Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jopa lehtitoimittajilta nähdään tällaisia kirjoitusvirheitä?

Vierailija
13.02.2020 |

Tämä löytyi IS:n eilen julkaistusta kirjoituksesta, ei sentään otsikosta mutta melkein.
..."ettei päätöksen aikataulu ei ole hänen käsissään.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006405610.html

Tuollaisia samantapaisia lauseita näkee nykyään, jos ei nyt päivittäin niin ainakin hyvin usein, sekä täällä Vauva-palstalla, mutta mikä huolestuttavaa, niin hyvin usein myös yleisissä lehtikirjoituksissa. Vai olenko jo niin kalkkis näin viisikymppisenä että olen pudonnut kärryiltä, ja tällainen lauserakenne on tullut jopa ihan kielitoimiston hyväksymäksi ?
Ei sillä ettei tuota lausetta ymmärtäisi, mutta ärsyttää kun se näyttää toimittajan mielestä olevan ihan ok. Näin räikeää virhettä kun ei voi olla huomaamatta oikolukiessa. Kirjoitusohjelmakin siitä varmasti huomauttaa jollain punaisella kursivoidulla alleviivauksella tmv.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai nyt ihan oikeasti luule, että toimittajan mielestä tuo on normaali lauserakenne? Tuossahan on kyse siitä, että joku on muokannut lausetta, mutta korjaus on jäänyt puolitiehen.

Vierailija
2/5 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tulee virheitä kiireessä, kun juttua täytyy nopeasti lyhentää ja nipistää pois jokunen rivi. Voi olla että lyhennyksen tekee joku toinen taittodeskissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai nyt ihan oikeasti luule, että toimittajan mielestä tuo on normaali lauserakenne? Tuossahan on kyse siitä, että joku on muokannut lausetta, mutta korjaus on jäänyt puolitiehen.

Näitä nähdään niin usein lehtikirjoituksissa että kyllä ihan oikeasti luulen että on. Mistäs itse päättelet ettei ole? Oletko jutun kirjoittaja?

Vierailija
4/5 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa tuossa sitten on? Enemmän ärsyttää ilmaisut 10-vuotta, päivämäärät ilman pisteitä 12.2 tai eläinlajien yms. kirjoittaminen isolla alkukirjaimella.

Vierailija
5/5 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole toimittaja, enkä mikään muukaan ammattikirjoittaja, mutta kyllä mulle käy välillä tuollaisia mokia. Olen kirjoittanut lauseen ensin toisella tavalla, sitten olenkin muuttanut lauseen rakennetta, ja joku ylimääräinen sana on jäänyt vahingossa tai huolimattomuutta sinne sekaan. Ihan kuten tuossa esimerkissäsikin on käynyt.