Ken tästä ostoskeskuksen labyrintti-ovesta sisään eksyy saa kaiken toivon heittää. . .?
Miten ihmeessä voidaan suunnitella näin sokkeloisia ostoskeskuksia yksi toisensa jälkeen?
Puolet ostosajasta menee asiakkaalta palvelun etsimiseen, eksymiseen ja harhailuun että missä, missä, missä?
Selkeys ja käytännöllisyys huutaa poissaolollaan.
Kommentit (18)
Kaupunki kaupungin sisällä, kauppakeskus redi.
Kuin seikkailu.
Kauppakeskus Sello.
Täydet pisteet.
Mukava käydä, selkeä ja hyvät opasteet!
Oma suosikkini.
Onko mahdollista tehdä selkät opasteet hisseihin.
Mieluiten ihan siihen sisäpuolelle(kin). Kiitos.
Moni eksyy kauppakeskukseen ja ei tule enää toista kertaa, vaan matkaa siihen tuttuun ja turvalliseen markettiin, missä voi toimittaa ostoksensa löytäen tuotteet helposti ---ja osaa vielä vaivatta kaupasta ulos ja takaisin kotiin !
On useita ostoskeskuksia, joissa ei ole kunnon opasteita eikä selkeitä opastauluja. En minä ainakaan mene ostoskeskusten käytäville hillumaan pelkästä shoppailun tai maleksimisen ilosta, vaan tekemään jonkin täsmäostoksen jostain tietystä liikkeestä. Sitten haluan pois.
Joissain ostoskeskuksissa ja tavarataloissa ärsyttää myös se, että liukuportaat on asennettu niin, että on pakko kulkea jollain tasanteella ennen kuin pääsee jatkamaan matkaa ylös tai alas seuraavaan kerrokseen. Ehkä siinä on ajatuksena, että asiakas hairahtuu tekemään heräteostoksia, mutta minusta se on pelkkää ärsyttävää juoksuttamista.
Eikö puhelimeen voisi saada jotain appia, joka navigoisi kauppakeskusten sisällä?
Kai siellä pitäisi olla esiteininä että osa sitten 40v kalkkiksena.
Oispa edes se yksi pää reitti ku itiksessä tai jos on kuutio niin edes +-muotoiset pääkäytävät.
Toimi itiksessä.. eikä sitä ole rikottu vaikka maksi lähti yms muutoksia.
Kauppakeskus Kirsikka Kirkkonumella on just sopivan kokoinen, hyvä ilmastointi, siisti ja asiakaspalvelu ystävällistä ja kaikki osa-alueet pelaa.
Tilasuunnittelu on toimiva.
Olarin Prisma on myös miellyttävä kaikinpuolin toimiva marketti ja asiakaspalvelu täys kymppi (jaksavat panostaa asiakkaaseen, hyvin valittu henkilökunta) paitsi se ei tosin ole mikään kauppakeskus. Toivottavasti eivät ikinä muuta mitään noin toimivasta konseptista --- miksipä hyvää muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai siellä pitäisi olla esiteininä että osa sitten 40v kalkkiksena.
Oispa edes se yksi pää reitti ku itiksessä tai jos on kuutio niin edes +-muotoiset pääkäytävät.
Toimi itiksessä.. eikä sitä ole rikottu vaikka maksi lähti yms muutoksia.
Just samaa mietin!
Että pitäisi teininä jo pyöriä noissa ostareissa, että osaa sitten iäkkäämpänä suunnistaa ihan moitteetta ja usklataa yleensä mennä että osaa sieltä kohtuullisessa ajassa ulos.
Sitten se että liikkeiden sivustolla ei useinkaan mainita missä päin kauppakeskusta liike sijaitsee. Voi kestää aika kauan löytää.
Opasteet järjestään hupnoja, usein pelkkiä symbolea, joita ei kukaan ymmärrä.
Miksi luopua selkeistä sanallisista ohjeista? Esim WC mahtuu kyllä sanana ja on sitä kutakuinkin kaikilla kielillä.
Huh kun kiireessä piti Redistä löytää oikea ulospääsy- hikeä pukkasi otsalle ja alkoi usko jo loppua. En mene, ellei ole pakko. Ja miksi olisi?
Mutta idea on juuri se, että kuluttaja rahamasseineen eksyy ostoskeskukseen ja tekee paljon herätysostoksia. Sen vuoksi ne lähikauppiaatkin tekevät kaupoissaan jatkuvasti muutoksia; tavara X siirtyy toiseen hyllyyn tai jopa toiseen päähän kauppaa. Siinä välillä kuluttaja tulee vilkaisseeksi monta sellaista tavaraa, joita ei rutiininomaisilla kauppamatkoillaan edes vilkaisisi.
Vierailija kirjoitti:
Opasteet järjestään hupnoja, usein pelkkiä symbolea, joita ei kukaan ymmärrä.
Miksi luopua selkeistä sanallisista ohjeista? Esim WC mahtuu kyllä sanana ja on sitä kutakuinkin kaikilla kielillä.
Kyllä. Toimiva alku:
WC - TOILETS
HISSI - ELEVATOR
HISSIIN SELKEÄSTI NAPPULOIDEN VIEREEN KERROKSET - 1. 2.3 (viereen mitä kerroksessa sijaitsee). Asiakkaat kiittää.
Liukuportaat turvallisiksi.
Kerrosten kaiteet turvallisiksi.
OPASTEET riittävä isoiksi, ei mitään pieniä tieviittoja tai karttoja aulassa.
INFOtiski joka aulaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö puhelimeen voisi saada jotain appia, joka navigoisi kauppakeskusten sisällä?
Tai ostoskeskuksen sisällä operoivaa mini-uber-taksi joka vaivatta kuljettaisi asiakasta haluamansa palvelun äärelle.
Tai ostoskeskus-opasta joka esittelee ja ohjaa asiakasta läpi labyrintin ostoskierroksellaan?
Tai tosiaan ostoskeskus-appi puhelimeen?
Ei ristus.
Ostoskokemuksen tulisi olla miellyttävä, eikä ahdistava "hanki mahdollinen paniikkihäiriö jo tunkkaisessa parkkihallissa" -kokemus.
Iso-omenakin pilattu sekavuudella.
Aiemmin selkeä ja hyvä.
Nyt rauhaton ja sekava miljöö.