Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun psykiatriselle osastolle (15v)

Vierailija
14.02.2020 |

lääkäri siis määritteli minut psykoottiseksi. Kuitenkin osastohoito pelottaa ja en haluaisi ottaa antipsykootteja, joita lääkäri sanoi, että joudun käyttämään.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuortenosasto on ihan OK paikka. Muut nuoret oli ainakin musta tosi kivoja, sai puuhailla kaikkee ja hoitajat oli mukavia (jos niille oli mukava)

Jos niille oli mukava??? 🤫😬😆😆😆

Vierailija
22/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sulla on niinku suurin hankaluus ?? Ne harhat? Millaisia ne on ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla on niinku suurin hankaluus ?? Ne harhat? Millaisia ne on ?

harhaluulot, luulen et mua myrkytetään ja kaasutetaan naapurista.

Vierailija
24/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne tavallaan pakkoajatuksia ? Onko sinulla nyt mitään lääkitystä? Mistä tämä sai alkunsa?

Vierailija
25/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne tavallaan pakkoajatuksia ? Onko sinulla nyt mitään lääkitystä? Mistä tämä sai alkunsa?

en tiedä mitä on ja ei ole lääkitystä. alkusyytä en tiedä

Vierailija
26/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöriikö ne koko ajan mielessä? Miten oireilet?

Vierailija
27/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan myrkytä eikä kaasuta. Saatko muuten tarpeeksi ravintoaineita? Joskus hivenaineiden ja vitamiinien puutos, tm fyysinen juttu voi tehdä tuota.

Vierailija
28/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Nään harhoja ja luulen että mua myrkytetään kokoajan.

Vierailija
29/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sun vanhemmat reagoi asiaan ?

Vierailija
30/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne ei muuten ihan heppoisin perustein pääse.... Ihan vaan tiedoksi kun tässä äitinä yritin saada lasta hoitoon. En saanut, mutta vihdoin kaamean tappelun ja vääntämisen jälkeen saatiin lääke, josta viimein oli apua. Olen onnellinen puolestasi, että saat apua. Kaikkea hyvää elämääsi.

Vierailija
31/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne voi olla pakkoajatuksia. Onko sulla semmonen epätodellinen olo?

Vierailija
32/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sun vanhemmat reagoi asiaan ?

vanhemmat on huolissaan.

Vierailija
33/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näet harhoja, pitäisi sulkea pois myös neurologinen sairaus. Näköharhat voivat kieliä, että syy on neurologinen.

Kuuloharhat ja ajatusharhat ovat tyypillisempiä ei elimellisessä psykoottisessa häiriössä.

Ja olet vielä noin nuori. Kaikkea hyvää.

Vierailija
34/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhat ei sit kuitenkaan pyöri silloin kun menet nukkumaan. Mulla on silloin ajatukset kaikkein pahimmat enkä saa unta kuin unilääkkeillä

Vierailija
35/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuortenosasto on ihan OK paikka. Muut nuoret oli ainakin musta tosi kivoja, sai puuhailla kaikkee ja hoitajat oli mukavia (jos niille oli mukava)

Jos niille oli mukava??? 🤫😬😆😆😆

Yleensä ihmiset on mukavia, jos niille ollaan mukavia ja päin vastoin

Vierailija
36/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastolla on se hyvä että saa vertaistukea.

Kyllä minäkin kauan sitten luulottelin kaikenlaista. Sellainen on itsenäistymisiässä hyvin yleistä kun seksuaalisuus ja muut jutut hieman hakusessa.

Ymmärrän hyvinkin jos et halua mitään pillereitä kun kaasujenkin kanssa haastavaa.

Muista että tää on vain joku vaihe. Elämä muuttuu.

Vierailija
37/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään myös sähköshokkihoito otetaan käyttöön varhaisessa vaiheessa. Enää se ei ole sellainen tabu kuin ennen. Tällä taataan oireiden lievittyminen

Vierailija
38/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näet harhoja, pitäisi sulkea pois myös neurologinen sairaus. Näköharhat voivat kieliä, että syy on neurologinen.

Kuuloharhat ja ajatusharhat ovat tyypillisempiä ei elimellisessä psykoottisessa häiriössä.

Ja olet vielä noin nuori. Kaikkea hyvää.

mulle tehdään pään kuvaus kyllä.

Vierailija
39/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita ainakin kieltäytyä kaikista ylimääräisistä lääkkeistä, joita annetaan varsinaisen lääkkeen lisäksi, esim. unilääkkeitä, rauhoittavia.

Pyydä vielä ylimääräistä käyntiä psykiatrilla ennen osastohoitoa. Kerro siellä tuo huolesi ja kysy asioista. Kerro siellä ettet haluaisi lääkkeitä.

Osastoilla on muuten aina ensin noin 2vko tutkimusjakso.

Sinä aikana sinua tutkitaan.

Eli on psykologin testejä ja haastatteluja, kyselyjä ja käytöksen tarkkailua, katsotaan myös nukutko, käyttäydytkö sosiaalisissa tilanteissa normaalisti.

Sitten päätetään tarvitko lisää osastohoitoa vai voitko palata kotiin ja ns. avohoitoon jolloin käyt silloin tällöin psykiatrin,psykologin,terapeutin luona.

Pyydä hoitoa missä saat asua kotona.

Pyydä lääkkeetöntä hoitoa.

Kerro, että ajattelet elämääsi pidemmälle ja et halua noin nuorena aloittaa lääkkeiden säännöllistä käyttöä.

Kerro, että tiedät sen, että nykyään ja tulevaisuudessa pyritään antamaan lääkkeetöntä hoitoa ensisijaisesti.

Olen ollut osastolla itse 15-vuotiaana.

Nuortenosasto voi olla ihan mukava paikka muutaman viikon ajan. Kannattaa ottaa omia tavaroita, kirjoja, vaatteita, musiikkia, mukaan ennen kuin menee, kun saa itse pakata ne.

Joka paikassa ei saa pitää puhelinta, mutta cd-levyjä voi kuunnella. Jos ei ole omia levyjä niin lainaa kirjastosta.

Vierailija
40/70 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-v tyttäreni oli vakavan masennuksen ja akuutin itsetuhoisuusden takia nuorisopsykiatrisella osastolla kaikkiaan 7 viikkoa. Alku oli tahmea, mutta sitten alkoi sujua, ja sairaalakoulussa sai muita kiinni. Todella hyvät rutiinit, keskusteluja, tekemistä ja kivat hoitajat jotka oikeasti näytti välittävän. Masennuslääkitys vaihdettiin ja nostettiin tappiinsa sairaalassa. Sekin alkoi tehota.

Saimme kotiin ihan eri tytön kuin sen joka meni pakkohoitoon osastolle. Kokonaan masennus ei ole poistunut, muttta voiinti on todella paljon parempi.

Ota rohkeasti apu vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi