Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun mies ei jaksa lapsen kanssa?

Vierailija
12.02.2020 |

Meillä on äskettäin yksi vuotta täyttänyt lapsi, jonka kanssa mies ei jaksa ollenkaan olla. On vain jos pakotan, ja silloinkin laittaa lapsen vain istumaan telkkarin eteen ja videon pyörimään ja on itse kännykällä vieressä, ei puhu mitään lapselle. Kaikkea muuta kyllä jaksaa tehdä. Keksi alkaa rakentamaan lapselle pihaan leikkimökkiä, ja sen rakentamisen pariin häviää aina kun pitäisi olla lapsen kanssa etten vain ehtisi pakottamaan olla lapsen kanssa. Ja rakentaa sitä hyvin hitaasti, jotta se työmaa (pakopaikka?) jatkuisi mahdollisimman pitkään. Keksi myös että ulkovarasto on pakko siivota lattiasta kattoon ja lattia maalata juuri tänä keväänä ja sitä nyt pakenee joka päivä siivoamaan ettei joutuisi olemaan lapsen kanssa.

Eli tekee kyllä koko ajan jotain "hyödyllistä" kotona eli en voi sanoa että ei tekisi mitään tai vain katsoisi telkkaria. Kun olen asiasta puhunut niin sanoo että ei vain jaksa eikä kestä enempää olla lapsen kanssa, on jo niin paljon kuin vain pystyy. Ja sitten alkaa valittaa että miksi en arvosta häntä kun hän siivoaa varastoa ja rakentaa leikkimökkiä.

Tästä kuitenkin seuraa se, että en itse ikinä saa omaa aikaa (meillä ei ole sukulaisia hoitamaan lasta). Tai saan omaa aikaa kun pakotan miehen olemaan lapsen kanssa, mutta silloin koko ajan tiedän että mies on vain kännykällä ja lapsi videon edessä istumassa eikä ne edes kommunikoi mitenkään.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole naisten hommaa tuon ikäistä vielä hoitaa.

Myöhemmällä iällä sitten kalareissut yms.

Vierailija
22/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vuoden ikäiselle lapselle tarvitse koko ajan höpöttää jotain. Voit hyvin jättää vaikka tunniksi pariksi ja mennä lenkille, kirjastoon tai mihin nyt haluatkaan mennä. Ei lapsesi kehitys siitä kärsi, vaikka ei olisikaan koko ajan aikuisen huomion kohteena. Videot päälle, leluja lattialle ja lapsi leikkii siinä itsekseen aikuisen katsoessa sen verran perään, ettei lapselle satu mitään vahinkoa. Samalla tavalla me totaaliyksinhuoltajat tehdään silloin, kun ollaan vatsataudissa , kovassa kuumeessa tai muuten ihan uupuneita. 

Minä olen ainoa joka lapselle puhuu, lukee, leikkii, ulkoilee lapsen kanssa. Mies kokee liian raskaaksi puhua lapselle tai lukea lapselle vaikka ei olisikaan flunssassa tai vatsataudissa. Kyllä te totaaliyksinhuoltajat kuitenkin välillä puhutte lapsellenne vaikka välillä laittaisittekin ne videot. Ap

Miten voit olla varma, ettei miehesi puhu lapselle yhtään mitään silloin, kun sinä et ole kotona?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on jo yli yhden ja ymmärtää puhetta ihan hyvin ja lapsen kanssa voi jo leikkiä yhdessä monenlaista. Eihän lapsi edes opi tuntemaan isäänsä, jos isä ei koskaan edes puhu lapselleen. Miksi se lapsi sitten haluaisi lähteä kalaan kymmenen vuoden kanssa sen isänsä kanssa, joka ei edes lapselleen ole jaksanut puhua? Ap

Vierailija
24/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vuoden ikäiselle lapselle tarvitse koko ajan höpöttää jotain. Voit hyvin jättää vaikka tunniksi pariksi ja mennä lenkille, kirjastoon tai mihin nyt haluatkaan mennä. Ei lapsesi kehitys siitä kärsi, vaikka ei olisikaan koko ajan aikuisen huomion kohteena. Videot päälle, leluja lattialle ja lapsi leikkii siinä itsekseen aikuisen katsoessa sen verran perään, ettei lapselle satu mitään vahinkoa. Samalla tavalla me totaaliyksinhuoltajat tehdään silloin, kun ollaan vatsataudissa , kovassa kuumeessa tai muuten ihan uupuneita. 

Minä olen ainoa joka lapselle puhuu, lukee, leikkii, ulkoilee lapsen kanssa. Mies kokee liian raskaaksi puhua lapselle tai lukea lapselle vaikka ei olisikaan flunssassa tai vatsataudissa. Kyllä te totaaliyksinhuoltajat kuitenkin välillä puhutte lapsellenne vaikka välillä laittaisittekin ne videot. Ap

Miten voit olla varma, ettei miehesi puhu lapselle yhtään mitään silloin, kun sinä et ole kotona?

Siis monesti pakotan miehen olemaan lapsen kanssa kun olen itsekin kotona ja teen jotain muuta esim. siivoan tai maksan laskuja tms. Silloin kuulen koko ajan mitä kotona tapahtuu eikä mies koskaan silloin puhu lapselle vaikka olisin tunnin ajan siivoamassa ja mies istuttaisi lasta olohuoneessa kun itse on kännykällä. Voi olla että kun olen ulkona niin mies sitten puhuu, mutta miksi ei sitten puhu lapselle mitään kun olen toisessa huoneessa siivoamassa? Ap 

Vierailija
25/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi väkisin toista muuttaa, tilanne voi kuitenkin muuttua, kun lapsi kasvaa, puhuu ja alkaa itse vaatia.

Oletko tietoinen miehen omasta lapsuudesta ja suhteesta omaan isään, oliko isä läsnä? Voi olla tunnelukkoja.

Luo yhteisiä koko perheen kivoja hetkiä, josko se auttaisi asiaa. Älä kuitenkaan pakota.

Vierailija
26/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa tietää miten tulit hankkineeksi lapsen ko. miehen kanssa. Olitko koskaan nähnyt miestä minkään ikäisen lapsen seurassa? Miten hän käyttäytyi? 

Vierailija
27/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa tietää miten tulit hankkineeksi lapsen ko. miehen kanssa. Olitko koskaan nähnyt miestä minkään ikäisen lapsen seurassa? Miten hän käyttäytyi? 

Mies on aina puhunut minulle kuinka haaveilee perheestä ja lapsen kanssa olemisesta. Oltiin vuosia yhdessä ennen kuin jätettiin ehkäisy pois, mies olisi halunnut jättää ehkäisyn jo aiemmin kuin minä koska halusi lapsia niin paljon. On aina sanonut että haluaa kaksi tai kolme lasta. Muutenkin on aika paljon sellainen koti-ihminen. Luulin, että hänestä tulisi hyvä isä. Aina tykkäsi jutella tuttujen pienille lapsille vaikka ne olisi olleet vauvoja. Ap 

Vierailija
28/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jokainenhan tietää että isän ainoat velvollisuudet ensimmäisten muutaman vuoden aikana on pitää varpajaiset, ja tilata lapselle Aku Ankka.

Vierailija
29/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jokainenhan tietää että isän ainoat velvollisuudet ensimmäisten muutaman vuoden aikana on pitää varpajaiset, ja tilata lapselle Aku Ankka.

Mitä muuta pitäisi tehdä?

Vierailija
30/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis monesti pakotan miehen olemaan lapsen kanssa kun olen itsekin kotona ja teen jotain muuta esim. siivoan tai maksan laskuja tms. Silloin kuulen koko ajan mitä kotona tapahtuu eikä mies koskaan silloin puhu lapselle vaikka olisin tunnin ajan siivoamassa ja mies istuttaisi lasta olohuoneessa kun itse on kännykällä. Voi olla että kun olen ulkona niin mies sitten puhuu, mutta miksi ei sitten puhu lapselle mitään kun olen toisessa huoneessa siivoamassa? Ap 

Miten mä tämän nyt sanoisin...sun miehesi on tottunut siihen, että sinä hoidat lapsen kanssa puhumiset, satujen lukemiset, leikittämiset ja ulkoilut. Hänen ei tarvitse tehdä mitään näistä, koska sinä olet koko ajan kuuloetäisyydellä. Jos lapsi kaatuu ja alkaa itkemään, sinä kiirehdit paikalle. Miehesi ei tarvitse alkaa lohduttaa lasta, koska sinä lohdutat. Sulle on ketjussa ehdotettu, että lähde jonnekin kodin ulkopuolelle. Jonnekin, missä et olekaan kuuloetäisyydellä. Kun mies on oikeasti kahdestaan lapsen kanssa, hänen on vähän pakko toimia itsekin, koska hänellä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa. Noin pieni lapsi ei vielä istu kahta tuntia hiljaa paikoillaan katsomassa videoita vaan miehesi on silloin pakko kommunikoida lapsen kanssa. 

Vierailija
31/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna miehen luoda oma suhde lapseen, eikä toisen määrittelemä. Jos alat sitä määräilemään, niin hän vetäytyy entistä enemmän. Käyt lenkillä ja mies joutuu kohtaamaan lapsen, jos et itse ole paikalla. Jos lapsella on asiaa tai tarve, niin kukaan ei voi kääntyä sinun puoleesi. Mutta älkää tehkö sitä virhettä, että alatte säätämään miten toisen pitää lasten kanssa olla. Jotain pieniä turvallisuusasioita tms. Mutta ei kuinka paljon pitää puhua tai miten muuten pitää olla.

Vierailija
32/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole vauva- tai taaperoihmisiä. Itse en tykännyt siitä ajasta yhtään, mutta lasten kasvaessa he alkavat olemaan enemmän vuorovaikutuksessa. Ekat neljä vuotta on aika nihkeää aikaa lasten kanssa, mutta ihmiset tykkäävät eri asioista.

Vierailija
33/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö millainen miehen oma lapsuus oli? Onko mahdollista, että häntä on laiminlyöty lapsena, fyysisesti tai henkisesti?

Saisitko miehen pari- tai perheterapiaan? Itse saattaisin jopa vaatia sitä edellytyksenä jatkaa parisuhdetta.

Tuo on kieltämättä naivi neuvo jättää mies enemmän lapsen kanssa, mutta kannatan sitä silti ja nimenomaan niin että jätät miehen pidemmäksi aikaa lapsen kanssa. Esimerkiksi aamusta iltaan tai yön yli. Ei mies lasta voi istuttaa kymmeneksi tunniksi piirrettyjen äärelle ja tuon ikäinen ei todellakaan kymmentä tuntia suostu niitä katsomaan. Näin ollen hänen on pakko mm. hoitaa lapsen ruokailut, päiväunet, leikit yms. Eli keksi itsellesi koko päivän kestävä meno ja ilmoitat vain, että nyt on näin.

Vierailija
34/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mä tämän nyt sanoisin...sun miehesi on tottunut siihen, että sinä hoidat lapsen kanssa puhumiset, satujen lukemiset, leikittämiset ja ulkoilut. Hänen ei tarvitse tehdä mitään näistä, koska sinä olet koko ajan kuuloetäisyydellä. Jos lapsi kaatuu ja alkaa itkemään, sinä kiirehdit paikalle. Miehesi ei tarvitse alkaa lohduttaa lasta, koska sinä lohdutat. Sulle on ketjussa ehdotettu, että lähde jonnekin kodin ulkopuolelle. Jonnekin, missä et olekaan kuuloetäisyydellä. Kun mies on oikeasti kahdestaan lapsen kanssa, hänen on vähän pakko toimia itsekin, koska hänellä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa. Noin pieni lapsi ei vielä istu kahta tuntia hiljaa paikoillaan katsomassa videoita vaan miehesi on silloin pakko kommunikoida lapsen kanssa. 

Olen yrittänyt tässä ketjussa selittää useammassa viestissä, että näin teenkin ja olen tehnyt jo pitkään. Että menen ulos ja pakotan silloin miehen olemaan lapsen kanssa. Kirjoitanko liian epäselvästi? Ap

Vierailija
35/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö millainen miehen oma lapsuus oli? Onko mahdollista, että häntä on laiminlyöty lapsena, fyysisesti tai henkisesti?

Saisitko miehen pari- tai perheterapiaan? Itse saattaisin jopa vaatia sitä edellytyksenä jatkaa parisuhdetta.

Tuo on kieltämättä naivi neuvo jättää mies enemmän lapsen kanssa, mutta kannatan sitä silti ja nimenomaan niin että jätät miehen pidemmäksi aikaa lapsen kanssa. Esimerkiksi aamusta iltaan tai yön yli. Ei mies lasta voi istuttaa kymmeneksi tunniksi piirrettyjen äärelle ja tuon ikäinen ei todellakaan kymmentä tuntia suostu niitä katsomaan. Näin ollen hänen on pakko mm. hoitaa lapsen ruokailut, päiväunet, leikit yms. Eli keksi itsellesi koko päivän kestävä meno ja ilmoitat vain, että nyt on näin.

En tiedä. Luulin aiemmin, että normaali, mutta enää en ole varma, mies ei ole halukas puhumaan aiheesta kun yritän kysellä. Ja olen siis jättänyt lapsen miehen kanssa useita kertoja tunneiksi kun lähden jonnekin, mutta mies sanoo sen olevan niin hirveän raskasta, että ei pysty. Silti pakotan ja mies lähestulkoon itkee minulle miten hän ei pysty. Ap

Vierailija
36/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin ei yksin kuulu hoitaa minkään ikäistä lasta, jos huushollissa elää myös lapsen isä. Ollaan kuitenkin niinku ihmisiä, eikä sellaista eläinlajia, että vain emo voi hoitaa.

Synnyttämistä ja imettämistä ei isä voi tehdä. Kaikkea muuta hoitamista aivan hyvin. Aloittaja, ootko lapsen isän kanssa keskustellut hänen ajatuksistaan isyydestä? Sieltä jostain historian havinasta voi nousta esille jotakin, hänen omassa isäsuhteessaan ollutta.

Ja isät nyt ovat semmoisia, että monet näyttävät kiintymystään perheeseensä tekemällä konkreettisia asioista: leikkimökkejä, jopa taloja rakentavat. Jne. ehkä lapsesi isä ei koe luontevaksi "olemista" lapsen kanssa, joka ei vielä juuri puhu?

Varsinkin jos eka lapsi teillä, voi kokea itsensä niin uunoksi isyydessä, että ei keksi muuta kuin laittaa jotain helppoa viihdykettä lapselle. Kannusta miestäsi isyydessä, äläkä pakota. Oliko lapsi hänelle toivottu?

Vierailija
37/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että tilanne muuttuu paremmaksi, kun lapsi kasvaa. Ja mies ei varmaan vaan osaa olla noin pienen kanssa ja siksi, tuntuu, ettei pysty ja jaksa. Kokeilisin kyllä jättää lapsen miehen kanssa just yön yli, ei mies varmasti niin pitkään voi olla puhumatta lapselle.

Vierailija
38/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan hyvältä mieheltä jos sentään tekee jotain hyödyllistä eikä mene kaljalle yms. Joillekkin vanhemmus ei vain tule luonnostaan. 

Kuule, ei se tule kaikille naisillekaan! Tää on aina näitä tekosyitä!

Vierailija
39/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi vähän epäselväksi, pitäisikö se miehen siis olla lapsen kanssa?

Vierailija
40/73 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän nyt on lapsesi isä ja varmasti lapsi rakastaa ja pitää tästä.

Anna heille tulla omanlaisensa suhde, ei sen tarvitse täyttää mitään mittareita.

Menkää yhdessä ulos ja tehkää kolmistaan asioita, ehkä miehesi saa esimerkkiä mitä kaikkea voi tehdä, sanoa.

Hän kuitenkin vaikuttaa tekevänsä parhaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi