Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesgynekologi!!!

23.06.2006 |

Ensimmäinen neuvolakäynti takana ja seuraava aika lääkärille. Mieslääkärille. En kauhultani osannut sanoa mitään neuvolassa aikaa saadessani, mutta en kyllä miehelle mene perääni levittämään!! Ennen jätän käymättä, jos en saa vaihdettua naiselle. Kai naislääkärin voi pyytää jo näistä syistä? Synnytys on sitten asia erikseen, mutta en kyllä nyt voi miestä edes ajatella. Syynä ihan oma ujouteni.

Millaisia ajatuksia/kokemuksia teillä muilla?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemusta molemmista,ja naislääkärit tylyjä ja kovakouraisia!

Vierailija
2/16 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan omasta tahdostani.

he ovat hellempiä ja osaavat käsitellä paremmin kuin naiset.

koskaan ei ole satunut.tosin oli baisgynellä käydessäni.vedet tuli aina silmiin.

en tahdo yleistää.on uksi ihana nainen joka on tosi taitava,melkein parempi kuin tämä mies=)

ja en usko että mies gynet ajattelee potilaan vehkeitä mitenkään erikoisesti,siis työtäänhän ne tekee vaan.

rohkeasti mies gynelle vaan,voit yllätyä=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tykkään ainakin. ovat paljon hellempiä mitä naiset mielestäni. esikoisen aikoihin synnäril eka kätilö oli mies ja olin aivan kauhuissani mutta hän oli todella mukava ja otti toiveet paremmin mielestäni huomioon.

Vierailija
4/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä helpolla suostu enää naisgynelle miesgynellä vuosia käytyäni.

Sitä ennen näin moooonta naisgyneä eikä yksikään ollut yhtä miellyttävä, ammattimainen ja ennenkaikkea vähemmän kovakourainen kuin yksikään niistä naisista....

Vierailija
5/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt molemmilla ja minulla on ainakin kokeneista miesgyneistä ihan hyviä kokemuksia. Toki molemmissa sukupuolissa on hyviä sekä huonoja lääkäreitä. Minäkin olen nuorena joskus törmännyt todella ikävään naisgyneen ei kovakouraiseen mutta on tullut ikävä fiilis käynnin jälkeen. Joskus vanhemmilla naisilla on taipumus suhtautua nuorempiin naisiin pikkaisen ikävästi.

Mutta kun on kyse raskaudesta niin olen ottanut sellaisen asenteen, että kuka tahansa lääkäri käy. Vauvan hyväksihän siellä neuvolalääkärilläkin käydään. Muissa vaivoissa käytän ehkä mieluummin naisgyneä. Minullakin olisi edessä miesgynekäynti neuvolalääkärissä viikon kuluttua ja pikkasen tuntuu ikävältä, koska en usko että on oikeasti gynekologi tämä lääkäri. Mutta tietty olen kuitenkin menossa. Nyt on ainakin meillä kesäloma sillä mun vakkarilekurilla eli ei auta valittaa...

Raskauden aikana ehtii varmaan pikkasen tottua itse tuohon gynetutkimiseen eikä sitä sitten ajattele niin paljon.

Pia

Vierailija
6/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös miespuolinen neuvolalääkäri ja olen kieltäytynyt menemästä sinne näytille.

Sain sitten ajan naislääkärille, onneksi. Käsittääkseni yksi naislääkäri tekee silloin tällöin aina vuoron siellä koska on muitakin joita ajatus mieslääkäristä tässä asiassa hämmentää.

Jotenkin minusta vaan tuntuu sille, että maailmassa on vain yksi mies jolle haluan sen kaikkein yksityisimpäni esitellä.

Vierailija
7/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainenkin oli nuori mies. Hän ei jotenki osannut työtään niin hyvin kuin tämä vakituinen mieslääkäri. Mutta tosiaan miehet osaavat hellemmin tehdä tutkimukset.

Nyt kun muutettiin niin täällä on vain naislääkäreitä.. mun tuttava sanoi, että ovat aika ronskeja varsinkin jo synnyttäneitä naisia kohtaan.. :(

Vierailija
8/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut naiset on kovakouraisempia kuin jotkut miehet ja vice versa. Kävin pari päivää sitten just mieslääkärin (tk) vastaanotolla ja kyllä runnoi ikävästi.

Musta ei ole mitään hävettävää, jos ei halua käydä mieslääkärillä eikä ole välttämätöntä tutustua myös miehiin ihan kokemuksen vuoksi. Kurja mielihän siitä voi jäädä, eihän kyse ole useinkaan siitä fyysisestä puolesta vaan henkisestä, miehen edessä riisuuntumisesta jne. Itsekin käyn mieluummin naisella, mutta kunnallisella puolella harvemmin voi valita (esim. meillä naislääkärin aika meni 1kk päähän, miehellä sattui olemaan peruutusaikoja).

Jos mieslääkärille joutuu vastentahtoisesti ajan ottamaan, niin voi tietysti kysyä jos oma mies tulisi mukaan. Itse en tykkää ottaa miestä raskaudenaikaisiin alapään tutkimuksiin, mutta mieslääkärillä voisin kuvitella hänen läsnäolon helpottavan jotenkin noloa tilannetta. Mutta kyllä se menee yhtenä kokemuksena muiden muassa yksinkin :)

Coe rv 22+6

Vierailija
9/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli yrittäisin ainakin vaihtaa ajan naiselle tai harkitsisin vahvasti yksityiselle menoa. Ensi viikolla tosin aika nla-lääkärille, eikä mitään tietoa kumpi on. Tuskin käännyn kannoiltani jos olisikin mies :)

Aikaisempaa kokemusta miesgynestä löytyy ja ei ollut yhtään helläkätinen! Olen myös käynnyt miesterveydenhoitajan luona otattamassa papan ja aika ikävä kokemus oli sekin (joskin papan otto on _aina_ kurjaa), mutta myös henkisellä puolella.

Nyt mietin, että jos en pääsekään haikaranpesään vaan kättärin tavalliselle osastolle, ja siellähän on mieskätilö. Minä en häntä synnytykseen haluaisi vaikka on varmasti ihan asiallinen, asiansa osaava ja pätevä ihminen työhönsä. En osaa edes selittää tarkasti MIKSI minulle naiskätilö on tärkeää, jotenkin vaan koen että synnyttäminen on naisten juttu, jota mies ei voi täysin käsittää. Eikä miehet alunperin synnytyksiä hoitaneetkaan vaan lapsenpäästäjät ovat aina olleet naisia :)

Mayella rv 26

Vierailija
10/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti mielenkiintoisia näkemyksiä täällä... Mulle mieslääkärit ja -gynet eivät ole olleet ongelma. Itse asiassa olen nimen omaan halunnut, että miesgyneni ottaa papa-kokeen. Turhan monelta naislääkäriltä ja labrahoitsulta olen kuullut, että eihän se satu ollenkaan.

Mikähän siinä on, ettei lääkärin sukupuoli ole ongelma? Jotenkin en koe meneväni mies- tai naislääkäriin naisena vaan selvittämään jotain tiettyä ongelmaa. Lääkärit näkevät niin paljon erilaisia tapauksia, ei heitä yksilö paljon kiinnosta.

Varmaan naislääkärin voi pyytää, jos mieslääkäri tuntuu epämiellyttävältä vaihtoehdolta. Voisin ymmärtää, että jos on todella tiukka paikka eikä aikaa järjestellä, ei ehkä olisi varaa valita.

Vierailija
11/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on miehillä jotain tekemistä ollut asian kanssa...

Mayella:

Eikä miehet alunperin synnytyksiä hoitaneetkaan vaan lapsenpäästäjät ovat aina olleet naisia :)

Vierailija
12/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietämäni mieskätilöt ovat tosi mukavia.

Vierailija
13/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko mukava tai ei, helläkätinen tai ei. Mies on mies ja minä senverran UJO, etten levittele omalle ukollekaan naamatuntumalle, niin kuinka sitten vieraalle lääkärille!!!!

En ole reilun kolkytvuotisen elämäni aikana käynyt kuin kahdesti gynen tutkimuksessa ja kerran papassa, vältellyt olen viimeiseen asti, niin ihan sama vaikka revitään paikat verille, kunhan on nainen siellä kaivelemassa.

Vierailija
14/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatus mieslääkäristä neuvolassa käydessä. Mutta, kun huomasi, että työtäänhän ne vain tekevät. Ei ne " sillä silmällä" vehjettäni katsoneet ;)

Saatan nyttenkin toista odottaessa kysyä muodon vuoksi kumpi lääkäri on, mutta en silti jätä menemästä, vaikka mies olisi vastassa.

Alottelijan en toki haluaisi tutkimusta tekevän, mutta tämä koskee niin naisia kuin miehiä. En vain halua " koekaniiniksi" .

Synnytyksessä oli naiskätilöitä, mutta ylilääkäri oli mies, joka laittoi epiduraalin ja muutenkin seurasi homman etenemistä ja lopulta teki sektion. Hän oli tosi pätevä ja asiallinen ja niin ihanan rauhallinen vanhempi mies, joka näki " kaiken" enkä ole sitä jälkeen päin miettinyt eikä se ukkoanikaan haitannut, vaikka nyt joku muukin on nähnyt Sen.

Vierailija
15/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninni-03:

Ei millään pahalla...

Mutta on miehillä jotain tekemistä ollut asian kanssa...

Mayella:

Eikä miehet alunperin synnytyksiä hoitaneetkaan vaan lapsenpäästäjät ovat aina olleet naisia :)

Lapsenpäästäjät=kätilöt ovat kyllä perinteisesti aina olleet naisia, samoin kuin " luonnonkansoilla" synnytykset hoitaa kylän naiset/kokeneemmat synnyttäjät jne ei miehet. Miehet (=lääkärit) pääsivät synnytyksiä hoitamaan vasta sitten kun synnytykset ylipäätään siirtyivät sairaaloihin. Tosin Suomessahan on edelleen (ja aina ollut) tapana että kätilöt hoitavat synnytyksen niin kauan kuin kaikki menee normaalisti, lääkäri (=mies, nykyisin toki nainenkin) tulee paikalle vasta jos jotain ongelmaa synnytyksessä. Mieskätilöitä eli miehiä lapsenpäästäjänä ei ole ollut kuin vasta viime vuosikymmeninä :-)

No, tämä ei siis oikeasti ole syy miksen mieskätilöä halua vaan ihan omista lähtökohdista koen, että synnytys on naisten juttu (mieheni siis tulee toki tukihenkilöksi synnytykseen, mutta hän ei lasta synnytä eikä synnytystä hoida). En oikeasti halua, että mieskätilö esim tekee synnytyksen aikana sisätutkimuksia ja jos nyt niin käy, että mieskätilö osuu synnytykseen niin pyydän kyllä kätilönvaihtoa. Oli kuinka ammattitaitoinen tahansa.

Vierailija
16/16 |
24.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti sen naislääkärin halutessaan saa.

Itse joskus nuorempana, kun ei muutenkaan ollut miehistä kokemusta, ujostutti ajatus mieslääkäristä sen verran että halusin käydä vain naisgynellä. Nykyään tuolla ei ole enää mitään merkitystä - ajattelen, että varmasti ne gynet on sen verran alapäitä nähneet, ettei minun näkymäni poikkea muista xD Eikä toi minunkaan mies ollut järkyttynyt miesgynestä, kun oli ekalla kertaa mukana (tosin sanoin hänelle asiasta etukäteen ettei ihan yllärinä tullut :D ), koska samalla reissulla kuunneltiin sydänääniä ensimmäisen kerran. Mutta ymmärrän ihan täysin, ettei jotkut halua näyttää paikkojansa muille miehille - edes lääkäreille.