En todellakaan ole valmis maksamaa 333e vuodessa hoitajien erillispalkankorotuksen 1,5%>10v toteuttamiseksi
Mistä ihmeestä tämmöinen ajatus edes on tullut?
Kuntatyöntantaja pitää kierittää tervassa ja höyhenissä jos tähän suostuvat.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/962cf8c5-0cd0-450c-9670-74cfe3f22…
Kommentit (149)
Lääkärit saavatkin melkoisen summan maksettavaksi lisää veroa koska tienaavat hyvin. Johtaa vain siihen että lääkärit lähtevät tai heidän palkkojaan pakko reilusti kattamamaan menetykset sekä samalla heille myös korotuksia. Muut maksavat entistä enemmän veroja.
Paljon tärkeämpää (ja varmaan melkein yhtä kallista) on että hoitajia olisi tarpeeksi, työ ei kuormita ja sen jaksaa tehdä hyvin.
Itse olen opettaja, palkka samoissa kuin hoitajilla. Saan 9,5kk palkan vuodessa, joka kevät kauhea stressi mistä saa töitä seuraavaksi vuodeksi. Luokassa voi olla 25 ykköstä vaikka millä papereille. Kuinka paljon työtä helpottaisi se että varmuus työstä, ja työolot olisivat kohtuulliset. Näin ajattelen, että sairaanhoitajien/lähihoitajien työolot ovat todennäköisesti jotain, mitä pitäisi kehittää. Aikaa potilaille, tehdä työnsä hyvin. On todella kuormittavaa, kun on vastuussa ihmisistä eikä ehdi tekemään töitään kunnolla. Ei se pieni palkankorotus siina auta.
Verotus on isoksi osaksi tulonsiirtoa, ei tämä ole mikään kummallinen poikkeus. Opintotuki, lapsilisät jne. ovat tietenkin tulonsiirtoa. Jokaisen julkisen puolen työntekijän palkat maksetaan veroista, samoin ne palkan korotukset.
En minäkään haluaisi maksaa lapsilisiä, sillä ei ole lapsia. Toisaalta mielelläni otin vastaan opintotukea kun opiskelin. Eihän kukaan kilju riemusta kun täytyy maksaa, mutta mielellämme otamme vastaan. AP ei halua "maksaa" sairaanhoitajien palkankorotuksia. Epäilen, että hän ottaa mielellään vastaan kyllä ne itselleen kuuluvat edut jotka verovaroin kustannettaan.
Eli täysin typerä klikkiuutinen Iltalehdeltä, ja hyvin kapeakatseinen nolla-arvoinen kommentti AP:ltä.
Ottaisivat rahan lääkäreiden ylisuurista palkoista! Keski- ja pienituloisilla perheillä muutenkin kaikki maksut ja verot nousseet, eläminen kallistuu ja netolla saat yhä vähemmän. Ei paljoa naurata...
Vierailija kirjoitti:
Paljon tärkeämpää (ja varmaan melkein yhtä kallista) on että hoitajia olisi tarpeeksi, työ ei kuormita ja sen jaksaa tehdä hyvin.
Itse olen opettaja, palkka samoissa kuin hoitajilla. Saan 9,5kk palkan vuodessa, joka kevät kauhea stressi mistä saa töitä seuraavaksi vuodeksi. Luokassa voi olla 25 ykköstä vaikka millä papereille. Kuinka paljon työtä helpottaisi se että varmuus työstä, ja työolot olisivat kohtuulliset. Näin ajattelen, että sairaanhoitajien/lähihoitajien työolot ovat todennäköisesti jotain, mitä pitäisi kehittää. Aikaa potilaille, tehdä työnsä hyvin. On todella kuormittavaa, kun on vastuussa ihmisistä eikä ehdi tekemään töitään kunnolla. Ei se pieni palkankorotus siina auta.
Ensinnäkin- sairaanhoitajien palkka on huomattavasti pienempi kuin opettajien- jos olet peruskoulun opettaja, tienaat jotain 3500€. Jos taas aineopettaka, niin 4500€. Teet säännöllistä päivätyötä ma-pe , ja peruskoulun opena olet töissä Max klo 14. Lisäksi sinulla on 9 viikon kesäloma.
Kerro vaan, että missä on tommonen palkka ja tommoset tuöolot ja lomat sairaanhoitajalle, niin kaikki sairaanhoitajat lähtee oitis semmoisen paikkaan töihin.
Toiseksi, et tiedä mitään työoloista sairaaloissa, joten et ole pätevä kommentoimaan sitä asiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun veroprosentti on 8,5, ja ihan mielellään saa nostaa sitä 0,8% jos hoitajat saa parempaa palkkaa. Minä en nimittäin missään nimessä pystyisi sitä työtä tekemään, ja olen erittäin kiitollinen että joku suostuu tekemään sitä.
Kun on tosi kyseessä ja makaat sairaalassa, niin kyllä olet kiitollinen siitä että siellä on hyvät hoitajat jotka saa ansaitsemaansa palkkaa, kuin se että sinne on haalittu ties minkälaisia ihmisiä jotka vaan suostuu tekemään sitä pienellä palkalla.
Minun ei! Olen myös kiitollinen että sillat eivät romahda, kaupassa myytävään ruokaan ei kuole heti, joku ei ammuskele aamuisin kun menen töihin, vessasta häviää tuotos ja hanasta tulee juomakelpoista vettä, ja minulla on se vessa ja hana. Talonikin on lämmin, sillä olisi hankalaa jos se olisi nolla-asteinen. Kattokaan ei vuoda, jos se vuotaisi, olis märkää ja sairastuttava sisäilma. Valitettavasti se tosi on kyseessä todella monessa paikassa, mutta ilmeisesti vain yksi on oikea paikka.
Oi
Tämä juuri tässä ottaa päähän, että ainoastaan se hoitoala on tärkeä ja heidän palkat. Palkankorotusta perustellaan työoloilla mutta kertokaas miten se käytännössä niihin auttaa? Ehkä pahentaa, kun rahat on muusta kehityksestä ja työvoiman lisäyksestä pois.
Kuka on sanonut, että vaan hoitoala on tärkeä- ei kukaan. Jännä juttu, että täällä ei nosteta keskusteluja minkään muun alan palkoista ja palkankorotuksista. Eikä voida laittaa vastakkain työolot vs palkankorotus, joko tai. Molempia pitää voida kehittää-alalla kuin alalla
Matalapalkka ala ja korotukset on tultava. Millä perusteella kirvesmies tai peltiseppä tienaa 6€ enemmän per tunti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun veroprosentti on 8,5, ja ihan mielellään saa nostaa sitä 0,8% jos hoitajat saa parempaa palkkaa. Minä en nimittäin missään nimessä pystyisi sitä työtä tekemään, ja olen erittäin kiitollinen että joku suostuu tekemään sitä.
Kun on tosi kyseessä ja makaat sairaalassa, niin kyllä olet kiitollinen siitä että siellä on hyvät hoitajat jotka saa ansaitsemaansa palkkaa, kuin se että sinne on haalittu ties minkälaisia ihmisiä jotka vaan suostuu tekemään sitä pienellä palkalla.
Minun ei! Olen myös kiitollinen että sillat eivät romahda, kaupassa myytävään ruokaan ei kuole heti, joku ei ammuskele aamuisin kun menen töihin, vessasta häviää tuotos ja hanasta tulee juomakelpoista vettä, ja minulla on se vessa ja hana. Talonikin on lämmin, sillä olisi hankalaa jos se olisi nolla-asteinen. Kattokaan ei vuoda, jos se vuotaisi, olis märkää ja sairastuttava sisäilma. Valitettavasti se tosi on kyseessä todella monessa paikassa, mutta ilmeisesti vain yksi on oikea paikka.
Oi
Tämä juuri tässä ottaa päähän, että ainoastaan se hoitoala on tärkeä ja heidän palkat. Palkankorotusta perustellaan työoloilla mutta kertokaas miten se käytännössä niihin auttaa? Ehkä pahentaa, kun rahat on muusta kehityksestä ja työvoiman lisäyksestä pois.Kuka on sanonut, että vaan hoitoala on tärkeä- ei kukaan. Jännä juttu, että täällä ei nosteta keskusteluja minkään muun alan palkoista ja palkankorotuksista. Eikä voida laittaa vastakkain työolot vs palkankorotus, joko tai. Molempia pitää voida kehittää-alalla kuin alalla
Tuota korotustahan on puuhattu vain hoitajille. En tiedä kenen idea alunperin mutta raivostuttavan epäreilua on.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisivat rahan lääkäreiden ylisuurista palkoista! Keski- ja pienituloisilla perheillä muutenkin kaikki maksut ja verot nousseet, eläminen kallistuu ja netolla saat yhä vähemmän. Ei paljoa naurata...
Samaa mieltä. Lääkäreillä on kohtuuttomat palkat Suomen palkkatasoon nähden. Iso osa vielä vähätöisinä työterveydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva suomalainen on samaa mieltä kanssasi. Suomessa on oikeasti pienipalkkaisia ammatteja, yli 3000 euron palkka on aivan riittävä sairaanhoitajille
Ei olekaan kyse siitä, mikä on kohtuullinen palkka verrattuna muihin työssäkäyviin vaan siitä, miten saadaan tarpeeksi hoitajia ja hyvä palvelun laatu. Jos porukkaa ei ole, ei ole hoitoakaan. Emme siis osta hoitajille parempaa elintasoa, vaan parempaa, nopeampaa ja huolellisempaa hoitoa.
Varaa ei ole hoitajien palkankorotuksiin, mutta samaan aikaan ajetaan sairaanhoitajakäyntien maksuttomuutta perusterveydenhuollon asiakkaille. Tämän hinta tulisi olemaan veronmaksajille 45milj. euroa vuodessa. Eikä kukaan kitise.
Vierailija kirjoitti:
Varaa ei ole hoitajien palkankorotuksiin, mutta samaan aikaan ajetaan sairaanhoitajakäyntien maksuttomuutta perusterveydenhuollon asiakkaille. Tämän hinta tulisi olemaan veronmaksajille 45milj. euroa vuodessa. Eikä kukaan kitise.
Parempi kun hoidetaan ajoissa kuin kalliimmin myöhemmin. Hoitokäynti on pienituloiselle iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kun hoidetaan ajoissa kuin kalliimmin myöhemmin. Hoitokäynti on pienituloiselle iso raha.
Niin minäkin ajattelen.
Mutta täällähän on ollut lukuisia ketjuja siitä, että sairaanhoitajat on tyhmiä ja laiskoja, eivätkä osaa edes lääkelaskuja :D Ja nyt yhtä-äkkiä hoitajakäynneillä onkin iso merkitys, että säästetään isoja rahoja erikoissairaanhoidon kustannuksissa
Vierailija kirjoitti:
Matalapalkka ala ja korotukset on tultava. Millä perusteella kirvesmies tai peltiseppä tienaa 6€ enemmän per tunti?
Tuolla on paljon tärkeitä matalapalkka-aloja, joille ei tällaista korotusta olla ajamassa. Miksei?
No, en ole valmis maksamaan. Teen paljon vaativampaa työtä julkisella sektorilla, olen korkeammin koulutettu ja siltikään en tienaa enempää kuin hoitajat. Minunko pitäisi myös olla maksumiehenä? Hoitajan työ on tärkeää työtä, mutta se ei ole rakettitiedettä ja valitettavan iso osa hoitajista on laiskoja. Lisäksi saikkutilastot on hirveitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, varsinkin kun sairaanhoitajat tienaa jo nyt suomalaisen keskipalkan verran
Kaikki väittää näin, mutta kukaan ei ikinä kerro että missä tienaa. En minä, kaikki ikälisät ja vuorotyölisät eikä kukaan muukaan sairaanhoitaja, jonka tunnen238
Olen yliopistollisessa sairaalassa esimiestehtävissä. Paljon on esim. poliklinikoita tai päiväosastoja, joissa ei tule ilta- tai viikonloppulisiä ja vastavalmistuneen AMK sairaanhoitaja tai fysioterapeutin bruttopalkka on alle 2500.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kirvesmies ja peltiseppä? Tällaisia ammatteja on ainoastaan yksityisyrittäjinä toimivilla, jotka maksavat oman palkkansa. Juuri on pitkä ketju, jossa ihmetellään koneistajien 1800 euron kuukausipalkkaa.
Eikä koneistajien palkat tule taikaseinästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siellä on nyt siis huonot hoitajat, mutta kun saavat lisää rahaa niin heistä tulee hyviä hoitajia, se luokan huonoinkin joka ei osaa edes lääkelaskuja kunnolla, kun hän saa lisää palkkaa niin hänestä yhtäkkiä tuleekin melkein yhtä pätevä kuin lääkäristä
Kun on pitkällä aikavälillä ajettu alaa vähemmän kiinnostavaksi, menee aikaa saada se taas sellaiseksi että sinne halutaan pyrkiä muutenkin kuin pakon edessä. Nyt maksetaan laskua kokkareitten pitkästä hallitustaipaleesta.
Vierailija kirjoitti:
No, en ole valmis maksamaan. Teen paljon vaativampaa työtä julkisella sektorilla, olen korkeammin koulutettu ja siltikään en tienaa enempää kuin hoitajat. Minunko pitäisi myös olla maksumiehenä? Hoitajan työ on tärkeää työtä, mutta se ei ole rakettitiedettä ja valitettavan iso osa hoitajista on laiskoja. Lisäksi saikkutilastot on hirveitä...
Saanko minä myös valita minkä ammattiryhmä palkankorotuksia minä en ole valmis maksamaan?
Tämä juuri tässä ottaa päähän, että ainoastaan se hoitoala on tärkeä ja heidän palkat. Palkankorotusta perustellaan työoloilla mutta kertokaas miten se käytännössä niihin auttaa? Ehkä pahentaa, kun rahat on muusta kehityksestä ja työvoiman lisäyksestä pois.