Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rippijuhlien järjestäminen erikseen äidin ja isän puolen suvuille

11.02.2020 |

Oletteko koskaan osallistuneet rippijuhliin tai valmistujaisiin, jotka on järjestetty erikseen äidin ja isän suvuille?

Itse en ole koskaan ollut tuollaisissa kahteen otteeseen järjestetyissä juhlissa ja Minusta tuo tuntuu tosi omituiselta, että miksei äidin ja isän sukulaiset voisi tulla samoihin juhliin?

Olen tosin kuullut, että joissakin perheissä näin tehdään tai sitten jos kakkukahvit järjestetään vaikka päivänsankarin äidin asunnossa, niin sitten isä ei tule ollenkaan paikalle.

Esimerkiksi kun tätini avomiehen esikoisella oli rippipäivä, osallistui isä ainoastaan konfirmaatioon kirkossa eikä hän mennyt varsinaisiin juhliin siksi, koska hän ei halunnut mennä ex-vaimonsa asuntoon niitä juhlimaan. En sitten tiedä, oliko tämän miehen vanhemmat ja sisko eli rippilapsen mummi, ukki ja täti rippijuhlia, koska olisihan se aika outoa, jos juhliin tulisivat isän puolelta isovanhemmat ja täti, mutta isä ei osallistu. Ja tässä tapauksessa heidän avioerostaan oli kulunut jo vuosia aikaa, niin voisi kuvitella, ettei enää siinä vaiheessa olla katkeria toisille.

Sitten muistan kun miesserkkuni avovaimon esikoinen pääsi ripille, niin tämä poika piti ensin konfirmaation jälkeen kakkukahvit kotonaan äidin puolen suvulle ja sen jälkeen meni isän asunnolle, jossa oli järjestetty toiset juhlat isän puolen suvulle. Tässäkin tapauksessa vanhempien erosta oli kulunut ainakin sata vuotta aikaa ja molemmilla oli uudet kumppanit ja lapset, mutta vissiin rippilapsen äiti oli edelleen katkera ex-miehelleen, ettei se käynyt, että lapsen isä olisi tullut tunnin ajaksi kahveille hänen asunnolleen.

Ja kun minä valmistuin ylioppilaaksi, oli minulla eräs luokkakaveri, jonka vanhemmat olivat myös eronneet vuosikausia sitten ja molemmilla vanhemmilla oli uudet kumppanit ja äidille vielä tullut lisää lapsia uuden miehen kanssa, ja isä asui toisessa kaupungissa 150km päässä, mutta hän vieraili isänsä luona usein ja oli läheiset välit, ja kysyin sitten häneltä, että tuleeko sun faija sun lakkiaisiin, niin kaverini vastasi, että isä ei pääse juhliin, kun hän on ammatiltaan luokanopettaja ja hänen omalla työpaikallaan on silloin kevätjuhla, niin sen takia ei pääse osallistumaan juhliin, että he ovat sopineet, että viettävät sitten seuraavalla viikolla juhlia keskenään.

No minä vähän kummastelin tuota perustelua, sillä peruskoulujen kevätjuhlathan päättyvät yleensä viimeistään klo 12 aikaan, että eikö se isä olisi voinut ajaa sen 150km jotta olisi päässyt oman lapsensa valmistujaisiin?

Toisaalta, eihän kaikki vanhemmat osaa erota sivistyneesti vaan jotkut vatvovat sitä eroa vuosienkin jälkeen vaikka olisi löydetty uudet kumppanit ja uudet perheet perustettu. Toki toivottavaa olisi, että vanhemmat osaisivat priorisoida lasten edun oman pakkomielteen edelle.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos erottaisiin mieheni kanssa, mitään yhteistä ei enää tulisi tai olisi. Kahdet juhlat olisi itsestäänselvyys.

2/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten, jos on rippijuhlat ja valmistujaiset järjestetty erikseen isän ja äidin puolen suvuille, ja lapset menevät naimisiin ja järjestävät hääjuhlan tai syntyy lapsenlapsia ja heidän nimenantojuhlat ja syntymäpäivät järjestetään, niiin joutuuko silloin valitsemaan että kutsuuko juhliin joko isän tai äidin puolen sukulaisia, kun molempia ei voi kutsua samaan aikaan eikä juhliakaan oikein voi kahteen otteeseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse täällä eroperheestä kotoisin oleva 17.v jolle pidettiin kahdet rippijuhlat. Vanhempieni ero oli sotkuinen ja siihen pari vuotta sitten aivan hirveä (oikeudessa käytiin muutaman kerran ja äitipuoli ei pystynyt olemaan samassa tilassa äitini kanssa yms.), joten isäni päätti että joko hän pitää omat juhlat tai sitten ei tule ollenkaan. Enhän minä 15.v uskaltanut siinä mitään vastaan sanoa, vaikka tänäpäivänä tilanne olisi toinen. Siinä sitten juhlittiin kahdessa eri osoitteessa juhlat, aivan hirveää. Tilannetta ei parantanut että molemmat vanhemmat kutsuivat molempien puolten sukulaiset, joten vieraidenkin piti niin sanotusti "valita puoli". Muutamat tätini sanoivat vain, että "en voi tulla äitisi juhliin ettei isäsi suutu" yms. Kiusallista ja sotkuista.

Ylppärit minä järjestän itse yhdessä paikassa ja paikalle saapuvat ne jotka haluavat!

Vierailija
4/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mites sitten, jos on rippijuhlat ja valmistujaiset järjestetty erikseen isän ja äidin puolen suvuille, ja lapset menevät naimisiin ja järjestävät hääjuhlan tai syntyy lapsenlapsia ja heidän nimenantojuhlat ja syntymäpäivät järjestetään, niiin joutuuko silloin valitsemaan että kutsuuko juhliin joko isän tai äidin puolen sukulaisia, kun molempia ei voi kutsua samaan aikaan eikä juhliakaan oikein voi kahteen otteeseen?

Toinen jättää menemättä. Sellaista se eroperheissä on, perhettä ei enää ole.

Vierailija
5/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Kun "lapsi" alkaa järjestää itse omat juhlansa, hän päätää, keitä kutsuu. Kutsuu vaikka kaikki. Kutsutut sitten päättävät tulevatko vai eivät. 

Vierailija
6/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jäi lakkiaiset juhlimatta, kun vanhemmat eivät suostuneet osallistumaan samoihin juhliin enkä minä suostunut kaksiin juhliin. Jos olisi ollut rahaa, olisin järjestänyt itse juhlat ja kieltänyt niitä kahta kusipäätä tulemasta ollenkaan paikalle.

Vierailija
7/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini lapselle järjestettiin kahdet juhlat, kun isän uusi vaimo kielsi isää menemästä ex-vaimonsa kotiin. Lieko luuli, että nusaisevat siellä kesken juhlia vessassa.

Vierailija
8/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla jäi lakkiaiset juhlimatta, kun vanhemmat eivät suostuneet osallistumaan samoihin juhliin enkä minä suostunut kaksiin juhliin. Jos olisi ollut rahaa, olisin järjestänyt itse juhlat ja kieltänyt niitä kahta kusipäätä tulemasta ollenkaan paikalle.

Pahoittelut sinulle tästä ikävästä kokemuksesta, kuulostaa kurjalta ettei aikuiset ihmiset osaa hoitaa asioitaan niin, ettei lapset joudu kärsimään.

Vastaavassa tilanteessa voisi olla ratkaisuna se, että esim. lapsen kummit tai isovanhemmat järjestäisivät juhlat ylioppilaalle/rippikoululaiselle ja näitä riitaisia vanhempia ei kutsuttaisi ollenkaan. 

Vierailija
9/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisperheen lapselle järjestettiin kahdet, tai isän luona oli varsinaisen konfirmaatio jälkeen. Äiti ei tullut paikalle, oli kyllä kutsuttu. Noloa oli kun rippipappi yritti etsiä rippilapsen äitiä, ja meni onnittelemaan tätejä yms, vaikka hänelle kyllä sanottiin, ettei äitini ole paikalla. Mä kävin sut vielä kerran sano papille, ettei äiti tuu ja asiasta ei puhuta, kiitos!

Minulla on lapsipuolia ja ihan sovussa on juhlittu lapsia äidin kanssa. Mieheni mukaan viihdyimme huolestuttavan hyvin keskenämme ex-vaimon kanssa viimeksi😊

Vierailija
10/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei luultavasti ole ne isän ja äidin suvut, vaan isä ja äiti itse eivät mahdu samaan juhlaan.

Kyllähän ihmisillä on niitäkin tilanteita, että pitää päättää, kutsutaanko häihin esim. morsiamen äiti vai isä, kun kumpikaan ei suostu tulemaan paikalle, jos toinen tulee.

Vierailija
11/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua. Me ollaan erottu ja viimeksi vietettiin jouluaatto yhdessä lasten takia. Miten aikuiset ei osaa hoitaa näitä asioita paremmin, en ymmärrä.

Vierailija
12/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio kutsua exää rippijuhliin kesällä. Mitenkään muuten emme edes juhli kuin että menemme ravintolaan perheen kesken syömään. Ex ei ole tervetullut oli rippinuori mitä mieltä tahansa.

Vierailija
13/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttavapiirissä mieshenkilö,joka on eronnut siis vuosikymmenet sitten .Hänellä on kaksi lasta ja lastenlapsia.Aina on ollut hyvät välit lasten kanssa.Perhejuhlissa on lasten äiti mukana,niin kuulemma sanovat keskenään päivää ja näkemiin.

Siinä kaikki.Mutta onneksi sen verran,ettei lasten tarvitse kärsiä.

Itsestäni tuntuu tosi oudolta,kun eronneena olen aina kuitenkin tullut toimeen ex-mieheni kanssa,kasvatimmehan tyttäremme yhdessä.

Vierailija
14/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin monta syytä miksi ex ei kotiini tule, pari mainitakseni, pari vii eistä avioliiton vuotta sain pelätä omassa kodissani väkivaltaa ja tappouhkauksia. Eron jälkeen ei maksanut elatusmaksuja.

Vierailija
15/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua. Me ollaan erottu ja viimeksi vietettiin jouluaatto yhdessä lasten takia. Miten aikuiset ei osaa hoitaa näitä asioita paremmin, en ymmärrä.

Sama. Me vietetään lasten ja lastenjuhlat sulassa sovussa. Siellä on kaikki exät ja nyksät appeja ja anoppeja myöten yhdessä.

Vierailija
16/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Minun vanhempani ovat eronneet ja minulla on kaksi lasta. Ristiäisissä olivat molemmat vanhempani ja koko tilaisuus oli erittäin kiusallinen enkä voinut itsekään nauttia juhlista ollenkaan. Naimisiin en ole viitsinyt edes mennä, en pelkästään vanhempieni takia mutta kyllä sekin vaikuttaa paljon. Lasten ripari- ja valmistujaisjuhlat nyt varmaan on sellaisia tilaisuuksia että vanhempani voivat tulla eri aikaan. 

Todella toivoisin että ihmiset katsoisivat vähän paremmin kenen kanssa lapsia tekevät tai että voisivat eron sattuessa käyttäytyä lapsensa parasta ajatellen. 

Vierailija
17/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut yhdet juhlat. Esikoisen juhlat järjesti äiti ja isä plus molempien suku vieraili siellä. Kuopuksen juhlat järjesti isä ja äiti plus molempien suku vieraili siellä. Juhlat ovat lapsia varten, eikä aikuisten riitelyn tule niissä näkyä. Välit entiseen asialliset, ystäviä ei olla.

Vierailija
18/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs, kun äidin tai isän vanhemmat ovat myös eronneet eivätkä suostu samoihin juhliin, pidetään kolmet tai jopa neljät juhlat, joka sukuhaaralle omansa?

Vierailija
19/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että lasten synttäreille ja jouluksi kutsutaan vain jompi kumpi vanhemmistani, yritetään vähän vuorotella. Toisen kanssa keksitään jotain muuta. t. 16

Vierailija
20/52 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio kutsua exää rippijuhliin kesällä. Mitenkään muuten emme edes juhli kuin että menemme ravintolaan perheen kesken syömään. Ex ei ole tervetullut oli rippinuori mitä mieltä tahansa.

Rippinuorelle pois jäävä ei ole ex vaan toinen vanhempi! On se nyt p*rkele, jos ette aikuiset ihmiset pysty istumaan samassa pöydässä edes julkisella paikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi