaisia kertauskursseja, esim. juurikin 1. vuoden jälkeen käytäviä joissa mennään vaikka viikoksi johonkin leirikeskustyyppiseen paikkaan kertaamaan ekan vuoden asioita. Ja tosiaan verkkokurssi on myös yksi mahdollisuus. Nämä kaikki vaihtoehdot toki jotain maksavatkin yleensä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa täytyy kirjoittaa äidinkieli ja sen lisäksi näistä kolme: vieras kieli/toinen kotimainen/matikka/reaali. Pakollisia aineita on viisi, joista viidennen saa valita itse (edellistä jäljelle jäänyt tai toinen kieli tai reaali).
Yliopilaaksi ei siis jatkossa ole mahdollista valmistua kirjoittamatta jotain kieltä.
Tämä koskee ensi syksynä lukion aloittavia.
Kesälukioissa voi opiskella englantia. Lisäksi pistäisin tytön lukemaan vaikka Pottereita englanniksi ja katsomaan sarjoja ilman tekstitystä.
Yläkoulun numerot ovat valitettavasti usein yläkanttiin. Lisäksi pienikin lukihäiriö haittaa erityisesti enkun opiskelua. Ilman englantia ei kyllä selviä jatkosta. Itselläni oli yliopistolla muutamaan kirjaa lukuun ottamatta kaikki materiaali englanniksi!
Englanti on nyt se kynnyskysymys tytöllä.
Lukion opettajan kanssa perusteellinen keskustelu ja opintojen suunnittelu. Opiskelu ihan perusasioista alkaen, ei niitä näitä yksinään vaan systemaattisesti ja ohjattuna. Kun perusta kunnossa, pystyy vähitellen myös itse ja omatoimisesti jatkamaan.
Pienikin lukihäiriö voi hankaloittaa englannin oppimista. Jos näin on , kannattaa hankkia siitä todistus, jolloin saa lisäaikaa kirjotuksiin. Yksityisopetusta suosittelen, paljon kuuntelua , tv sarjoista tekstitykset pois. Kielikurssi kesällä hyvä idea..
Aloittaisin opiskelutekniikasta. Sitten pitää selvittää, onko lukivaikeutta. Suosittelen kyllä lämpimästi digikirjaa, jos lukivaikeutta ei ole. Moni ei ole peruskoulussa oppinut oikeaa opiskelutekniikkaa kielten opiskeluun. Äänitteitä pitää kuunnella sitkeästi ja lukea itse lauseita ääneen. Harjoituksia pitää tehdä säännöllisesti ja toistaa useita kertoja niitä, joissa on hankaluutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos englanti on liian vaikeaa, niin miten mahtaa mennä oikeasti vaikeiden aineiden kanssa?
Muut aineet eivät ole välttämättä silti vaikeita. Itse ole sellainen, jolla on englanti on ollut aina vaikein aine koulussa. Muut (muille vaikeat) ovat olleet minulle helppoja. Englannin taso on myös aika kova, koska moni osaa sitä aika hyvin.
Mikä on pääongelma: luetun ymmärtäminen kuullun ymmärtäminen, kielioppi, omien tekstien tuottaminen vai jokin muu? Lähtisin tätä kautta miettimään, minkä puolen kehittämiseen pitäisi erityisesti panostaa.
Joka tapauksessa englanninkielisten kirjojen lukemisesta ja äänikirjojen kuuntelusta on joka tapauksessa hyötyä. Kannattaa alkuun valita helppoja kirjoja, jotka on joskus lukenut suomeksi.
Olen jo työelämässä, mutta olen parantanut omaa englannin taitoani kuuntelemalla työmatkoilla englanninkielisiä äänikirjoja kännykästä BookBeatin kautta.
Englannissa on jollain tavalla saatava ne jyvät erottumaan akanoista ja kirjoituksissa erot kirjoittajien välille. Siksi se on suhteessa vaikeampaa kuin muut aineet.
Esim luetun ja kuullun ymmärtämisen kokeet on ihan älyttömiä, koska ne on lähinnä kikkailevia kompia.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa on vaike7aa. Mun lapseni on kaksikielinen, meni lukioon kympin keskiarvolla ja silti saa tehdä englannissa töitä tosissaan.
No ei se ero noin iso ole. Joku muu nyt mättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://opintopolku.fi/wp/lukio-2/ylioppilastutkinto/
Ainakin tämän mukaan on edelleen että yksi vieras kieli on kirjoitettava. Olen yo 2018 ja sain tukiopetusta ainakin matikassa. Sitä voi ainakin kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole ennenkään ollut.
Olen yo 2018 ja meillä oli äidinkieli toki kaikille pakollinen
Yksi pitkän oppimäärän täyttävä aine
Yksi vieras kieli
Väh. yksi reaali
Matikka tai ruotsi oli pakko kirjoittaa
Lukion englannin opetuksilla en ole tehnyt sittemmin YHTÄÄN MITÄÄN, ja käytän englantia nykyisin natiivitasolla. Se oli ainakin 90-luvun lopulla sitä että piti täydellisesti oppia käyttämään kielioppia, lukea niitä eisaamarikiinnostaketään oppikirjojen kappaleita ja kuunnella suhisevia äänitteitä ja yrittää saada selville että sanoiko se nyt "vet" vai "wet".
Käyttöenglannin opin sillä että aloin kirjoittamaan englanniksi ja lukemaan englanninkielisiä kirjoja (Terry Pratchettin Kiekkomaailma-kirjoja ei oltu käännetty kuin kolme tai neljä, luin niitä englanniksi). Kyllä ne ensimmäiset kirjat luin sanakirjan kanssa, mutta aika äkkiä sen oppii. Nykyisin en edes muista olenko jonkin nimenomaisen kirjan lukenut suomeksi vai englanniksi.
Tuota suosittelen myös mikä jo mainittiinkin, että katsoo jotain englanninkielistä ohjelmaa ilman tekstityksiä.