Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan varoittanut, että raskaus tuhoaa terveyden? Enkä nyt puhu repeämistä

Vierailija
14.02.2020 |

Koska repeämistä varoitetaan ja tiesin, että niistä saattaa jäädä loppuelämäksi tiettyjä ongelmia. Mutta kukaan ei varoittanut (siis edes raskausoppaissa eikä vastaavissa varoitettu), että voi tulla muutakin. Päivittäinen jatkuva selkäkipu vatsalihasten erkauman takia, ja lääkäri sanoi, että erkauma on sellainen, että sen voi korjata vain kirurgisesti eikä leikkausta tehdä ennen kuin lapsiluku on täynnä. Karpaalitunnelisyndrooma molemmissa käsissä, ja sen vuoksi päivittäinen kipu ja puutuneisuus ja nekin voi korjata vain kirurgisesti. Ja noudatin kaikkia raskausajan ohjeita, olin normaalipainoinen ja hyväkuntoinen ennen raskautta.

Kommentit (322)

Vierailija
181/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lähes satavarma, että 50 vuoden päästä länsimaissa on jo normi käyttää lapsen tekoon keinokohtua naisen ruumin sijaan. Silloin katsotaan näitä aikoja ja mietitään, miten kauheeta raskauksien on täytynyt olla isolle joukolle naisille. Harmi, etten itse voinut odottaa lasten kanssa sinne asti.

Keinokohtu on jo keksitty. Sen yhteydessä on jo mainittu että sitä ei käytetä tapauksissa joissa nainen ei vain halua itse olla raskaana ja synnyttåå. Niin ettå tiede kehittyy mutta ettå naiset eivät joutuisi kärsimään!

Vierailija
182/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ulkomaalaisille naisille ei tapahdu mitään? Venäläinen naapuri ei lihonnut vauvan lisäksi paljon yhtään. Ei menettänyt hampaita eikä mennyt selkä rikki? Sama säteilevä itsensä. Käy lenkillä juoksemassa vauvan rattaiden kanssa. Johtuisko ruokavaliosta? Syö muutakin kuin ruskeaa kastiketta ja makarööniä? Jos syö huonosti niin voi tulla kaikenlaisia katoja etenkin kun kantaa toista ihmistä sisässään.

Joku ero siinä on pakko olla. Venäläiset lapset kävelee tuolla selkä suorana ihan kuin jotkut pienet sotilaat. Kerran jotkut venäläiset pojat kantoivat painavia säkkejä ja kysyin heiltä että jaksavatko he kantaa ja kuului vastaus ''olen venäläinen, kyllä minä jaksan''. Joku 10v poika sanoi tuon.

Taitaa olla koko ketju suoraan Venäjän trollitehtaasta :D

Voi olla ihan kotimaisestakin trollitehtaasta.

Joillekin tuntuu olevan sydämenasia pelotella naisia raskaudella ja synnytyksellä.

Mulle ei käynyt kuinkaan vaikka synnytin 2 yli nelikiloista vauvaa.

Menisitkö myös jonnekin lääketieteellisessä operaatiossa tai onnettomuudessa pysyviä vammoja saaneiden keskusteluun ilakoimaan, että itsellesi ei käynyt samassa tilanteessa mitään?

Niin, käyttekö esim. vaikka tulipaloissa vammautuneiden keskusteluissa hehkuttamassa miten itselle ei ole tullut palovammoja, ja jos tuleekin pahat palovammat, niin ei se mitään ja näistä on turha keskustella?

Miettikää nyt vähän mitä touhuatte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on maailman paras neuvolajärjestelmä ja kummallista, että kaikki on näin tietämättömiä asioista.

Listatkaa asioita ja kysykää neuvolasta.

Myös yksityinen gynekologi varmasti neuvoo. Samoin fysioterapeutti. Tai joku muu tukihenkilö.

Mutta tietysti kaikkea ei saa ilmaiseksi.

Aptä ei olisi neuvola auttanut, koska han halusi tietää raskauden riskeistä jo ennen varsinaista raskautta. Neuvolaanhan mennään vasta alkuraskaudessa. Tämä koko ketju on suuri vitsi. Ei ole olemassa mitään tahoa, kirjaa tms. joka voi kaiken kattavasti kertoa riskeistä.

Miksiköhän kirja ei voisi mahdollisimman kaikenkattavasti kertoa riskeistä? Kun keskustelun aloittajaa parjattiin väärien kirjojen lukemisesta, kyselen lapsettomana naisena, että mikä kirja aiheesta kannattaa lukea? Jos siis nimenomaan riskit kiinnostavat. Kuten joku sanoikin, lääkkeissäkin pitää luetella haittavaikutukset jotka ilmenevät tyyliin yhdellä miljoonasta.

KAIKISTA riskeistä. Linkaa tai vinkkaa ihmeessä tuo ihmeopus. Varmasti on kirjoja jotka kertovat riskeistä, mutta juuri tämä ap:n risi tuskin löytyy tuolta. Tuntuu olevan ihan muu riski kuin raskausriski.

Ajattelin, että joku jonka mielestä ap luki vääriä kirjoja, osaisi kertoa sellaisesta. Hiljaista on. Kai lääkäreille edes löytyy noista joku käsikirja? Yritin myös googlailla hakusanoilla tyyliin ”raskaudesta aiheutuvat pysyvät haitat” ja minusta tietoa löytyy todella heikosti.

https://www.hieros.fi/vatsalihasten-erkauma/

tuola kyllä kerrotaan olevan raskauden riski

Erkaumaa esiintyy etenkin raskaana olevilla, synnyttäneillä sekä ylipainoisilla miehillä ja naisilla.

Vierailija
184/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lähes satavarma, että 50 vuoden päästä länsimaissa on jo normi käyttää lapsen tekoon keinokohtua naisen ruumin sijaan. Silloin katsotaan näitä aikoja ja mietitään, miten kauheeta raskauksien on täytynyt olla isolle joukolle naisille. Harmi, etten itse voinut odottaa lasten kanssa sinne asti.

Keinokohtu on jo keksitty. Sen yhteydessä on jo mainittu että sitä ei käytetä tapauksissa joissa nainen ei vain halua itse olla raskaana ja synnyttåå. Niin ettå tiede kehittyy mutta ettå naiset eivät joutuisi kärsimään!

Myös ensimmäiset täysin ilman miestä tehdyt sikiöt on saatu aikaiseksi.

Kaksi x-kromosomia kahdelta naiselta, mieheltä ei otettu mitään.

Tulevaisuudessa miehiä ei tulla tarvitsemaan lisääntymiseen ollenkaan.

Vierailija
185/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet saavat pysyviä haittoja arkipäiväisenä pidetystä elämästä. Juuri kokenut laskettelija kuoli väistettyään toista laskijaa, trampoliinihyppelystä seuraa luunmurtumia, liian pienistä kengistä vaivasenluita ja liiasta juoksemisesta penikkatautia. Soittajilla on rannekanavaoireyhtymää ja hartiavaivoja jopa soittokieltoon saakka. Elämässä vain ei saa takuuta ihmiskehon kestävyydelle. Onneksi lääketiede pystyy korjaamaan monia vaivoja, kuten loppuunkäytettyjä niveliä.

Kaikkea ei voi ennakoida sataprosenttisen varmasti, elämä on jatkuvaa epävarmuutta. Silti monet ajattelevat, että riski jonkin asian pieleenmenosta on pienempi paha kuin elämättä jättäminen. Eteenpäin pitää vain jatkaa niillä korteilla, jotka elämä on kulloinkin käteen jakanut. Katkeruus tai syytteleminen harvoin korjaa tilannetta.

Terv kaksi 4-kiloista lasta kiitollisena maailmaan saatellut äiti

Vierailija
186/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ulkomaalaisille naisille ei tapahdu mitään? Venäläinen naapuri ei lihonnut vauvan lisäksi paljon yhtään. Ei menettänyt hampaita eikä mennyt selkä rikki? Sama säteilevä itsensä. Käy lenkillä juoksemassa vauvan rattaiden kanssa. Johtuisko ruokavaliosta? Syö muutakin kuin ruskeaa kastiketta ja makarööniä? Jos syö huonosti niin voi tulla kaikenlaisia katoja etenkin kun kantaa toista ihmistä sisässään.

Joku ero siinä on pakko olla. Venäläiset lapset kävelee tuolla selkä suorana ihan kuin jotkut pienet sotilaat. Kerran jotkut venäläiset pojat kantoivat painavia säkkejä ja kysyin heiltä että jaksavatko he kantaa ja kuului vastaus ''olen venäläinen, kyllä minä jaksan''. Joku 10v poika sanoi tuon.

Joillekin tuntuu olevan sydämenasia pelotella naisia raskaudella ja synnytyksellä.

Menisitkö myös jonnekin lääketieteellisessä operaatiossa tai onnettomuudessa pysyviä vammoja saaneiden keskusteluun ilakoimaan, että itsellesi ei käynyt samassa tilanteessa mitään?

Onko raskaus ja synnytys verrattavissa onnettomuuteen?

Eiköhän se ole ihan itse hankittu tila ja haluan rohkaista, että hyvinkin voi käydä.

Vierailija
187/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenellekään muulle puhjennut outoja ihottumia raskauden aikana tai sen jälkeen? Itselläni on kivasti kasvoissa leviävä ihottuma, jonka takia olen rampannut lääkärissä jo yli puoli vuotta. En ole edelleenkään saanut diagnoosia tai mielestäni edes kunnon hoitoa. Lääkärit tyyliin heittävät minua sinkkipastalla kuullessaan, että tämä on puhjennut raskauden aikana ja kertovat, että ihottuma häviää itsestään ja minun pitää vain odottaa. 

Näkö on myös huonontunut pysyvästi, ja jalan numero kasvanut. Nämä nyt eivät ole mitään ylitsepääsemättömiä vaivoja, mutta ärsyttäviä silti kun joutuu uusimaan silmälasit ja kenkävaraston. 

Myös sektioarpi (kiireellinen sektio) on tunnoton, senkin kanssa pitää kuulemma vain odotella, että palautuuko tunto koskaan. 

Vierailija
188/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausmyrkytys. Vauva voi kuolla kohtuun. Mies voi lähteä livohkaan. Jos et laihdu niin äijä etsii timmin. Ummetus. Ei saa juoda raskausaikana viinaa.

Hiukset lähtee, valvominen väsyttää (murrosikäiset tosi vaikeita), lapsella voi olla ADHD tai muita ongelmia, huono koulussa,

Jatkuva ruoanlaitto, ruokalasku 1000 e/kk.

Vierailija
189/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori äiti selviää vähimmin vaurioin synnytyksistä, näin se on sekä eläimillä että ihmisillä.

Olin 23v kun sain esikoisen ja minulla oli vain se maha muuten olin hoikka urheilin loppuun asti. Lapsi ei ollut iso mutta alapääni tuho suuri. Pierunpidätyskyky meni loppuiäksi lähes kokonaan. Ulospäin mikään ei näy muuttuneen.

Niin ihmisillä kuin eläimillä ensimmäinen synnytys on keskimäärin pisin ja vaikein.

Vierailija
190/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli todella pahat liitoskivut ja lonkat jöi jotenkin oudoksi, naksuvat ja pullahtelevat paikaltaan kun esim makaan selälläni ja nostan lantiota.

Vierailija
191/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaus ja synnytys verrattavissa onnettomuuteen?

Eiköhän se ole ihan itse hankittu tila ja haluan rohkaista, että hyvinkin voi käydä.

Voi se olla, jos raskaudessa tai synnytyksessä menee jokin pahasti pieleen. Kaikilla ei mene, mutta ei se paljon lohduta sitten kun omalla kohdalla on mennyt. Ehkä raskauden kohdalla vois enemmän puhua siitä, että se on itse hankittuna eräänlainen riskikäyttäytymisen muoto. Selkeät varoitustekstit ja -kuvat vaippapakettien kylkeen.

Vierailija
192/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jossain Kanadassa tms. erkaumaa ei leikata ennen vuoden kestänyttä erkaumajumppaa. Kannattaa mennä erkaumasta tietävälle fyssarille tai sellaisen pitämään erkaumajumppaan ja kokeilla se vuosi. Minä sain 7-senttisen erkauman kurottua niin, että kävin ensin saamassa yhdeltä fyssarilta neuvoja, jumppasin itse 2kk, sitten olin 3kk erkaumajumpassa ja sen jälkeen jatkoin vielä itsekseni puoli vuotta - vuoden. Järjettömän sinnikäs sai olla, mutta samalla siinä oppi asentoja ja tapoja, jotka tukevat kehoa ja palauttavat vatsalihaksia paikoilleen. Moni jumpparyhmässäni sai erkaumansa kuosiin jo kolmessa kuukaudessa.

Muita vammoja jäi minullekin, mutta selviän niiden kanssa. Kuopus on jo 10-vuotias. Luulen että nykyään tietämys on laajempaa ja esim. erkaumafyssareita löytyy Suomestakin.

Vierailija
193/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole luvannut että elämässä säilyy vahingoittumattomana. Eikä kukaan voi luvata turvallista raskautta/synnytystä.

Mulle tuli paha 3.asteen repeämä, kakkavsipt pitkään ja jäi osittaista pidätyskyvyttömyyttä, niinsanotusti löysät tulee housuun. Tuli vaikeahko erkauma jota nyt kuntoutetaan ja mietitään että leikataanko. Puhkesi autoimmuunisairaus. On ommeltu hanuria niin että ei se enää kauniilta näytä.

Silti ei tulisi pieneen mieleenkään valittaa! Olen niin ikionnellinen lapsistani! Ja yksi lapsistani on elossa sen takia että hänet kiskottiin rajusti imukupilla (jonka syystä se sulkijalihas vaurioitui), osaan olla siitäkin kiitollinen. Elämään kuuluu hallitsemattomuus. Jos tätä ei kestä niin sitten vaan jättää lapset tekemättä. Kukaan ei pakota.

Turvallisen synnytyksen voi tietenkin luvata ja toteuttaa naiselle ja lapselle tekemällä suunntellun sektion. Sinutkin on ihan turhaan revitty ja rikottu.

Sen hetken säästön vuoksi on lyhytnäköisesti päädytty imukuppiin. Kokonaisuutena olet tullut todella paljon kalliimmaksi yhteiskunnalle rahallisesti kuin mitä se sektio ja sen jälkihoito olisi ollut puhumattakaan inhimillisestä kärsimyksestå.

Vierailija
194/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varoittaa? Entä jos olo on ihan ok, sekä ennen että jälkeen synnytyksen?

Kauanko synnytyksestäsi on aikaa? Itsekin koin palautuneeni hyvin jo alle viikko synnytyksestä. Ei kipuja pimpukassa tai muuallakaan, iho palautui normaaliksi, paino tippui tasaista tahtia ja parissa viikossa olin normi mitoissani.

Vaivat alkoivat oikeastaan vasta vuosi synnytyksestä, kun tunsin peräsuolen laskeuman aiheuttamat alaselän ja häntäluun vihlovat kivut. Puhumattakaan kakkaamisongelmista. Eipä ole trampoliinillekaan asiaa vaikka synnytyksestä on jo 10 vuotta aikaa.

Parhaiten nuo raskauksien ja synnytysten jälkeiset ongelmat näkyvät tosiaan myöhemmällä iällä. Tilastoista voi varmaankin nähdä, kuinka laskeumat, autoimmuunitaudit, hampaiden kunto, syöpä jne. taitaa olla enemmn kiinni muista asioista kuin raskauksista ja synnytyksistä: ihmisten geenit (ne autoimmuunitaudit tulee jos on herkkyys), elämäntavat, paino, ruokavalio... Eipä tuo raihnaisuus näytä näin 60-v iässä olevan mitenkään kiinni synnytyksistä. Jos kaikkea haluaa elämässä pelätä ja yrittää kontrolloida niin varmasti sairastuu stressiperäisiin sairauksiin. T useamman lapsen synnyttänyt, perusterve nainen jonka tuttavapiirissä paljon lapsettomia sinkkunaisia joilla fyysinen ja psyykkinen terveys reistailee.

Vierailija
195/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole luvannut että elämässä säilyy vahingoittumattomana. Eikä kukaan voi luvata turvallista raskautta/synnytystä.

Mulle tuli paha 3.asteen repeämä, kakkavsipt pitkään ja jäi osittaista pidätyskyvyttömyyttä, niinsanotusti löysät tulee housuun. Tuli vaikeahko erkauma jota nyt kuntoutetaan ja mietitään että leikataanko. Puhkesi autoimmuunisairaus. On ommeltu hanuria niin että ei se enää kauniilta näytä.

