Miten te hoikkana pysyvät syötte?
Listaa päivän ruokasi? Jos et ole hoikka ja haluat silti listata syömisesi, niin kerro se. :)
Kommentit (75)
Kunnon ruoka-annoksia niin ei tarvitse syödä herkkuja joista tulee sokeririippuvuus ja ylipainoa mikä taas sotkee elimistön pysyvästi.
Monet hoikat täällä näyttävät näännyttävän itseään. Itse olen pysynyt hoikkana (157 cm/54 kg) juuri syömällä, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä:
Aamupala: kuppi kahvia maidolla, puuroa ja pakastemarjoja ja raejuusto ym. proteiinin lähde
Lounas: Salaatti, lounassämpylä tai -leipä tai keitto, joissa joku proteiinin lähde myös mukana
Välipälä: Jogurttia tai viiliä tai rahkaa, hedelmä, leipäpala tai pähkinöitä, mitä nyt tekee mieli ja riippuen nälän suuruudesta
Päivällinen: Joku proteiinin lähde ja kylkeen salaatti sekä peruna/riisi/pasta hiilihydraatin ja kuidun lähteeksi, mahdollinen jälkkäri, jos tekee mieli
Iltapala: Dippivihanneksia hummuksella, leipää, jogurttia, puuroa tai pala pitsaa tai suolaista piirakkaa jne. mitä pientä nyt sattuu vielä tekemään mieli
Lisäksi en käytä alkoholia ja liikun 3-4 kertaa viikossa vapaa-ajalla + työmatkat kävellen 30 min suuntaansa
Kun syö tarpeeksi proteiinia, kuitua ja rasvoja, ei tule nälkää. Silloin ei tahdo napostellakaan. Minulla ei ole herkkupäiviä,vaan syön makeaa tai suolaista silloin kun tekee mieli. Usein ei tee mieli juurikaan, koska syön tarpeeksi, mutta kun tekee, syön kohtuudella, koska enempää ei jaksa/ tee mielikään
Vierailija kirjoitti:
Monet hoikat täällä näyttävät näännyttävän itseään. Itse olen pysynyt hoikkana (157 cm/54 kg) juuri syömällä, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä:
Aamupala: kuppi kahvia maidolla, puuroa ja pakastemarjoja ja raejuusto ym. proteiinin lähde
Lounas: Salaatti, lounassämpylä tai -leipä tai keitto, joissa joku proteiinin lähde myös mukana
Välipälä: Jogurttia tai viiliä tai rahkaa, hedelmä, leipäpala tai pähkinöitä, mitä nyt tekee mieli ja riippuen nälän suuruudesta
Päivällinen: Joku proteiinin lähde ja kylkeen salaatti sekä peruna/riisi/pasta hiilihydraatin ja kuidun lähteeksi, mahdollinen jälkkäri, jos tekee mieli
Iltapala: Dippivihanneksia hummuksella, leipää, jogurttia, puuroa tai pala pitsaa tai suolaista piirakkaa jne. mitä pientä nyt sattuu vielä tekemään mieli
Lisäksi en käytä alkoholia ja liikun 3-4 kertaa viikossa vapaa-ajalla + työmatkat kävellen 30 min suuntaansa&
*Korjaus: Tuolla pitäisi pituudessa lukea 167cm, ei 157 cm
En ole hoikka mutta normaalipainoinen kuitenkin, 163 cm ja 63 kg. Painoin vielä tammikuussa 2019 80 kg ja hiilareitten karsimisen sekä pätkäpaaston avulla laihduin normaalipainoon jossa siis olen pysynyt tuosta saakka.
Syön 2 krt päivässä:
06:30 kuppi kahvia mustana
12:00 avokadoa, oliiveja, juustoa, keitetty kananmuna sekä tuoreita marjoja ja maustamatonta kookosjogurttia TAI itsetehty viljaton vhh sämpylä voilla, salamilla, juustolla ja kurkulla TAI pala vhh tonnikalapannaria ja kirsikkatomaatteja TAI salaatti työpaikan lounasravintolasta
18:00 hiilareita esim. pastaa tai riisiä syön vain jos päivä on ollut fyysisesti aktiivinen (kävelylenkki tai soututreeni), muuten kaalipataa TAI kukkakaali-parsakaali-kanavuokaa TAI ruusukaali-lihapullapaistosta TAI club sandwich tai hampurilainen tuolla em. vhh leivällä
Maitotaloustuotteista käytän vain ranskankermaa, voita ja juustoja. Kerma ja jogurtti aina kookospohjaisena. En syö hedelmiä enkä käytä mehuja tai virvoitusjuomia. En leivo tai syö leivonnaisia, myöskään makeiset ei maistu mutta herkuttelen pähkinöillä tai parilla palalla tummaa suklaata.
N45
163cm ja 55 kg, kerran viikossa käyn ryhmäliikuntatunnilla ja uimassa uimahallissa. Muuten muina päivinä nopea 15 min kotitreeni/jooga, muuta ei ehdi neljän pienen lapsen kanssa.
Aamulla syön aina ruisleivän, 1 juustopala siihen ja kasviksia joita löytyy kaapista:salaatti, tomaatti, kurkku, paprika jne. Juomaksi vettä
Lounaaksi töissä työpaikkaruokalassa: kasvisruokaa esim. eilen kasvispyöryköitä 7kpl ja riisiä, salaattia runsaasti ja yksi ruisleipä hummuksellä. Vettä.
Kotona päivällinen, eilen kasvislasagne yksi annos ja juomaksi kuplavettä sitruunalohkolla.
Ei välipaloja. Ei juomia paitsi vettä. Ei jälkiruokia. Ei saa ottaa lisää ruokaa. Vain yksi annos. Viikonloppuna sitten hieman rennommin, tämä vain arkena. Pakko totuttaa itsensä tähän, muuten kyllä lihon...
Rehellisesti sanottuna syön huonosti. Aamupalaksi kahvia. Joskus jos on aikaa syön leivän. Lounas saattaa jäädä kiireen takia kokonaan välistä tai sitten vaihdellen kunnon kotiruokaa/valmisruokaa/leipää.. Välipalat vaihtelee suklaata,muroja,sipsiä,hedelmä,pasteija jne. :D Syön mitä sattuu miten sattuu, mutta luulen että kyse on nimenomaan määristä eikä siitä mitä syö.. Olisi kiva syödä hyvin, mutta usein olen liian laiska kaiken lisäksi vielä ajattelemaan ruoanlaittoa niin teen hyvin nopeita ruokia ja toisinaan syön vaan pelkkää skeidaa
Hoikkana (176/62) söin näin vuosikymmenen:
Aamiainen: kaurapuuro voisilmällä
Lounas: Työpaikkaruokalan vaihtoehto, salaatin osuus suuri
Välipala: Joku hedelmä
Päivällinen: VHH kotiruoka
Iltapala: ruisleipä
5 ateriaa päivässä, ei nälkää ja paino pysyi stabiilina. Ei sokeria eikä juuri hiilareita. Kun paino pomppasi 10 kg ylös, se tuli nimenomaan hiilareiden lisäämisestä ja ehkä keski-iän laiskuudesta. Aloin juoda limsoja, mehuja, napostella iltaisin TV:n ääressä herkkuja ja kilot hiipi salakavalasti. On nyt tuhottoman vaikea tiputtaa. Joo karppaus toimisi.
Enemmänm kiinnostavat annoskoot kuin ruoka-aineet. Tässäkin keskustelussa nähdään, että syödään hyvin erilaisia ruoka-aineita ja jotkut hyvin usein, joten pelkästään sen perusteella kaikilla pitäisi painon nousta. Osa on rehellisiä, osa vähemmän rehellisiä siitä määrästä.
Mutta tietysti jos se täytyteen syöminen tarkoittaa lounaalla esim. maltillisesti täytettyä teekupin aluslautasen kokoista annosta, niin sitten homma alkaa olemaan lähempänä totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Enemmänm kiinnostavat annoskoot kuin ruoka-aineet. Tässäkin keskustelussa nähdään, että syödään hyvin erilaisia ruoka-aineita ja jotkut hyvin usein, joten pelkästään sen perusteella kaikilla pitäisi painon nousta. Osa on rehellisiä, osa vähemmän rehellisiä siitä määrästä.
Mutta tietysti jos se täytyteen syöminen tarkoittaa lounaalla esim. maltillisesti täytettyä teekupin aluslautasen kokoista annosta, niin sitten homma alkaa olemaan lähempänä totuutta.
Olen syönyt ihan normaaleja annoksia, 5 kertaa päivässä. Ei mitään teelautasen kokoisia. Näännyttäminen ei toimi. 3-4 h ateriaväli pitää nälän poissa ja saa energiaa että jaksaa arkea töissä ja kotona.
Huom. tällä ruokavaliolla painoni pysyi samana, kun olin jo hoikka. Sillä ei laihdu. Läskini sain nelikymppisenä sokerista ja höttöhiilareista.
Juuri ruoka-aineilla on tosi paljon merkitystä. On ihan eri juttu syödä lautasellinen ranskanperunoita majoneesilla kuin saman verran salaattia, tai mussuttaa kahvitauolla pullaa tai suklaata omenan sijaan.
Elisen ruoat:
Aamulla klo 10 banaani ja kahvi (teen toimistotyötä, siihen ei paljon energiaa vaadita)
Lounaaksi klo 13 kasviskeitto ja 2 ruisleipää
Töiden jälkeen klo 17 omena ja banaani, sitten urheilemaan
Illalla klo 21 kanaa, vihanneksia ja sieniä.
Tänään sama muuten mutta illalla lohipasta. Syön illalla myöhään, koska en voi urheilla, jos olen juuri syönyt paljon. Tällä tavoin ei myöskään tule naposteltua iltaisin. Opin rytmin asuessani Italiassa ja se on jäänyt. Mainittakoon että aloitan työt vasta 9.30.
Olen normaalipainoinen 55v. Sairauden takia en nyt pääse liikkumaan. Syön usein ja vähän kerrallaan. Pähkinöitä, manteleita ja hedelmiä sekä luonnonjogurttia välipalaksi. En syö eineksiä enkä lisättyä sokeria tai makeutusIneita. Kahvia 1 kuppi aamulla kulutusmaidon kanssa. Ruoka on usein salaatti tai kalaa.
Aamulla noin 6 dl tummapaahtoista kahvia johon noin 1 dl laadukasta kotimaista kuohukermaa.
Noin 4-5 tuntia myöhemmin pöperö, jossa on noin mustikoita, kotona itse kefiirisienellä tehtyä kefiiriä ja kuohukermaa, sekä manteleita tai saksanpähkinöitä. Kooltaan annos on yhteensä ehkä 4-5 desilitraa. Päivän pienin ateria, koska vieläkään ei ole kovin paljon nälkä.
Illalla noin klo 17-19 välillä päivän pääateria, joka on joko rasvaista luuliemikeittoa, juustomunakas, tai pannuruoka jossa on punasipulia, punakaalia ja jotain lihaa. Ja paljon rasvaa, muodossa voi ja oliiviöljy. Lisukkeeksi vaikka puolikas kurkku tai vähän salaattia.
Noin joka toinen tai joka kolmas päivä tekee vielä mieli välipalaa, joka on useimmiten kourallinen pähkinöitä ja rasvaista juustoa.
Olen siis karppaaja, normaalipainoinen (BMI 22,5) 59-vuotias nainen. Iso lihasmassa naiseksi. Makroravinnesuhteet pyrin pitämään malliin päivän kaloreista 70% rasvasta, 15% hiilihydraateista ja 15% proteiinista. Aloin karpata terveyssyistä, olin 12 vuotta sitten aloittaessani myös normaalipainoinen. Nyt vain olen paljon terveempi ja myös nautin ruuasta enemmän ruoka-aikoina samaan aikaan, kun olen täysin välinpitämätön ruuan suhteen aterioiden välillä.
Mutta mitään ei tarvitse laskeskella, koska kun on rasvapolttoinen ei tarvitse syödä 3-4 tunnin välein, verensokeri pysyy kauniisti tasaisena vaikka kuinka pitkään ja näläntunnekin tuntuu ensin paleluna ja vasta viiveellä tulee nälkä.
Minun teesini on, että jos syömisten kohtuullisena pitäminen vaatii vähääkään itsehillintää, ovat ne makroravinnesuhteet pereseellään. THL suosittelee meille tätä perseilyä, makroravinnesuhteita, joita siankasvattajat käyttävät kun tulee tilaus Kiinasta, johon halutaan rasvaisempaa sianlihaa. Siankasvattajat ovat aina tienneet, että sitä saa kun rehun koostumus muutetaan niin, että lisätään hiilihydraatteja ja vähennetään rasvaa. Jostain syystä THL:n mielestä ihminen pysyy kuitenkin hoikkana sianlihotus-makrosuhteilla. Ihmiset eivät liho koska eivät noudata suosituksia, vaan nimenomaan koska noudattavat niitä.
Tyydyttynyt rasva on epäterveellistä -hypoteeesikin osoittautui kusetukseksi:
https://www.scientificamerican.com/article/records-found-in-dusty-basem…
Tämä tapahtui jo vuosia sitten, mutta jostain syystä paradigma ei ole muuttunut. Ehkä siksi, että se on elintarvike- ja ennen kaikkea lääketeollisuudelle niin kovin tuottava.
Vierailija kirjoitti:
Syön kolme kertaa päivässä. Olen aina ollut pienikokoinen (158cm/46kg). En ole himoliikkuja mutta harrastan paljon hyötyliikuntaa. Syön niin että tulen täyteen, en ähkyyn asti. Syön todella harvoin välipaloja. Olen myös enemmän suolaisen kuin makean perään, joten kakut/suklaa ja karkit eivät kiinnosta.
Tänään söin aamiaiseksi kaurapuuroa marjoilla ja pähkinöillä sekä yhden banaanin + kuppi mustaa kahvia. Lounaaksi syön varmaan falafel-salaatin ja linssikeiton jämät. Illalla syödään kasvispihvejä perunoiden ja salaatin kanssa.
Mulla pysyy paino kurissa näin keski-ikäisenäkin ihan vaan syömällä tavallista kotiruokaa. Lopetin ylimääräisten herkkujen ja välipalojen mässyttämisen kun painoa alkoi kertyä. Vähän joutuu välillä annoskokoa tarkistamaan kun tahtoo kasvaa ;D muuten syön mitä mieli tkee. Välillä tietenkin herkuttelua, mutta tolkku siinäkin.
Aamulla: 3-4 kuppia kahvia, kulho kaurajugurttia ja paahtoleipä.
Päivällä: kahvia, kevyttä jokin keitto tai lasinuudeli&tonnikala-kombo
Iltapäivällä: kahvia, varsinainen lämmin ruoka, reilun kokoiset annokset mutta vihreää mukana.
Illalla: vain joku maidoton rahka tai hedelmä. En pysty nukkumaan kunnolla jos ruokaa vatsassa.
Maidoton & ibs ruokavalio.
M41 173cm 65kg, hoikka mutta lihaksikas