Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan varoittanut, että raskaus tuhoaa terveyden? Enkä nyt puhu repeämistä

Vierailija
14.02.2020 |

Koska repeämistä varoitetaan ja tiesin, että niistä saattaa jäädä loppuelämäksi tiettyjä ongelmia. Mutta kukaan ei varoittanut (siis edes raskausoppaissa eikä vastaavissa varoitettu), että voi tulla muutakin. Päivittäinen jatkuva selkäkipu vatsalihasten erkauman takia, ja lääkäri sanoi, että erkauma on sellainen, että sen voi korjata vain kirurgisesti eikä leikkausta tehdä ennen kuin lapsiluku on täynnä. Karpaalitunnelisyndrooma molemmissa käsissä, ja sen vuoksi päivittäinen kipu ja puutuneisuus ja nekin voi korjata vain kirurgisesti. Ja noudatin kaikkia raskausajan ohjeita, olin normaalipainoinen ja hyväkuntoinen ennen raskautta.

Kommentit (322)

Vierailija
261/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valistuksen toimivuus on rajallinen niin pitkään kun meillä on rakenteita jotka estävät ihmisiä tekemästä järkeviä päätöksiä.

Toi kai muuttui toi äp-rahan määräytyminen 6kk ennen äitiysloman alkua, mutta edelleen naisia kannustetaan synnyttämään kaikki lapset pienin ikäeroin vaikka se on raskasta perheille, ja myös niille lapsille ihan fyysisestikin.

Esikoisella tilastollisesti isoin ÄO, 5v ikäero kuitenkin nollaa tilanteen niin että pikkusisaruskin voi yltää samoiin lukemiin.

Mut hei, ei se haittaa että pikkukakkonen piirtää vähän lyhyemmällä liidulla kun ne kuitenkin leikkii niin hyvin yhdessä 😊👍🏻

Vierailija
262/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lihava ja sokerit korkealla niin saat ison lapsen. Tästä varmasti puhuttiin neuvolassa!

Itsellä yli nelikiloisia vauvoja ja olen normaalipainoinen.

Tiedän että tilastot sanoo yhtä, mutta itse lihavana olen saanut 3,7kg ( 41+4) 3,4kg (38+1) ja 2,8kg (36+6) vauvat, samoin kuin lihavat tutut on saaneet ihan normaalikokoisia tai pieniä vauvoja. Sitten taas ne normaalikokoiset on saaneet yli 4kg vauvoja, mm. yksi todella lyhyt ja hento ystäväni sai 4,5kg vauvan. Isoin oli yhden perheen neljäs lapsi, joka oli 5kg. Ja äiti ihan normaalipainoinen.

Että ei siihen voi mitenkään tuudittautua että terveellisillä elämäntavoilla saisi pieniä vauvoja, ja läskit saisi isoja sokerivauvoja. Mulla muuten ei ole ikinä ollut sokereissa mitään häikkää, eikä muutenkaan synnytyksistä jäänyt mitään pysyviä ongelmia. Suurimmat oli jalkapohjakivut ja plantaarifaskiitti, liittyen muuttuneeseen painopisteeseen ja kuormituksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jostain katkera?

Ensisynnyttäjien ikä on 29v ja koko ajan siirtyy lähemmäs 40v ikävuotta. Tottakai palautuminen vanhempana on huonompaa. Tämä on fakta.

Itse uskon, että uusi synnytysbuumi tulee ja uudet sukupolvet tekevät taas lapsia nuorempina. Nämä asiat menevät sykleissä.

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni on siis 24v eli vähän alle kolmikymppinen eli mielestäni nuori.

Nykyäänhän naiset synnyttävät pitkälti yli kolmikymppisinä.

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkua? Ettekö ole onnellisia nuoren vaimoni puolesta, joka on palautunut hyvin vesialtaassa synnytettyään? Onko se joltain pois? Tsemppiä kaikille ja onneksi apua saa fysioterapiasta yms. Hyvää kevättä!

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa ollut synnyttämässä vaimoni kanssa. Ei repeämiä, eikä muitakaan ongelmia. Tähän voi vaikuttaa se, että vaimoni on nuori vähän alle kolmikymppinen, on palautunut hyvin nopeasti ja käy salilla ja lenkillä tietty.

Mies 39v

Miehenä et ole paras vastaaja, siksi. Kai tiedät, että kudostyyppi vaikuttaa repeämisiin? Vähän alle kolmekymppinen ei ole mikään nuori, ihan normaali synnytysikä.

Jepjep. Tyttönimensä Trollai-Lee.

Vierailija
264/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valistuksen toimivuus on rajallinen niin pitkään kun meillä on rakenteita jotka estävät ihmisiä tekemästä järkeviä päätöksiä.

Toi kai muuttui toi äp-rahan määräytyminen 6kk ennen äitiysloman alkua, mutta edelleen naisia kannustetaan synnyttämään kaikki lapset pienin ikäeroin vaikka se on raskasta perheille, ja myös niille lapsille ihan fyysisestikin.

Esikoisella tilastollisesti isoin ÄO, 5v ikäero kuitenkin nollaa tilanteen niin että pikkusisaruskin voi yltää samoiin lukemiin.

Mut hei, ei se haittaa että pikkukakkonen piirtää vähän lyhyemmällä liidulla kun ne kuitenkin leikkii niin hyvin yhdessä 😊👍🏻

Tilasto on schmilasto, ja kannattaa vähän katsoa mitä tilastoja lueskelee, millaisella otannalla ne on tehty. Just luin yhden tilaston, jonka mukaan esikoiset on tilastollisesti pisimpiä ja terveimpiä, koska eivät ole lapsuudessaan joutuneet jakamaan ruokaansa sisarustensa kanssa. JOkainen älyllinen olento varmasti tajuaa, että tällaiset tilastot eivät koske suomea, suomessa ei yksikään lapsi jää kitukasvuiseksi sen takia, että pitäisi jakaa ruoka sisarusten kanssa.

Itsellä on kolme lasta viiteen vuoteen, ja älykkäin näistä on just se pikkukakkonen, nyt yläasteella oleva poika, jonka k.a. on 9,7. Ja kuopuksesta näyttäisi tulevan perheen ehdottomasti isokokoisin.

Vierailija
265/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jostain katkera?

Ensisynnyttäjien ikä on 29v ja koko ajan siirtyy lähemmäs 40v ikävuotta. Tottakai palautuminen vanhempana on huonompaa. Tämä on fakta.

Itse uskon, että uusi synnytysbuumi tulee ja uudet sukupolvet tekevät taas lapsia nuorempina. Nämä asiat menevät sykleissä.

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni on siis 24v eli vähän alle kolmikymppinen eli mielestäni nuori.

Nykyäänhän naiset synnyttävät pitkälti yli kolmikymppisinä.

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkua? Ettekö ole onnellisia nuoren vaimoni puolesta, joka on palautunut hyvin vesialtaassa synnytettyään? Onko se joltain pois? Tsemppiä kaikille ja onneksi apua saa fysioterapiasta yms. Hyvää kevättä!

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa ollut synnyttämässä vaimoni kanssa. Ei repeämiä, eikä muitakaan ongelmia. Tähän voi vaikuttaa se, että vaimoni on nuori vähän alle kolmikymppinen, on palautunut hyvin nopeasti ja käy salilla ja lenkillä tietty.

Mies 39v

Miehenä et ole paras vastaaja, siksi. Kai tiedät, että kudostyyppi vaikuttaa repeämisiin? Vähän alle kolmekymppinen ei ole mikään nuori, ihan normaali synnytysikä.

Jepjep. Tyttönimensä Trollai-Lee.

Höpöhöpö. Jos olisit nelikymppinen kahden lapsen isä, tietäisit olla jankuttamatta raskausvaurioketjussa alati nuorenevan vaimosi ikää tai lenkkeilyharrastusta. Eivät ne ole oleellisia lopputuleman kannalta.

Vierailija
266/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tilastoilla ole yksittäisen perheen kohdalla mitään merkitystä, koska yksilölliset erot.

Vierailija
267/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas, minä sain niiden reoeämien lisäksi juuri nuo samat kivat kuin AP!

Karpaali tuli jo ensimmäisestä raskaudesta ja vatsalihasten erkauma kolmannesta.

Tietenkin myös entistäkin ohuemmat hiukset, raskausarvet, väsyneen naaman, reikiä hampaisiin ja tuntuu että myös jonkin sortin alkavan dementian.

Kyllä näistä kullanmuruista on saanut maksaa :))

Vierailija
268/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieteen tulisi pikkuhiljaa tehdä asioille jotain.

Olisi tehty jo sata vuotta sitten paljonkin, jos miehet synnyttäisi. "Naiset kun aina valittaa turhista ja pienistä". !Se on vaan se naisen osa, siihen pitää alistua eikä kitistä".

Naiset on olleet lääketieteen opintojen piirissä jo vuosikymmeniä. Miksi NAISET itse ei ole tehneet asialle yhtään mitään?

Vierailija
269/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ehkä yllättänyt eniten tämän ketjun viesteissä, että hampaat voivat mennä pilalle raskauden takia. Anoppinikin joskus ohimennen mainitsi, että hänellä meni hampaat suurin piirtein sököiksi mieheni veljeä odottaessa.

Ei näistä asioista silti puhuta kuin ohimennen, jos edes puhutaan, paitsi anonyymisti palstalla. Yksin kärsitään ja hävetään raskauden tuomia terveysongelmia.

Vierailija
270/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et ollut ikinä kuullut, että raskaus voi aiheuttaa kaikenlaista vaivaa ja kremppaa, ja että jotain vaivaa saattaa jäädä synnytyksen jälkeenkin?

Miten on mahdollista? Itse olin kuullut niin paljon että olin yllättynyt kun itselläni mitään kummempaa ei ollutkaan, edes pahoinvointia.

Vierailija
271/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mullakin vatsalihasten erkauma, mutta mitä haittaa siitä on? Itse en huomaa mitään. En edes tiennyt, ennen kuin fyssari koitti ja kertoi.

Itselläni ei ainakaan edes maha pömpötä.

Vierailija
272/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo ollu mitään ongelmia. Kolme lasta, isoja jo. Kroppa on paremmassa kunnossa kuin monella parikymppisellä (treenaan, mutten ole mikään himotreenaaja siis). Palautuminen ym on yksilöllistä..Muistan kun itseäni peloteltiin ties mistä ennen lapsia ja kaikki meni hyvin. Ei repeämiä, ei raskausarpia, palauduin nopeasti eikä mitään ylimääräistä läskiä/arpia jäänyt.

Vierailija
273/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan kertonut että kaikki voi mennä hyvin ja ilman ongelmia? ☹️

Vierailija
274/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies 39v

Onnea vain, minulle tuli  reuma  johon loppui lenkkeilyt ja lihoin lyhyessä ajassa niin järkyttävästi että kaltaisesesi pinnallinen mies olisi häipynyt.  T. 21v ensisynnyttäjä

Vierailija
275/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mikä se reumatyyppi on joka puhkeaa synnytyksen jälkeen mutta  minulla on se, oireet alkoivat 2kk synnytyksen jälkeen ja lopulta sain reumadiagnoosin. Oli aika järkytys kuulla, että sairastumiseni johtui nimenomaan raskaudesta! Tyttäreni on nyt 10 v ja syön reumalääkkeitä loppuelämäni.

Vierailija
276/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku poliitikko voisi synnytystalkoiden ohella ajaa pitkäaikaisten synnytysvaurioiden korjaustalkoita. Tai vakuutusyhtiöt voisivat tarjota raskaus- ja synnytysvakuutusta, joka korvaa kaikki korjaukset, mitä julkinen terveydenhuolto ei katso tarpeellisiksi. Tuon ei tarvitsisi olla edes kallis vakuutuksen ottajalle, kun niin harvalle kerran tulee mitään.

Vierailija
277/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että tollasta tapahtuu vain harvoille. Taidat olla yksi miljardista. Oikeesti raskaus ei ole syynä, vaan huono keho.

Vierailija
278/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että tollasta tapahtuu vain harvoille. Taidat olla yksi miljardista. Oikeesti raskaus ei ole syynä, vaan huono keho.

Tässäkin ketjussa on useita, joille on käynyt samoin kuin ap:lle. Tai itse asiassa monelle jopa pahemmin, koska tullut esim. reuma. Joten ei se ole yksi miljoonasta jos yhteen av-ketjuunkin sattuu useita tapauksia eikä tätä ketjua lue kuin muutama tuhat.

Vierailija
279/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää että näin kävi sinulle! Mutta ei lapsia tehdä siksi ettei vaan jää itelle mitään raskaudesta vaan siksi koska halutaan lapsia.

Mistä asiasta tahansa voi tulla jotain tai tapahtua jotain, sen nyt jokaisen ihmisen pitäisi ymmärtää ilman että joku koko ajan varoittelee. Tai sitten pysyy 4 seinän sisällä eikä tee mitään.

Vierailija
280/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia kaikille, joilla on ollut huonoja kokemuksia. Mun kaveripiirissä raskaudet ja synnytykset menny ihan hyvin ilman juurikaan ongelmia. Me naiset kun on luotu synnyttämään ja olemaan raskaana. Tottakai pahoinvointia on ollut kuukauden verran mulla kun raskaus alkoi mutta se nyt ei ole kovin paha juttu. Itse synnytys ja siitä palautuminen meni hyvin.

T. 25-vuotias yhden lapsen äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi