En ole ikinä ollut työkykyinen ja nyt en pääse kuntoutuspsykoterapiaan koska ei ole rahaa.
Sossusta en saa avustusta koska yhteiset tulomme on 30e liian suuret per kk. Kuntoutuspsykoterapia maksaa n.100e/kk.
Tulisi hieman halvemmaksi avustaa minua tässä vuoden-parin kuntouksessa jonka avulla voin päästä koulu-tai työelämään kuin se, että eivät avusta ja jään loppuiäkseni kotiin makaamaan.
Tiedän, että ilman kuntoutusta en tästä työkykyiseksi muutu. Olen 28v eli olisi vaikka kuinka paljon vielä työelämää edessä.
Odotin kuntoutusta todella paljon ja nyt jään ilman sitä. Ei tunnu hyvältä. Olisin ollut motivoinut ja halukas kuntoutukseen. En voi käsittää.
Vertaistukea?
Kommentit (86)
Turhaa rahanhaaskausta Ei latvalahosta enää veronmaksajaa tule millään konstilla
Vierailija kirjoitti:
Miten voi 28 vuotias olla työkyvytön koko ikänsä? Ostat sillä 30€ peilin ja katselet siihen, löytyy sieltä se syy.
Olen kuullut elämäni aikana paljon, mutta tästä tuli älyttömän pahamieli. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Kelan kuntoutusterapia ja ilman omavastuuta, koska oli pakko valita halvin terapeutti rahatilanteen vuoksi.
Mahtavaa, jos löytää halvan ja itselle sopivan terapeutin samassa paketissa.
Suosittelisin myös selvittämään, voiko terapeutti antaa terapiaa lääkinnällisenä kuntoutuksena, jos on epäilys, ettei 3 vuotta terapiaa välttämättä riitä.
Kiitos tsempeistä. En jaksa vastata kaikkiin erikseen, mutta otan tuosta vammaistuesta vielä selvää. Se saattaa ratkaista ongelman.
Ja mielenterveydessäni ei ole mitään vikaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vammaistuen kriteereitä tiukennettiin muutama vuosi sitten. Itse sain sitä useita vuosia, mutta viimeisin hakemus hylättiin, eikä sitä ole suostuttu enää edes hakemaan kriteerien tiukennuttua. Nykyään vaaditaan, että on oltava sellaisia rajoitteita, ettei selviä jokapäiväisistä toiminnoista, kuten suihkussakäymisestä ja tarvitsee jatkuvaa apua ja ohjausta arjessaan. Itsellä toimintakyky on psyykkisistä syistä huono, enkä välillä pääse kauppaan tai apteekkiin tai selviydy ruoanlaitosta ja tarvitsen läheisten apua monissakin asioissa, mutta tukea ei silti enää myönnetty. Sitä ei nykyisellään enää myönnetä pelkästään lisääntyneiden kustannusten perusteella, kuten ennen (sain itsekin sitä joskus terapiakustannuksiin), vaan toimintakyvyn tulee olla todella huono.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Kriteerejä on löysennetty. Nykyään ei tarvitse alimpaan tukeen olla edes erityiskuluja. Erityiskulut sen sijaan voivat korottaa vammaistukea. Toimintakyvyn heikkeneminen on pääsyy tuen saannille, mutta ei siihen jatkuvaa ohjausta tarvitse. Ja kyllä, hain vuosi sitten ja sain. Eikä mulla oo muuta diagnoosia kuin ahdistuneisuushäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tsempeistä. En jaksa vastata kaikkiin erikseen, mutta otan tuosta vammaistuesta vielä selvää. Se saattaa ratkaista ongelman.
Ja mielenterveydessäni ei ole mitään vikaa. Ap
Jos sun mielenterveydessä ei ole vikaa niin mitä apua ajattelet saavasi psykoterapiasta...?
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten maailmassa ei aina saa kaikkea mitä haluaa. Toisten rahoilla olet loikoillut tähänkin asti ja vielä pitäisi lisää saada...
Kaltaisesi ihmiset saavat nyrkkini syyhyämään. Toivottavasti joskus tapaamme jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mielenterveydessäni ei ole mitään vikaa. ApJos sun mielenterveydessä ei ole vikaa niin mitä apua ajattelet saavasi psykoterapiasta...?
Ohis- mutta käytäppä googlea ennen kun alat päteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammaistuen kriteereitä tiukennettiin muutama vuosi sitten. Itse sain sitä useita vuosia, mutta viimeisin hakemus hylättiin, eikä sitä ole suostuttu enää edes hakemaan kriteerien tiukennuttua. Nykyään vaaditaan, että on oltava sellaisia rajoitteita, ettei selviä jokapäiväisistä toiminnoista, kuten suihkussakäymisestä ja tarvitsee jatkuvaa apua ja ohjausta arjessaan. Itsellä toimintakyky on psyykkisistä syistä huono, enkä välillä pääse kauppaan tai apteekkiin tai selviydy ruoanlaitosta ja tarvitsen läheisten apua monissakin asioissa, mutta tukea ei silti enää myönnetty. Sitä ei nykyisellään enää myönnetä pelkästään lisääntyneiden kustannusten perusteella, kuten ennen (sain itsekin sitä joskus terapiakustannuksiin), vaan toimintakyvyn tulee olla todella huono.
Mä sain viimeksi viime vuonna päätöksen vaikka opiskelen ja toimintakyvyssä ei ole järkyttävän isoja ongelmia. Päätöksessä jopa todettiin, ettei päivittäistä apua tarvitse mutta sairaudet x, y, z vaikuttavat toimintakykyyn ja terapiasta aiheutuu kustannuksia.
Onpas outoa. Itse olen saanut täysin erilaista informaatiota ja itsellä hakemukset on tosiaan hylätty. Kelan sivullakin muistaakseni oli maininta toimintakyvystä. Täytyypäs nyt itsekin vielä selvittää tätä.
Oikeastaan sinuun ei enää kannattaisi panostaa penniäkään rahaa, kun meillä on _satojatuhansia_ työttömiä. Joita ei töihin tartte kuntouttaa.
Noin niinkuin raha näkökohtiin perustuen, johon itsekin perustit aloitusviestisi.
Zinc
Se on sitten eri asia, että mikä arvo sun elämälles annetaan. Kuntoututetaanko sua hyvää hyvyyttään sen takia, että sinä voisit joku päivä jotain tehdäkin.
Rahallisesti mikä tahansa tilanne tulee päättymään yhteiskunnalle tappioon.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on sairaiden paratiisi.
Onko se muka jotenkin huono asia? Mitä jos itse olisit sairas ja köyhä? Olisiko mukavampi saada edes jonkinlaista apua melko edullisesti kuin jäädä kokonaan ilman apua, koska siihen ei olisi varaa? Sitten nämä apua saamatta jäävät sairaat ja köyhät notkuisivat kadulla muille vaaraa aiheuttaen ja rikoksia tehden. Joillakin on kyllä kunnon hevoslaput silmillä, kun ei nähdä kokonaiskuvaa oman, kapean maailmankatsomuksen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on sairaiden paratiisi.
Helvetissä terveistä ihmisistä tehdään sairaita.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan sinuun ei enää kannattaisi panostaa penniäkään rahaa, kun meillä on _satojatuhansia_ työttömiä. Joita ei töihin tartte kuntouttaa.
Noin niinkuin raha näkökohtiin perustuen, johon itsekin perustit aloitusviestisi.
Zinc
Se on sitten eri asia, että mikä arvo sun elämälles annetaan. Kuntoututetaanko sua hyvää hyvyyttään sen takia, että sinä voisit joku päivä jotain tehdäkin.
Arvon Zinccikselle tiedoksi, että jokainen ihminen on täsmälleen saman arvoinen ikään, sukupuoleen, ihonväriin, seksuaaliseen suuntautumiseen tai mihinkään muuhunkaan katsomatta. Arvostus sen sijaan pitää ansaita, mitä Zinccis ei jatkuvilla, ihmisiä halveeraavilla kirjoituksillaan ole tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Arvon Zinccikselle tiedoksi, että jokainen ihminen on täsmälleen saman arvoinen ikään, sukupuoleen, ihonväriin, seksuaaliseen suuntautumiseen tai mihinkään muuhunkaan katsomatta. Arvostus sen sijaan pitää ansaita, mitä Zinccis ei jatkuvilla, ihmisiä halveeraavilla kirjoituksillaan ole tehnyt.
Kukaan ei ole puhunut ihmisarvosta, vaan elämän arvosta, jotka ovat kaksi eri asiaa, jos sulla olisi jotain järkeä päässä pälli.
Esim. voisiko Sinccis vaatia, että häneen laitetaan miljoona yhteiskunnan rahoja Sincciksen viihtyvyyden takia?
Se on elämän arvo. Sincciksen ihmisarvoon se ei vaikuta mitenkään, että panostetaanko hänen elämäänsä miljoona vai ei.
Se on ainoastaan poliittinen päätös.
Zinc
Nyt lähen kattoon expandia on miljardi vuotta vanha talo heräämässä henkiin ;)
Mitähän käy. Jänskä juttu ;)
Zinc
Mihin siis tarvitsee psykotetapiaa, kun on kerran mielenterveys kunnossa?
Huono provo.
Vierailija kirjoitti:
Siis et ole koskaan ollut työkykyinen ja nyt oletat, että kuntoutuspykoterapia sinusta satavarmasti sellaisen tekisi?
Tämä lienee se pointti.
Viranomainen arvioi mahdollisuuksia ja kustannustehokkuutta(vaikka toki kaavamaisesti).
Vaikkapa 30v päivääkään työtä tekemätön mt-potilas on tästä kulmasta menetetty tapaus, johon ei kannata sijoittaa.
Mä sain viimeksi viime vuonna päätöksen vaikka opiskelen ja toimintakyvyssä ei ole järkyttävän isoja ongelmia. Päätöksessä jopa todettiin, ettei päivittäistä apua tarvitse mutta sairaudet x, y, z vaikuttavat toimintakykyyn ja terapiasta aiheutuu kustannuksia.