Miksi ihmiset eivät osta oikean kokoisia vaatteita?
Tätä ihmettelen ja tätä näen myös paljon töissä. Milloin on aivan liian pieniä vaatteita (ei kehdata ostaa M-koon sijasta sitä L-kokoa?) tai sitten ihan liian suuria (nähdään itsensä isompana, kuin oikeasti onkaan?).
Kommentit (53)
hankala ostaa kun paino vaihtelee sen kymmenen kiloa eestaas kun jojottelee.
". Mitä onnellisempi olen sitä paksumpi olen."
syömishäiriö siis, kannattaa se korjata ensin,sitten vaatteet uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
". Mitä onnellisempi olen sitä paksumpi olen."
syömishäiriö siis, kannattaa se korjata ensin,sitten vaatteet uusiksi.
Eli hänen pitäisi mielestäsi olla aina paksu?
Mulla on kehonkuvahäiriö, olen aina ollu 58kg aktiiviurheilija. Raskauden ja monien komplikaatioiden ja puhjenneen autoimmuunisairauden takia lihoin enkä ole saanut pudotettua painoa. Olen 86kg ja luulen olevan yhä 58, ährään S/M kokoisia kittanoita vaatteita päälleni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kehonkuvahäiriö, olen aina ollu 58kg aktiiviurheilija. Raskauden ja monien komplikaatioiden ja puhjenneen autoimmuunisairauden takia lihoin enkä ole saanut pudotettua painoa. Olen 86kg ja luulen olevan yhä 58, ährään S/M kokoisia kittanoita vaatteita päälleni.
Mäkin olin vuosia (vuosikymmeniä itse asiassa) 58-kiloinen, ja hankin paljon laadukkaita kauniita vaatteita. Kolmen lapsen jälkeen nousi paino 65 kiloon. Se on vähemmän kuin sulla, mutta silti vaatteet näyttävät ihan kamalilta. Ja uusiahan ei osteta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olin vuosia (vuosikymmeniä itse asiassa) 58-kiloinen, ja hankin paljon laadukkaita kauniita vaatteita. Kolmen lapsen jälkeen nousi paino 65 kiloon. Se on vähemmän kuin sulla, mutta silti vaatteet näyttävät ihan kamalilta. Ja uusiahan ei osteta!
Äskeinen jatkaa: ja tiedän juuri tuon tunteen, näen peilistä sen mitä olen siellä vuosia nähnyt. Välillä kun tsemppaa, kykenee näkemään sen mahamakkaran, jonka muut näkevät. Hyi kauhistus. Voin kuvitella että jos pystyn laihtumaan entisiin mittoihini, näen sen vatsamakkaran takautuvasti vielä vuosia.
Iitselläni on uusi neule päällä. Kokoa xs ja se näyttää isolta.
Mihin kokoon siirryn, mikä on sopiva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikean kokoisten löytäminen on aika mahdoton tehtävä.
Miten se on muka mahdotonta? Toki ymmärrän, että jos on esimerkiksi todella suuri rintavarustus, mutta muuten hoikahko, niin voi olla vaikeuksia löytää oikean kokoisia paitoja...
Mutta nämä mitä minä olen huomioinut ovat olleet ihan normaalikroppaisia naisia. Osa vähän ylipainoisia, mutta ei mitään huomattavan suuria rintoja tai reisiä esimerkiksi.
Mulle ei ole oikeaa vaatekokoa olemassa, koska kropassa eri kohdat vaatisivat eri koon. Joka koossa siis vaate on jostain liian pieni, jostain liian iso tai pitkä tai muuten vääränmallinen.
Vierailija kirjoitti:
Lyhytraajaisena pullukkana hihat ja lahkeet jää pitkiksi, kun en halua ostaa pienempää (kireää) vaatetta.
Tämähän se just on. Mäkin olen lihonut, mutta piru vie, eihän mun kädet tai jalat mihinkään veny!
Mulle on vanhemmiten tullut omenavartalo. Jos ostan housut jotka menee vyötäröltä, persauksen kohdalta roikkuu tyhjä pussi!
Olen viime vuosina kutistunut mutta en raaski ostaa uusia vaatteita kun vanhatkin on ehjiä ja siistejä. Koska en töissä käytä omia vaatteitani, en ole jaksanut tästä niin välittää.
kehot väärän kokosia , vaatteet on just sopivia aina.ei ole pakko lihoa jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Iitselläni on uusi neule päällä. Kokoa xs ja se näyttää isolta.
Mihin kokoon siirryn, mikä on sopiva?
Oisko xxs mitään?
Ei ole helppo löytää oikeankokoisia vaatteita. Vaihtelee merkeittäin tosi paljon. Vaatteeni vaihtelevat välillä S-XL riippuen merkistä, mallista ja materiaalista. Pitkän haparoimisen jälkeen olen oppinut löytämään oikean kokoisia vaatteita.
Vaatteita on niin paljon, että kaikille löytyy sopivat, kun jaksaa etsiä.
Tykkään väljistä vaatteista. Jokainen pukeutuu kuten tahtoo, mutta itse en tykkäisi pukeutua kuten jotkut meillä töissä, että sekä yläosa että housut on ihan pintaa nuolevia. Monesti olisi tyylikkäämmän näköistä, jos paita on vähän väljempi silloin kun jalassa on tiukat housut, ja toisinpäin.
Ap tarkoittanee juurikin sitä ostotilannetta, eikä sitä, että vanha vaate alkaa painon muuttuessa olla liian tiukka tai väljä.
Minä ainakin mielestäni ostan oikeaa kokoa. Olen ylipainoinen, enkä kainostele pyytää 44-kokoa ja xl:ää. Mitä hittoa, sehän se nyt vasta noloa onkin, jos on liian pienet vaatteet päällä ja makkarat tursuilevat...
Mutta eri merkeillä koot vaihtelevat. Jossain vaatemerkissä oikea koko olisikin 42, toisessa 46. Jos ei ehdi sovittaa, voi tulla hukkaostos.
Jos olisi varaa, ostaisin kaikki vaatteeni liikkeistä, joissa on hyvä palvelu. Valitettavasti nykyään ei saa hyvää palvelu oikein mistään. Edes niistä erikoisliikkeistä, vaikkapa naisten alusasuliikkeistä, joissa nimenomaan kuvittelisi olevan hyvää palvelua.
Tänäänkin asioin sellaisessa. Myyjä näytti krapulaiselta ja kaksi kertaa hän sanoi minulle, että pitäisikö mennä etsimään oikeaa kokoa toisesta liikkeestä, jopa toisesta kaupungista. Ei siis muistanut, että sanoin jo käyneeni toisessa liikkeessä. Lisäksi hän suositteli kauniina lokin oksennuksen näköisiä bikineitä.
Onneksi ei kiinnosta mitä mieltä joku muu on mun vaatteista. Enkä kyylää itsekään muiden vaatteita yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi varaa, ostaisin kaikki vaatteeni liikkeistä, joissa on hyvä palvelu. Valitettavasti nykyään ei saa hyvää palvelu oikein mistään. Edes niistä erikoisliikkeistä, vaikkapa naisten alusasuliikkeistä, joissa nimenomaan kuvittelisi olevan hyvää palvelua.
Tänäänkin asioin sellaisessa. Myyjä näytti krapulaiselta ja kaksi kertaa hän sanoi minulle, että pitäisikö mennä etsimään oikeaa kokoa toisesta liikkeestä, jopa toisesta kaupungista. Ei siis muistanut, että sanoin jo käyneeni toisessa liikkeessä. Lisäksi hän suositteli kauniina lokin oksennuksen näköisiä bikineitä.
Ärsyttää myös myyjät, jotka valehtelevat tuotteista, että on kaunis. Vaikka oikeasti olisi ihan hirveän näköinen rätti. Myyjän naamastakin näkee, että ei itse pukisi sitä vaatetta ikinä päälleen.
Minulla paino seilaa helposti 10 kilon väliä lähes alipainoisesta lähes ylipainoon. Mitä onnellisempi olen sitä paksumpi olen. Viime kesänä kaikki vaatteet roikkui päällä, nyt osa alkaa vähän kiristää. Yritän valikoida sopivampia päälle mutta joskus tulee tehtyä virhearvioita... varsinkin ne liian isot on monesti niin mukavia että ei malta olla käyttämättä.