Rippijuhlien järjestäminen erikseen äidin ja isän puolen suvuille
Oletteko koskaan osallistuneet rippijuhliin tai valmistujaisiin, jotka on järjestetty erikseen äidin ja isän suvuille?
Itse en ole koskaan ollut tuollaisissa kahteen otteeseen järjestetyissä juhlissa ja Minusta tuo tuntuu tosi omituiselta, että miksei äidin ja isän sukulaiset voisi tulla samoihin juhliin?
Olen tosin kuullut, että joissakin perheissä näin tehdään tai sitten jos kakkukahvit järjestetään vaikka päivänsankarin äidin asunnossa, niin sitten isä ei tule ollenkaan paikalle.
Esimerkiksi kun tätini avomiehen esikoisella oli rippipäivä, osallistui isä ainoastaan konfirmaatioon kirkossa eikä hän mennyt varsinaisiin juhliin siksi, koska hän ei halunnut mennä ex-vaimonsa asuntoon niitä juhlimaan. En sitten tiedä, oliko tämän miehen vanhemmat ja sisko eli rippilapsen mummi, ukki ja täti rippijuhlia, koska olisihan se aika outoa, jos juhliin tulisivat isän puolelta isovanhemmat ja täti, mutta isä ei osallistu. Ja tässä tapauksessa heidän avioerostaan oli kulunut jo vuosia aikaa, niin voisi kuvitella, ettei enää siinä vaiheessa olla katkeria toisille.
Sitten muistan kun miesserkkuni avovaimon esikoinen pääsi ripille, niin tämä poika piti ensin konfirmaation jälkeen kakkukahvit kotonaan äidin puolen suvulle ja sen jälkeen meni isän asunnolle, jossa oli järjestetty toiset juhlat isän puolen suvulle. Tässäkin tapauksessa vanhempien erosta oli kulunut ainakin sata vuotta aikaa ja molemmilla oli uudet kumppanit ja lapset, mutta vissiin rippilapsen äiti oli edelleen katkera ex-miehelleen, ettei se käynyt, että lapsen isä olisi tullut tunnin ajaksi kahveille hänen asunnolleen.
Ja kun minä valmistuin ylioppilaaksi, oli minulla eräs luokkakaveri, jonka vanhemmat olivat myös eronneet vuosikausia sitten ja molemmilla vanhemmilla oli uudet kumppanit ja äidille vielä tullut lisää lapsia uuden miehen kanssa, ja isä asui toisessa kaupungissa 150km päässä, mutta hän vieraili isänsä luona usein ja oli läheiset välit, ja kysyin sitten häneltä, että tuleeko sun faija sun lakkiaisiin, niin kaverini vastasi, että isä ei pääse juhliin, kun hän on ammatiltaan luokanopettaja ja hänen omalla työpaikallaan on silloin kevätjuhla, niin sen takia ei pääse osallistumaan juhliin, että he ovat sopineet, että viettävät sitten seuraavalla viikolla juhlia keskenään.
No minä vähän kummastelin tuota perustelua, sillä peruskoulujen kevätjuhlathan päättyvät yleensä viimeistään klo 12 aikaan, että eikö se isä olisi voinut ajaa sen 150km jotta olisi päässyt oman lapsensa valmistujaisiin?
Toisaalta, eihän kaikki vanhemmat osaa erota sivistyneesti vaan jotkut vatvovat sitä eroa vuosienkin jälkeen vaikka olisi löydetty uudet kumppanit ja uudet perheet perustettu. Toki toivottavaa olisi, että vanhemmat osaisivat priorisoida lasten edun oman pakkomielteen edelle.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin monta syytä miksi ex ei kotiini tule, pari mainitakseni, pari vii eistä avioliiton vuotta sain pelätä omassa kodissani väkivaltaa ja tappouhkauksia. Eron jälkeen ei maksanut elatusmaksuja.
Tämä ehkä syy jättää ex kokonaan kutsumatta.Muuten ihmettelen miksei eronneet voi olla paria tuntia samassa tilassa...
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisperheen lapselle järjestettiin kahdet, tai isän luona oli varsinaisen konfirmaatio jälkeen. Äiti ei tullut paikalle, oli kyllä kutsuttu. Noloa oli kun rippipappi yritti etsiä rippilapsen äitiä, ja meni onnittelemaan tätejä yms, vaikka hänelle kyllä sanottiin, ettei äitini ole paikalla. Mä kävin sut vielä kerran sano papille, ettei äiti tuu ja asiasta ei puhuta, kiitos!
Minulla on lapsipuolia ja ihan sovussa on juhlittu lapsia äidin kanssa. Mieheni mukaan viihdyimme huolestuttavan hyvin keskenämme ex-vaimon kanssa viimeksi😊
Me pidettiin pari vuotta sitten lapselleni ja miehen lapselle yhteiset rippijuhlat. Ihan sulassa sovussa siellä touhuttiin kaikki, minä ja mies, miehen exä uuden miehensä kanssa ja minun exäni uuden vaimonsa kanssa. Näillä näkymin menee lakkiaisetkin samalla tavalla, jos jompi kumpi nuorista ei reputa tai muuta aikataulua.
Meillä on juhlat olleet erikseen. Jotenkin ei tee mieli järjestää ja maksaa ex-miehen suvulle (vanhempansa, 2 veljeään, 2 siskoa, näille puolisot ja lapsia yhteensä 11 kpl ynnä miehen nyxä, tämän 3 lasta, miehen 2 tätiä ja noin 3 setää perheineen) mitään juhlia. Hoitakoot mies oman sukunsa (suomennos: koska pitäisi maksaa, ei juhlia tule). Oikeastaan minulla ei ole varaa kustantaa noin 30 minulle aika lailla tuntemattomalle vieraalle tarjoiluja, halvimmillaankin 300 e vain siksi, että ovat sukua tai muuten läheisiä lapsen isälle. Mieluummin panostan sen summan lapsen kavereiden ja omien sukulaisteni tarjoiluihin.
Me järkättiin eksän kanssa rippijuhlat pitopalvelussa, johon molempien suku saapui. Maksettiin omien sukulaisten suhteessa.
Ylioppilasjuhlat tulen pitämään mummolassa, koska on helppo siivota ja on takapiha mihin saa pitkän juhlapöydän. Tarjouksena on yksi täytekakku, pikkuleipiä, salaattia, patonkia lihapullia. Ei paljoa huvita eksän sukulaisille enää kummemmin kokkailla eikä todellakaan uutta omakotitaloamme esitellä
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juhlat olleet erikseen. Jotenkin ei tee mieli järjestää ja maksaa ex-miehen suvulle (vanhempansa, 2 veljeään, 2 siskoa, näille puolisot ja lapsia yhteensä 11 kpl ynnä miehen nyxä, tämän 3 lasta, miehen 2 tätiä ja noin 3 setää perheineen) mitään juhlia. Hoitakoot mies oman sukunsa (suomennos: koska pitäisi maksaa, ei juhlia tule). Oikeastaan minulla ei ole varaa kustantaa noin 30 minulle aika lailla tuntemattomalle vieraalle tarjoiluja, halvimmillaankin 300 e vain siksi, että ovat sukua tai muuten läheisiä lapsen isälle. Mieluummin panostan sen summan lapsen kavereiden ja omien sukulaisteni tarjoiluihin.
Joo mulla sama, eksällä sukua paljon, mulla vaan omat vanhemmat. nro 25
Me erosimme kymmenen vuotta sitten. Kaksi lasta. Rippijuhlat ovat olleet ainoa tilaisuus, joka on vietetty yhdessä. Tai saman katon alla. Sanomatta sanaakaan toisillemme.
Onneksi me pystymme olemaan olemaan saman katon alla. Ollaan kymmenen vuotta sitten erottu, jouluaattoina vietetty aikaa "perheenä" , rippi- ja yo- juhlat on yhdessä järjestetty. Ollaan yhdessä käyty lasten vanhempainilloissa ja koulun juhlissa. Miehelläni on uusi kumppani, joka on myös ollut rippi ja yo-juhlissa. Eivät tosin asu yhdessä mutta minulla ei ole mitään syytä olla katkera. Lapset ovat olleet tyytyväisiä tilanteeseen ja itsekin on kiva tietää, etteivät tulevat häät, ristiäiset tms tule olemaan ongelma.
Ystävättäreni kaksospojilla oli kahdet juhlat, kun vanhemmat eivät päässeet mistään yhteisymmärrykseen. Pojat oli sanoneet, että paskat yo-juhlat, olisi voinut jättää pitämättä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua. Me ollaan erottu ja viimeksi vietettiin jouluaatto yhdessä lasten takia. Miten aikuiset ei osaa hoitaa näitä asioita paremmin, en ymmärrä.
Koska me jotkut kuulemme jatkuvaa sättimistä, haukkumista ja dominointia eron jälkeen. Ja kun väärän sanan sanot, niin sinua seuraavassa käänteessä vaaditaan tilille siitä.
Haluaisitko itsellesi tällaisen jouluaaton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio kutsua exää rippijuhliin kesällä. Mitenkään muuten emme edes juhli kuin että menemme ravintolaan perheen kesken syömään. Ex ei ole tervetullut oli rippinuori mitä mieltä tahansa.
Rippinuorelle pois jäävä ei ole ex vaan toinen vanhempi! On se nyt p*rkele, jos ette aikuiset ihmiset pysty istumaan samassa pöydässä edes julkisella paikalla.
Ei se toinen vanhempi ole ollut läsnä lapsen elämässä, ja elatusmaksuja on rästissä. Omalla toiminnalla näyttänyt kuinka uusi vaimo ja vaimon lapset on tärkeitä. Omat lapset on unohtuneet. Ex saa järjestää tahollaan omat juhlat, jos haluaa. Tuskin haluaa. Niin pihi on lasten ollessa kyseessä.
Esikoisellani on bonuslapsi (hänelle ainoa lapsi), tämä lapsen rippijuhlat järjestettiin niin, että ensin oli meille kahvit ja toisen vanhemman suku juhli sitten kahvien merkeissä illansuussa. Tämä lähinnä tilojen takia, esikoiseni puolisoineen pystyy kyllä olemaan samoissa juhlissa ex-puolison kanssa, tällä exällä on hiukan vaikeaa sopeutua.
Meillä bonuslapsen äiti ei osaa eikä jaksa järjestää juhlia. Mieheni järjestää ne. Ko. lapsen äiti ja äidin äiti on käyttäytynyt erittäin ikävästi minua kohtaan useamman kerran, joten nykyään heillä on porttikielto kotiimme. Ko. mummo esimerkiksi leikkii, ettei minua tai äitiäni ole vuosien jälkeen olemassakaan, vaan hän on mieheni anoppi. Tämä nainen halusi itse erota ja tapasin miehen vasta myöhemmin. En siis mitenkään rikkonut perhettä. Niinpä, jos bonuksen juhlat ovat meillä, äiti ja äidin puolen suku ei ole tervetullut. Muualla juhlat voidaan järjestää niin, että kumpikin suku tulee paikalle. Itse en aio osallistua.
Lapsi itse päättää keitä haluaa kutsua juhliinsa.
Ja jos äiti/isä ei halua, että ex-puoliso tulee omaan asuntoon kakkukahveille, niin voisiko ne juhlat sitten järjestää vaikka mummon asunnossa tai jossain vuokratussa juhlatilassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua. Me ollaan erottu ja viimeksi vietettiin jouluaatto yhdessä lasten takia. Miten aikuiset ei osaa hoitaa näitä asioita paremmin, en ymmärrä.
Mieheni ex olisi halunnut tulla meille jouluaatoksi, emännöimään! Siis hänen mukaansa minä, uusi puoliso, olisin ollut vieraana hänen entisen ydinperheensä joulussa. Aika jännä, etten toivottanut tervetulleeksi. Toisella asenteella olisi voinut tulla. Eli sillä asenteella, että hän tulee uusperheemme vieraaksi. Kun kerran muuttaa pois, ei voi enää pitää vanhaa kotiaan kotinaan varsinkaan, kun siellä on uusi puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Meillä bonuslapsen äiti ei osaa eikä jaksa järjestää juhlia. Mieheni järjestää ne. Ko. lapsen äiti ja äidin äiti on käyttäytynyt erittäin ikävästi minua kohtaan useamman kerran, joten nykyään heillä on porttikielto kotiimme. Ko. mummo esimerkiksi leikkii, ettei minua tai äitiäni ole vuosien jälkeen olemassakaan, vaan hän on mieheni anoppi. Tämä nainen halusi itse erota ja tapasin miehen vasta myöhemmin. En siis mitenkään rikkonut perhettä. Niinpä, jos bonuksen juhlat ovat meillä, äiti ja äidin puolen suku ei ole tervetullut. Muualla juhlat voidaan järjestää niin, että kumpikin suku tulee paikalle. Itse en aio osallistua.
Onpa sekavaa ja vaikeeta... siis mikä on sun funktio on tässä yhtälössä, oletko siis "bonus"lapsen (mikä se edes on?) äitipuoli vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi me pystymme olemaan olemaan saman katon alla. Ollaan kymmenen vuotta sitten erottu, jouluaattoina vietetty aikaa "perheenä" , rippi- ja yo- juhlat on yhdessä järjestetty. Ollaan yhdessä käyty lasten vanhempainilloissa ja koulun juhlissa. Miehelläni on uusi kumppani, joka on myös ollut rippi ja yo-juhlissa. Eivät tosin asu yhdessä mutta minulla ei ole mitään syytä olla katkera. Lapset ovat olleet tyytyväisiä tilanteeseen ja itsekin on kiva tietää, etteivät tulevat häät, ristiäiset tms tule olemaan ongelma.
Ystävättäreni kaksospojilla oli kahdet juhlat, kun vanhemmat eivät päässeet mistään yhteisymmärrykseen. Pojat oli sanoneet, että paskat yo-juhlat, olisi voinut jättää pitämättä.
Huoh, oletkohan mieheni ex? Hänkin puhuu miehestään, ei exästä. Ei kunnioita uusperheemme kotirauhaa eikä tajua, että mies ei enää ole käytettävissä remontteihin, kuskailuihin yms.
Niin tiedoksi nyt: Se mies jolla on uusi kumppani ei ole enää miehesi.
Vierailija kirjoitti:
Jos erottaisiin mieheni kanssa, mitään yhteistä ei enää tulisi tai olisi. Kahdet juhlat olisi itsestäänselvyys.
Miten ratkaisisit häät? Niitä kun ei voi jakaa kahteen osaan. Siinä vaiheessa pitäsi järkiintyä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa bonuslapsi?
Bonuslapsi on se eroperheen heittopussi jota kukaan ei halua luokseen, vähiten se uusi bonuspuoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sekavaa ja vaikeeta... siis mikä on sun funktio on tässä yhtälössä, oletko siis "bonus"lapsen (mikä se edes on?) äitipuoli vai mikä?
Olen äitipuoli. Tai oikeammin bonusäiti. Bonuslapsi on kumppanin lapsi. Ihan normaalia uusperheterminologiaa. Emme ole puolikkaita, vaan bonusta, extraa.
Meillä juhlitaan suvut erillään, kun on sen verran iäkkäämpiä osallistujia, ja asutaan kaukana toisistamme. Miehen suku asuu lähempänä, oma suku jäi aikanaan toiselle paikkakunnalle, ja tosiaan iso osa osallistujista jo sen kuntoisia etteivät kovinkaan mielellään lähde toiselle puolelle Suomea vain iltapäivän juhlia bilettämään. Mun ja miehen häät aikoinaan taisivat olla viimeiset koko suvun kesken juhlitut juhlat.
Ei tuo nyt tänä kesänä valmistujaisia viettävää lasta ole tuntunut haittaavan, saapahan tuplaten herkkuja, ja ehtii aina paremmin rupatellakin niiden sukulaisten kanssa, kun niitä ei useampaa kymmentä kerralla hääri samassa tilassa.