Miksei kukaan varoittanut, että raskaus tuhoaa terveyden? Enkä nyt puhu repeämistä
Koska repeämistä varoitetaan ja tiesin, että niistä saattaa jäädä loppuelämäksi tiettyjä ongelmia. Mutta kukaan ei varoittanut (siis edes raskausoppaissa eikä vastaavissa varoitettu), että voi tulla muutakin. Päivittäinen jatkuva selkäkipu vatsalihasten erkauman takia, ja lääkäri sanoi, että erkauma on sellainen, että sen voi korjata vain kirurgisesti eikä leikkausta tehdä ennen kuin lapsiluku on täynnä. Karpaalitunnelisyndrooma molemmissa käsissä, ja sen vuoksi päivittäinen kipu ja puutuneisuus ja nekin voi korjata vain kirurgisesti. Ja noudatin kaikkia raskausajan ohjeita, olin normaalipainoinen ja hyväkuntoinen ennen raskautta.
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Raskaudenaikaisen rannekanavamikälien pitäisi parantua itsestään ajan kanssa. Noista erkanemista en tiedä, itse olen ollut ennen raskauksia timmissä kunnossa ja ainoastaan kolmannen synnytyksen jälkeen oli alaselkä pari viikkoa kipeä - parani jumppaamalla ja venyttelemällä. Neljä raskautta ja kolme lähekkäistä synnytystä takana reilut 20 v sitten.
tätähän tässä kysyttiin?niitä hyvin menneitä tarinoitako?
Mene hyvä ihminen osteopaatille, hoitaa molemmat ongelmat, ja ala treenaamaan syviä vatsalihaksia, etsi vaikka YouTubesta ohjeet "diastasis recti", näillä saat itsesi kuntoon ihan ilman kirurgiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi syyllistää asiasta ketään muuta kuin itseäsi! Olet itse tehnyt päätöksen hankkiutua raskaaksi eikä se silloin ole neuvolan tai yhteiskunnan vika tai aiheesta kirjoittaneiden vika. Olet ihan itse voinut lukea ja opiskella sen verran kirjallisuutta kuin sitä on ollut tarjolla ja niiden tietojen pohjalta päättänyt kuitenkin lisääntyä. Et voi ulkoistaa vastuuta, joka sinun on itse otettava. Viestiesi perusteella et välttämättä olisi edes sopinut vanhemmaksi, kun pelkkä asennoitumisesi asioihin on noin epäkypsällä tasolla. Toivottavasti et kaada tuota negatiivista moskaa lapsesi viattomille hartioille!
Tämä kommentti on hyvä esimerkki siitä, miten avoin keskustelu ongelmista yritetään vaientaa.
Aloittaja syyttää katkerana kaikkia muita kuin itseään siitä, miksi häntä ei ole informoitu asioista, joista on itse voinut ottaa selvää sen verran, mitä niistä on ollut yleisesti tiedossa. Ei kukaan tiedä kaikkea ja siksi syyttävän sormen osoittaminen muihin tahoihin on lähinnä naurettavaa. Itse täällä kuitenkin jokainen on vastuussa itsestään, myös omasta kehostaan, ja päätökset tehdään annetun informaation perusteella. Ei siitä voi ketään syyttää, kun itse on tekemässä ratkaisua asioiden suhteen, oli lopputulos mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provoilijoita taas tässä ketjussa.
Mielenkiintoista kyllä, että välittömästi on joukko salailun kannattaja liikkeellä.
Kun olet noin fiksu, niin pystyt varmaan mainitsemaan sen salailevan tahon. Itse tässä on kunkin otettava asioista selvää.
salaleva taho on tyttöjen terveystiedon opetussuunnitelma. Kyllä kaikesta muuta huolehditaan että pitäisi varoittaa, kuten pikavipeistä ja rahankäytöstä, painonhallinnasta, liikunnasta, kokkaustaitoa opetetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään siitä jo saa sentään puhua että se voi olla hirveää. 20 vuotta sitten piti vaan hehkua odottajan onnea. No, jälkeenpäin sitä tietää miksi odottajia onnitellaan, onnea he tulevat tosiaan tarvitsemaan.
Tämä on totta. Sain hieman yli 20 vuotta sitten esikoiseni ja ei kyllä mitään infottu sen suhteen, että esimerkiksi väsymys jää krooniseksi lopuksi ikää. Raskausaikainen "aamupahoinvointi" ei todellakaan ole mikään aamupahoinvointi vaan yli puolet raskaudesta kestävä tila jossa olet kuin oksennustaudissa 24/7 oksentaen yli 20 kertaa päivässä. Sen seurauksena hampaat alkaa eroosion takia murtua. Raskausarvet, selkäkivut, kehosi näyttää 85 vuotiaan keholta etkä ole päässyt edes 30 ikävuoteen. Yhteiskunta ei kuitenkaan kiitä synnyttäjiä hoitamalla rumia vatsoja ja riippuvia rintoja, pitäisi runneltuna elää lopun elämäänsä sivuuttaen se fakta että seksuaalisena olentona olet ulkonäöltäsi pilattu ja omiinkin silmiin epähaluttava. Hanki itsetunto? Ai harha? Pitäisi ihmisen pystyä pitämään itsestään aidosti, ei hankkimalla psykoosia tai vaikeaa kehonkuvahäiriötä sietääkseen epämiellyttävää peilikuvaansa.
Syy syntyvyyden laskuun on juuri näissä ketjuissa joissa ei ole mitään hyvää sanottavaa raskaudesta tai synnytyksestä jne. Se joka erehtyy kertomaan että esim. Synnytys meni hyvin eikä paikat revenneet, saa satoja alapeukkuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään siitä jo saa sentään puhua että se voi olla hirveää. 20 vuotta sitten piti vaan hehkua odottajan onnea. No, jälkeenpäin sitä tietää miksi odottajia onnitellaan, onnea he tulevat tosiaan tarvitsemaan.
Tämä on totta. Sain hieman yli 20 vuotta sitten esikoiseni ja ei kyllä mitään infottu sen suhteen, että esimerkiksi väsymys jää krooniseksi lopuksi ikää. Raskausaikainen "aamupahoinvointi" ei todellakaan ole mikään aamupahoinvointi vaan yli puolet raskaudesta kestävä tila jossa olet kuin oksennustaudissa 24/7 oksentaen yli 20 kertaa päivässä. Sen seurauksena hampaat alkaa eroosion takia murtua. Raskausarvet, selkäkivut, kehosi näyttää 85 vuotiaan keholta etkä ole päässyt edes 30 ikävuoteen. Yhteiskunta ei kuitenkaan kiitä synnyttäjiä hoitamalla rumia vatsoja ja riippuvia rintoja, pitäisi runneltuna elää lopun elämäänsä sivuuttaen se fakta että seksuaalisena olentona olet ulkonäöltäsi pilattu ja omiinkin silmiin epähaluttava. Hanki itsetunto? Ai harha? Pitäisi ihmisen pystyä pitämään itsestään aidosti, ei hankkimalla psykoosia tai vaikeaa kehonkuvahäiriötä sietääkseen epämiellyttävää peilikuvaansa.
Itsestä se on kiinni miltä näyttää. Laihduta!
Vierailija kirjoitti:
Syy syntyvyyden laskuun on juuri näissä ketjuissa joissa ei ole mitään hyvää sanottavaa raskaudesta tai synnytyksestä jne. Se joka erehtyy kertomaan että esim. Synnytys meni hyvin eikä paikat revenneet, saa satoja alapeukkuja
Ja jos vielä uskaltaa sanoa että on onnellinen kun mahakin palautui eikä jäänyt roikkumaan on HUONO ÄITI.
Tuossa on artikkeli siitä millä tavalla ihmisraskaus on erilainen verrattuna muihin nisäkkäisiin.
Ihmissikiö pyrkii kirjaimellisesti tuhoamaan sen äidin elimistön, tuon takia kaikkia pitää infota näistä asioista ja raskauden pitää aina olla tietoinen ja vapaaehtoinen valinta.
https://aeon.co/essays/why-pregnancy-is-a-biological-war-between-mother…
Olisiko ap siis jättänyt lapsen tekemättä jos olisi juurta jaksain tämä kerrottu? Vai mikä on aloituksen pointti?
Itse törmäsin asiaan netissä raskausaikana.
Törkeä issias alkoi raskausaikana, sanoivat että se jää sitten synnytykseen. No ei jäänyt. Mitäs muuta? Häntäluu vääntyi ja kipuilee. Rannekanavat, leikattiin, mutta toiseen käteen oli jo ehtinyt kehittyä hermovaurio. Hampaat on ihan hirveät, kaksi puuttuu. Kertoisinko vielä virtsankarkailusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos vielä uskaltaa sanoa että on onnellinen kun mahakin palautui eikä jäänyt roikkumaan on HUONO ÄITI.
Ihmiset ei tykkää siitä, kun ne yrittää rikkoa tabuja esim. hiljaisuuden ympärillä raskausvaurioista, ja siihen tulee joku yrittämään metakeskustelua "minä ainakin pärjäsin, minulla oli onnea, minä, minä, minä".
Täällähän on aina myös noin miljoona naista, joille tuli lottovoitto raskauden yhteydessä, miehen penis kasvoi, rinnat suureni, ylipaino lähti, p illu tiukentui, orgasmeja tulee ovista ja ikkunoista jne. Sen takia monet ei ota myös tosissaan noita viestejä.
EI minun ole tarkoitus vähätellä tällä aloituksella niitä, joiden raskaus meni hyvin ja jotka palautui siitä täydellisesti. Tiedän, että sellaisia on useita ja olen onnellinen heidän puolestaan. Avasin vain keskustelun siitä, että voi käydä niinkin, että raskaus aiheuttaa useita pysyviä vammoja, muutakin kuin repeämiä. En minä syytä niistä ketään, luonto on sellainen että vammoja voi tulla. Mutta haluaisin, että niistä keskusteltaisiin avoimemmin. Nyt kun yritän, niin minua on täällä jo haukuttu huonoksi äidiksi. Ja kyllä minä ainakin yllätyin, että raskaudesta jäi päivittäiset kivut vuosiksi.
Ap
Mä oon käynyt lapsen kanssa kaikki äiti-vauva-jumpat, pilatekset ja joogat, missä yritetään palautua synnytyksestä. Kävelen myöskin koiran kanssa vaunulenkkejä päivittäin useita. SILTI yhä vuosi synnytyksen jälkeen mulla on jatkuva pissahätä. Jatkuva. Kun nousen pöntöltä, tuntuu yhä tarvetta virtsata. Tenat housuissa jatkuvasti vasta parikymppisellä naisella :/
Myöskään peräpukamat eivät parantuneet itsestään vaikka niin väitetään...
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikesta mahdollisesta ruvetaan erikseen varoittamaan pitää sitten varoittaa ihan kaikesta.
Sikiöseulonnat: juu kyllähän "kaikki" periaatteessa tietävät että niissä seulotaan potentiaalisia kehitysongelmia tai sairauksia mutta kuinka moni oikeasti pysähtyy miettimään että vaikkapa "Hermostoputken sulkeutumishäiriöiden (NTD = anenkefalia [aivottomuus] + spina bifida [selkärankahalkio] + enkefaloseele [aivotyrä]) kokonaisesiintyvyys vuosina 2000–2014 oli 9,7/10 000 syntynyttä lasta”. Että ajattele ap sinulla olisi ollut mahdollisuus saada joku näistä lapsista! Kuinka paljon tästä varoiteltiin! Lähinnähän suurin osa luulee että Downia seulotaan eikä huomioida näitä vakavampia. Itse olen muuten anenkefalia-lapsen äiti (lapsi toki syntyi kuolleena valitettavasti, anenkefalia-lapset lähestulkoon aina kuolevat jo ennen syntymää). Siltikään en koe että vaikka juuri tällainen osui kohdalleni raskaudessa niin sitä pitäisi erityisesti varoitella kaikille. Sama on muissakin trisomioissa jotka ovat hyvin paljon vakavampia kuin Down. Trisomia 13 ja 18. Kuinka monelle on varoiteltu etukäteen että tällaiseenkin on mahdollisuus.
Jos nyt sitten lähdettäisiin varoittelulinjalle niin samantien voitaisiin varoitella että ”tänäkin päivänä joku kuolee tieliikenteessä, oletko se juuri sinä, näin voi käydä, varoitamme sinua!”.
Niin ikävältä kun se omalta kohdalta tuntuukaan että kuuluu jossain asiassa siihen epäonnisten pieneen joukkoon niin jos kaikesta mahdollisesta kerrotaan ihmisille etukäteen niin se aiheuttaa vaan turhia pelkotiloja. Sinäkin olisit ap saanut sitten tietoa kaikesta mahdollisesta. Nuo hermoston kehitysongelmat. Trisomiat 13 ja 18. Kohtukuoleman kokee 170 perhettä vuodessa - huom huom ap se voit olla juuri sinä ja sinun perheesi!
Suon mielelläni rauhallisen ja iloisen raskauden kaikille ja murehditaan vasta sitten jos jotain ikävää tulee kohdalle. Sen vuoksi ei kannata kuitenkaan antaa tietoa (=pelotella) muita. Koska pelottelua se käytännössä on jos jokaisesta potentiaalisesta pienestäkin ongelmasta kerrotaan etukäteen.
Tiedätkös muuten ap että lapsena kuolemaan johtavia NCL sairauksia esiintyy Suomessa huomattavan paljon verrattuna maailmaan. Kannattaisiko sinulle ja kaikille muille siis kertoa että hei muuten, huokaise helpotuksesta noin siinä vaiheessa kun lapsesi on 10v - sitten voit olla aika lailla varma ettei lapsellasi ole INCL tai JNCL tai muuta NCL tautia joka tappaa lapsesi. Olisiko kiva ruveta tutkimaan joka ikistä tautia joka lapsellasi - sillä terveenä syntyneenä - voikin piilevästi olla.
Niin mutta kyllä pitää kertoa kun jollain se saattaa olla todellisuutta??? Niinkö?
en ole ap, olen reilu 40 v joka ei ollut koskaan kuullutkaan suurimmasta osasta asioista, joita synnyttäneet saavat osakseen. Vasta täältä palstalta olen lukenut viimeisen 2 v aikana ja ollut kauhuissani. En voi kuvitellakkaan niitä n.20 v naisia jotka tulevat esim. yllättäen raskaaksi, ja kaikki nämä asiat on pimennossa. Tieliikenne kuolemat uutisoidaan yleensä lehdissä. Aika vaikea on välttyä esim. nuorena kuulemasta tieliikennekuolemista. Sen sijaan näistä vaivoista ei tiedoteta lehtien sivuilla, ainakaan sanomalehdissä.
Ehdottomasti PITÄISI kaikki kauheimmat ja pienemmätkin vaivat pelotella nuorille naisille. AInakin se saisi joitain lykkäämään raskauksia, joita muuten olisivat hankkineet n. 20 vuotiaina. Olisi saanut pitää nuoren kehonsa 20-30 ikävuodet niin kuin muut synnyttämättömät.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon käynyt lapsen kanssa kaikki äiti-vauva-jumpat, pilatekset ja joogat, missä yritetään palautua synnytyksestä. Kävelen myöskin koiran kanssa vaunulenkkejä päivittäin useita. SILTI yhä vuosi synnytyksen jälkeen mulla on jatkuva pissahätä. Jatkuva. Kun nousen pöntöltä, tuntuu yhä tarvetta virtsata. Tenat housuissa jatkuvasti vasta parikymppisellä naisella :/
Myöskään peräpukamat eivät parantuneet itsestään vaikka niin väitetään...
Jotkuthan tekee sen sopimuksen miehen kanssa (jopa ruotsissa), että se maksaa raskauden jälkeen KAIKKI korjausleikkaukset.
Ehkä suomeenkin voisi rantautua jotain vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Kokeillaan. Itselläni meni synnytys todella hyvin, nopeasti ja vain hyvin pieni repeämä joka tikattiin 3lla tikillä, en tuntenut repeämää enkä tikkausta. Viikko synnytyksen jälkeen olin lähtöpainossani. Tiedoksi että kaikkien raskaudet eivät pilaa kehoa, vaan palautuminen onnistuu. Ap:lle tsemppiä, toivon että saat itsesi kuntoon, vaikka sitten leikkausten kautta.
Vierailija kirjoitti:
onneksi teidän äidit ovat uskaltaneet raskautua, mutta mistä tuollainen ihmeellinen valitus.
Ennen jopa synnytykseen saattoi kuolla!
Kyllä niihin kuollaan Suomessa vielä nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa a.. ei mulle kyllä jäänyt mitään merkkejä lapsista, paitsi tissit ovat vähän pienemmät nykyään.. olen tosin laihempikin kuin ennen lapsia. Suurimmalle osalle ei varmaan jää mitään.
No hyvä sinulle. Mutta tämä aloitus ei edes koskenut ulkonäköä (paino, tissit tms) vaan ihan ihmisen terveyttä ja toimintakykyä. Ap
Juu, sen takia niistä ei varmaan pelotella ihmisiä kun suurimmalle osalle ei jää mitään.
Asiallisen faktatiedon kertominen ei ole pelottelua. Olisin halunnut ennakkoon tietää, jos on esim. niin, että 10 % saa pahan erkauman.
Jos vaikka 70 % naisille ei jää raskaudesta mitään, niin se on toki hienoa, mutta se, että 30 % saa elinikäisen tai laajaa leikkaushoitoa vaativan terveysongelman tai elinikäiset kivut, niin olisi asiallista kertoa. Vaikka tuollonkin on niin, että "suurin osa" ei saa mitään. Ap
Voi kauheaa! Tieteen pitäisi keskittyä valmistamaan lapsia jossain keinokohdussa koeputkihedelmöityksen jälkeen. Seksikään ei nykyään maistu nuorille, joten ovat ihan tarpeettomat elimet.
laskeumia voi tulla vasta vanhemmalla iällä. tulee niitä kyllä synnyttämättömillekin