Olen vajaa kaksi viikkoa syönyt masennuslääkettä. Olo on edelleen hyvin masentunut, ei mistään iloa. Pakkoajatukset aavistuksen hellittäneet. Kannattaako vielä jatkaa vai mitä pitäis tehdä?
Kommentit (45)
Jatka vielä. Tilapäisesti olo voi juuri tuossa kohden huonontuakin. Syö vielä toiset kaksi viikkoa. Mikä lääkeaine kyseessä?
Katsotaan kahden KUUKAUDEN päästä oloa uudestaan, vasta silloin lääkkeellä vastetta.. koskee kaikkia masennuslääkkeitä
Lääkäri sanoi että parissa viikossa auttaa. No uni ehkä vähän parantunut vaikka illalla joudunkin ottamaan puolitoista imovanea
Se on tietty hyvä merkki, että pakkoajatukset ovat vähän hellittäneet. Toivottavasti olet saanut myös keskusteluapua! Jos et, niin vaadi sitä jos vain mitenkään jaksat. Pelkät lääkkeet eivät ratkaise mitään.
Kakkonen jatkaa. Jatka ihmeessä käyttöä. Hoidan paljon masennus- ja ahdistuspotilaita, eikä äkkiseltään muistu mieleen ketään, jonka olo olisi kahdessa viikossa merkittävästi helpottanut. Kuukauden kohdalla voit jo huomata vastetta. Toivottavasti saat keskusteluapua myös?
Siis mulla ei tavallaan ole mitään syytä olla masentunut. Tämä sai alkunsa eräästä dramaattisesta tapahtumasta josta pelästyin todella paljon ja olo meni tosi epätodelliseksi. Sit meni unet ja sen myötä olo paheni ja mieli alkoi todella mennä alas. Tuli kaikkia pakkoajatuksia ym. Nyt siis kaikki ok mutta mä en vaan pääse tästä oravanpyörästä pois
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sanoi että parissa viikossa auttaa. No uni ehkä vähän parantunut vaikka illalla joudunkin ottamaan puolitoista imovanea
Kaksi viikkoa on erittäin lyhyt aika näissä lääkkeissä. Kaikki lääkärit ei ilmeisesti tunne kunnolla asiaa.
Usein kunnon teho tulee vasta paljon myöhemmin.
Syö 15 vuotta niin kuin minä ennen kuin toteat roskaksi. Vain elämäntapojen ja elämänsä kokonaisvaltainen muutos auttaa, ei mikään pilleri.
Yksittäinen dramaattinen tapahtuma? Terapiaahan tarvitset, masennuslääke vaan 'koteloi' tapahtuman
Vierailija kirjoitti:
Siis mulla ei tavallaan ole mitään syytä olla masentunut. Tämä sai alkunsa eräästä dramaattisesta tapahtumasta josta pelästyin todella paljon ja olo meni tosi epätodelliseksi. Sit meni unet ja sen myötä olo paheni ja mieli alkoi todella mennä alas. Tuli kaikkia pakkoajatuksia ym. Nyt siis kaikki ok mutta mä en vaan pääse tästä oravanpyörästä pois
Tuo on juuri sellainen tilanne, jossa lääkettä kannattaa käyttää. Lääkärin "pari viikkoa" on niin epämääräinen luonnehdinta, että itse käyttäisin lääkettä viellä ainakin kuukauden, kun siitä ei kerran mitään sivuvaikutuksiakaan seuraa. Ei kannata välittää noista riippuvaisuuden kehittymisellä pelottelijoista. Uskon sinun pääsevän lääkkeestä aikanaan vähitellen eroon. Elämässäsi on nyt sellainen kriisitilanne, jonka ylitse lääkitys auttaa.
Tarvitset lisäksi jonkinlaista keskusteluapua. Esim. traumaterapiakeskus tai vastaava voi auttaa alkuun. Rikosuhripäivystys, mikäli olet jonkin rikoksen uhri, on ilmaista apua.
Lääkäri saattaa lukea tiedot vain jostain oppaasta tai lääkeyhtiön informaatiosta eikä tunne käytännössä kunnolla lääkkeen vaikutusta.
Itselläni kunnon teho Escitalopramist tuli n. 3 kuukaudessa.
En mä sitä tapahtumaa enää mieti mut unettomuuden myötä tuli kaikkea muuta. Mulla toi uni on semmonen paniikki juttu ja sit se laskee mielialaa kun ei saa nukuttua. Ja stressaa nukkua unilääkkeillä. Ennenkin on ollut samantyylistä juttua...toivon että lääkkeet auttaa
Mä oon tosi stressiherkkä ja oon kärsinyt synnytyksen jälkeisistä masennuksesta aikoinaan ja muutenkin olen pari kertaa ollut vakavasti masentunut. Ne alkaa yleensä sillä epätodellisella ololla ja sen jälkeen seuraa unettomuus ja sit alkaa ajatukset kiertää....
Vierailija kirjoitti:
Kakkonen jatkaa. Jatka ihmeessä käyttöä. Hoidan paljon masennus- ja ahdistuspotilaita, eikä äkkiseltään muistu mieleen ketään, jonka olo olisi kahdessa viikossa merkittävästi helpottanut. Kuukauden kohdalla voit jo huomata vastetta. Toivottavasti saat keskusteluapua myös?
Joo. Vaan sitten kun ei helpota, vaan lääke pahentaa oloa te kerrotte että ei pidä paikkaansa, vaan voit nyt paremmin, et vaan huomaa sitä. Ihan näistä SSRI-lääkkeistä siis puhe ja masennuksesta. Sivuoireet lähtee kuukaudessa, paitsi että kun ne ei lähde, ne ei lääkkeestä johdu, eikä kukaan halua tutkia mistä ne johtuu. Jos noista lääkkeistä on aivan järjettömän väsynyt vaikka puolikin vuotta olisi mennyt, te kuvittelette että olo taianomaisesti paranee, kun vaan lähtee lenkille. Fyysisellä puolella ei kukaan ensin douppaa potilasta sängynpohjalle ja ala sitten vittuilemaan miten pitäisi vaan nyt lähteä reippailemaan.
Tosiasiahan on se, että noi SSRI-lääkkeet ei auta ketään, osalla tulee kuntoon kohenemista kun sen kanssa samaan aikaan aloitetaan jotain tiiviimpää tapaamista, tai päiväsairaalaa, tms. Sitten kun se loppuu ihmetellään miten lääkkeestä nyt näin se teho loppui ja uutta kokeilemaan.
No jos olo on ihan helvetillinen ja levoton ja mistään ei saa otetta ja on itsetuhoisuutta niin kyllä mä silloin koen tarvitsevani lääkkeistä helpotusta. Oon varmaan serotoniini laskenut stressin takia aika alas.....
SSRI-lääkkeen todellisen tehon näet vasta 2-3 kuukauden päästä. Miksei lääkärit kerro näitä?