Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilillä 1,18 euroa, lompakossa 50 senttiä, onneksi palkkapäivä on ylihuomenna...

Vierailija
12.02.2020 |

Kaapitkin lähes tyhjät. Kyllä olen taas onnistunut sössimään raha-asiani. Melkein meinasi itku tulla, kun leivoin nälissäni sämpylää ja taikina meni pilalle. Onneksi jauhoja riitti vielä toiseen pellilliseen ja nyt on tälle ja huomiselle sentään sämpylöitä, lisäksi keitän vielä pastaa ja tomaattikastiketta, sopivasti löytyy sipuli ja tomaattimurskaa.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro on hyvää ja täyttävää.

Vierailija
42/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua lytätä aloittajaa tai muitakaan nollatileillä olevia, mutta onhan tuollainen käsittämättömän huonoa taloudenhallintaa. Itse en ole eläissäni ollut nollatileillä, tai elänyt muutenkaan ilman puskurirahastoa, vaikka elämässä on ollut työttömyyttäkin. Ei sitä vain voi elää Elviksen menoilla, jos on duunarin tulot. Kantapään kautta. Tilanteesi ei kuitenkaan ole kaoottisin mahdollinen, jos laskut olet pystynyt maksamaan ja ruokaakin on sen verran, että pärjäät pari päivää. Nyt vain kärsit tyhmästä päästä ja otat oppia myöhempään elämään.

No noin mäkin luulin kun olin töissä kohtuullisella palkalla.

Mutta sitten kun on huonolla palkalla, jollain nollasopimuksella, jolla saa epämääräisiä tunteja duunia, joita ei voi tietää etukäteen eikä suunnitella tai on työtön ja työmarkkinatuella/peruspäivärahalla, asia alkaakin olla ihan toinen.

Työmarkkinatuella ei vaan pysty elämään edes säästeliäästi, koska summa ei vaan riitä kattamaan kuukauden tulot varsinkaan pk-seudulla, jos on aktiivinen ja varsinkin jos tulee jokin yllättäviä menoja. Ei riitä rahaa säästöön puskuriksi kun ei rahat riitä edes kuukauden menoihin.

Ei terve ja nuori hminen siihen kuole jos on pari päivää kuussa vähällä ruoalla. Mutta kyllä pidemmän päälle rahatilanne heikentää terveyttä, koska ei voi ostaa terveellistä ruokaa, joutuu nipistämään hammashoidosta ja erikoissairaanhoidosta, ja muustakin välttämättömästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja tilillä tällä hetkellä 1200e. Laskut on maksettu, talolaina menee tällä viikolla, mutta loppukuusta tulee jo uudet päivärahat. Kaupasta voi hakea tilille ruokaa, lasku menee miehen palkasta.

Niin, työttömille riittää rahaa. Pienpalkkasille ei, he ja keskituloiset ovat köyhyysloukussa Suomessa 2020.

Ei riitä työttömillekään. Suomihan on saanut Euroopan Neuvostolta huutia koska meillä tuet ovat liian alhaiset.

Yle:

"Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea moittii Suomen sosiaaliturvaetuuksien vähimmäistasoa riittämättömäksi.

Komitea tarkasteli muun muassa toimeentulotuen, sairauspäivärahan ja työmarkkinatuen tasoa suhteessa suomalaisten keskituloon. Komitea katsoo päätöksessään, että kansalaisten minimitoimeentulon taso on Suomessa liian matala.

Päätös merkitsee, ettei Suomen perusturvan taso täytä Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan vaatimuksia."

Vierailija
44/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua lytätä aloittajaa tai muitakaan nollatileillä olevia, mutta onhan tuollainen käsittämättömän huonoa taloudenhallintaa. Itse en ole eläissäni ollut nollatileillä, tai elänyt muutenkaan ilman puskurirahastoa, vaikka elämässä on ollut työttömyyttäkin. Ei sitä vain voi elää Elviksen menoilla, jos on duunarin tulot. Kantapään kautta. Tilanteesi ei kuitenkaan ole kaoottisin mahdollinen, jos laskut olet pystynyt maksamaan ja ruokaakin on sen verran, että pärjäät pari päivää. Nyt vain kärsit tyhmästä päästä ja otat oppia myöhempään elämään.

Itse ihan tyossakayvana tajusin just, etta tililla on enaa 200 euroa ja palkkapaiva on vasta 20. paiva. 

Eihan tassa muuten ole hataa mutta kun vien perjantaina miehen syomaan, sinne uppoaa varmaan 160 euroa. Ja ei, en halua perua. 

Onneksi kaytiin just eilen kaupassa ja menu on tiistaille asti seka suunniteltu etta tarvittavat ruoka-aineet siihen ostettu, eli parjataan varmasti jos kaydaan alle 40 eurolla taas tiistaina kaupassa. 

Mutta nollatiliksi siis mennee tassa kuussa. 

(Ja joo, on puskurirahastoa mutta siihen en koske. Se on "hatatilanteita" varten.) 

Viikko 40 eurolla nyt ei oo mikään suoritus. Sillä voi syödä perus kotiruokaa koko viikon. Lihapullia, muussia, spaghettia, lasagnea, makaroonilaatikkoa 

Mitä vaan perusruokaa ja rahat riittää. Toista se olisi kituuttaa tuommoisella pitkiä aikoja, kun siittä pitäisi sitten hankkia kaikkia muitakin tarvikkeita.

Zinc

Vierailija
45/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja tilillä tällä hetkellä 1200e. Laskut on maksettu, talolaina menee tällä viikolla, mutta loppukuusta tulee jo uudet päivärahat. Kaupasta voi hakea tilille ruokaa, lasku menee miehen palkasta.

Niin, työttömille riittää rahaa. Pienpalkkasille ei, he ja keskituloiset ovat köyhyysloukussa Suomessa 2020.

Ei riitä työttömillekään. Suomihan on saanut Euroopan Neuvostolta huutia koska meillä tuet ovat liian alhaiset.

Yle:

"Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea moittii Suomen sosiaaliturvaetuuksien vähimmäistasoa riittämättömäksi.

Komitea tarkasteli muun muassa toimeentulotuen, sairauspäivärahan ja työmarkkinatuen tasoa suhteessa suomalaisten keskituloon. Komitea katsoo päätöksessään, että kansalaisten minimitoimeentulon taso on Suomessa liian matala.

Päätös merkitsee, ettei Suomen perusturvan taso täytä Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan vaatimuksia."

Mä olen luullut/kuullut, että esim. Espanjassa se on vielä matalampi. Pitäneekö paikkansa.

Zinc

Vierailija
46/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan alle 400€/kk tukea, koska Kela on kaikessa viisaudessaan päättänyt, että multa viedään se satanen kun en muka ole työkkärissä työnhakijana. Olen varmistanut asian ja olen kyllä.

Jos mulla ei olisi avopuolisoa, olisin täysin kusessa, myönnän tämän suoraan. Ei tuo raha riitä mihinkään. Nippanappa ruokaan joo, mutta mites koiran ruoka, vaatteet, puhelinlasku, matkakortin lataus, pesuaineet? Mielelläni joskus hankkisin myös esim. meikkejä. Joo, en varmaan saisi kun olen sossupummi jne. mutta mielelläni pidän ulkonäöstäni huolta.

Jostain kampaajasta tai harrastuksista on turha edes haaveilla.

Vierailija
47/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida asua täällä pk-seudulla, jos mäkkäriin 100 km. Sääli, oisin kutsunut meille syömään kunnon kotiruokaa.

t. mamma Vantaalta, joka tietää tuon tunteen liiankin hyvin pikkupalkkaduuneista ja opiskeluajoilta

Vierailija
48/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M a m u i l l e kyllä rahaa riittää, muttei pienituloiselle!

Ihan samat tuet he saavat kuin muutkin. Menee varmaan vaan vahemman rahaa tupakkaan, rakennekynsiin ja kaljaan. 

Saavat jopa yli 2000 e kuussa puhtaana käteen!

Laitapa linkkia, jossa tama kerrotaan. 

Jos on useampi lapsi niin uskonkin, etta saavat tuon verran. Perhekoko vaikuttanee tukien maaraan? (En tieda kun en ole koskaan tukia nostanut.) Mutta saman verran saa perhe etnisyydesta riippumatta. Muu on vaaraa tietoa. 

Faktaa kyllä on, että mahamuuttajat ovat oikeutettuja enemmän harkinnanvaraisiin sosiaalietuuksiin kuin suomalaiset. Syynä on se, että heillä ei ole säästöjä tai rikkaita sukulaisia tai ylipäätään yleensä mitään mistä saada rahaa johonkin asiaan. Ja kotiuttaa täytyy ja luoda edellytykset aktivoitumiseen yhteiskunnassa.. 

Kaikissa laskelmissa otetaan huomioon vain ne etuudet jotka kuuluu automaattisesti kaikille, mutta näitä harkinnanvaraisia ei koska ne vääristäisivät tilastoja..

Vierailija
49/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastimeen on hyvä tehdä ruokaa isompi satsi kerralla etukäteen tilipäivänä, ja jakaa annoksiin joita voi syödä kun rahat loppu.  Esm. 5 l.  kattilallinen vaikka hernesoppaa pussillisesta herneitä, porkkanaa ja sipulia joukkoon, ei paljoa maksa ja ongelma ratkaistu.

Mitä turhaan pakastamaan, tuore on parempaa. Kun vaan pitää aina kaapissa varalla sen hernepussin.

Vierailija
50/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yle:

Mä olen luullut/kuullut, että esim. Espanjassa se on vielä matalampi. Pitäneekö paikkansa.

Zinc

Ei pidä. Espanjassa paremmat tuet kuin Suomessa. Ollut jo ainakin 5-6 vuotta.

Aamulehdessä oli juttu vuonna 2016, jossa asia tutkittu:

Glassdoor Economic Researchin ja Llewellyn Consultingin yhteistyössä tekemä selvitys vertailee 14 valikoidun Euroopan maan ja Yhdysvaltojen äitiysvapaata, isyysvapaata, vanhempainvapaata, palkallisia loma- ja vapaapäiviä, palkallista sairaslomaa ja työttömyyskorvauksia. Kaikki etuudet yhteenlaskettuna Suomi sijoittui kuudenneksi. Kärkikolmikkoon pääsivät Tanska, Ranska ja Espanja.

Koska Suomessa ollut aktiivimalli yms. niin varmasti 2017-2018 vuosina Suomen tilanne vielä heikentynyt.

Vierailija
51/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan alle 400€/kk tukea, koska Kela on kaikessa viisaudessaan päättänyt, että multa viedään se satanen kun en muka ole työkkärissä työnhakijana. Olen varmistanut asian ja olen kyllä.

Jos mulla ei olisi avopuolisoa, olisin täysin kusessa, myönnän tämän suoraan. Ei tuo raha riitä mihinkään. Nippanappa ruokaan joo, mutta mites koiran ruoka, vaatteet, puhelinlasku, matkakortin lataus, pesuaineet? Mielelläni joskus hankkisin myös esim. meikkejä. Joo, en varmaan saisi kun olen sossupummi jne. mutta mielelläni pidän ulkonäöstäni huolta.

No pyydä TE-toimistoa lähettämään Kelaan se lausunto.

Vierailija
52/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää nippanappa ruokaa? Nyt kannattaa vähän tutkia kauppakuittia uusiksi. Minulla ja miehelläni menee ruokaan yhdessä noin 70€ viikossa. Tähän kuuluu pesuaineet ym. Olemme hyvätuloisia emmekä varsinaisesti kitsastele. Käymme kerran viikossa kaupassa ja suunnittelemme aina viikon ruokalistan etukäteen. Tällä tavalla säästää kummasti.

Vierailija
53/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida asua täällä pk-seudulla, jos mäkkäriin 100 km. Sääli, oisin kutsunut meille syömään kunnon kotiruokaa.

t. mamma Vantaalta, joka tietää tuon tunteen liiankin hyvin pikkupalkkaduuneista ja opiskeluajoilta

En ole aloittaja.

Vierailija
54/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt 2 päivää vain hunajaa. Huomenna tulee työttömyystuki.

Vierailija
55/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei multa isot rispektit ap:lle asenteesta! Hän ensinnäkin totesi, että nyt on sössitty raha-asiat. Mutta sen jälkeen hän on tehnyt päätöksen, että näillä mennään ja syödään mitä kaapista löytyy! Minusta hieno asenne! Hävetkää te, jotka neuvotte pummimaan tai hankkimaan luottokortin! Ap vetää nyt sisulla ilman vippejä sinne palkkapäivään ja ottaa tästä opikseen, uskokaa pois! Ennen seuraavaa palkkapäivää siellä tilillä on rahaa!

Ja seuraavan kerran kun tekee mieli törsätä viimeiset rahat, nämä nälkäiset päivät on tuoreena mielessä ja heräteostokset jää tekemättä.

Vierailija
56/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihan tyossakayvana tajusin just, etta tililla on enaa 200 euroa ja palkkapaiva on vasta 20. paiva. 

Eihan tassa muuten ole hataa mutta kun vien perjantaina miehen syomaan, sinne uppoaa varmaan 160 euroa. Ja ei, en halua perua. 

Onneksi kaytiin just eilen kaupassa ja menu on tiistaille asti seka suunniteltu etta tarvittavat ruoka-aineet siihen ostettu, eli parjataan varmasti jos kaydaan alle 40 eurolla taas tiistaina kaupassa. 

Mutta nollatiliksi siis mennee tassa kuussa. 

(Ja joo, on puskurirahastoa mutta siihen en koske. Se on "hatatilanteita" varten.) 

Viikko 40 eurolla nyt ei oo mikään suoritus. Sillä voi syödä perus kotiruokaa koko viikon. Lihapullia, muussia, spaghettia, lasagnea, makaroonilaatikkoa 

Mitä vaan perusruokaa ja rahat riittää. Toista se olisi kituuttaa tuommoisella pitkiä aikoja, kun siittä pitäisi sitten hankkia kaikkia muitakin tarvikkeita.

Zinc

Joo itseasiassa meidan normaali viikkobudjetti ruokaan on just toi 40 euroa. Eilen piti ostaa myos olutta ja viineja, seka taydentaa kuiva-ainekaappia, niin menikin satanen. Mutta nyt on siis kaapit taas taynna, eli hyvin tuolla parjaa - pointtina olikin, etta tili mennee pitkasta aikaa nollille. 

Aika "perusruokaa" meilla syodaan muutenkin. Tuoreista raaka-aineista saa hyvaa ruokaa ilman sen kummempia hifistelyja. 

Vierailija
57/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto nyt... 80 e tilillä, palkka tulee 25 päivä, puolet siitä vuokraan ja osa laskuihin arvaa vaan jääkö säästöön... No ei...

Vierailija
58/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin haluaisin tilille ruokaa. Olen aina elänyt siinä uskossa, että tilille talletetaan rahaa.

Kaupassa on tili mihin ruoka ostetaan ja maksetaan loppu kuussa. Pikkukylän etuja.

Mä en ole ikinä tajunnut tätä. Onko se maksaminen muka niin hankalaa, ettei voi tehdä sitä joka kauppareissulla?

Vierailija
59/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää nippanappa ruokaa? Nyt kannattaa vähän tutkia kauppakuittia uusiksi. Minulla ja miehelläni menee ruokaan yhdessä noin 70€ viikossa. Tähän kuuluu pesuaineet ym. Olemme hyvätuloisia emmekä varsinaisesti kitsastele. Käymme kerran viikossa kaupassa ja suunnittelemme aina viikon ruokalistan etukäteen. Tällä tavalla säästää kummasti.

Onko tuohon summaan laskettu työpaikkalounaat mukaan?

.

Vierailija
60/101 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko pitäisi vielä yhteiskunnan huolehtia piskienkin elatuksesta? Koira pois jos siihen ei ole varaa.