En ole ikinä ollut työkykyinen ja nyt en pääse kuntoutuspsykoterapiaan koska ei ole rahaa.
Sossusta en saa avustusta koska yhteiset tulomme on 30e liian suuret per kk. Kuntoutuspsykoterapia maksaa n.100e/kk.
Tulisi hieman halvemmaksi avustaa minua tässä vuoden-parin kuntouksessa jonka avulla voin päästä koulu-tai työelämään kuin se, että eivät avusta ja jään loppuiäkseni kotiin makaamaan.
Tiedän, että ilman kuntoutusta en tästä työkykyiseksi muutu. Olen 28v eli olisi vaikka kuinka paljon vielä työelämää edessä.
Odotin kuntoutusta todella paljon ja nyt jään ilman sitä. Ei tunnu hyvältä. Olisin ollut motivoinut ja halukas kuntoutukseen. En voi käsittää.
Vertaistukea?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus ei ole olla inhottava, mutta tuo 100 euroa kuussa kuulostaa todella vähältä. Minä sain vuosia sitten Kelan tukea terapiaan ja silti mulla meni yli 100 euroa kuussa. Lopulta kävin omakustanteiseksi ja maksoin 65 euroa kerta...Ja mulla /meillä on ollut pienet tulot. En ymmärrä, että miten ei voi 100 pihistää.
Jos sulle 100 euroa on pieni raha, tulot on varmaan sitten olleet vähän enemmän kuin ap:llä. Itse joudun mieheni kanssa useana kuukautena hakemaan toimeentulotukea ja kun kuussa jää asumiskustannusten ja terveydenhuoltomenojen jälkeen käteen noin 420 euroa, voin kertoa, että siitä kun irrotat satasen, äkkiä ei tunnukaan enää pikkurahalta, kun tuosta on maksettava puhelinlasku, netti, ruoat, hygieniatarvikkeet, bussimaksut, vaatteet, kengät, kodintarvikkeet. Uusiin huonekaluihin tai kodinkoneisiin ei ole edes varaa, vaikka hajoaisivat.
Ap kertoi, etteivät saa toimeentulotukea. Siitä voi laskea, että paljonko rahaa saa. Mä olen säästänyt aina. Myös yksinhuoltajana, jolloin olisin saanut toimeentulotukea ellei olisi ollut säästöjä. Olen myös tuolloin tupakoinut, omistanut auton jne. Me ihmisethän ollaan silleen hassuja, että käytämme rahaa siihen mihin haluamme. Terapia jos joku on sellainen mihin kannattaisi panostaa.
Ap kertoi, että ovat 30 euroa plussalla eli 30 euron päästä siitä, että toimeentulotukea voitaisiin myöntää. Rahaa ei siis oikeasti ole paljon. Jos asuu jonkun kanssa, asumiskulujen ja terveysmenojen jälkeen käteen jäävä summa on noin 435 per naama noilla tuloilla. 100 euroa siitä on paljon. Vai oletko ihan oikeasti eri mieltä?
Joo, rahaa ei ole paljon, mutta juuri niin paljon kuin tässä maassa katsotaan riittäväksi henkilölle, joka asuu toisen henkilön kanssa. Jos haluaa isomman perusosan niin pitää asua yksin. Joillekin se n. 70 euron ero perusosissa avoliitto vs. yksin asuminen on riittävä syy asua eri asunnoissa.
100 euroa turhaan on paljon. 100 euroa terapiaan tai esimerkiksi opintolainan lyhennykseen ei ole paljon, koska siitä saa tai on saatu jotain hyötyä.
41 jatkaa: Voi tietysti säästää, mutta jos olet toimeentulotuella, joudut aina käyttämään ensin sen säästämäsi summan hakiessasi seuraavan kerran toimeentulotukea. Mitään ei siis kerry säästöön. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus ei ole olla inhottava, mutta tuo 100 euroa kuussa kuulostaa todella vähältä. Minä sain vuosia sitten Kelan tukea terapiaan ja silti mulla meni yli 100 euroa kuussa. Lopulta kävin omakustanteiseksi ja maksoin 65 euroa kerta...Ja mulla /meillä on ollut pienet tulot. En ymmärrä, että miten ei voi 100 pihistää.
Jos sulle 100 euroa on pieni raha, tulot on varmaan sitten olleet vähän enemmän kuin ap:llä. Itse joudun mieheni kanssa useana kuukautena hakemaan toimeentulotukea ja kun kuussa jää asumiskustannusten ja terveydenhuoltomenojen jälkeen käteen noin 420 euroa, voin kertoa, että siitä kun irrotat satasen, äkkiä ei tunnukaan enää pikkurahalta, kun tuosta on maksettava puhelinlasku, netti, ruoat, hygieniatarvikkeet, bussimaksut, vaatteet, kengät, kodintarvikkeet. Uusiin huonekaluihin tai kodinkoneisiin ei ole edes varaa, vaikka hajoaisivat.
Ap kertoi, etteivät saa toimeentulotukea. Siitä voi laskea, että paljonko rahaa saa. Mä olen säästänyt aina. Myös yksinhuoltajana, jolloin olisin saanut toimeentulotukea ellei olisi ollut säästöjä. Olen myös tuolloin tupakoinut, omistanut auton jne. Me ihmisethän ollaan silleen hassuja, että käytämme rahaa siihen mihin haluamme. Terapia jos joku on sellainen mihin kannattaisi panostaa.
Hetkellisesti pienillä tuloilla selviää kyllä. Ongelmia tulee sitten, kun minimituilla on joutunut kitkuttelemaan 15 vuotta. Siinä ehtii hajota monet huonekalut ja kodinkoneet. Säästää ei myöskään saa, jos on toimeentulotuella.
Kerro toki lisää tuosta säästämisestä toimeentulotuella.
Minä olen saanut toimeentulotukea useita vuosia ja käteen on jäänyt toimeentulotuen peruosa. Voisin ostaa koko perusosalla esim. ruokaa mutta en ole saanut monenakaan kuukautena kulutettua perusosaani. Välillä nämä perusosasta jääneet rahat ovat olleet tililläni kun olen hakenut toimeentulotukea ja välillä olen nostanut rahat seteleinä sukan varteen. Kummallakaan tavalla jäljelle jääneitä perusosia ei ole katsottu säästöiksi _ikinä_. Kerro siis miten säästäminen on kiellettyä? Missä lukee, että koko perusosa on pakko käyttää ja siitä ei saa säästää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi, että ovat 30 euroa plussalla eli 30 euron päästä siitä, että toimeentulotukea voitaisiin myöntää. Rahaa ei siis oikeasti ole paljon. Jos asuu jonkun kanssa, asumiskulujen ja terveysmenojen jälkeen käteen jäävä summa on noin 435 per naama noilla tuloilla. 100 euroa siitä on paljon. Vai oletko ihan oikeasti eri mieltä?
Joo, rahaa ei ole paljon, mutta juuri niin paljon kuin tässä maassa katsotaan riittäväksi henkilölle, joka asuu toisen henkilön kanssa. Jos haluaa isomman perusosan niin pitää asua yksin. Joillekin se n. 70 euron ero perusosissa avoliitto vs. yksin asuminen on riittävä syy asua eri asunnoissa.
100 euroa turhaan on paljon. 100 euroa terapiaan tai esimerkiksi opintolainan lyhennykseen ei ole paljon, koska siitä saa tai on saatu jotain hyötyä.
Se on ihan saman verran rahaa, oli siitä hyötyä tai ei. Toki terveyteen panostaminen kannattaa, mutta jos rahaa ei ole tarpeeksi, sitä ei ole tarpeeksi. Äläkä ymmärrä väärin, olen itse laittanut elämässäni ihan hirveitä summia lääkkeisiin ja sairaalalaskuihin silloin, kun puolisolla vielä oli säästöjä, enkä saanut toimeentulotukea.
Kahden asunnon systeemi ei meillä edes kannattaisi. Kahden yksiön vuokrat tulisivat kalliimmaksi, maksaisimme kahdet sähkölaskut, kotivakuutukset, internetit jne. ja joutuisimme hommaamaan tuplamäärän kodinkoneita ja huonekaluja. Lisäksi olen mielestäni ihan tarpeeksi joutunut kärsimään siksi, että olen sairas. Se, että joutuisin vielä luopumaan yhteisestä kodista aviomieheni kanssa, on mielestäni epäinhimillinen vaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Kerro siis miten säästäminen on kiellettyä? Missä lukee, että koko perusosa on pakko käyttää ja siitä ei saa säästää?
Jos tilillä olevat varat menee yli 1000 euron, niitä aletaan pitää säästöinä ja edellytetään että käytät ne ensin pois. Näin silloin 15 v sitten kun viimeksi toimeentulotukea sain. En tiedä mikä raja on nykyisin, tosin kaveri kertoi joutuneensa selittelemään jo 500 euron säästöä (oli säästämässä uuteen jääkaappiin, oli laskelmat ja kaikki, jonka Kela hyväksyi selityksenä rahoille eikä rankaissut niiden olemassaolosta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkellisesti pienillä tuloilla selviää kyllä. Ongelmia tulee sitten, kun minimituilla on joutunut kitkuttelemaan 15 vuotta. Siinä ehtii hajota monet huonekalut ja kodinkoneet. Säästää ei myöskään saa, jos on toimeentulotuella.
Minä olen saanut toimeentulotukea useita vuosia ja käteen on jäänyt toimeentulotuen peruosa. Voisin ostaa koko perusosalla esim. ruokaa mutta en ole saanut monenakaan kuukautena kulutettua perusosaani. Välillä nämä perusosasta jääneet rahat ovat olleet tililläni kun olen hakenut toimeentulotukea ja välillä olen nostanut rahat seteleinä sukan varteen. Kummallakaan tavalla jäljelle jääneitä perusosia ei ole katsottu säästöiksi _ikinä_. Kerro siis miten säästäminen on kiellettyä? Missä lukee, että koko perusosa on pakko käyttää ja siitä ei saa säästää?
Oletko ilmoittanut sukan varteen säästetyt rahat Kelaan vai säästänyt salaa? Jos salaa säästelet, eihän niitä silloin huomioida. Tilille jos säästää, Kelassa ei ole tästä euromääräistä ohjeistusta. Sieltä on joskus sanottu, että pienen summan saa säästää, mutta kukaan ei ole sitä määritellyt missään. Kelan sivuilla virkailija sanoi summan olevan esimerkiksi 50 euroa. Itselle on kuitenkin käytännössä käynyt niin, että jos tilille on jäänyt edelliseltä kuukaudelta selkeästi rahaa, sen on katsottu riittävän seuraavalle kuulle ja se on vähennetty toimeentulotuesta. Voi olla virkailijakohtaisia eroja tässä, kun selkeitä säännöksiä ei ole, mutta perusperiaate on, että säästöt on käytettävä ensin. Varmaankaan joitain irrallisia kymppejä ei huomioida, mutta onhan se tarkemmin ajateltuna hassua, jos tilille on jäänyt satasia tai tonneja ja voi saada toimeentulotukea ioman, että niitä tarvitsee käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro siis miten säästäminen on kiellettyä? Missä lukee, että koko perusosa on pakko käyttää ja siitä ei saa säästää?
Jos tilillä olevat varat menee yli 1000 euron, niitä aletaan pitää säästöinä ja edellytetään että käytät ne ensin pois. Näin silloin 15 v sitten kun viimeksi toimeentulotukea sain. En tiedä mikä raja on nykyisin, tosin kaveri kertoi joutuneensa selittelemään jo 500 euron säästöä (oli säästämässä uuteen jääkaappiin, oli laskelmat ja kaikki, jonka Kela hyväksyi selityksenä rahoille eikä rankaissut niiden olemassaolosta).
Olen saanut toimeentulotukea vielä sossuaikoinakin ja tuolloin ainakin omalla kohdallani toimittiin niin, että opintolainasta huomioitiin vain jokaisen kuukauden osuus vaikka olinkin nostanut koko kevään tai syksyn lainan yhdessä erässä. Eli tammikuussa saattoi tilillä olla 5 x 400 euroa lainaa, opintoraha ja silloinen asumislisä n. 500 euroa mutta laskelmassa katsottiin 400 euroa eli tammikuun opintolaina, opintoraha ja asumislisä.
Nykyään katsoisivat varmaan kerralla nostetun lainan yhtenä könttäsummana ja vastaava ei onnistuisi.
Mä kävin viisi vuotta terapiassa kaksi kertaa viikossa 80e/sessio. Sain kolme vuotta kelan tukea. Kaksi vuotta jouduin kustantamaan täysin itse. Tiukkaa teki enkä ole varma kannattiko. Edelleen syön lääkkeitä. Töissä käyn, mutta tuntuu että terapia teki musta vielä hankalamman ihmisen. Tai lähinnä en siis istu perusmuottiin ja odotan ihmisiltä liikaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ilmoittanut sukan varteen säästetyt rahat Kelaan vai säästänyt salaa? Jos salaa säästelet, eihän niitä silloin huomioida. Tilille jos säästää, Kelassa ei ole tästä euromääräistä ohjeistusta. Sieltä on joskus sanottu, että pienen summan saa säästää, mutta kukaan ei ole sitä määritellyt missään. Kelan sivuilla virkailija sanoi summan olevan esimerkiksi 50 euroa. Itselle on kuitenkin käytännössä käynyt niin, että jos tilille on jäänyt edelliseltä kuukaudelta selkeästi rahaa, sen on katsottu riittävän seuraavalle kuulle ja se on vähennetty toimeentulotuesta. Voi olla virkailijakohtaisia eroja tässä, kun selkeitä säännöksiä ei ole, mutta perusperiaate on, että säästöt on käytettävä ensin. Varmaankaan joitain irrallisia kymppejä ei huomioida, mutta onhan se tarkemmin ajateltuna hassua, jos tilille on jäänyt satasia tai tonneja ja voi saada toimeentulotukea ioman, että niitä tarvitsee käyttää.
Mitä salaa säästämistä siinä on, kun tekee perusosallaan mitä lystää?
Se päivä, jolloin Kela vaatii kuitit siitä, mihin perusosa on käytetty, ja rankaisee, jos sitä on käytetty esim. alkoholiin, on lähempänä kuin arvaammekaan.
Onkohan kelalla joku tuki, jonka nimi on jotain sellaista kuin vammaistuki tms. jota voisi tässä tilanteessa saada? Muistelen, että terapeuttini jotain puhui silloin kun kävin terapiassa, mutta en koskaan yrittänytkään hakea sitä. Ehkä jopa osittain siksi, että tuen nimi on noin alentava.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kelalla joku tuki, jonka nimi on jotain sellaista kuin vammaistuki tms. jota voisi tässä tilanteessa saada? Muistelen, että terapeuttini jotain puhui silloin kun kävin terapiassa, mutta en koskaan yrittänytkään hakea sitä. Ehkä jopa osittain siksi, että tuen nimi on noin alentava.
On. Juurikin vammaistuki. Alin taso on n. 100 euroa, jolla maksaisi jo osan omavastuuosuudesta. Plussana vielä se, että vammaistukea ei huomioida perustoimeentuloessa tulona, joten sitäkään ei tarvii miettiä.
Älytöntä, että terapian joutuu maksamaan itse. Tai no, (ison!) osan siitä.
T: Kolmas vuosi psykoterapiaa kohta takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mulla on ollut aina pienet tulot. Silti nytkin säästössä useita tonneja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi älytöntä? Ihmiset sitoutuu paremmin, kun maksaa itse.
Vammaistuen kriteereitä tiukennettiin muutama vuosi sitten. Itse sain sitä useita vuosia, mutta viimeisin hakemus hylättiin, eikä sitä ole suostuttu enää edes hakemaan kriteerien tiukennuttua. Nykyään vaaditaan, että on oltava sellaisia rajoitteita, ettei selviä jokapäiväisistä toiminnoista, kuten suihkussakäymisestä ja tarvitsee jatkuvaa apua ja ohjausta arjessaan. Itsellä toimintakyky on psyykkisistä syistä huono, enkä välillä pääse kauppaan tai apteekkiin tai selviydy ruoanlaitosta ja tarvitsen läheisten apua monissakin asioissa, mutta tukea ei silti enää myönnetty. Sitä ei nykyisellään enää myönnetä pelkästään lisääntyneiden kustannusten perusteella, kuten ennen (sain itsekin sitä joskus terapiakustannuksiin), vaan toimintakyvyn tulee olla todella huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut toimeentulotukea vielä sossuaikoinakin ja tuolloin ainakin omalla kohdallani toimittiin niin, että opintolainasta huomioitiin vain jokaisen kuukauden osuus vaikka olinkin nostanut koko kevään tai syksyn lainan yhdessä erässä. Eli tammikuussa saattoi tilillä olla 5 x 400 euroa lainaa, opintoraha ja silloinen asumislisä n. 500 euroa mutta laskelmassa katsottiin 400 euroa eli tammikuun opintolaina, opintoraha ja asumislisä.
Nykyään katsoisivat varmaan kerralla nostetun lainan yhtenä könttäsummana ja vastaava ei onnistuisi.
Opintolaina jaksotetaan edelleen kuukausikohtaiseksi. Eli vaikka lainan nostaa kerralla, siitä huomioidaan aina vain kuukausikohtainen määrä. Muutenhan voisi tehdä niin, että käyttää koko nostamansa lainan heti ja hakee sitten toimeentulotukea. Nyt kuukausikohtainen opintolainaerä huomioidaan tulona, vaikka lainan olisi käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Eipä nuo summat minusta ole kauhean suuria jos käy Kelan kuntoutuspsykoterapiaan. Päivä sairaalahoidossakin maksaa jo melkein 50 euroa mutta 100 euron onavastuulla käy kuukaudessa jo pari kertaa viikossa terapiassa, jos terapeutti ei ole kalleimmasta päästä.
Ja hyvällä mielenterveydellä ei ole mitään hintaa.
Toimeentulotuesta saa säästää niin paljon kun pystyy. Niitä ei huomioida tulona. Pitäähän siitä säästääkin, jos täytyy vaikka ostaa esim. uusi sänky. Tämä lukee ihan toimeentulotuen etuusohjeessa, jonka voi käydä lukemassa Kelan sivuilta, jos epäilee. Jos toimeentulotuen perusosasta säästettyjä rahoja on huomioitu tulona, se on virhe ja siitä kannattaa valittaa.
Minulla on Kelan kuntoutusterapia ja ilman omavastuuta, koska oli pakko valita halvin terapeutti rahatilanteen vuoksi.