Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Venlafaxin loppui ja sain vuorokauden sisällä niin pahat vieroitusoireet että

Vierailija
15.02.2020 |

jouduin lähettämään lapseni apteekkiin. Yksi kokonainen laatta lääkettä piti olla kaapissa, mutta en löytänyt sitä mistään. En päässyt sängystä ylös, pyörrytti niin paljon. Jokainen liikahdus aiheutti päässä sähköiskumaisia räpsähdyksiä joissa näkö pimeni ja liikuin nykivästi ja horjahdellen. Äänet ikäänkuin kaikuivat ja oma ääneni oli puuromaista. Itkin kun tunsin etten hallitse itseäni. Muutama tunti lääkkeen oton jälkeen olo alkoi normalisoitumaan. Olen syönyt lääkettä yli kymmenen vuotta suurimmalla annostuksella. Lääkäri on ollut sitä mieltä että voin huoletta syödä sitä vaikka loppuelämäni traumaattisen lapsuuteni takia.

Muutamia kertoja on ollut todellinen hätä näiden vuosien aikana kun lääkettä ei ole jostain syystä ole ollut saatavilla. Menetän toimintakykyni täysin ja se on todella pelottavaa. Syyt jonka vuoksi olen ollut masentunut ovat poistuneet ja haluaisin lopettaa lääkityksen. Muutamia kertoja olen yrittänyt, mutta viekkarit ovat olleet niin massiivisia että olen aloittanut lääkkeen uudelleen. Edes hallittu, murunen kerrallaan, lopetus ei ole toiminut.

Olen yh joten pitäisi pysyä toimintakykyisenä lopetuksen aikana. Syön lääkettä enää vain välttääkseni lopetusoireet. Mikä avuksi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riuskasti sisua - pari viikkoa kestää viekkarit, kun laitat nyt kerrasta poikki.

Vierailija
2/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee kyllä ohi jonkin ajan päästä, mutta tosiaan karmeat vieroitusoireet - tarvitsee varmasti sairauslomaa, jos on töissä.

Lue ihmisten kokemuksia netistä - ja käy kysymässä lääkärissäkin asiasta, että miten lopettaa ja helpottaa vieroitusoireita.

Voisikohan joku perheenjäsen, äiti, sisar tms. tai kaveri tulla tarvittaessa avuksi kotiin, jos lapset pieniä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoile Jumalalta apua ja pyydä esirukousta.

Vierailija
4/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vieroitusoireita ole vaan lopetusoireita. Näillä on suuri ero. Vieroitusoireiksi kutsutaan sellaisen aineen lopettamista joka aiheuttaa riippuvuutta. Masennuslääke kuten venla ei aiheuta riippuvuutta. Siksi siinä on kyse vain lopetusoireista. Korjaan vain koska on niin ärsyttävää kun jotkut väittää että masennuslääkkeistä tulee riippuvaiseksi, ei todellakaan tule. Toki niitä voi tarvita loppuelämän mutta ei ne aiheuta riippuvuutta sen enempää kuin joku verenpainelääke tai migreenilääke.

Mene päivystykseen ja kysy sieltä muutaman tabletin jos oikeasti et kestä. Huomenna sitten päivystävään apteekkiin.

Vierailija
5/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafaxin on erittäin voimakas lääke, jota ei missään tapauksessa saa lopettaa kuin seinään.

Jos on oikein huono olo, lähde päivystykseen niin saat heti lisää lääkettä.

Vierailija
6/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noista viekkareista selviää! Mulla ne kesti Cipralexin lopetuksen jälkeen kuukauden: joka päivä vatsavaivoja, noita oli sähköiskuja oli harvemmin. Jos sua vaivaa niin mene psykiatrin vastaanotolle, ja korosta että haluat ratkaista ongelmasi psykoterapialla. Missään nimessä lääkettä ei saisi aloittaa uudelleen, jotta aivot ehtivät tottua lääkkeettömyyteen.

Vierailija
7/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on maksimiannos?

Vierailija
8/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ne oireet lakanneet parin kuukaudenkaan jälkeen, joten alotettiin sitten toinen mielialalääke. Oireet loppui ja tuon toisen pystyin sitten lopettaa ilman vaikeuksia.

Vierailija
9/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä saa lopettaa seinään! Lopetusoireet alkavat heti.

Annotusta täytyy vähentää asteittain, esim. ottamalla niitä kapselin sisällä olevia helmiä yksi kerrallaan pois, aina muutama viikko pienemmällä annoksella.

Venlalla oireet ovat pahimmat.

Vierailija
10/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienennys kannattaa tehdä niin että rippu kerrallaan ja monen kuukauden ajan sitä ja sitten taas rippunen pois. Itsellä enää 37.5 kapselin sisällöstä 1/3 osa eli 12.5 mg. Syönyt tätä nyt yli vuoden kun pieni annos auttaa vaihtareihinkin niin ei kiirusta lopettaa.

Vierailija
11/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä loppui 3 päivää sitten venlat ja on huipannut ja päässä napsunut, myös oksettanut. Olen jo niin kokenut näissä viekkareissa että ne ei enää ole minulla niin pahoja. Kaikkeen kasvaa toleranssi.

Vierailija
12/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huoli että lääkkeet eivät pääse loppumaan niin kauan kuin niitä käytät. Sitten kun lopetat, niin ajat hitaasti alas, mielellään lääkärin valvonnassa. Lopetusoireet ovat tilapäistä epämukavuutta.

T. Kayttänyt ja lopettanut

Vierailija
13/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin itse kestänyt ne humahdukset päässä ja tsapainohäiriöt, mutta ahdistuneisuus kasvoi sellaisiin mittoihin, että itkin jatkuvasti ja pelkäsin öisin  kotona. Olen asunut yksin kauan, enkä koskaan ole kokenut sellaista pelkoa öisin kuin yrittäessäni lopettaa Venlafaxia. Aamulla herätessä oli heti ahdistunut olo ja se jatkui koko päivän. En voinut muuta kuin aloittaa uudelleen, tosin pienellä annoksella (37,5). Elämää ei ole enää ehkä hirveästi jäljellä, joten en jaksa kitua siitä yhtään päivää, jos ei ole pakko. Jos olisinkin nuorempi, yrittäisin ensin vaikka tosiaan vaihtaa toiseen lääkkeeseen ja sitten lopettaa se. Taisi mennä pari kuukautta ensin vähentäessä ja sitten kokonaan ilman Venlaa.

Vierailija
14/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne vieroitusoireita ole vaan lopetusoireita. Näillä on suuri ero. Vieroitusoireiksi kutsutaan sellaisen aineen lopettamista joka aiheuttaa riippuvuutta. Masennuslääke kuten venla ei aiheuta riippuvuutta. Siksi siinä on kyse vain lopetusoireista. Korjaan vain koska on niin ärsyttävää kun jotkut väittää että masennuslääkkeistä tulee riippuvaiseksi, ei todellakaan tule. Toki niitä voi tarvita loppuelämän mutta ei ne aiheuta riippuvuutta sen enempää kuin joku verenpainelääke tai migreenilääke.

Mene päivystykseen ja kysy sieltä muutaman tabletin jos oikeasti et kestä. Huomenna sitten päivystävään apteekkiin.

Mullekin joku hoitaja joskus korjasi, että lopetusoireista on kyse. Itse en kyllä vieläkään ymmärrä näiden kahden eroa, kuulostaa minusta lähinnä saivartelulta. Käytän itse voimakasta kolmiolääkettä, jota käytetään epilepsian ja ahdistuneisuustilojen hoidossa. Oireet ovat voimakkaita, jos ei ole tasaisesti suunnilleen sama määrä lääkettä elimistössä. Kehoni on siis tällä hetkellä tuosta lääkkeestä riippuvainen ihan samalla tavalla kuin jostain huumeesta riippuvaisen keho on aineseta. Eihän huumeriippuvuuskaan tarkoita, että olisit huumeesta riippuvainen loppuelämäsi kuten vedestä tai ruoasta.  Lisäksi monet lääkkeethän ovat käytännössä eri tasoisia huumeita, kipulääkkeet varsinkin. Kipulääkeriippuvuus kai sentään on ihan tunnistettu ilmiö? Ihan samalla tavalla minä tästä lääkkeestä vierottaudun kuin huumeriippuvaiset huumestaan tai kipulääkekoukussa olevat kodeiinistaan, vaiheittain. Ja samanlaisia oireita joudun kestämään. Mitään käytännön tai oikein teoriankaan eroa en tässä näe. Kuulostaa lähinnä siltä, että halutaan jotenkin jakaa huumeriippuvaiset toiseen kastiin kuin "normaalit" lääkkeidenkäyttäjät.

Vierailija
15/25 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lääkärin apua viekkuihin. Itse lopetin olantsapiinin 7 kk käytön jälkeen annoksesta 5 mg ja oli riittävän karmeat viekut. Ei ollut lääkäri apuna, kun lopetin omin päin.

Vierailija
16/25 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa se kuinka isolla annoksella syö kun pikkuannoksesta tulee vain epämiellyttäviä oloja vähäksi aikaa lopetettaessa?

Vierailija
17/25 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P-puhetta. Kyllä lääkkeet aiheuttavat aivan yhtä pahaa riippuvuutta kuin huuuumeet.

Ainoa ero on että laillisten päihteiden lopettamisesta aiheutuvia oireita kutsutaan lopetusoireiksi, laittomien aineiden lopettamisesta aiheutuvia oireita vieroitusoireiksi.

Vierailija
18/25 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on lääkeyhtiöiden lobbauksesta alkunsa sanaut virallinen totuus, mutta todellisuudessa lopetusoireet ja vieroitusoireet ovat sama asia. Samoin jos lääkkeen lopetus on mahdotonta tai vaikeaa vieroitusoireiden takia, niin kyse on riippuvuudesta (mutta ei addiktiosta).

Vierailija
19/25 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla aina lääkäri varottanu että ikänä ei päästä loppuu resepti ajoissa uusintaa opin sen kerrasta ku loppu 3 pv oli ihme oireita. kyllä kantsii kysyä lääkäriltä lopetus neuvoo mut tsemppii

Vierailija
20/25 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ironisesti venla on ainoa lääke, joka on edes jollain tapaa auttanut, mutta sivuvaikutusten ja lopettamisen kauheuden takia ei enää koskaan uudestaan. Mieluummin sitten ilman tai jollain huonommin toimivalla lääkkeellä eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi