Miksi työnantajat suuttuvat nollatuntisopimuksessa, jos ilmoitan etten tänään pääse tai voin tehdä vain tunnin töitä?
Minulta kuitenkin odotetaan jotain enemmän, niin miksi ei tehdä sitten kunnollista sopimusta?
Luulin että nollatuntisopimus on molempiin suuntiin.
Minusta näissä on vähän riistämisen makua, kun suututaan jos sanon suoraan että tänään voin tehdä vain pari tuntia töitä ja ilmoittelen illalla jos pääsen huomenna lainkaan.
Selvästi odotetaan että tekisin enemmän, mutta mitään sopimusta ei tehdä kuitenkaan. Ja suututaan sitten jos mennään sillä sovitulla nollatuntisopimuksella?
Matalalla palkalla en kyllä halua tehdä yhtään yli sen määrän että tuet lähtee pois alta.
Tästäkin on oltu nyreitä.
Eli mistä se kana nyt oikein pissii?
Jos ei ole varaa palkata muita niin tehdään oikea sopimus.
Jotenkin tuntuu että suurin osa ei ole tajunnut että nollatunti ei oikeastaan ole heille eduksi lainkaan.
Minä nimittäin jatkossakin saatan aamulla laittaa viestiä että tänään en pääse tai tänään tulen vain tunniksi kun on vähän väsynyt olo ja en tarvitse enempää rahaa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat aamulla viestiä ettet tulekaan tänään? Jos on sovittu vuoro niin se kyllä kuuluu tehdä vaikka kuinka ois nollasoppari.
Eipä tarvi jos on sairastapaus tai lapsi sairastuu.
Ei se lapsi sielä kuole jos jää päiväkodin pihaan odottelemaan seiskaan.
Lastensuojeluilmoitus voi tulla ja tarkastus, mutta mitä silä on väliä jos asiat on ok. Kyllä ylitöitä voi tehdä aina välillä ja mitä lasuista?
Tärkeää on että työt tulee tehtyä.
Ei se lapsi sinne pihalle kuole tai näänny nälkään jos sen hakee vasta seitsemältä sieltä. Luulisi päiväkodin hoitajillakin olevan järkeä sen verran että jäävät vahtimaan lasta sinne pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, ettet ole oikein ymmärtänyt nollasopimuksen ideaa. Jos teet keikkatyötä niin se on ihan normaalia, ettei esimerkiksi saikkuja tiedetä etukäteen ja tarvitaan samalle aamulle työntekijää. Riippuu toki työstä, mutta ei esimerkiksi mun alalla muutaman tunnin työntekijällä tee oikein mitään. Parempi ottaa sitten joku muu. Ja luonnollisesti vuorot menee niille ketkä on halukkaita tekemään. Vuokrafirmojen listoilla on paljon työntekijöitä, joten tuskin muistavat ulkoa, että miten juuri sinä haluat tehdä. Nollasopimus toimii parhaimmillaan tosi hyvin, mutta oma epävarmuus siihen aina liittyy. Miten se näkyy, että työnantajat suuttuvat?
Et ymmärrä itse. Nollatuntisopimus on eri asia kuin keikkatyö tai sijaisuudet.
Nollasopimukset on käytännössä usein keikkatyötä. Teen siis nollasopimuksella keikkatöitä. Työnantajan tarpeen mukaan. Keikkailu = työtä eri paikoissa, usein lyhyellä varoitusajalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, ettet ole oikein ymmärtänyt nollasopimuksen ideaa. Jos teet keikkatyötä niin se on ihan normaalia, ettei esimerkiksi saikkuja tiedetä etukäteen ja tarvitaan samalle aamulle työntekijää. Riippuu toki työstä, mutta ei esimerkiksi mun alalla muutaman tunnin työntekijällä tee oikein mitään. Parempi ottaa sitten joku muu. Ja luonnollisesti vuorot menee niille ketkä on halukkaita tekemään. Vuokrafirmojen listoilla on paljon työntekijöitä, joten tuskin muistavat ulkoa, että miten juuri sinä haluat tehdä. Nollasopimus toimii parhaimmillaan tosi hyvin, mutta oma epävarmuus siihen aina liittyy. Miten se näkyy, että työnantajat suuttuvat?
Pahimmillaan huudetaan kun yllätytään että en voi jäädä yli klo 17. On lapsi haettavana.
Sitten tiuskitaan ja annetaan ymmärtää että ei sitten ole tulevaisuudessa töitä tarjolla ehkä..
Aina kuitenkin kelpaa että käyn tekemässä töitä silloin tällöin tunnin tai pari.
En oikein ymmärrä ideaa.
Kyllähän muutaman kerran voi joustaa. Ei ne päiväkodin hoitajat jätä lasta sinne pihaan yksin.
Lasua voi tulla mutta asia tarkastetaan ja jos ei ole mitään hätää, niin ei ole mitään hätää.
Ei se niin vakavaa ole. Ei lapsi kuole siihen että joutuu seisomaan seiskaan asti pihassa nälissään.
Eikö tärkeintä ole kuitenkin että työt tulee tehtyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida itse ihan ymmärtää. Helposti on jo muualla töissä silloin toisella nollasopparilla.
Jos joku suostuu heittopussiksi kuulusii tuntiliksankin silloin olla ainakin tupla vrt normiduunari. Oikeasti lähemmäs 50e/h jollakin kauppaduunarilla.Kyllä mä luulen ymmärtäväni, oon kuitenkin tehnyt keikkatyötä yli 7 vuotta :) Ja teen kahden firman kautta. On tietenkin eri asia ilmoittaa, että on jo tekemässä vuoroa kuin ilmoittaa aina vaan, että en pääse tai pääsen vaan pariksi tunniksi. Kun on "oikea" syy niin tietenkin työnantajat ymmärtää paremmin. Mä en koe olevani heittopussi. Minusta nollasopimus antaa älyttömän suuren vapauden. Lisäksi saa soviteltua päivärahaa eikä tarvitse olla työkkärin kyykytettävänä :)
Olen samaa mieltä. Voi vähän puuhastella ja harrastella marxilaisittan kaikkea. Samalla voi tehdä muutaman tunnin töitä jonnekin, että saa puuhastelurahaa. Kirjoittelin tuonne perustuloketjuun omasta tilanteestani.
Ongelmana onkin juuri työnantajien häikäilemätön ja peittelemätön julkeus. Eli he eivät ajattele tilannetta minun kannalta ja kuvittelevat että minun pitäisi ainoastaan ajatella tilannetta heidän kannalta ja tuottaa heille maksimaalinen hyöty ja luopua omasta hyödystä eli vaikkapa vapaa-ajasta, jota arvostan suunnattomasti, rahaakin enemmän.
Copy pasten sen tänne koska se tosiaan sivuaa aihetta hyvin:
työtä voisi tehdä perustulon päälle harrastemielessä parisen tuntia päivässä jos haluaa lego-rahat.
Itse harrastan legoilua joten pikkuraha olisi kyllä tervetullutta.
Tykkään rakennella legoja ja kuormittaa ympäristöä mahdollisimman vähän.
Siksi joku parin tunnin työ, että saisi parikymppiä lisää. Olisi bueno.
Moni työpaikka tarjoaa nollatuntisopimuksia, mutta ei ne oikeasti ole sellaisia. Ne on vain nollatuntisoppareita pomon puolelta.
Jos ilmoitan että en pääse tai että teen tänään vian kolme tuntia, niin he raivostuvat.
Sitten kun kyselen että entä se nollatunti, niin raivostuvat enemmän.
Siinä vaiheessa minäkin alan huutamaan että voi ttu teitä ___tana! Sitten lopulta paiskotaan ovia. Eikä sellainen ole toivottavaa kummankaan puolelta. Se ei ole sivistynyttä tapella pikkurahoista. Enkä edes ole mitenkään vaativa. Haluan vain ne parikymppiä päivässä. Eli noin kaksi tuntia töitä. En enempää.
20e riittää legoihin hyvin.
Tälläistä se oikeasti on. Ei lainkaan osata olla asiallisia. Lopulta minultakin menee hermot.
Luulin että nollatuntisopimus olisi ok molemmille, mut ei mulle vaan sille toiselle.
Niin kauan kun perustuloa ei ole, ei ole työntekijän osalta nollatuntisopimusta.
Kiva sitten rakennella legoja mieli mustana olohuoneen lattialla.
Työnantajat voisi välillä mennä itseensä.
4 tunnin tiskivuoroihin haetaan ympäri Suomen koko ajan tekijöitä. Sinne vaan, jos haluat muutamaa tuntia tehdä. Muuten en ymmärrä, että miksi ihmeessä olet tuollaisessa firmassa. Olen se, joka on ollut 7 vuotta keikkatyössä eikä mun ole tarvinnut ikinä tapella työnantajien kanssa, vaikka käytännössä itse määrittelen täysin mitä ja missä milloinkin haluan tehdä. Jos asut kaupungissa niin vuokrafirmoja on joka nurkalla. Siitä vaan valitsemaan.
Työantajat pistävät äkkiä mustalle listalle ne nollatuntilaiset, jotka eivät taivu heidän oikkuihinsa. Nollatuntisopparilla kannattaa tehdä töitä nimenomaan välitysfirmoille, eikä suoraan työnantajalle. Välitysfirmoja ei kiinnosta työnantajan tilanne, vaan työntekijöiden välittäminen, josta heille maksetaan.
Sellainen hassu kuvitelma varsinaisilla työntekijöitä tarvitsevilla työnantajilla ja firmoilla nimittäin on, että jokasuuntaan ulottuva jousto koskee vain työntekijää, ja että vain heillä on oikeus kiukutella, jollei työntekijä jousta. Vähän kuin orjanomistajalla, jota ei kiinnosta, missä orja nukkuu tai syö, kunhan se saapuu töihin käskystä ja lähtee vasta sitten, kun siihen on annettu lupa. Monilla työnantajilla on jo kiitettävän kokoinen orja-arsenaali, josta voivat noukkia ne yhteistyökykyisimmät yksilöt, jotka sietävät mitä tahansa, tarvittaessa käyttöönsä. Ja tällaisen täydellisen mielivallan vastustaminen on joidenkin mukaan sitä kommunismia.
Monet sen jo sanoivatkin, nollatuntisopparin on tarkoitus hyödyttää työnantajaa, ei työntekijää. Sinä joustat, työnanataja ei. Työnantajaa ei kiinnosta hiljaisina aikoina sinun toimeentulosi pennin vertaa, kunhan hän saa hyödyn irti kun tarvitsee.
Ikinä ei kannata laittaa nimeään tuollaiseen paperiin. Itsekin olen aina ns. soiton päässä, saan tietää aamuseiskaan mennessä onko aamuvuoro, iltavuoron vähän myöhemmin. Mutta nimeni ei ole millään läpyskällä, joten minkäännäköistä velvoitetta ei ole. Jos tulee pidempi pätkä, esim. 2 vko, siitä kirjoitetaan soppari jälkikäteen.
Teen siis opintojen ohessa, tosin tein samaa jo pari vuotta ennen opintoja. Hyvin on sujunut jo 9 vuotta, joustamme työnantajan kanssa molemmat ja homma toimii.
treffit kirjoitti:
Mitali maailman parhaalle tyontekijalle on jo postissa.
Mulle oikeastaan riittää et palkka on laskettu oikein, eikä sieltä ole otettu pois mitään 15min. Et mitallit voipi työntää mun puolesta vaikka poron kaulaan, sanotaan nyt näin kauniisti.
Kyrsii jos parista kympistä puuttuu muutama euro.
Muutenkin kyrsii tarkistella itse palkkoja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida itse ihan ymmärtää. Helposti on jo muualla töissä silloin toisella nollasopparilla.
Jos joku suostuu heittopussiksi kuulusii tuntiliksankin silloin olla ainakin tupla vrt normiduunari. Oikeasti lähemmäs 50e/h jollakin kauppaduunarilla.Kyllä mä luulen ymmärtäväni, oon kuitenkin tehnyt keikkatyötä yli 7 vuotta :) Ja teen kahden firman kautta. On tietenkin eri asia ilmoittaa, että on jo tekemässä vuoroa kuin ilmoittaa aina vaan, että en pääse tai pääsen vaan pariksi tunniksi. Kun on "oikea" syy niin tietenkin työnantajat ymmärtää paremmin. Mä en koe olevani heittopussi. Minusta nollasopimus antaa älyttömän suuren vapauden. Lisäksi saa soviteltua päivärahaa eikä tarvitse olla työkkärin kyykytettävänä :)
Olen samaa mieltä. Voi vähän puuhastella ja harrastella marxilaisittan kaikkea. Samalla voi tehdä muutaman tunnin töitä jonnekin, että saa puuhastelurahaa. Kirjoittelin tuonne perustuloketjuun omasta tilanteestani.
Ongelmana onkin juuri työnantajien häikäilemätön ja peittelemätön julkeus. Eli he eivät ajattele tilannetta minun kannalta ja kuvittelevat että minun pitäisi ainoastaan ajatella tilannetta heidän kannalta ja tuottaa heille maksimaalinen hyöty ja luopua omasta hyödystä eli vaikkapa vapaa-ajasta, jota arvostan suunnattomasti, rahaakin enemmän.
työtä voisi tehdä perustulon päälle harrastemielessä parisen tuntia päivässä jos haluaa lego-rahat.
Moni työpaikka tarjoaa nollatuntisopimuksia, mutta ei ne oikeasti ole sellaisia. Ne on vain nollatuntisoppareita pomon puolelta.
Jos ilmoitan että en pääse tai että teen tänään vian kolme tuntia, niin he raivostuvat.
Siinä vaiheessa minäkin alan huutamaan että voi ttu teitä ___tana! Sitten lopulta paiskotaan ovia. Eikä sellainen ole toivottavaa kummankaan puolelta. Se ei ole sivistynyttä tapella pikkurahoista. Enkä edes ole mitenkään vaativa. Haluan vain ne parikymppiä päivässä. Eli noin kaksi tuntia töitä. En enempää.
Tälläistä se oikeasti on. Ei lainkaan osata olla asiallisia. Lopulta minultakin menee hermot.
Luulin että nollatuntisopimus olisi ok molemmille, mut ei mulle vaan sille toiselle.
Niin kauan kun perustuloa ei ole, ei ole työntekijän osalta nollatuntisopimusta.
4 tunnin tiskivuoroihin haetaan ympäri Suomen koko ajan tekijöitä. Sinne vaan, jos haluat muutamaa tuntia tehdä. Muuten en ymmärrä, että miksi ihmeessä olet tuollaisessa firmassa. Olen se, joka on ollut 7 vuotta keikkatyössä eikä mun ole tarvinnut ikinä tapella työnantajien kanssa, vaikka käytännössä itse määrittelen täysin mitä ja missä milloinkin haluan tehdä. Jos asut kaupungissa niin vuokrafirmoja on joka nurkalla. Siitä vaan valitsemaan.
Juu olen kyllä valinnutkin. Yllättävän moni työläinen on ollut kyllä nyreissään ja ei oikein tykkää enää työnteosta ja ilmapiiristä. Toivottavasti tämä ei ole hirveän yleistä. Muuten tarvittaisi työelämään suuria muutoksia ja puhdistuksia.
Erityisesti ravintola-alalla on tuota huutamista ja asiatonta käytöstä. Johtuukohan se Gordon Ramseyn tositeevee-ohjelmista?
Olin aikoinaan vuokrafirmassa, menin töihin aina kun pyydettiin. Eräässä paikassa oli paljon työtä tarjolla, siellä olin tosi usein ja sitten tarjottiin vakityötä 37.5h/vk. Otin työn vastaan ja nyt olen siellä myymäläpäällikkönä.
Nyt mulla on ihanat työkaverit ja kiva työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan huudetaan kun yllätytään että en voi jäädä yli klo 17. On lapsi haettavana.
Sitten tiuskitaan ja annetaan ymmärtää että ei sitten ole tulevaisuudessa töitä tarjolla ehkä..
Aina kuitenkin kelpaa että käyn tekemässä töitä silloin tällöin tunnin tai pari.
En oikein ymmärrä ideaa.
Huutaminen ei kuulu työelämään. Tee ilmoitus asiattomasta käytöksestä.
Isoin ongelma tuossa on se että et ole selkeä. Jotta voisit väittää toimivasi oikein, sinun tulee ilmaista selkeästi kyllä tai ei tai kellonaika kun pääset.
Ei ole aikuismaista vastata että ehkä pariksi tunniksi johonkin aikaan saattaisin päästä. Jos olet aikuinen, niin pystyt tekemään itsellesi aikataulun ja noudattamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma tuossa on se että et ole selkeä. Jotta voisit väittää toimivasi oikein, sinun tulee ilmaista selkeästi kyllä tai ei tai kellonaika kun pääset.
Ei ole aikuismaista vastata että ehkä pariksi tunniksi johonkin aikaan saattaisin päästä. Jos olet aikuinen, niin pystyt tekemään itsellesi aikataulun ja noudattamaan sitä.
Samaa mieltä. Kannattaa ilmoittaa vaikka viikko kerrallaan, että milloin pääsee töihin.
Mulla oli omassa taksissani samantyylinen vakkari joka ilmotteli vuorojen aikana millon mitäkin "ammattisaikuttaja", noh lopulta pääsin hänestä eroon kun hän ajo ylinopeutta ja kortti hyllylle, en palkannu uudelleen kun sai korttinsa takasin. Opin tuntemaan hänenlaiset veijjarit kaukaa, aplla on samoja viboja.
Itse olet tehnyt lapses tuossa elämän vaiheessa, eiole työnantajan vastuulla nämä asiat, tuohon nollasopparille on tarjolla sadoittain lapsettomiakin duunareita, mietippä nyt uudestaan toimintas!
Kyllä vuorot pitää pystyä sopiin ja pitään viikon sisään, ilman vääntöä...
Teen itse freelancerina hommia ja kun on monta työnantajaa kuukauden aikana, olen kaikille sanonut että olkaa ajoissa liikenteessä ja edelle menee ne jotka maksavat eniten, parasta palkkaa tarjoavat ja ne lafkat joilla on on tarjolla töitä kyseiseen lafkaan pidempi kestoisesti ja ymmärtävät sen että minulla on lapsi elätettävänä. Osa työnantajista maksaa palkkoja myöhässä ja näille tulee yllätyksenä sitten että olen näreissäni ja siirtävät vastuun tilitoimiston niskoille. Koko ajan syyllistetään pitkäaikaistyöttömiä, mutta en yhtään ihmettele ettei motivoi lähteä tollaiseen ihmisarvoa alentavana pompotteluun mukaan, jota kutsutaan työelämäksi. Yrittäjät katsokaa peiliin ja jos yrittäminen on liian rankkaa niin miten olisi delegointi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kannattaa ilmoittaa vaikka viikko kerrallaan, että milloin pääsee töihin.
No mutta silloinhan pitäisi tai kannattaisi tehdä se viikon työsopimus?
Ei se silloin ole nollatunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo muuten riippuu työkkärin virkailijasta miten rauhassa saat olla, entiselle työkaverilleni läheteltiin työtarjouksia/ kurssijuttuja, vaikka oli sovitellulla päivärahalla.
Vierailija kirjoitti:
Työantajat pistävät äkkiä mustalle listalle ne nollatuntilaiset, jotka eivät taivu heidän oikkuihinsa. Nollatuntisopparilla kannattaa tehdä töitä nimenomaan välitysfirmoille, eikä suoraan työnantajalle. Välitysfirmoja ei kiinnosta työnantajan tilanne, vaan työntekijöiden välittäminen, josta heille maksetaan.
Sellainen hassu kuvitelma varsinaisilla työntekijöitä tarvitsevilla työnantajilla ja firmoilla nimittäin on, että jokasuuntaan ulottuva jousto koskee vain työntekijää, ja että vain heillä on oikeus kiukutella, jollei työntekijä jousta. Vähän kuin orjanomistajalla, jota ei kiinnosta, missä orja nukkuu tai syö, kunhan se saapuu töihin käskystä ja lähtee vasta sitten, kun siihen on annettu lupa. Monilla työnantajilla on jo kiitettävän kokoinen orja-arsenaali, josta voivat noukkia ne yhteistyökykyisimmät yksilöt, jotka sietävät mitä tahansa, tarvittaessa käyttöönsä. Ja tällaisen täydellisen mielivallan vastustaminen on joidenkin mukaan sitä kommunismia.
Ulkomaalaiset ovat hyvää ja nöyrää työvoimaa...onpa ihme kun heitä niin paljon palvelualoilla.
MMS85 kirjoitti:
Mulla oli omassa taksissani samantyylinen vakkari joka ilmotteli vuorojen aikana millon mitäkin "ammattisaikuttaja", noh lopulta pääsin hänestä eroon kun hän ajo ylinopeutta ja kortti hyllylle, en palkannu uudelleen kun sai korttinsa takasin. Opin tuntemaan hänenlaiset veijjarit kaukaa, aplla on samoja viboja.
Itse olet tehnyt lapses tuossa elämän vaiheessa, eiole työnantajan vastuulla nämä asiat, tuohon nollasopparille on tarjolla sadoittain lapsettomiakin duunareita, mietippä nyt uudestaan toimintas!
Kyllä vuorot pitää pystyä sopiin ja pitään viikon sisään, ilman vääntöä...
Olen ap ja olen samaa mieltä, mutta siten että ei se pomo sanele niitä yllättäen keskellä viikkoa.
Eli jos on viikko sovittu, niin ei kesken viikkoa mitään ylitöitä siihen tunnin tai parintunnin päälle aleta listaamaan.
Seuraava viikko sovitaan ennalta.
Eli pitää miettiä tarkkaan työnantajan niitä päiviä.
Minä en ala omasta vapaa-ajastani halvalla tekemään mitään hommia.
Se parikymppiä päivässä on bueno.
Ei siis se suklaatuote, vaan fine.
En tarvitse enempää rahaa tai töitä.
Parikymppiä riittää todella hyvin. Näyttäisi olevan niin että ne sadat ja tuhannet lapsettomat duunarit on käyneet katsomassa hommia tai sitten niitä ei kiinnosta halvalla tehdä töitä.
En minäkään tekisi edes puolta päivää. Sehän on puoli päivää herran jumala.
Tärkeää aikaa itsensä kehittämiselle. Menisi hukkaan sekin aika muutamalla hassulla kympillä.
Eli tilannehan näyttäisi olevan se että tuo ihanne että asiat sovitaan viikolle ei työnantajan puolelta toimi.
Yhtäkkiä pitäisi olla neljäkin tuntia päivässä, vaikka asiasta oli sovittu että tunti vain.
Oletetaan että tuntipalkka on se kymppi.
Niin neljästä tunnista kymppi on liian vähän. Otan mieluummin kympin ja loppupäivän vapaaksi.
Minulla on varaa tähän.
Missä ne muut puuhaajat on?
Tuntuu vähän sille että ihmisiä ei kiinnosta huonot työt, edes niitä sinkkuja tai pitäisikö sanoa että varsinkaan sinkkuja ei kiinnosta tuhlata aikaansa halvalla jossain varastossa :D
Vierailija kirjoitti:
Teen itse freelancerina hommia ja kun on monta työnantajaa kuukauden aikana, olen kaikille sanonut että olkaa ajoissa liikenteessä ja edelle menee ne jotka maksavat eniten, parasta palkkaa tarjoavat ja ne lafkat joilla on on tarjolla töitä kyseiseen lafkaan pidempi kestoisesti ja ymmärtävät sen että minulla on lapsi elätettävänä. Osa työnantajista maksaa palkkoja myöhässä ja näille tulee yllätyksenä sitten että olen näreissäni ja siirtävät vastuun tilitoimiston niskoille. Koko ajan syyllistetään pitkäaikaistyöttömiä, mutta en yhtään ihmettele ettei motivoi lähteä tollaiseen ihmisarvoa alentavana pompotteluun mukaan, jota kutsutaan työelämäksi. Yrittäjät katsokaa peiliin ja jos yrittäminen on liian rankkaa niin miten olisi delegointi?
Valitettavan usea tuntuisi olevan itsekäs ajattelematon ja ahne.
Tämä on kyllä sääli. Ei sellaisen kanssa tee mieli tehdä yhteistyötä.
Siinä menee pakollakin vähintään 20% työtehosta pois jo fiilistelyyn että kykenee sulattelemaan omaa olemustaan sellaisessa lafkassa.
Vie työtehoja ja resursseja sietää epäkypsää meininkiä.
Juuri tuo että ei kysellä haluaako jäädä hommiin ja onko iltapäiväksi menoja.
Häikäilemätöntä menoa. Tähän törmää vähän sen väliä. Sitten palkkoja ei maksella ajoissa ja aina puuttuu jotain hassuja kymppejä tai euroja.
Tulee mieleen että kuinka suuri prosentti kusettaa työntekijöitään surutta ja kokee sen oikeudekseen?
Kyllä ne karvalakkipäiset kommunistit torilla olivatkin oikeassa lopulta.
Se taitaa olla johtajien oma tautinsa tuo, mistä täälläkin itketään.