Silti ei tulisi pieneen mieleenkään valittaa! Olen niin ikionnellinen lapsistani! Ja yksi lapsistani on elossa sen takia että hänet kiskottiin rajusti imukupilla (jonka syystä se sulkijalihas vaurioitui), osaan olla siitäkin kiitollinen. Elämään kuuluu hallitsemattomuus. Jos tätä ei kestä niin sitten vaan jättää lapset tekemättä. Kukaan ei pakota.

Turvallisen synnytyksen voi tietenkin luvata ja toteuttaa naiselle ja lapselle tekemällä suunntellun sektion. Sinutkin on ihan turhaan revitty ja rikottu.

Sen hetken säästön vuoksi on lyhytnäköisesti päädytty imukuppiin. Kokonaisuutena olet tullut todella paljon kalliimmaksi yhteiskunnalle rahallisesti kuin mitä se sektio ja sen jälkihoito olisi ollut puhumattakaan inhimillisestä kärsimyksestå.

Ei ole olemassa 100% turvallista sektiota. Se on suunnitellustikin aina riski.

Joskus joku niihinkin kuolee.

Vierailija
196/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, voinko nähdä jossain listan pysyvistä terveysongelmista, joita raskaus voi aiheuttaa? Siis jonkun terveydenhuollon tahon julkaiseman eikä mitään iltapäivälehden artikkelia. Joo, haittoja ei tule kaikille, mutta ei tule lääkkeiden tai tupakoinninkaan, ja silti niistä kerrotaan kattavasti. Olisin luullut, että tällainen tieto olisi osa perusterveydenhuoltoa.

197/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia adoptoin lapsen, jos sellaisen joskus haluan.

Vierailija
198/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko synnytyksestäsi on aikaa? Itsekin koin palautuneeni hyvin jo alle viikko synnytyksestä. Ei kipuja pimpukassa tai muuallakaan, iho palautui normaaliksi, paino tippui tasaista tahtia ja parissa viikossa olin normi mitoissani.

Vaivat alkoivat oikeastaan vasta vuosi synnytyksestä, kun tunsin peräsuolen laskeuman aiheuttamat alaselän ja häntäluun vihlovat kivut. Puhumattakaan kakkaamisongelmista. Eipä ole trampoliinillekaan asiaa vaikka synnytyksestä on jo 10 vuotta aikaa.

Parhaiten nuo raskauksien ja synnytysten jälkeiset ongelmat näkyvät tosiaan myöhemmällä iällä. Tilastoista voi varmaankin nähdä, kuinka laskeumat, autoimmuunitaudit, hampaiden kunto, syöpä jne. taitaa olla enemmn kiinni muista asioista kuin raskauksista ja synnytyksistä: ihmisten geenit (ne autoimmuunitaudit tulee jos on herkkyys), elämäntavat, paino, ruokavalio... Eipä tuo raihnaisuus näytä näin 60-v iässä olevan mitenkään kiinni synnytyksistä. Jos kaikkea haluaa elämässä pelätä ja yrittää kontrolloida niin varmasti sairastuu stressiperäisiin sairauksiin. T useamman lapsen synnyttänyt, perusterve nainen jonka tuttavapiirissä paljon lapsettomia sinkkunaisia joilla fyysinen ja psyykkinen terveys reistailee.

Ai sinkkunaisia? Eikö riittänyt, että lapsettomia?

Hauskan korrelaation jotkut vetävät lapsiluvun ja siviilisäädyn välille, vaikkei sitä juurikaan ole.

T. Yh

Vierailija
199/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sinkkunaisia? Eikö riittänyt, että lapsettomia?

Hauskan korrelaation jotkut vetävät lapsiluvun ja siviilisäädyn välille, vaikkei sitä juurikaan ole.

T. Yh

Nuo tuo tuli siitä, että ne sairaimmat ja masentuneimmat tuttavapiirissä (töissä, harrasteissa) ovat nyt vaan yksinäisiä ihmisiä, joilla varmasti tuo henkinen puoli lisää sairastavuutta, ainakin laittaa keskittymään niihin oman terveyden ongelmiin.

Vierailija
200/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on idareita, joille mikään informaatio ei mene perille, etenkään elopainon ylimäärän haitallisuutta koskeva.

Raskaus ei kenenkään terveyttä pilaa, vaan läski, liikkumattomuus ja viiden edestä syöminen.

Kuka helvetti käyttää sanaa "idari"?? Jostain ulipalstalta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi