En ole ikinä ollut työkykyinen ja nyt en pääse kuntoutuspsykoterapiaan koska ei ole rahaa.
Sossusta en saa avustusta koska yhteiset tulomme on 30e liian suuret per kk. Kuntoutuspsykoterapia maksaa n.100e/kk.
Tulisi hieman halvemmaksi avustaa minua tässä vuoden-parin kuntouksessa jonka avulla voin päästä koulu-tai työelämään kuin se, että eivät avusta ja jään loppuiäkseni kotiin makaamaan.
Tiedän, että ilman kuntoutusta en tästä työkykyiseksi muutu. Olen 28v eli olisi vaikka kuinka paljon vielä työelämää edessä.
Odotin kuntoutusta todella paljon ja nyt jään ilman sitä. Ei tunnu hyvältä. Olisin ollut motivoinut ja halukas kuntoutukseen. En voi käsittää.
Vertaistukea?
Kommentit (86)
Mistä tulonne koostuvat? Onko kumppanisi työelämässä? Eikö tuota 100 € olisi mitenkään mahdollista säästää jostain muusta? Lainata? Muuttaa halvempaan kämppään, jolloin mahdollinen asumistuki pienenee?
En ihan ymmärtänyt. Jos tulosi ovat plussalla +30€ ja kuntoutus tulee maksamaan -100€, pitäähän sinun saada tukea 70 €.
Yhteiskunta nyt vain on tällainen. Tämä on kuin peli, enemmän tuuripeli kuin taitopeli. Suomessa hukataan resursseja... huoh. Voi kuule, voisinpa kertoa, kuinka paljon minäkin olen tullut koulutukseneni maksamaan yhteiskunnalle. No, hyväonnisemmat maksavat veropottiin, yritetään me muut edes ottaa rennosti.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt. Jos tulosi ovat plussalla +30€ ja kuntoutus tulee maksamaan -100€, pitäähän sinun saada tukea 70 €.
Kelalta tuli kieleteinen päätös. Jos olisin toimeentulotuella niin voisivat kuulemma avustaa, mutta nyt tulot on 30e liian isot ettei toimeentulotukea tule = Eivät avusta kuntoutus maksuissa. Ap
Aikuisten maailmassa ei aina saa kaikkea mitä haluaa. Toisten rahoilla olet loikoillut tähänkin asti ja vielä pitäisi lisää saada...
Toimeentulotuessa otetaan huomioon psykoterapian omavastuuosyys, joten se painaa laskelman miinukselle, joten niihin voi varmaan jälkikäteen hakea apua ja he korjaavat laskelmaa. Etukäteen eivät luultavasti ota huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten maailmassa ei aina saa kaikkea mitä haluaa. Toisten rahoilla olet loikoillut tähänkin asti ja vielä pitäisi lisää saada...
Sulla on joko asenteessa tai luetun ymmärtämisessä vikaa. Ja ne ketkä luulee ettei tämä aloitus pidä paikkaansa niin tietämättä tarkemmin, uskon tähän 100%. Läheiselleni kävi lähes samalla tavalla. Todella sairasta en muuta sano. Niin ja ap:lle tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalta tuli kieleteinen päätös. Jos olisin toimeentulotuella niin voisivat kuulemma avustaa, mutta nyt tulot on 30e liian isot ettei toimeentulotukea tule = Eivät avusta kuntoutus maksuissa. Ap
Niin kuntoutuskustannuksen jälkeen viivan alle jää 30e plussaa? Vai ilman kuluilla ilman laskua jää se 30e plussaa? Jos jälkimmäinen, niin myönnettäväksi tulee 70e siltä kuukaudelta, jolloin kuntoutuslasku erääntyy (edellyttäen, että kyseessä on Kelan tukema psykoterapia). Toimeentulotuen käsittelee Kela, ei sossu.
Siis et ole koskaan ollut työkykyinen ja nyt oletat, että kuntoutuspykoterapia sinusta satavarmasti sellaisen tekisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita yhtä aikaa valitus päätöksestä, tee erillinen hakemus kunnan sosiaalitoimeen ja jos sieltä tulee hylky niin kirkon diakonille. Kirkko ei jatkossa maksa, mutta selviät tuosta eka laskusta. Siihen mennessä pitäisi jo tulla kelalta ja kunnaltakin päätöstä jatkosta. Pitää ottaa huomioon ilman omavastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Siis et ole koskaan ollut työkykyinen ja nyt oletat, että kuntoutuspykoterapia sinusta satavarmasti sellaisen tekisi?
Onko susta parempi et ap:n kaltaiset nuoret jätetään kotiin eikä anneta edes yrittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuntoutuskustannuksen jälkeen viivan alle jää 30e plussaa? Vai ilman kuluilla ilman laskua jää se 30e plussaa? Jos jälkimmäinen, niin myönnettäväksi tulee 70e siltä kuukaudelta, jolloin kuntoutuslasku erääntyy (edellyttäen, että kyseessä on Kelan tukema psykoterapia). Toimeentulotuen käsittelee Kela, ei sossu.
Muttakunnalta voi silti hakea jos kelalta tulee hylky.
Siis jos terapia on Kelan tukemaa, laskun omavastuu huomioidaan menona toimeentulotuessa. Jos toimeentulotukilaskelma on 30 euroa ylijäämäinen ilman laskua, toimita lasku Kelaan jotta laskelmaa tarkistetaan. Pitäisi saada 70 euroa toimeentulotukea sitten.
Vierailija kirjoitti:
No eikö ap saa yrittää kuntoutua? Elinikäisenä elättinäkö häntä mieluummin pidät kuin annat mahdollisuuden työelämään tulevaisuudessa?
Tarkoitus ei ole olla inhottava, mutta tuo 100 euroa kuussa kuulostaa todella vähältä. Minä sain vuosia sitten Kelan tukea terapiaan ja silti mulla meni yli 100 euroa kuussa. Lopulta kävin omakustanteiseksi ja maksoin 65 euroa kerta...Ja mulla /meillä on ollut pienet tulot. En ymmärrä, että miten ei voi 100 pihistää.
Onko nyt ihan mahdoton ajatus että kävisit pari tuntia viikossa siivoamassa jossain niin että saisit terapian maksettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita yhtä aikaa valitus päätöksestä, tee erillinen hakemus kunnan sosiaalitoimeen ja jos sieltä tulee hylky niin kirkon diakonille. Kirkko ei jatkossa maksa, mutta selviät tuosta eka laskusta. Siihen mennessä pitäisi jo tulla kelalta ja kunnaltakin päätöstä jatkosta. Pitää ottaa huomioon ilman omavastuuta.
Älä hitossa laita mitään valitusta, koska sen käsittely kestää ikuisuuden. Lisäksi tästä ei selviä, että päätöksessä olisi mitään virhettä,josta valittaa. Sosiaalitoimi ei voi myöntöä tehdä, koska terapian omavastuu on perustoimeentulotuen meno. Se huomioidaan laskun eräpäivän mukaan menona ja sellaisena kuukautena voi syntyä oikeus perustoimeentulotukeen.
Etukäteen laskua ei voida huomioida menona, kuten ei pääsääntöisesti muitakaan laskuja. Ja terapialaskusta huomioidaan perustoimeentulotuen menona nimenomaan ja ainoastaan se omavastuuosuus, kun on Kelan kuntoutuspäätös.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus ei ole olla inhottava, mutta tuo 100 euroa kuussa kuulostaa todella vähältä. Minä sain vuosia sitten Kelan tukea terapiaan ja silti mulla meni yli 100 euroa kuussa. Lopulta kävin omakustanteiseksi ja maksoin 65 euroa kerta...Ja mulla /meillä on ollut pienet tulot. En ymmärrä, että miten ei voi 100 pihistää.
Kelan tuen määrä on noussut huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan tuen määrä on noussut huomattavasti.
Ilmeisesti ja sehän on vaan hyvä asia.
Tosi ikävää, sinulla oli vielä motivaatiota.:(
Itsellä alkaa motivaatio loppua kaikkeen yrittämiseen pois syrjätymisestä. Onneksi sinulla on rakas ihminen vierellä tukemassa. :)