Äitien ja lasten turvallisuus vaarassa OYS:ssa
https://yle.fi/uutiset/3-11209961
Ja johto kiistää asian, yllätys!
Onko täällä kellään kokemuksia ko. osatolta?
Kommentit (8)
No, ei yllätä. Osastolla ei ehditä opastaa vauvojen hoidossa, kylvetyksessä tai imetyksessä, äitien pitää itse soittaa kätilöt mittaamaan sokerit ja kätilöillä silminnähden kiire. Kätilöt itsessään kyllä osaavia! Ilmeisesti kuitenkin sitten vasta puututaan puutteisiin, kun jotain vakavaa sattuu. Ei ihme ettei esim. imetys ihmisillä suju, kun sairaalassa vietetyt päivät imetyksen onnistumisen kannalta niin tärkeät ja nyt siihen ei ehditä yhtään panostaa.
Myös Kalevassa juttua: https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/on-vain-ajan-kysymys-milloin-osastol…
Näkee jo ton vastuualuejohtaja kommenteista, että vikaa on johtamisessa ja paljon. Eivätkö nämä saa mitään ohjeita, miten kriisit hoidetaan julkisesti, ja miten ne hoidetaan ennen kuin homma leviää käsiin. Ja sitten kas kas, lopuksi se boss aika pistetään lähtemään ja homma ratkeaakin mystisesti. Hyvä kätilöt kun toitte epäkohdat esiin. Uutisessa yritys lakaista ne maton alle paistaa selvästi kuin päivä.
Mä olen kuullut että oys:ssa ainakin melkein joka osastolla on kireä työilmapiiri.
Tämän paikan siis viranomaiset katsoivat paremmaksi ja turvallisemmaksi kuin Oulaskankaan synnäri, joka siis lakkautettiin säästö...eikun turvallisuussyistä. Tämän maan terveysviranomaiset ovat täysin ammattitaidottomia typeryksiä, jos oikein kauniisti sanotaan. En luota pätkääkään heihin.
Niimpä, Oulaskankaalla synnyttäminen oli turvallisempaa ja laadukkaampaa kuin mitä tuolla Oyssissa ikinä. Ne muutamat riskisynnyttäjät ohjattiin muualle jo hyvissä ajoin. Kyllä Oulaskankaan maine hyvänä ja turvallisena laitoksena, laadukkaana synnytyspaikkana oli varmasti näiden pilkunviilaajien tiedossa, tämähän nyt koettiin uhaksi Oululle ja haluttiin eliminoida pois. Naisilla ja perheillä on oikeus laadukkaaseen ja ihmisläheiseen hoitoon synnäreillä, mutta tämä ei kiinnosta päättäjiä ollenkaan. Ja kätilöidenkin työtaakkaa pitäis saada pois nuilta isoilta laitoksilta ja lopettaa tämä järjetön keskittäminen. Itse tulen poikotoimaan Oulua ja voisin suositella samaa muillekin, joilla matkaa tulee Ouluun tai Kokkolaan likimain sama matka. Ei ole pikkujuttu, että Oulun kätilöt siellä ovat hädissään potilasturvallisuudesta. Sama viesti muissakin synnytyssairaaloissa.
Minä synnytin onneksi Oulussa. Jos olisin ollut Oulaskankaalla oltas kuoltu molemmat.
taas säästetään väärissä asioissa