ALS-pelko, oireet
Pakko purkaa jonnekin kun tulen muuten hulluksi.
Olen siis 33-vuotias ja minulla on ollut muutamia viikkoja alaselkäkipuja, joka on heijastellut myös oikeaan jalkaan sekä nivuseen. Tämä johtunee huonosta työergonomiastani ja olenkin yrittänyt kävellä ja venytellä niin paljon kuin mahdollista.
Perjantaina selkäni oli todella kipeä enkä voinut kumartua lainkaan. Liukastuin ulkona ja loppujen lopuksi selkä ja jalka tuntui niin pahalta, että istuminen ei onnistunut. Reittä "kirveli" ja tuntui, että koko takareisi on jumissa.
Sain työterveydestä reseptin Arcoxiaan sekä relaksantteihin ja ne auttoivatkin. Nyt on kivut olleet poissa sunnuntain jälkeen, mutta tilalle on tullut lihasvärinää ja elohiiriä jalkaan sekä pakaraan. Ja tänään oikea jalka on tuntunut heikolta. Varvistaminen ei onnistu kunnolla ja kävely tuntuu oudolta. En tiedä kuvittelenko vain, mutta nyt myös oikea käsi tuntuu kummalliselta.
Tulen hulluksi ja pelkään kovasti ALS:ia nyt. Yritän järkeillä, että tämä on vain iskiaksesta johtuvaa ja minulla on joku hermo puristuksissa, mutta nyt epäilyttää koska kipua ei ole enää. :( Oireita on ollut vasta pari päivää, joten en kehtaa vielä mennä lääkäriinkään.
Kommentit (32)
Stressi aiheuttaa elohiirtä kaikkialle kehoon. Joten lopeta se stressaus varsinkin jos on ikää lähes kaikilla on kolotuksia jne.
Joo tyypilliset iskiaksesta johtuvat oireet - mutta iskias taas johtuu korsettiliheasten, lantiolihasten ja reisilihasten huonosta lihaskunnosta. Eli jumppaamaan, kyllä se siitä.
Pelko lisää fyysisiä oireita. Todennäköisesti olet aika terve mutta jostain syystä pelot alkavat nakertaa kun tulee vastoinkäymisiä. Opettele rentoutumaan hengitellen syvemmin ja keskittymällä hetkeen. Ja muista, pelko ja muut tunteet ovat ihan ok, mutta niihin ei kannata jäädä. Ne tulevat ja menevät.... kaikki on hyvin.
Toivotaan, että tämä on vain psykosomaattista + iskiaksesta johtuvaa. Aloin jo miettimään MS-tautiakin, mieluummin kyllä se kuin ALS...
T: AP
Ei vaikuta ALSilta vaan iskiakselta ja hermo on pinteessä (tai on ainakin ollut). ALSissa ei vain tunnu heikolta vaan todella on heikko - ja heikko voi toki olla jos hermo on pinteessä.
Ei ole ALS eikä edes MS- tauti. Eivät ala noin.
Mun yhden intialaisen tutun isä kuoli ALS-tautiin. Asuivat Sveitsissä. Sveitsissä lääkäri ei tutkinut kunnolla, vasta Intiassa omalla rahalla maksettu lääkäri löysi als-taudin.
Alkoi koordinaatiovaikeuksilla, ei lihaskivuilla
Olet ehdottomasti oikeassa paikassa! Älä missään nimessä kysy asiantuntijoilta. Täältä löytyy paras osaaminen!
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta ALSilta vaan iskiakselta ja hermo on pinteessä (tai on ainakin ollut). ALSissa ei vain tunnu heikolta vaan todella on heikko - ja heikko voi toki olla jos hermo on pinteessä.
On tuo jalka kyllä heikko, en pysty varvistamaan sillä jalalla. Heikkous tuntuu pohkeessa. Mutta tämä heikkous tuli vasta eilen illalla kyllä, elohiiret ja nykimiset sunnuntaina. Sitä ennen vain kipuja ja pahaa jumia, nyt ei ole kumpaakaan niistä.
T: AP
Ei kuulosta yhtään alsilta tai ms-taudilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta yhtään alsilta tai ms-taudilta.
Mutta kuulemma lihasten nykimiset, elohiiret ja tuo heikkous kuuluvat ALSiin :( En kehtaa vielä varata lääkäriä koska oireita on ollut vasta pari päivää.
ettei olisi vaan välilevyn pullistuma, joka painaa hermoa? Suosittelen ottamaan uudelleen yhteyttä lääkäriin, itsekin viivyttelin vastaavassa tilanteessa, ja magneettikuvaus paljasti asian, tosin lääkäri osasi sitä heti epäilläkin.
Kannattaa tilata lääkäriaika ettei mene pahemmaksi hermokipu. Isälläni oli tuo vaiva aina silloin tällöin ja yksi pahimpia tilanteita oli kun kaatui kylpyhuoneen lattialle eikä kyennyt kävelemään. Räsymaton avulla hinasi itsensä sängyn lähelle ja siitä jotenkin pääsi sänkyyn kovan huudon kera.
Ei ole mitään hävettävää hakea apua vaikka vaivaa olisi kestänyt "vain 2 päivää". Samalla voit kysyä varmuudeksi ALS: ista ja tuoda ilmi myös muita huoliasi.
Ei tuo kyllä ALSilta kuulosta yhtään - mistä ihmeestä olet sen nyt tähän keksinyt? Paikallisilta hermo-oireilta nuo vaikuttavat. Mutta totta kai menet lääkäriin, kun asia ahdistaa. Ihan mielenrauhan vuoksi ja tietysti sikälikin, että voit saada apua oikeaan vaivaasi.
Eksäni suvussa on ilmeisesti familiaalista ALSia, ja lähimmän sukulaisen oireista olin perillä. Oireilu alkoi lihasten katoamisella, käsistä tuli "vispilät" (kuten sairastunut itse kuvasi), ja lenkillä käyminen loppui hyvin nopeasti, kun jalat eivät kantaneetkaan. Ja tämä tapahtui, kun hän oli vähän päälle viisikymppinen.
Joillekin tulee myös pohjehermohalvaus iskiaksen ohella. Mulla on hermovaurio kädessä ja se aiheuttaa myös elohiirtä. Vähän väliä nykii pitkin käsivartta, olkapäätä ja lapojen välistä. Elohiirtä mulla on ollut muutenkin ympäri kehoa melkein 40 vuotta, ja kävin aikoinaan kahdesti yksityisellä neurologillakin sen takia, mutta mitään muuta syytä kuin stressi ei siihen löytynyt kummallakaan kerralla.
Liiku enemmän,kunnolla siis.
Laihduta jos ylipainoa.
Kipuja ei ole nyt siis ollenkaan ja pystyn liikkumaan muuten normaalisti, mutta pohje tuntuu tosi kummalliselta kävellessä, nilkasta alaspäin. Tuntoa on, mutta en osaa kuvailla oikein. Tuntuu heikolta ja hieman tunnottomalta. Siitä huolestuin ja tuli päähän tämä ALS, koska on noita elohiiriä koko ajan ja nyt uutena oireena jalan heikkous ja outo tunne siinä. Ja siis tuon kivuttomuuden takia sitä mietin. Kun kipuja ei ole ollut sen jälkeen kun aloitin Arcoxia-kuurin eli perjantai-iltana.
Pohdin, että voisikohan olla myös haittavaikutusta Arcoxiasta, koska selosteessa mainittiin lihaskrampit ja puutuminen.
Näin tuki- ja liikuntaelinammattilaisena äkkiseltään lähtisin epäilemään niinkin arkista oiretta kuin välilevyn pullistuma. Jos haluat ostaa itsellesi hyvät yöunet niin käy magneettikuvissa. Jos välilevymassa painaa hermoa, voi ALS-pelot unohtaa melko varmasti.
Kuulostaa paikalliselta oireilulta jos vielä liukastuit kaiken lisäksi. ALS ei oireile yhtäkkiä noin.