Mies raivostuu kun lapsi itkee yöllä.
Niin eli meidän 11 kk lapsi heräilee yöllä kerran pari. Mies on alkanut raivostumaan mm.minulle (eli purkaa vtutuksen minuun kun lapseen ei voi.) Ja saattaa huutaa ja töniä.
Lapsellekkin saattaa sähähtää että: "Nyt hiljaa." yms.
Yksi ilta tein sitten niin että menin vauvan kanssa nukkumaan toiseen huoneeseen jotta mies ei heräisi lapsen itkuun koska tämä on alkanut stressaamaan minuakin ja pelkään miehen reaktiota. Mutta toiseen huoneeseen siirtyminen ei miehelle kelvannut vaan raahasi vauvan sängyn takaisin makkariin ja ärisi että tässä ei aleta eri huoneissa nukkumaan.
Mitä v*ttua teen??
Olen kotihoidontuella ja todellakin haluaisin erota, mutta en pysty! Ei ole rahaa ja vaikka palaisin töihin, palkallani ei mitään muuttoa ja takuuvuokria makseta. Luottotietoja ei ole jotta voisin ottaa pienen lainan tai jotain, tosin palaavat vuoden päästä mutta en nyt vuotta pysty tässä olemaan..
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Se on olennaista halusiko mies lasta vai ei. Jos vastaus on ei, niin tietenkin häntä raivostuttaa kun ei saa nukuttua.
M20
Meinaat, että nainen varasti siemennesteen mieheltä ja pani itsensä paksuksi?
Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttele ensin miehesi kanssa, ap. Jos eroatte, niin sitä suuremmalla syyllä. (Ei kuitenkaan yöllä, mieluummin päiväsaikaan.) Ota sellainen asenne, että KUUNTELET - on erittäin tärkeää, että mies saa kokea, ettet päsmäröi. Kysy mitä HÄNEN mielestään pitäisi tehdä? Kerro omat mielipiteesi vasta kuunneltuasi huolellisesti.
Olen kysynyt. Päiväsaikaan on kuin eri ihminen ja sanoo että ei enää hermostu ja toisessa huoneessa nukkumisesta toteaa vain että häntä ärsyttää kun herää itkuun kun aamulla aikainen herätys. Ja kun siihen sanoin että menen vauvan kanssa toiseen huoneeseen, niin siihen sanoo "ei teidän tarvitse mennä, jos en jaksa herätä niin sitten en jaksa." Hänellä on liukuva työaika.
Ja tuo on ihan naurettavaa koska yöllä tuntuu unohtavan kaiken mitä on sanonut. Enkä edes ota enää tosissaan noita hänen juttuja päiväsaikaan.Ja niin, tarkoitus onkin ollut että minä hoidan yöheräilyt ja makkarissamme on pimeää (kun joku tuosta kysyi.) Ja koitan aina niin nopeasti kuin mahdollista lämmittää maidon ja syöttää vauvan. Mutta nyt on tosiaan viime aikoina mennyt niin että mies tulee häsläämään siihen ja ottaa vauvan syliin.
Täytyy siis mennä turvakotiin, ei liene muuta vaihtoehtoa. Tiedän että isäni ainakin tulisi avustamaan muutossa jos selkä kestää. -ap
Ap, luulen ymmärtäväni hiukan, mistä kiikastaa. Kommunikointiongelma... johtuen tidän luonteen eroista. Sinä et kykene tekemään kodissanne päätöksiä, ja syytät siitä miestä, joka puolestaan on jo hermostunut tilanteesta. Eikä ihme! Mies ei halua eri makuuhuoneita koska tietää, että on menettämässä sinut. Siksi hän yrittää öisin auttaa.. vaikka ei teidän kommunikoinnin sävyn vuoksi (?) siinä onnistu.
Minä olen se, joka varoitti väkivallasta vauvaa kohtaan, mutta varoitukseni oli hätiköity. Luettuani byt siitä, miten et välitä miehen sanomisista päivällä etkä tee asialle mitään (et siirrä sänkyä tms. samantien), vaikutelma on, että joko ET HALUA tai ET USKALLA, ja molemmat on vakavasti heikkouden merkki teidän kotioloissanne. Miksi et haluaisi? Koska provosoit ja odottelet aihetta, jolla saada kenties jopa yksinhuoltajuus? Se olisi vähän alhaista... Ja toisaalta, miksi et uskaltaisi? Se tarkoittaisi, että sinä et tee kaikkeasi tilanteen helpottamiseksi, vauvan itku johtuu käytöksestäsi, mutta et halua ottaa vastuuta ja myöntää pelkääväsi sitä, että mies on luonteeltaan voimakkaampi ja muutenkin älykkäämpi; koet hänet vain uhkana, häiriönä, kun ylisuojelet vauvaa. Nyt tahdot erottaa lapsen isästään, edes keskustelematta. Luikit vain tiehesi.
Minulla on kokemusta asiasta. Vauva ei koskaan itkenyt öisin, koska nukkui aina vierelläni. Kun vaipaa piti kuitenkin joskus nousta vaihtamaan, mies tuli siihen viereen vaikka sanoin, että haluan hoitaa vauvan öisin aina yksin. Meille tuli kinaa siitä, kumpi saa hoitaa vauvaa öisin... kerran sain vaippaa vaihtaessani kuulla, kun mies seisoi vieressä ja antoi jatkuvasti neuvoja/määräilyjä. Mittani täyttyi, ja näytin ovea: mies sai siitä lähtien nukkua talon toisessa päässä.
Kun ero koitti nyöhemmin, niehellä oli lähtökohtaisesti oikeus pitää lapsi, koska et voi vaihtaa lapsen osoitetta ilman huoltajan lupaa.
Sinulla on nyt suunnitelmia, ap, mutta ole varovainen ja tiedosta, että lähtiessäsi KAAPPAISIT toisen henkilön lapsen. Jos miehesi todella on älykkäämpi kuin sinä, lopeta heti kierot fantasiasi hänen saamisesta loukkuun, sillä se mitä todennäköisemmin kostautuisi sinulle 100-kertaisesti. Jos olet sitä mieltä, että hoitaisit lapsen paremmin yksin, fine. Entä toinen lapsi? Minusta sinun pitäisi kohdata tämä tilanne kuin aikuinen, sen sijaan, että ajat tahallasi miehen sydänkohtauksen partaalle ja luikit karkuun, niin kivoja kuin karkumatkat onkin.
Tämä on ihan järjetöntä tekstiä, ap, älä usko tästä mitään. Ei päätä eikä häntää. Saat ottaa lapsesi mukaan turvakotiin ja muuttaa heidän kanssaan sieltä omaan asuntoon, kyseessä ei ole kaappaus. Karkuun lähteminen väkivallan takia on täysin terve reaktio.
Totuushan on, että kumpikaan huoltaja (ei isä eikä äiti) saa omavaltaisesti ilman toisen suostumusta muuttaa pois lapsen kanssa. Jos näin tekee, niin tälle jätetylle puolisolle lähetetään Väestörekisterikeskuksesta kirje jossa pyydetään kannanottoa asiaan. Jos kiistää, niin lapsi on palautettava alkup. osoitteeseen asumaan. Äidillä ei ole mitään erivapauksia tai laajempia oikeuksia lapsen suhteen kuin isällä. Ja tämä on ihan fakta. Ainoa oikea tapa lähteä tällaisessa tilanteessa on turvakoti, jossa saat dokumentoitua nuo asiat. Tai sitten kerrot neuvolassa tms., tärkeintä on että kerrot, niin on myöhemmin riitatilanteessa jotain mihin vedota.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa hermostuu, jos ei saa nukuttua. Ymmärrän miestäsi täysin. Toki lapsen parkuminen ei voi tulla yllätyksenä.
Myös minäkin ymmärrän miestä mikäli tuota ongelmaa tapahtuu useita kertoja viikossa, varsinkin peräkkäisinä vuorokausina. Vakava unenpuute aiheuttaa terveydellisiä ongelmia niin fyysisesti kuin henkisestikin ainakin miehille esim. jatkuva väsymys, keskittymisvaikeuksia, arviointivirheitä, muistiongelmia, alentunut stressi.n ja- paineensietokyky, päänsärkyä, kehon ja lihasten voimattomuuden tunnetta, jalkakipua. Perustuu omiin kokemuksiin koska olen ennen kärsinyt nukkumisen vaikeuksista ja muutaman kerran olin hereillä kokonaiset 48h.
Nukkumisen estäminen ja unenpuutteen aiheuttaminen pitkäksi aikaa on yksi vanhimmista, yleisimmistä ihmisen kidutuskeinoista. AP tapauksessa suosittelen että mies nukuu erihuoneessa- tai mies hankkii itselleen silikonista valmistetut uudelleen käytettävät korvatulpat.
Soitat heti neuvolaan, myös mies voi saada masennuksen, vauva vuosi on raskas, mielialalääkitys olisi sellainen mistä olisi ehkä syytä aloittaa.
Kasvatus/perhenuvolaan kannattaa ottaa yhteys, siellä osataan auttaa. Tämänkaltaiset tilanteet melko tavallisia. Sieltä saat ap apua talouden ja muuton järjestämiseen sosiaalityöntekijältä ja jos miehesi on keskustelukykyinen, niin saatte myös keskusteluapua. Miehesi tekee väärin, mutta jos raivoamista ei ilmene muuten kuin nyt, hän ei välttämättä ole toivotan tapaus vaan tarvitsee itsekin apua raivonhallintaan. Oli tilanne mikä tahansa niin neuvola on oikea paikka saada apua ja ohjausta eteenpäin tästä tilanteesta.