Masentuneen hyväksikäyttö
Voiko tuosta puhua terapiassa, olen siis nainen ja nettituttu johon tutustuin teki hieman raakojakin juttuja minulle koska masentuneena minusta ei ollut vastustamaan. Kuristi mm seksin yhteydessä monesti ja tunkeutui anaaliin ilman liukastetta. Tuosta on muutama vuosi aikaa ja en ole puhunut asiasta terapiassa koska häpeän kovasti etten estänyt. Kannattaako puhua?
Kommentit (33)
Osaa varmaan kääntää asian niin että olin suostunut asioihin mitä teki. Kerroin kuitenkin masennuksestani hänelle mutta ei ilmeisesti ottanut sitä huomioon millään tavalla. Minulla on mm epävakaa personallisuus ja estynyt persoonallisuus. Ap
Ei kannata. Jos sinulla on ikinä mitään gynekologisia ongelmia tulevaisuudessa niin mitään ei oteta todesta, koska kaikki johtuu vain menneestä suhteestasi. Terveydenhoito käyttää törkeästi jokaisen mahdollisuuden olla hoitamatta jos vain voi.
Olen siis terapiassa ja tuosta en koskaan ole pystynyt puhumaan. En minä mitään erityistä hoitoa olekaan hakemassa, ajattelin vaan puhunko terapiassa missä käynyt useamman vuoden. Ap
Noh kannattaa, koska tuo taitaa olla iso osa ongelmiasi. Voit joutua uudelleen hyväksikäytetyksi jollain tapaa jos et osaa rikkoa kaavaa.
Lapsuudesta nuo ongelmat johtuu ja käynyt terapiassa jo ennen tuota tapausta. Millainen mies edes hyväksikäyttää masentuneen ja epävakaan mielentilaa? Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen siis terapiassa ja tuosta en koskaan ole pystynyt puhumaan. En minä mitään erityistä hoitoa olekaan hakemassa, ajattelin vaan puhunko terapiassa missä käynyt useamman vuoden. Ap
Kuten tuossa yllä sanoin. Kaikki kirjataan ja ne nimenomaan jää sinun synniksesi jonka perusteella sinut voi leimata hulluksi ja jättää hoitamatta. Ne kirjaukset kaivetaan esiin vielä kymmeniä vuosiakin myöhemmin ja niiden perusteella voi evätä hoitosi.
No sinänsähän masennus ei ole sellainen mt-häiriö jonka katsotaan vievän ihmisen itsemääräämiskykyä tai todellisuudentajua. Eli oikeudellisessa mielessä sinua tuskin on hyväksikäytetty tai rais kattu, jos olet masentuneenakin ollut suostuvainen noihin.
Terapiassa voit toki puhua tuosta ja kannattaakin, jos tuntuu että ne kokemukset vielä siellä mielessä piinaavat.
Ei ketään hulluksi leimata jos on joutunut hyväksikäytetyksi.bull shit.
Persoonallisuushäiriöt on todettu. Ei pelkkä masennus. Ap
Tuo ilmeisesti vaikuttaa psyykeesi niin pahasti että suosittelen puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöt on todettu. Ei pelkkä masennus. Ap
Valitettavasti persoonallisuushäiriö muuttaa tilannetta kannaltasi negatiiviseen suuntaan.
Ei täältä hörhöiltä kannata kysyä.
Jos on yksilöterapiaa, kannattaa puhua, mutta kannattaa jättää sana "nettituttu" pois. Sanot vaan "tuttu". Netti on mielenterveyspuolen hoitavalle taholle vielä se kaiken pahan alku ja juuri.
Nyt kun olet uskaltanut kertoa asian täällä anonyymisti niin seuraava askel on kertoa terapeutille.
Kerro ihmeessä terapeutille. Olen itse vasta jälkikäteen tajunnut mitä kaikkea sitä ihmiset kehtaakin tehdä, kun ei masentuneena ole pystynyt pitämään omia rajojaan. Mutta niinhän se tietenkin on, että terve ihminen ei tuollaisten koukkuun jää.
Terapeutille kerrotut asiat ovat yksityisiä. Häntä koskee salassapitovelvollisuus. Niitä ei kirjoiteta mihinkään tietokantaan ja niitä ei näe kukaan muu. Eli höpöhöpöä on väittää terapeutille kerrottujen asioiden vaikuttavan muuhun hoitoon.
Ilman muuta kannattaa kertoa terapeutille, koska asia selvästi on sinulle raskas kantaa. Terapeutti ei järkyty. Hänellä on alan koulutus, hän on kuullut kaikenlaista. Hän ei tuomitse. Hänen työnsä on kuunnella ja auttaa sinua.
Mitä sinulle on tehty heikkona hetkenä, hyväksytyksi tulemisen tarvettasi hyväksi käyttäen, ei ole sinun syysi, eikä sinun pidä tuntea siitä häpeää.
Vihdoinkin asiallinen kommentti tuossa yläpuolella.kiitos
Siis sinuahan on kohdeltu törkeästi. Aivan ehdottomasti puhut asiasta terapeutillesi!