Miten elätte te, joilla ei ole kotivaraa ollenkaan?
Luen tätä palstaa näinä päivinä ihmetellen, että eikö elämää helpota se, että kotona on pariksi viikoksi ruokaa ( Tuoretuotteet toki loppuvat aiemmin, mutta jos pakasteessa, pakastelokerossa on pakastevihanneksia, marjoja yms, niin ne korvaavat tuoretuotteita.), vessapaperia yms. terveyssiteet( jos niitä käyttää.) ostetaan viimeistään kuukautisten päätyttyä, jotta on kotona valmiina, kun seuraavat tulevat. On hieman kipulääkettä ja astiat, joihin voi hakea vettä.
Käyttekö joka päivä kaupassa? Mitä teillä on jääkaapissa? Onko teillä keittiötä ollenkaan? Jo opisleijana soluasunnossa asuessa, jossa oli keittiössä vain yksi hylly jääkaapissa, kolmasosa pakastelokerosta, yksi hylly asioita varten ja yksi hylly ruokia varten kaapissa, pidin omassa huoneessa kassia, jossa oli lisää makaronia, tomaattimurskaa, tonnikalaa yms, josta sai aterian noin kahdeksi viikoksi tarvittaessa.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä nyt tarkoitus puhua säästämisestä vai varautumisesta johonkin katastrofiin? Veikkaisin jälkimmäistä.
Varautumisesta pääosin pieniin katastrofeihin kuten sairastumiseen, väsymykseen, laiskuuteen ja helpottaakseen elämistä.
Toki viikon tai kahden kotivara auttaa myös isommissa katastrofeissa kuten sähkö- tai vesikatkossa.
Minua aidosti kiinnostaa, että miten varsinkin perhe-elämää vietetään niin, että joka päivä käydään kaupassa. Toki itsellä hieman vaikutta yksinhuoltajuus asiaan: Jos minä sairastun, niin perheessä ei ole ollut tähän mennessä ketään muutakaan, joka olisi asioita hoitanut. (Nyt alkaa yksi lapsista olla niin iso, että voi meillä lähettää vilkasliikenteisen ison tien yli kauppaan.)
ap
Minä käyn melkein joka päivä kaupassa, ja asun kahden lapsen kanssa. Tässä on kaksi kauppaa ihan lähellä, melkein vieressä, ja lisäksi isompi kautta kävelymatkan tai 5 min bussimatkan päässä. Jos sairastuisin, voisin pyytää lasten isää auttamaan kaupassa käynnissä. Jos tulisi joku isompi katastrofi, lähtisin varmaan vanhempieni luo toiseen kaupunkiin tai mökille, koska en haluaisi kerrostalossa Helsingissä asua ilman vettä ja sähköä. Itse koen kyllä helpommaksi sen, että käyn mieluummin kaupassa useammin kuin että miettisin ja laskisin tarkkaan viikon ostokset ja sitten sulloisin niitä jääkaappiin. Koen myös, että monet hedelmät ja vihannekset menevät huonoksi niin pitkässä ajassa. Esim. maanantaina ostetut banaanit voivat olla jo mustuneita perjantaina.
Löytyyhän kaupasta nyt tonnikalan lisäksi säilykkeitä ja hyvin säilyvää kuivatavaraa vaikka kuinka!
Esim. aina varastossa pastaa, riisiä, perunamuusijauhetta, kaurahiutaleita, jauhoja. Säilykkeitä esim. tomaattimurskaa, tonnikalaa, sardiineita, nautasikasäilykettä, kanafileitä, hernekeittopurkkeja, säilyke -lihapullia, pussikeittoja, säilyke hedelmiä. Näkkäriä tai hapankorppuja, voileipäkeksejä tms. Suolaa, sokeria, öljyä, perusmausteita, hunajaa, hilloa. Keksejä, suklaata. Vettä kanisterikaupalla (n. 50l) ja varalta myös vedensuodatin ja vedenpuhdistustabletteja. Aina välillä kierrätys eli käytetään pois vanhempaa ja ostetaan tilalle uudempaa. Jos jotain pääsee vanhenemaan niin sitten inventaariossa hävitetään ja tilalle uutta. Järkevää olisi tietty varastoida vain sellaista, mitä muutenkin käyttää mutta ei meillä ainakaan normaalisti syödä säilykkeitä tms. ja salaatteja, kasviksia ja hedelmiä ei juuri voi pitkään varastoida normitaloudessa, kala ja liha säilyy pakkasessakin vain muutaman kuukauden hyvänä. Pakkasvarastojakin toki on, mm. marjoja ja hirvenlihaa. Mutta äkkiähän ne menee pilalle, jos sähkökatko kestää parikin päivää.
Käyn päivittäin kaupassa, koka on vastapäätä asuntoani. Joskus jopa kolmesti päivässä. Ongelma on ruokahävikki jos ostan runsaasti tuoretuotteita kerralla. Kotona on tomaattimurskaa, pakastevihanneksia, makaronia ja vaelluksilta jääneitä pussiruokia sekä näkkileipää. Eläisin helposti kolme vuorokautta. Koska on säännöllisiä lääkityksiä joissa on ollut toimitusvaikeuksia minulla on niitä jemmassa ylimääräisen kuukauden ajaksi. Terveyssiteitä olen aina ostanut runsaasti varastoon koska ärsyttää kuopia viimeisiä takkien taskusta. Joten niitä on aina lähes vuoden tarpeisiin. Vesi pitäisi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mahdu jääkaappiin tai pakastimeen niin paljon että 4 henkinen perhe pärjäisi monta viikkoa.
Säilykkeitä ja kuivamuonaa ei panna pakastimeen eikä jääkaappiin, vesitonkka ja mehut avaamattomana säilyvät huoneenlämmössä.
Mitä tarkoitat säilykkeillä ja kuivamuonalla?
En ole tuo lainaamasi, mutta villi veikkaus: säilykkeitä ja kuivatuotteita.
Mutta mitä ne on? Meillä ei ainakaan ole ikinä mitään muita säilykkeitä kun tonnikala.
No käypä vaikka seuraavalla kerralla kauppareissulla säilyke- ja kuivatuoteosastoilla katsomassa mitä kaikkea sieltä löytyy.
Kysyin säilykkeistä.
No mitä ihmettä luulet siellä säilykeosastolla olevan jos ei säilykkeitä? Provoiletko vai oletko vajaa?
Mielenkiinnosta kysyin mitä säilykkeitä ihmisillä on kaapissa koska meillä niitä ei käytetä.
Asun yksin ja kauppa on vieressä, joten ei minulla mitää isoja varastoja koskaan ole. Kuitenkin on useampi purkki tomaattimurskaa, erilaisia GoGreenin käyttövalmiita papuja, oliiveja (avattu purkki jääkaapissa), hernekeittopurkki.
Kuivatuotteissa on mm. linssejä, herne- ja soijarouhetta, pastaa, jasmiiniriisiä, erilaisia puurohiutaleita....
Vierailija kirjoitti:
Mun ei ole mitään syytä hillota jotain säilyketonnikalaa vuosikausiksi koska oikeasti jonkun katastrofin tullen kuolisin viimeistään 3 kk jälkeen koska apteekista ei saa elintärkeitä lääkkeitä tuon pidemmäksi tarpeeksi.
Tietysti kaapeissa on jotain vehnäjauhopussukkaa tai tarjouksesta ostettuja terveyssiteitä pari pakettia mutta ei muuta ideologiaa hamstraukselle kuin halpuus.
Kotivaran idea on kierrättää tuotteita. Kun otat ja syöt pois yhden kotivaratonnaripurkin niin ostat seuraavalla kauppareissulla uuden tilalle.
Kävelen kauppaan n. 30 sekunnissa. Helppoa käydä usein.
Tilaan välillä Matsmartista kaapit täyteen papuja, tomaattimurskaa ja täysjyvä pastaa ym., mutta teen tätä siksi, että sieltä saa edullisesti suoraan kotiovelle toimitettuna.
En usko, että on prosentinkaan mahdollisuus, että kotivaraa oikeasti tarvitsisi. 😊
Muistakaa varata kotiin käteistä muutaman päivän tarpeiksi. Kun sähköt katkeaa, ei toimi kortit eikä automaatit. Ei myöskään bensa-automaatit eli tankkia ei kannata ajaa ikinä tyhjäksi, aina vähintään puoli tankkia bensaa. Bensaa ei paloturvallisuussyistä saa kotona varastoida kuin kanisterillisen verran, dieseliä saa säilyttää enemmän (jos siis pitäisi päästä vaikka maalle mummolaan tai mökille turvaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ei ole mitään syytä hillota jotain säilyketonnikalaa vuosikausiksi koska oikeasti jonkun katastrofin tullen kuolisin viimeistään 3 kk jälkeen koska apteekista ei saa elintärkeitä lääkkeitä tuon pidemmäksi tarpeeksi.
Tietysti kaapeissa on jotain vehnäjauhopussukkaa tai tarjouksesta ostettuja terveyssiteitä pari pakettia mutta ei muuta ideologiaa hamstraukselle kuin halpuus.
Kotivaran idea on kierrättää tuotteita. Kun otat ja syöt pois yhden kotivaratonnaripurkin niin ostat seuraavalla kauppareissulla uuden tilalle.
En minä jaksaisi pitää huolta, että ne syödään ajoissa. Kiva sitten väkisin mussuttaa tonnikalat ja näkkärit kunnon ruuan sijasta tai tilalla.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa varata kotiin käteistä muutaman päivän tarpeiksi. Kun sähköt katkeaa, ei toimi kortit eikä automaatit. Ei myöskään bensa-automaatit eli tankkia ei kannata ajaa ikinä tyhjäksi, aina vähintään puoli tankkia bensaa. Bensaa ei paloturvallisuussyistä saa kotona varastoida kuin kanisterillisen verran, dieseliä saa säilyttää enemmän (jos siis pitäisi päästä vaikka maalle mummolaan tai mökille turvaan).
Blaaaaaa ei tule tapahtumaan, joten en ala mitään hätävarakäteistä pitämään.
Kummasti nää hätävara/preppausjutut nousee koko ajan pinnalle nyt. Koronapaniikkia aistittavissa? Hyvähän näitä on miettiä. Sitten jos isompi epidemia tai muu hätätila tulee, kaikki huolehtii kuitenkin ensisijaisesti itsestään ja omasta perheestään. Myös vesilaitosten, sähkölaitosten, kauppojen, sairaaloiden työntekijät, poliisit, armeija sairastuu tai työntekijät pysyy kotonaan, jos esim. omat lapset tai puoliso sairaana. Silloin ei paljon kaupan aukiolo tai muut työtehtävät kiinnosta tai huoleta, oma perhe ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas, miten varastoidaan vettä? Kun aina astiat, joissa vesi seisoo, limottuvat. Miten varaudutaan veden suhteen?
Kannattaa ostaa vedepuhdistustabletteja. Kyllä niihin kanistereihin voi vaihtaa vedet päivittäin koska kotona menee vettä aika moneen paikkaan päivän mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Suomen Pelastusalan keskuksen artikkeli kotivarasta. Eli jokaisella taloudella pitäisi olla n. 3vrk ajalle vettä, ruokaa, hygieniatarvikkeita, lääkkeitä, varavaloa (Taskulamppuja, led-lyhtyjä, kynttilöitä), paristokäyttöinen radio, käteistä rahaa ym. Nyt ei siis puhuta mistään zombieapokalypsistä tai tappavasta pandemiasta vaan ihan esim. myrskystä, laajasta sähkökatkoksesta, vesilaitoksen toimintahäiriöstä, sairastumisesta...
Esim. jos sähköt katkeaa pariksi päiväksi, kaupasta tai tutusta pikaruokapaikasta ei saa ruokaa tai juomaa, koska maksukortit ja kassakoneet ei toimi. Käteisautomaatit, bensa-automaatit ei toimi. Kännykät toimii muutaman tunnin tai ehkä päivän, sitten puhelimista ja kännykkämastoista loppuu varavirta. Netti ei toimi. Jääkaappi pysyy kylmänä muutaman tunnin, pakaste n. vuorokauden, jos ei ovea availla. Vettä ei tule hanasta, kun vesijohdoista loppuu paine. Viemäri kyllä toimii, jos on varattu vettä, jolla huuhdella. Talvella lämmitys lakkaa toimimasta ja viimeistään seuraavana päivänä asunto jäähtyy ilman tulisijaa.
Kannattaa lukea tuo juttu ja miettiä, pitäisikö kotona olla muutakin kuin jääkaapin valot, wasabia ja artesaaniolut.
https://www.spek.fi/turvallisuus/varautuminen-ja-paloturvallisuus/varau…
Ihan turhaa. Ei Helsingistä ikinä sähköt mene kunnolla.
Voitte siellä landella hoitaa hamstraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa nyt elintärkeitä lääkkeitä ostaisi varmuuden vuoksi varastoon...
Apteekki ei luovuta kuin 3 kk lääkkeet kerralla. Aika pieni varasto siinä sitten.
Onko kommunismissa tuollainenkin sääntö.
Voi teitä reppanoita.
N. 52
Singapore
Kilometrin säteellä on ainakin 40 myymälää, jotka ovat auki 24 h / 365.
Miksi hamstrata.
N. 39
Trat
Vierailija kirjoitti:
Kilometrin säteellä on ainakin 40 myymälää, jotka ovat auki 24 h / 365.
Miksi hamstrata.N. 39
Trat
Jos sähköt poikki tai paha myrsky tms. niin ei auta kauppojen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen kauppaan n. 30 sekunnissa. Helppoa käydä usein.
Tilaan välillä Matsmartista kaapit täyteen papuja, tomaattimurskaa ja täysjyvä pastaa ym., mutta teen tätä siksi, että sieltä saa edullisesti suoraan kotiovelle toimitettuna.
En usko, että on prosentinkaan mahdollisuus, että kotivaraa oikeasti tarvitsisi. 😊
Minulla on talossa palovakuutus. Enkä usko, että on prosentinkaan mahdollisuus, että sitä oikeasti tarvitsen. Enkä muuten ole todellakaan luopumassa siitä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa nyt elintärkeitä lääkkeitä ostaisi varmuuden vuoksi varastoon...
Apteekki ei luovuta kuin 3 kk lääkkeet kerralla. Aika pieni varasto siinä sitten.
Onko kommunismissa tuollainenkin sääntö.
Voi teitä reppanoita.
N. 52
Singapore
Minulla on useita ystäviä Singaporessa ja tiedän aika hyvin miten "vapaata" siellä on.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnustan, että ruuan hamstraaminen johtaa siihen, että tulee kauheasti hävikkiä. En vaan muista käyttää niitä, kun en muutenkaan juuri syö ollenkaan säilykkeitä. En käytä jauhoja, en pussimuusia, en puurohiutaleita, en hernekeittoa tai muita sellaisia ruokia, joita voisi hätävarana säilyttää. Kaikki ne vanhenevat jossain vaiheessa. Syön lähinnä ruokia, joita pidetään jääkaapissa.
On minulla nyt yksi purkki tomaattimurskaa, sika-nautapurkki ja olisiko joku pieni kalasäilyke, mutta en tiedä milloin viitsin ne avata. Ehkä sitten kun eräpäivä on kohdalla. Silloin se tuntuu kauhealta pakolta ja muistan, että pitää käydä ostamassa lisää ja jemmata ne taas kaappiin.
Sika-nautaa myydään niin isoissa purkeissa, että kun avaan sen, minun pitää yksineläjänä syödä sitä monta päivää joka aterialla. Odotan jo kauhulla, miten tylsäksi se käy. Sotatilanteessa se ei varmasti haittaisi, mutta nyt on toisin.
Senkin myönnän, että edes pieni hätävara olisi hyödyksi, kun yksin asuu. Monta kertaa on käynyt niin, että sairastaessani kaapissa ei ole juuri mitään. Olen kohta muuttamassa lähemmäs kauppoja, mikä tulee helpottamaan tilannetta.
Nykyään ainakin S-marketista saa tuplasäilykepakkauksia, joissa purkeissa on kourallisen verran broilerinlihaa. Ei tule ruokahävikkiä!
Miksi pitäisi olla? Vieressä on kauppa, joka on auki 24/7.
Minä tunnustan, että ruuan hamstraaminen johtaa siihen, että tulee kauheasti hävikkiä. En vaan muista käyttää niitä, kun en muutenkaan juuri syö ollenkaan säilykkeitä. En käytä jauhoja, en pussimuusia, en puurohiutaleita, en hernekeittoa tai muita sellaisia ruokia, joita voisi hätävarana säilyttää. Kaikki ne vanhenevat jossain vaiheessa. Syön lähinnä ruokia, joita pidetään jääkaapissa.
On minulla nyt yksi purkki tomaattimurskaa, sika-nautapurkki ja olisiko joku pieni kalasäilyke, mutta en tiedä milloin viitsin ne avata. Ehkä sitten kun eräpäivä on kohdalla. Silloin se tuntuu kauhealta pakolta ja muistan, että pitää käydä ostamassa lisää ja jemmata ne taas kaappiin.
Sika-nautaa myydään niin isoissa purkeissa, että kun avaan sen, minun pitää yksineläjänä syödä sitä monta päivää joka aterialla. Odotan jo kauhulla, miten tylsäksi se käy. Sotatilanteessa se ei varmasti haittaisi, mutta nyt on toisin.
Senkin myönnän, että edes pieni hätävara olisi hyödyksi, kun yksin asuu. Monta kertaa on käynyt niin, että sairastaessani kaapissa ei ole juuri mitään. Olen kohta muuttamassa lähemmäs kauppoja, mikä tulee helpottamaan tilannetta.