Vanhuuden merkki? Suihkussa käymisestä tullut vastenmielistä
Nuorempana suihkussa käyminen oli ihanaa arjen luksusta, mutta nykyään sinne pitää vääntäytyä puoliväkisin, mieluiten ei ollenkaan. Suihkuun menemisistä alkoi tulla epämiellyttävää noin kolmekymppisenä ruuhkavuosien keskellä, joten toki kyseessä voi olla myös stressin ja väsymyksen sivutuote. Mutta joka tapauksessa päivittäisestä hemmotteluhetkestä tuli jossain vaiheessa ällöttävä pakollinen paha.
Kukaan muu huomannut samaa?
Kommentit (84)
Käyn suihkussa aamulla. Kiireessä on pakko mennä suihkuun reippaasti ja peseytyä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Viileä suihkuhuone tekee suihkussa käymisestä ikävää. Ratkaisuna on jumppatuokio ennen suihkua tai tiivis suihkukaappi, josta ei lämmin vesihöyry karkaa.
Meillä on iso kylpyhuone jossa avosuihku. Ehkä se on yksi syy siihen ettei suihkussa viihdy. Suihkukaapissa varmaan olisi paljon lämpimämpi käydä. N 57
Ennemminkin tuo on masennuksen merkki.
Olen 48 v ja lämmin suihku on minulle ihana rentoutumishetki keskellä kiireistä elämää.
Mulle suihku on aina ollu vaan peseytymistä varten. Mitä nopeemmin ohi, sen parempi. Ja mielellään vaan 2-3 kertaa viikko, jos suinkin mahdollista (kainalot yms kriittiset paikat saa päivittäispestyä muillakin tavoin).
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin tuo on masennuksen merkki.
Olen 48 v ja lämmin suihku on minulle ihana rentoutumishetki keskellä kiireistä elämää.
Miten on masennuksen merkki? Töissä kuitenkin käyn normaalisti, näen ystäviä, hoidan perheen ja huolehdin hygieniasta. Vain tuo suihkuun raahautuminen ja palelu ärsyttää, suihkun jälkeen on mukava olo muuten, pidän puhtaudesta.
Enemmänkin motivaation puutetta.
Olen suht nuori (alle kolmekymppinen) ja tuolta se on tuntunut jo viimeiset 7 vuotta.
Kroppasuihkuun toki pakko vääntäytyä useammin, hiukset pesen kokonaan erikseen kerran viikkoon.
Mulle tulee niin kylmä suihkussa ja sen jälkeen etten tykkää siitä.
Täällä taas 41v joka tykkää käydä suihkussa! En lotraa, ripeä pesu riittää. Mutta ällö olo jos ei pääse päivittäin jostakin syystä.
Olen 45 ja suunnilleen asun suihkussa. Kesällä varsinkin useita kertoja päivässä.
Talvellakin on ihanaa käydä kuumassa suihkussa.
Mä käyn kyllä suihkussa mut inhoan pitkien hiusten laittamista sen jälkeen. Leikkautin juuri pitkän polkan että pääsee helpommalla. Mä ostin lämpöpuhaltimen sitä varten, että siitä saalisälämpöä kun tulee suihkusta. Lattialämpö ei raski pitää niin kuumalla kuin haluaisi.
On vastenmielistä. Ylipainoa ja pitkät hiukset. Pukeminen, riisuminen ja hiusten laittaminen uuvuttaa. Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy (väsyttää ja palelee). Nuorempana rakastin pitkiä kuumia suihkuja... No, tämä lienee ympäristölle parempi tämä nykytilanne.
Vierailija kirjoitti:
Masennus
Tämä.
Itselläni on ensimmäisiä merkkejä siitä, että alakulo on muuttunut masennukseksi se, että ei huvittaisi peseytyä.
On tietenkin hikipäässä huhkiminen mutta muutoin jo jatkuva suihkuttelu kuivattaa jo ihon ja vain enään paikat pesee lähinnä ja sauna sitten eri juttu.
Olen huomannut. Ennen kävin reippaasti aamuin illoin, nyt saattaa jäädä päiväkin väliin. Työttlmyyskin toki vaikuttaa mutta on se silti vastenmielistä. Ja hiustenpesu, kasvojen puhdistus ja hoito samoin. Hampaat juuri saan kerran päivässä harjattua. N47.
Täälläkin yksi.
Siitä huolimatta käyn joka päivä. Aikaisemmin kävin aamuin illoin, mutta iho alkoi kuivua liikaa, joten nyt vain kerran päivässä. Mutta en tykkää.
Onpa kiva lukea, että en ole ainoa, jota peseytyminen inhottaa. Olen jo 57v. nainen ja venytän peseytymistä. Kerran viikossa vääntäydyn kylpyyn/saunaan. Nuorena kävin joka päivä suihkussa. Mistä se johtuu, että peseytyminen on alkanut inhottamaan?
Suihkussa käyn joka ilta, en voisi kuvitellakaan meneväni petiin ilman suihkua. Lämpimästä suihkusta kun tulee rentoutuneena, harjaa tukan, rasvaa naaman ja kädet ja kömpii peiton alle, niin säästyy kylmettymiseltä ja pukeutumiselta ja tukan laittamiselta. Ja aamulla sitten puhtaana töihin.
Tämänköntakia vanhat ihmiset alkaa haisemaan?
Mulla vähän siinä välillä. Varsinkin nyt kun kämpässä vetää ja tulee viileä kun tulee suihkusta pois. On kumminkin ihana saada hiki pois ja laittaa puhtaat olovaatteet päälle illalla.
Vierailija kirjoitti:
En käy suihkussa vaan kylvyssä. Ihanaa,
Lillumaan omiin likavesiin yök,kai sä pissit ja pieretkin sinne uhhhh..
Sama en ymmärrä niitä puljuja ei ku paljuja pihalla,ihmissoppaa.
Koti pidetään viileänä suositusten mukaan. Villapaidat päällä talvisin jo vuosikausia.
Muuten pysyy jotakuinkin lämpimänä, mutta suihku. Sen jälkeen aivastelee aina, nenä alkaa vuotaa. Saunaa ei uskalla talvella ajatellakaan. Saunan jälkeen ruumiinlämpö alkaa laskea iltaa myöten, palelee ihan varmasti, ja tukka tuntuu aina kummasti vähän kostealta, vaikka kuinka föönaisi.
Inhoan myös uimahalleja ja kylpylöitä, aina on kalsea olo.
Vanhemmiten on tullut myös tuo vaivannäkö: kun on tuhansia kertoja tehnyt jonkun aikaavievän jutun, alkaahan se tympiä. Uudet suihkugeelitkin piristävät vain muutaman ensimmäisen käyttökerran.