Nuoret eivät tiedä, että...
Kerrotaan yllättäviä asioita lasten ja nuorten tietämättömyydestä tai osaamattomuudesta. Tarkoitus ei ole siis mollata teinejä vaan ennemmin herätellä aikuisia siihen, miten ei pidä olettaa asioita ja miten on itse jo vanha heihin verrattuna.
Itse opettajana työskennellessäni olen tänä lukuvuonna yllättynyt siitä, että seitsemäsluokkalaiset eivät tienneet, kuka oli prinsessa Diana. Lisäksi he eivät musiikintunnilla osanneet laulaa "Vanhojapoikia viiksekkäitä", koska väittivät etteivät olleet kappaletta kuullutkaan.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Minua paljon nuorempi pikkuveljeni ei tiennyt, että kahvia voi keittää liedellä! Hänen mielestään kahvi vain pannaan tippumaan.
Tuo kyllä kertoo enemmän vanhemmista, kuin pikkuveljestäsi, eikä hänelle ole pienenä luettu satuja esim. Pieni Punahilkka-satua. Siinähän mummo keittää kahvia/teetä hellalla/liedellä.
Tai Tammen kultaiset kirjat-sarjaa ja monia muita satuja.
Jag har aldrig heller hört om sången.
men ja kan nog sommertider :p
Että elämä on koko ajan parempaa ja parempaa.
Se mitä koulussa viimeistään ysiluokalla pitäisi opettaa on se p*rkeleen Kelan paperisodan kanssa tappelu. Ja se että vaikka hakemuksesi olisi selvä kuin pläkki, kun Kela ei voi lakia rikkomatta muuta kuin myöntävää päätöstä tehdä, niin siinäkin kuluu se 6-8 viikkoa jostain h**vetin syystä. Joutuvat Kelan kanssa kuitenkin jossain elämänsä vaiheessa tekemisiin.
Olen opettaja yläkoulussa ja näitä hetkiä tulee vastaan tiuhaan. Viimeksi tytöt ihnettelivät mitä on aerobic.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua paljon nuorempi pikkuveljeni ei tiennyt, että kahvia voi keittää liedellä! Hänen mielestään kahvi vain pannaan tippumaan.
Tuo kyllä kertoo enemmän vanhemmista, kuin pikkuveljestäsi, eikä hänelle ole pienenä luettu satuja esim. Pieni Punahilkka-satua. Siinähän mummo keittää kahvia/teetä hellalla/liedellä.
Tai Tammen kultaiset kirjat-sarjaa ja monia muita satuja.
Ja mitähän se mahdollisesti kertoo vanhemmista? Meillä on luettu taaperosta lähtien päivittäin, kirjoja on valtavasti ja lapset ovat lukeneet itse leikki-ikäisestä lähtien, molempien sanavarastoa ja lukutaitoa on kiitelty päiväkodissa/koulussa. Mutta sellaista Punahilkka-versiota meillä ei ole jossa kahvia keitettäisiin hellalla, enkä tiedä ovatko tuohon törmänneet muissakaan kirjoissa - tai onko se jäänyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma viidesluokkalaiseni juuri kysyi minulta, mitä tarkoittaa mennä sorvin ääreen?
Välillä jotain muitakin sanontoja joutuu selittämään. Hän selittää sitten minulle niitä nykynuorten käyttämiä sanoja :)No tiedät varmaankin mikä sorvi on ja mitä sillä tehdään. Tässähän ei alunperin tarkoiteta nykyaikaisia CNC-sorveja ja työstökeskuksia, vaan manuaalisorveja joiden edessä kirjaimellisesti seistään ja käsin pyöritellään säätimiä ja välillä työkappaletta tarvittaessa mittaillaan työntömitalla ja mikrometrillä.
Tiedän mikä sorvi on. Miehellä on edelleenkin sellainen (tyhjänpanttina) autotallissa.
Lapselle selitin ihan vaan että sorvin ääreen menemisellä tarkoitetaan työpisteelle/töihin palaamista. Ja että sorvi on sellainen metallin työstämiseen käytettävä työkalu.
15-vuotias ihmetteli miten aikuiset voi mennä lakkoon. Kuulemma vain nuoret voi :)
Vierailija kirjoitti:
Tää on muuten ollut ihan mahtavaa kun 5v on alkanut lukea Aku Ankkoja. Osa vastaan tulevista sanoista tai ilmauksista on sellaisia joita "nykylapset" ei ehkä tiedä, osa sellaisia jotka eivät vain ole vielä ole ehtineet tulla vastaan, mutta paljon saa olla selittämässä. Baskeri, äyskäri, sabotööri, kanttuvei, lantti, "säästä saarnasi", kvanttiteleportaatio, nilkkaimet, lankki, pöytähopea, perillinen, pettuleipä, monokkeli...
Minusta on ihan ymmärrettävää, ettei lapset ja nuoret ymmärrä tai tiedä mitä joku sana tarkoittaa, kun se koskee kaiken ikäisiä. Suomen sanavarasto on erittäin laaja ja uusia tulee koko ajan lisää ja vanhat sanat menettävät merkitystään jokapäiväisessä arjessa.
Taas turhaa lasten ja nuorten panettelua ja syyllistämistä. Ja vielä opettajalta.
Itse olen lähes 70v ja ei ole kauaa, kun kysyin 96v äidiltäni, mitä hän tarkoittaa, kun puhui lapsuuden perheen mamsellista ja on ihan ymmärretävää, ettei nuoret hallitse kaikkea.
Ja näin luulen olevan myös ap.llä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma viidesluokkalaiseni juuri kysyi minulta, mitä tarkoittaa mennä sorvin ääreen?
Välillä jotain muitakin sanontoja joutuu selittämään. Hän selittää sitten minulle niitä nykynuorten käyttämiä sanoja :)No tiedät varmaankin mikä sorvi on ja mitä sillä tehdään. Tässähän ei alunperin tarkoiteta nykyaikaisia CNC-sorveja ja työstökeskuksia, vaan manuaalisorveja joiden edessä kirjaimellisesti seistään ja käsin pyöritellään säätimiä ja välillä työkappaletta tarvittaessa mittaillaan työntömitalla ja mikrometrillä.
Tiedän mikä sorvi on. Miehellä on edelleenkin sellainen (tyhjänpanttina) autotallissa.
Lapselle selitin ihan vaan että sorvin ääreen menemisellä tarkoitetaan työpisteelle/töihin palaamista. Ja että sorvi on sellainen metallin työstämiseen käytettävä työkalu.
Meillä autotallissa on apen perintönä sorvi, jolla työstetään puuta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 48 enkä ole ko6skaan kuullut Vanhojapoikia viiksekkäitä.
Omat lapseni eivät tiedä mitä ovat kiiltokuvat.
En ole myöskään kuullut Vanhojapoikia viiksekkäitä laulua vaikka tunnistan kappaleen nimen.
Kiiltokuvat on kyllä musta ihania, ostin aikoinaan tytölleni kiiltokuva-albumin ja tarra-albumin, ne löytyi Kärkkäiseltä :) Olen 29 v ja tyttöni nyt 8 v. Kiiltokuvat on siitä hyviä että niissä ei ole liimaa, joten kestävät aikaa hyvin ja helppo kiinnittää korttiin kun haluaa :)
Vierailija kirjoitti:
Siskoni viisivuotias vastasi "Äiti!", kun häneltä kysyttiin että kuka on Kulmuni. Tyhmiä on nuoret juu...!
Onko siskollasi isot kulmunit?
Lukekaa nyt aloitus kunnolla, ei ap siinä ketään haukkunut vaan nimenomaan painotti, että on hyvä ymmärtää, ettei lapset voikaan tietää kaikkea. Hän oli vain ensin ollut yllättynyt. Muistan muuten itse, kun olin nuori ja vanhemmat ihmiset välillä pyörittelivät silmiään, kun en tiennyt jotakin heille itsestäänselvää asiaa. Ajattelin jo silloin, että onhan se nyt ihan eri asia muistaa ja tietää asiasta, jonka on itse "kokenut" oman elämänsä aikana verraten taas sellaiseen, joka on syntynyt ehkä kymmeniäkin vuosia tietyn tapahtuman jälkeen. Eihän se ole mitenkään sama.
Olen myös itse opettaja ja nyt näin aikuisena on ollut aluksi yllättävää huomata, ettei monikaan nuori tiedä esim. New Yorkin terrori-iskuista, nine-eleven jne. Mutta samasta asiastahan on siis kyse, ei se 9-11 ole heille sillä tavalla merkityksellinen, koska eivät ole silloin olleet täällä seuraamassa tapahtumia.
Pakko kommentoida myös tuohon tekniikka-asiaan. Jotkut nuoret hallitsevat hyvin tekniikkaan liittyviä ongelmia, mutta yllättävän harva kuitenkin. Lisäksi on ollut aika hämmentävää huomata, että nämä meidän diginatiivimme eivät oikein tahdo osata käyttää esim. googlea hakusanoineen. Yksi äärimmäinen esimerkki on eräästä tiedonhakutehtävästä, missä heidän piti etsiä tietoa Suomen nisäkkäiden talvehtimisesta yms. Vastaukseksi he olivat kirjoittaneet jollain hakusanalla löytämiensä tulosten määrän, esim. "232000 tulosta".
Vierailija kirjoitti:
Yksi yhdeksäsluokkalainen kysyi minulta seuraavaa: Kumpi on isompi kaupunki, Rovaniemi vai Helsinki?
Vastaus riippuu puhutaanko väkiluvusta vai pinta-alasta.
Kohtaan aika paljon nuoria ihmisiä (parikymppisiä ja alle) työssäni ja minusta yleisesti ottaen heillä on melko hyvä yleissivistys. Kun muistelen omaa ikäluokkaani tuon ikäisinä niin väittäisin nykynuorten olevan paremmin perillä maailman asioista - se, että parikymppinen ei tiedä hänen syntymänsä aikoihin tapahtuneita juttuja, oli tietenkin yleistä myös meidän aikanamme. Puolustan usein vanhempien ihmisten keskuudessa haukuttuja nykynuoria.
Sen sijaan otan minäkin kantaa tuohon nuoret ja tietotekniikka -aiheeseen. Minustakin nuorilla on keskimäärin heikko ymmärrys tietotekniikasta, sekä ohjelmista että itse koneista. Törmään tähän koko ajan ja aina se jaksaa ihmetyttää. Nuoret tosiaan osaavat keskimäärin käyttää puhelimen helpoksi tehtyjä sovelluksia ja that's it, tietokoneen oikea käyttö vaatii melkein aikuisen. Tietotaitoa on nuorilla ihan olematon määrä, eikä sitä pääse syntymäänkään, koska noita sovelluksiahan käyttää jo viisivuotiaskin parin minuutin harjoittelun jälkeen.
Olen miettinyt, että mihin on kadonnut perinteinen laitteita rakenteleva ja testaileva nörttityyppi? Meidän aikana tietokoneista ummet ja lammet tietäviä oli minusta paljon enemmän. No, ovathan nykynuoret vastineeksi sitten sosiaalisempia, sporttisempia, raittiimpia ja heillä on parempi itsetunto, kuin omalla ikäluokallani aikoinaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ei tiedä, että verokorttia tarvitaan ja verotustodistuskin pitää joskus asuntohakemuksen liittää.
Cv tehdään koulussa ja työn hakemisesta puhutaan, mutta nuoret ei tiedä miten haetaan asunto tai asumistuki. Tai miten asioidaan kelassa.
Miksi nuorten pitäisi tietää miten haetaan sosiaalisin perustein asuntoa tai asioidaan kelassa hakemassa tukia? Eikö lähtökohtana ole, että mennään töihin ja vuokrataan tai ostetaan asunto markkinoilta?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tässä tämän vuoden puolella kohdannut alakoululaisia (5-6 lk) jotka eivöt tienneet mitä ovat:
- kangaspuut
- lypsäminen
- äestäminen
- sonniOlisin kaupunkilaislapsilta ymmärtänyt vielä äestämisen, mutta maaseudulla asumme.
Murrealueesta riippuen, äestys voi olla maatalonkin lapselle outo sana.
Karhi on yleisesti käytetty äestä tarkoittava sana.
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksasluokkalainen ei tiennyt, mitä tarkoittaa 100 prosenttia. Hän ei osannut sanoa, paljonko on sata prosenttia sadasta.
Missä iässä nuoboleensä opitaan? Itselläni ei ole lapsia, enkä muista kouluajoilta.
Alakoulussa opetellaan prosenttien perusteet, ja kasin syksyllä oli ainakin omalla 9-luokkalaisellani laajempi prosenttilaskukoe.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä koulussa viimeistään ysiluokalla pitäisi opettaa on se p*rkeleen Kelan paperisodan kanssa tappelu. Ja se että vaikka hakemuksesi olisi selvä kuin pläkki, kun Kela ei voi lakia rikkomatta muuta kuin myöntävää päätöstä tehdä, niin siinäkin kuluu se 6-8 viikkoa jostain h**vetin syystä. Joutuvat Kelan kanssa kuitenkin jossain elämänsä vaiheessa tekemisiin.
MiIksi kenenkään pitäisi ulkostaa tätä koululle? Mielestäni sellaisia asioita, jotka kuuluvat vanhemmille opettaa tai itse opeteltavaksi.
Tiedätkö, että nykyisin pelto suorakylvetään, enää ei kynnetä, en edes tiedä miksi pellon muokkausta nykyisin kutsutaan, kovasti se 2x mummonmökkini pinta-alan suuruinen vekotin äestä muistuttaa, mutta perinteinen äes ei puituun kuivaan savimaahan samoin pure.