Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnantajat suuttuvat nollatuntisopimuksessa, jos ilmoitan etten tänään pääse tai voin tehdä vain tunnin töitä?

En oikein ymmärrä
11.02.2020 |

Minulta kuitenkin odotetaan jotain enemmän, niin miksi ei tehdä sitten kunnollista sopimusta?

Luulin että nollatuntisopimus on molempiin suuntiin.

Minusta näissä on vähän riistämisen makua, kun suututaan jos sanon suoraan että tänään voin tehdä vain pari tuntia töitä ja ilmoittelen illalla jos pääsen huomenna lainkaan.

Selvästi odotetaan että tekisin enemmän, mutta mitään sopimusta ei tehdä kuitenkaan. Ja suututaan sitten jos mennään sillä sovitulla nollatuntisopimuksella?

Matalalla palkalla en kyllä halua tehdä yhtään yli sen määrän että tuet lähtee pois alta.
Tästäkin on oltu nyreitä.
Eli mistä se kana nyt oikein pissii?
Jos ei ole varaa palkata muita niin tehdään oikea sopimus.
Jotenkin tuntuu että suurin osa ei ole tajunnut että nollatunti ei oikeastaan ole heille eduksi lainkaan.

Minä nimittäin jatkossakin saatan aamulla laittaa viestiä että tänään en pääse tai tänään tulen vain tunniksi kun on vähän väsynyt olo ja en tarvitse enempää rahaa.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen kuullut tällaisista nollasopparin tulkinnoista, että työntekijältä oletetaan täydellista joustoa, mutta ei toisinpäin.

Opiskelija teki henkilökohtaisen avustajan töitä nollasopimuksella.

Tarjottiin illaksi keikkaa, ei käynyt, kun luki nyt tenttiin.

Vastauksena oli, ettei tarvi vähään aikaan odottaa työtarjouksia kun ei kelpaa...

Vierailija
42/48 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, ettet ole oikein ymmärtänyt nollasopimuksen ideaa. Jos teet keikkatyötä niin se on ihan normaalia, ettei esimerkiksi saikkuja tiedetä etukäteen ja tarvitaan samalle aamulle työntekijää. Riippuu toki työstä, mutta ei esimerkiksi mun alalla muutaman tunnin työntekijällä tee oikein mitään. Parempi ottaa sitten joku muu. Ja luonnollisesti vuorot menee niille ketkä on halukkaita tekemään. Vuokrafirmojen listoilla on paljon työntekijöitä, joten tuskin muistavat ulkoa, että miten juuri sinä haluat tehdä. Nollasopimus toimii parhaimmillaan tosi hyvin, mutta oma epävarmuus siihen aina liittyy. Miten se näkyy, että työnantajat suuttuvat?

Et taida itse ihan ymmärtää. Helposti on jo muualla töissä silloin toisella nollasopparilla.

Jos joku suostuu heittopussiksi kuulusii tuntiliksankin silloin olla ainakin tupla vrt normiduunari.  Oikeasti lähemmäs 50e/h jollakin kauppaduunarilla.

Kyllä mä luulen ymmärtäväni, oon kuitenkin tehnyt keikkatyötä yli 7 vuotta :) Ja teen kahden firman kautta. On tietenkin eri asia ilmoittaa, että on jo tekemässä vuoroa kuin ilmoittaa aina vaan, että en pääse tai pääsen vaan pariksi tunniksi. Kun on "oikea" syy niin tietenkin työnantajat ymmärtää paremmin. Mä en koe olevani heittopussi. Minusta nollasopimus antaa älyttömän suuren vapauden. Lisäksi saa soviteltua päivärahaa eikä tarvitse olla työkkärin kyykytettävänä :)

Tuo muuten riippuu työkkärin virkailijasta miten rauhassa saat olla, entiselle työkaverilleni läheteltiin työtarjouksia/ kurssijuttuja, vaikka oli sovitellulla päivärahalla. 

Työkkärin virkailijoille ei kuulu tippaakaan minun tekemiset, koska en tietenkään ole työttömänä, jos olen töissä.

En kyllä ole tehnyt nollatuntisoppareitakaan minnekkään. Menen töihin, kun kutsutaan ja jos en ole varattu muualle. Mitään nollatuntisopparia en mihinkään firmaan ole allekirjoittanut ja sitonut itseäni niihin. Teen ihan vapaana keikkalaisena töitä sen mukaan, kun tuntuu. Joskus painan kaksi kuukautta töitä ja pistän rahaa säästöön ja pidän sitten pari viikkoa lomaa, kun tuntuu siltä.

Tuttavani teki tuntisoppareilla ja oli työvoimatoimiston kirjoilla sovitellun päivärahan vuoksi. Hassuinta oli, että joutui karenssiin, vaikka teki 60 tunnin viikkoa parhaimmillaan. No, karenssilla ei mitään tehnyt, kun töitä riitti niin paljon, kuin vain jaksoi ja halusi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoin ongelma tuossa on se että et ole selkeä. Jotta voisit väittää toimivasi oikein, sinun tulee ilmaista selkeästi kyllä tai ei tai kellonaika kun pääset.

Ei ole aikuismaista vastata että ehkä pariksi tunniksi johonkin aikaan saattaisin päästä. Jos olet aikuinen, niin pystyt tekemään itsellesi aikataulun ja noudattamaan sitä.

Samaa mieltä. Kannattaa ilmoittaa vaikka viikko kerrallaan, että milloin pääsee töihin. 

No mutta silloinhan pitäisi tai kannattaisi tehdä se viikon työsopimus?

Ei se silloin ole nollatunti.

Se, että on ilmoittaa milloin on valmis tekemään töitä ei tarkoita sitä, että niitä vuoroja olisi juuri silloin, kun niitä haluaa tehdä. Ja viikon sopimuksissa ei ole tukien kannalta yhtään mitään järkeä. 

Vierailija
44/48 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, ettet ole oikein ymmärtänyt nollasopimuksen ideaa. Jos teet keikkatyötä niin se on ihan normaalia, ettei esimerkiksi saikkuja tiedetä etukäteen ja tarvitaan samalle aamulle työntekijää. Riippuu toki työstä, mutta ei esimerkiksi mun alalla muutaman tunnin työntekijällä tee oikein mitään. Parempi ottaa sitten joku muu. Ja luonnollisesti vuorot menee niille ketkä on halukkaita tekemään. Vuokrafirmojen listoilla on paljon työntekijöitä, joten tuskin muistavat ulkoa, että miten juuri sinä haluat tehdä. Nollasopimus toimii parhaimmillaan tosi hyvin, mutta oma epävarmuus siihen aina liittyy. Miten se näkyy, että työnantajat suuttuvat?

Et taida itse ihan ymmärtää. Helposti on jo muualla töissä silloin toisella nollasopparilla.

Jos joku suostuu heittopussiksi kuulusii tuntiliksankin silloin olla ainakin tupla vrt normiduunari.  Oikeasti lähemmäs 50e/h jollakin kauppaduunarilla.

Kyllä mä luulen ymmärtäväni, oon kuitenkin tehnyt keikkatyötä yli 7 vuotta :) Ja teen kahden firman kautta. On tietenkin eri asia ilmoittaa, että on jo tekemässä vuoroa kuin ilmoittaa aina vaan, että en pääse tai pääsen vaan pariksi tunniksi. Kun on "oikea" syy niin tietenkin työnantajat ymmärtää paremmin. Mä en koe olevani heittopussi. Minusta nollasopimus antaa älyttömän suuren vapauden. Lisäksi saa soviteltua päivärahaa eikä tarvitse olla työkkärin kyykytettävänä :)

Tuo muuten riippuu työkkärin virkailijasta miten rauhassa saat olla, entiselle työkaverilleni läheteltiin työtarjouksia/ kurssijuttuja, vaikka oli sovitellulla päivärahalla. 

Enhän minä muiden tilannetta tiedäkään. Itse olen saanut olla 7 vuotta rauhassa ja soviteltu juoksee. 

Vierailija
45/48 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on pelleilyä nykyään kirjoitti:

MMS85 kirjoitti:

Mulla oli omassa taksissani samantyylinen vakkari joka ilmotteli vuorojen aikana millon mitäkin "ammattisaikuttaja", noh lopulta pääsin hänestä eroon kun hän ajo ylinopeutta ja kortti hyllylle, en palkannu uudelleen kun sai korttinsa takasin. Opin tuntemaan hänenlaiset veijjarit kaukaa, aplla on samoja viboja.

Itse olet tehnyt lapses tuossa elämän vaiheessa, eiole työnantajan vastuulla nämä asiat, tuohon nollasopparille on tarjolla sadoittain lapsettomiakin duunareita, mietippä nyt uudestaan toimintas!

Kyllä vuorot pitää pystyä sopiin ja pitään viikon sisään, ilman vääntöä...

Olen ap ja olen samaa mieltä, mutta siten että ei se pomo sanele niitä yllättäen keskellä viikkoa.

Eli jos on viikko sovittu, niin ei kesken viikkoa mitään ylitöitä siihen tunnin tai parintunnin päälle aleta listaamaan.

Seuraava viikko sovitaan ennalta.

Eli pitää miettiä tarkkaan työnantajan niitä päiviä.

Minä en ala omasta vapaa-ajastani halvalla tekemään mitään hommia.

Se parikymppiä päivässä on bueno.

Ei siis se suklaatuote, vaan fine.

En tarvitse enempää rahaa tai töitä.

Parikymppiä riittää todella hyvin. Näyttäisi olevan niin että ne sadat ja tuhannet lapsettomat duunarit on käyneet katsomassa hommia tai sitten niitä ei kiinnosta halvalla tehdä töitä.

En minäkään tekisi edes puolta päivää. Sehän on puoli päivää herran jumala.

Tärkeää aikaa itsensä kehittämiselle. Menisi hukkaan sekin aika muutamalla hassulla kympillä.

Eli tilannehan näyttäisi olevan se että tuo ihanne että asiat sovitaan viikolle ei työnantajan puolelta toimi.

Yhtäkkiä pitäisi olla neljäkin tuntia päivässä, vaikka asiasta oli sovittu että tunti vain.

Oletetaan että tuntipalkka on se kymppi.

Niin neljästä tunnista kymppi on liian vähän. Otan mieluummin kympin ja loppupäivän vapaaksi.

Minulla on varaa tähän.

Missä ne muut puuhaajat on?

Tuntuu vähän sille että ihmisiä ei kiinnosta huonot työt, edes niitä sinkkuja  tai pitäisikö sanoa että varsinkaan sinkkuja ei kiinnosta tuhlata aikaansa halvalla jossain varastossa :D

Jaahas, tämä taisi ollakin provo. Mutta jos ei ole niin miksi ihmeessä menet nollasopimuksella vuokrafirmaan, kun näissä hommissa nimenomaan toimitaan niin, että suurin osa vuoroista tulee erittäin lyhyellä varoitusajalla. On myös lain vastaista tarjota alle 4 tunnin vuoroja. 

Vierailija
46/48 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin virkailijoille ei kuulu tippaakaan minun tekemiset, koska en tietenkään ole työttömänä, jos olen töissä.

En kyllä ole tehnyt nollatuntisoppareitakaan minnekkään. Menen töihin, kun kutsutaan ja jos en ole varattu muualle. Mitään nollatuntisopparia en mihinkään firmaan ole allekirjoittanut ja sitonut itseäni niihin. Teen ihan vapaana keikkalaisena töitä sen mukaan, kun tuntuu. Joskus painan kaksi kuukautta töitä ja pistän rahaa säästöön ja pidän sitten pari viikkoa lomaa, kun tuntuu siltä.

Tuttavani teki tuntisoppareilla ja oli työvoimatoimiston kirjoilla sovitellun päivärahan vuoksi. Hassuinta oli, että joutui karenssiin, vaikka teki 60 tunnin viikkoa parhaimmillaan. No, karenssilla ei mitään tehnyt, kun töitä riitti niin paljon, kuin vain jaksoi ja halusi tehdä.

Niin no, jos on rahaa omasta takaa ja tykkää puuhastella silloin tällöin vuoron niin mikäs siinä. Minä taas olen mielelläni työkkärin listoilla. Työkkäri soittaa kerran, kaksi vuodessa ja antaa muuten olla rauhassa. Viime vuonna sain keikkalaisena reilusti yli kymppitonnin käteen päivärahaa liitosta, että kyllä se kelpaa mulle :D Ja silti voin tehdä juuri ne vuorot kuin haluan ja missä haluan. 

Vierailija
47/48 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta itse olen joskus palkannut pari henkilöä vastaavalla sopparilla. Oli itsestäänselvää, että pyritään ennakoimaan tarvittavat tunnit ja ajankohdat etukäteen, mutta tuollainen sopimus toimi, koska työmäärä vaihteli. Ajankohdat olivat sovitettavissa jossain määrin työntekijän mukaan, eli osan hommista hän pystyi valitsemaan mikä päivä teki. Tuolla homma jousti parhaiten.

Tosin nyt jos muistelen, ei tainnut olla nollasoppari vaan oli joku minimituntimäärä, koska halusin, että puolin ja toisin voi luottaa, että töitä on ja määrätyn määrän työntekijä on ainakin käytettävissä.

Jotkut työnantajat eivät vaan tunnu tajuavan, että sopimukset sitovat molemmin puolin, ei vain työntekijää:

- Pitkä koeaika: työntekijä voi olla se, joka toteaa koeajan aikana, ettei tulekaan enää huomenna. Olen joskus ollut työpaikassa, jossa useampi kesätyöntekijä käytti tätä mahdollisuutta, kun löysi kesken kesän parempaa tekemistä. Siinä oli pomot sormi suussa, miten tässä näin kävi. (Itse olivat vaatineet maksimipituuden koeajalle.)

- Määräaikaisuus: Työntekijälle on luvattu pitää määräaikaisuuden loppuun, ei onnistukaan yhtä helposti esim. irtisanoa. Samoin jos määräaikaisuuden jatkosta ei ole varmaa tietoa hyvissä ajoin, ei määräaikainen enää olekaan käytettävissä, kun työsopimuksen viimeisellä viikolla tuodaan jatkosopparia.

Fiksujakin työnantajia onneksi löytyy.

Vierailija
48/48 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aikoinaan opiskelujen ohessa nollatuntisopparilla töitä. Olin aina valmis lähtemään lyhyelläkin varoitusajalla ja minut soitettiinkin usein töihin, koska olin aina valmis. Sitten kerran sanoin ei, koska esitetty vuoro ei sopinut minulle. Sen jälkeen ei tarvinnutkaan ottaa vuoroja pitkään aikaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän