Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minä olen huono äiti!

Vierailija
23.06.2006 |

eiköhän se ole jokaisen oma henkinen helvetti polttaako vaiko eikö polta. mä poltin raskausaikana ja poltan edelleen, vauvaa ei näyttäny mahassa haittaavan eikä mahan ulkopuolellakaan.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
11.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivaa että en ole ainut, joka polttaa. Ennen poltin askin päivässä, ja raskauden aikana se on tippunut pariin tupakkaan, nyt menossa rv 19. Ja sekin on vaatinut mielenlujuutta, saati sitten kokonaan lopettaminen, kun on näin heikko luonne. Nyt on onneksi viime aikoina ollut päiviä, ettei ole mennyt yhtään tupakkaa. :) tsemiä kaikille odottajille! Ja ne jotka sanovat, että " tupakoiva ei ansaitse lastaan" niin menkööt itseensä!

Vierailija
2/32 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lopetettua tupakoinnin kahdeksannella raskausviikolla, ennen raskautta poltin askin päivässä n. 10 vuoden ajan ja olin varautunut kauheisiin vieroitusoireisiin. Tupakinpolton lopettaminen kävi minulla kuitenkin helposti, en tarvinnut purkkaa, enkä muutakaan korvaushoitoa. En kirjoita tätä tuomitakseni, tiedän tasan tarkkaan kuinka vaikeaa tupakasta luopuminen voi olla; nyt yli 8 kk tupakoimattomuuden jälkeen olen alkanut polttamaan uudestaan. Poika on neljä kuukautta ja on nukkunut kaksi kuukautta täydet yöunet ja iltaisin viimeisen imetyksen jälkeen tupruttelen illassa 1-4 tupakkaa. Joskus on muutama päivä välissä ja sitten on taas " pakko" saada savut. Eli itse en ole varsinaisesti nikotiinista riippuvainen, vaan tupakan tuoksusta, mausta, savusta ja rentouttavasta tunteesta. Tottakai myös itsellä hirveä syyllisyyden tunne, vaikka tiedän että vauva kärsisi huomattavasti enemmän " stressimaidosta" kuin maidosta, jossa saattaa olla pieniä määriä nikotiinia.

Yhtenä esimerkkinä kerrottakoon, että mieheni äiti on polttanut koko raskaus- ja imetysajan ja mieheni on 187 cm pitkä, että ei ole kovin pieneksi jäänyt tupakoivasta äidistä huolimatta. Tottakai joillakin tupakointi voi vaikuttaa lapsen kehitykseen ja joillakin taas ei, mutta itse olen sitä mieltä että stressi on myrkyllisempää kuin muutama tupakka päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavaa huomata,että on muitakin jotka eivät tuomitse polttoa,poltin koko raskauden ajan,huonolla omatunnolla,mutta niinpä vain synnytin täysin terveen ja normaali kokoisen tytön! voimia kaikille,jotka ovat polttaneet raskauden aikana! Äitini on loistava esimerkki: Kolme lasta,joista nuorin on 4 ja 7 sitten vielä minä,poltti kaikkien aikana ja ikävä kyllä,ei pystynyt edes imettämään vaikka kuinka yritti ja yritti. Kas kummaa,jokainen on ollut täysin terve ja " normaali" lapsi,ei allergioita,hyvin vähän sairastelua yms...ikinä en syyttäisi äitiäni,koska poltti raskauden aikana,hän on onnistunut olemaan kaikilla muolla tavoilla loistava kasvattaja!

Vierailija
4/32 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tahtoa on ja tietoa on ja paljon. Mutta luonteen lujuutta... sitäpäs ei ole yhtään.

Siis sinulla on tahtoa, mutta ei luonteen lujuutta? Anteeksi nyt, mutta salli mun nauraa. Jos sulla oikeesti on tahtoa, sä löydät keinotkin! Jos sairastuisit sellaiseen sairauteen, että tietäisit tod.näk. kuolevasi seuraavasta tupakasta, loppuisiko sauhuttelu siihen kuin seinään? Oikeesti, luulen että loppuisi. Kyse on vaan " laskelmoinnista" todennäköisyyksien kanssa ja siitä, ettet osaa ajatella tulevaisuutta edes 9 kk:n päähän. Lapsesi terveys ei vaan yksinkertaisesti ole sulle yhtä tärkeä ja ehdoton asia kuin esim. valinta oman elämän ja kuoleman välillä. Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja pohdit omia arvojasi. Tupakointiin raskausaikana tulisi suhtautua vaaditulla vakavuudella eikä minään valinta-asiana tai " paheena" . Et kai kaataisi vauvasi kurkkuun myöskään kossua??

Vierailija
5/32 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli syntymättömälle lapselle....

Mutta entäs nämä äidit jotka pitävät sikiönsä sokerihumalassa 9 kuukautta? Sitten ollaan lapsena ylipainoisia diabeetikkoja lisättynä suvun tuoma rasite?

Geenit ne loppujen lopuksi on, jotka tuo meille itse kellekin sairauksia ja allergiataipumuksia! On paljon äitejä, jotka varjelevat lapselta kaiken pahan ja ovat niin allergisia että.... Mutta kaikista pahinta on, että syntyvä lapsi ei voi valita vanhempiaan. :(

t. Arvatkaa mihin " ryhmään" kuulun; lihavat, tupakoijat vaim muuten tyhmät

Vierailija
6/32 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä vaiheessa.

tässä on meinaan mamma joka aika varmasti polttelis vaikka olis keuhkosyöpä. kaikki ei vaan yksinkertaisesti lopettais vaikka kuolisikin seuraavasta sauhusta ja sitä paitsi ämpäriinkin voi hukkua eli sitä voi kuolla missä vaiheessa vaan vaikka olisikin raskaana.

ei tästä kauaa oo kun brittein saarilla oli raskaana oleva nainen joka ei tupakoinu ja odotti lasta viimesillää. nainen valitti pääkipua ja mies lähti hakemaan särkylääkettä, mies tuli kotiin ja kuuli yläkerrasta ison tömähdyksen ja juoksi katsomaan mikä naisella oli. nainen maksasi kuolleena lattialla. lapsi selvisi mutta ei vaimo, hän kuoli aivoverenvuotoon ihan yht äkkii. eli tupakkaa ei tarvita siihen että vois kuolla seuraavana päivänä.

olen itse tupakoinut 10-15 tupakkia päivässä koko rakauden ajan ja minulla on tällä hetkellä oikein ihanan ihana vuoden ikänen poika joka ei ole ees kuumeessa tai vatsataudissa ollu. koliikkiakaa emme ole omistaneet. syntyessään poika sai täydet 9 pistettä jokaisesta osa-alueesta. kehityskin on ollut täysin normaalia, tänäpäivänä hän opettelee kävelemään ilman tukea.

eli moralisointi on turhaa ihmisille jotka tupakoi raskauden aikana. se on vaikeaa päästä irti siihen mihin on jo oppinut.

Vierailija
7/32 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tupakoivilla ihmisillä on hirveä tarve selittää tupakointiaan ?? Tai sitä että voihan sitä muuhunkin kuolla kuin tupakointiin ??

Itse poltin 11 vuotiaasta 30 asti yhtä soittoa kunnes tulin raskaaksi ja se loppui siihen. Ilmeiseti olen jonkun hyvän terveyskasvatuskampanjan uhri, että asia on mennyt perille, koska oikeastaan kukaan tuttavani ikäluokastani ei raskaana ollessaan polttanut vaikka muuten olisikin. Minun silmissäni se näyttää samalta kuin puhaltelisi savuja suoraan vauvan naamalle, eikä eroa oikeastaan kyllä olekkaan.

Siskoni poika syntyi 3 viikkoa etuajassa, nyt ekaluokkaa tuplaamassa, diagnoosina AD/HD - aika vaikea sellainen. Poltti koko raskausajan - No eihän sillä välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, mutta, mutta .... eihän kaikki lääkkeiden käyttäjien, huumeiden ja alkoholin käyttäjien lapset sairastu, mutta kun tekee töitä niiden kanssa jotka ovat sairastuneet ja näkee sitä päivittäin alkaa kyllä mielipiteet jyrkkenemään.

Toivottavasti saatte tupakointia vähennettyä ja ymmärrätte mitä se voi tehdä. Hulluinta nyt on ainakaan alkaa sitä puolustelemaan.

Vierailija
8/32 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mitä viestejä täällä on! Olen itse polttanut nuorena, kun aloin odottaa ensimmäistä lastani polttaminen jäi siihen, niin kuin imetyksen ajaksikin.

Kun tyttö oli 2 vuotias aloitin polttamisen taas. Sitä on nyt kestänyt epäsäännöllisen säännöllisesti pari vuotta. Yritän lopettaa vähän väliä, välillä on kuukausienkin taukoja, mutta onnistunut se ei ole vielä...

Mutta onhan tällainen netissä haukkuminen ihan naurettavaa. Tilanne olisi ihan sama, jos täällä alettaisiin soimata äitejä, jotka syövät edes muutaman sipsin, ranskalaisen tai näkkärin viipaleen raskausaikanaan.

Vierailija
9/32 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mäkin muutaman päivässä kiskasen..samoin tein viime odotuksessakin ja hyvin meni,ei mitään ongelmia!

on ihan totta että 30vuotta sitten ei paljoo tupakasta varoteltu eikä muistakaan mitkä nykyään on niin epäterveellisiä raskauden aikana mm.maksa!

ja mulle on neuvolan lääkäri sanonut,että lapsi kärsii enemmän tupakan vieroitusoireista kuin siitä että äiti polttaisi..

Vierailija
10/32 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tähän ketjuun on vielä kirjoittaa uudelleen. Olen saanut itseni polttamaan vain ihan sen muutaman tupakan päivässä ja olen todellakin ylpeä itsestäni.

Yleisillä paikoilla en maha pystyssä tupakkaa polta, senhän tietää kaikki montako hullua saa kimppuunsa.

Meitä " salaa" tupakoivia on varmastikin aika monta.

Tupakointi on tässä ajan kuluessa vähentynyt vähentymistään ja luulen etten kuukauden / kahden päästä enää polta yhtäkään.

Voi kun kaikki ihmiset ymmärtäisivät sen negatiivisen saarnan sijasta tukea ja vaikka keksiä vinkkejä miten saisi tupakoinnin loppumaan. Tietysti ne jotka eivät ole koskaan tupakkaa aktiivisesti polttaneet eivät ymmärrä tätä vaikeutta.

Vierailija
11/32 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotte olevanne ylpeitä, kun pystytte pitämään tupakointinne muutamassa savukkeessa päivässä. Aika heikosti menee, jos ei ole luonteelujuutta, päättäväisyyttä saati TAHTOA ajatella lapsenne parasta. Ihan turha puolustella, että parilla tupakalla päivässä hermonne pysyvät paremmin kurissa ja sitä kautta se on lapsellenne parhaaksi. Jos hermot ei pysy ilman tupakkaa kurissa raskausaikana, kannattaisiko miettiä uudelleen koko lapsi asiaa.

Hermostuminen ja hermojen menetys on ihan normaalia, tunteitaan saa ja pitää näyttää myös sitten sille syntyneelle lapselle. Niitä negatiivisiakin. Ei sitä tarvitse tupakoimalla hermojaan lepuuttaa.

Eikä mielestäni ole aiheellista vertailla, että joku muukin tupakoitsija (tai kaljaa kittaava) on saanut terveen lapsen. Nykyään kun tietoa tosiaan on niin paljon saatavilla, pitäisi kai tämän päivän äitien osata hyödyntää sitä.

Veljeni on terve vaikka äitimme on tupakoinut aikanaan 70-luvulla häntä odottaessaan mutta silti olen jyrkästi tupakointia vastaan - raskauden ja imetyksen aikana.

Vierailija
12/32 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ällöttävän näköistä kun kadulla tulee raskaana oleva nainen vastaan rööki huulessa! Sääliksi käy vauvaa: siinä äiti tietoisesti vetää syöpää aiheuttavia myrkkyjä sisäänsä ja ennenkaikkea vauvansa sisään. Enkä tarkoita tällä nyt pelkän tupakansavun keuhkosyöpää aiheuttavaa ominaisuutta vaan sitä, että tupakassa on yhdisteitä, jotka läpäisevät istukan ja verenkierron välityksellä kulkeutuvat vauvaan. Tupakoitsijoiden syyllistämisestä puhutaan paljon. Minusta raskaana olevien tupakoitsijoiden on syytäkin syyllistyä: omasta terveydestä viis mutta pitääkö vaarantaa myös syntymättömän vauvan terveys? Hän ei valitettavasti ole voinut valita äitiään...

Vierailija
13/32 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin tupakanpolton kun aloin odottaa esikoistani, mutta valitettavasti aloitin uudelleen imetyksen loputtua kun poika oli 7 vk vanha! Nyt toista lasta odottaessani (ikää nyt 6 vk) poltin koko raskauden ajan 1-2 tupakkaa päivässä ja 2 ensimmäisenä viikkona kun pystyin imettämään niin silloinkin poltin sen yhden tupakan paivässä. Kun poika oli 3 vk vanha kävimme neuvolassa ja tunnustin siellä myös polttavani pari tupakkaa päivässä, ja täti sanoi, vaikka imettäisi, niin 5 tupakkaa päivässä EI vahingoita lasta!!!

Itse asiassa ensimmäisellä äitiysneuvolakäynnillä esikoista odottaessani vielä poltin, silloinkin sen 1-2 tupakkaa. Kätilö kysyi tupakointi tilanteen ja kerroin rehellisesti, kätilö totesi: Ai 1-2 tupakkaa/päivä, et siis polta!!!!

Tällaisia kokemuksi minulla, nämä neuvolatätien sanat kaikuivat korvissani aina kun tunsin huonoa omaatuntoa siitä yhdestä hermosavusta ja enää en sellaista edes tunne!!!

Molemmat pojat ovat terveitä ja molemmat ovat olleet yli 4,5 kg syntyessään!!

Ja tosiaan parempi se pari tupakkaa kun hirvee stressi!! Joku näkee aina vaivaa jostakin muiden ihmisten tekemisistä, siitä ei pääse koskaan eroon!!

Eli kaikille tupakoiville odottajille tsemppiä ja jättäkää muiden arvostelut omaan arvoonsa!!

Vierailija
14/32 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse poltan, huonolla omallatunnolla. Stressi on kuitenkin se pahempi näistä kahdesta -tupakka ja stressi- vauvalle, näin monissa tutkimuksissakin on todettu.

Ystäväperheessäni tai parissakin on äiti polttanut koko raskausajan, lapset terveitä, normaalikokoisia. Ystäväni äiti oli taas ollut polttamatta koko raskauden ajan ja hän on allerginen, astmaatikko ja atoopikko. Ei se tupakka vain siis tee sitä pahaa...

Eihän se hyvästäkään ole, sitä en väitä, mutta parempi se kuin stressaantunut, vihainen äiti...

Vierailija
15/32 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen kyllä varmasti kaikki tietää. Ja se ON haitallista vauvalle. Mutta minusta on tärkeintä se että odottava äiti ainakin tiedostaa tämän ja yrittää lopettaa. Jos lopettaminen on liian vaikeaa, on erittäin tärkeää pitää se tupakointi minimissään. Tupakki on tosi paha huumee. Sen loukkuun jääneitä on turha syyllistä. Se ei auta siellä mahassa olevaa vauvaa mitenkään! Ennemminkin odottavien pitää saada tukea ja kannustusta että saisivat vähennettyä tupakointiiaan niin että vauva saisi itseensä mahdollisimman vähän myrkkyjä. Terveen lapsen voi saada vaikka tupakoi. Mutta mitä enemmän polttaa, sitä enemmän vauvakin saa myrkkyjä itseensä. Sellainen välinpitämättömyys on käsittämätöntä että raskausaikana tuprutellaan ihan samaan tahtiin kuin ennenkin. Kyllä ainakin pitää yrittää lopettamista! Mutta jos ei onnistu niin ei onnistu. Tupakoiva äiti on ihan hyvä äiti. Tupakka on kavala, riippuvuutta aiheuttava huume jota vastaan on joskus vaikea taistella. Riippuvuus on myös yksilöllistä. Toisista se aine saa kovemman otteen kuin toisista. Olen myös tupakoinut ja kiitän luojaa siitä että minulla riippuvuus ei ollut niin pahaa ettenkö olisi voinut lopettaa tullessani raskaaksi. Hyvää jatkoa toivon teille kaikille. Tsemppiä taistelussa tupakkaa vastaan! Uskon että jokainen teistä pystyy ainakin vähentää sauhutteluaan kun oikein yritätte.

Vierailija
16/32 |
19.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös poltin tupakkaa ennen raskautta ja raskauden aikana. Tosin sain vähennettyä. Poltin 1-2 savuketta päivä, joskus olin taas monta päivää polttamatta. Eikä minun lapseni jäänyt pieneksi 4020g ja 52cm. Mutta kun imetin niin pidin huolen että en polttanut 2 tuntia ennen imetystä jne. Ja terve on lapsi ollut, eikä mitään allergioita. Elikkäs minäkin kuulun siihen syntiseen sakkiin. Alkoholia en ottanut pisaaraakaan.

Vierailija
17/32 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että tupakoit, ei tarkoita ettet osaa hoitaa lastasi mutta omasta kokemuksesta sanon että sen tupakan saa jätettyä pois. En usko moiseen hölynpölyyn tupakoinnin aiheuttamasta stressistä lisääntyneeseen keskenmenoriskiin. Onko sitä jotenkin todistetusti tutkittu?

Minä itse en kyennyt tupakointia lopettamaan ennen raskautta vaikka kuinka monta kertaa yritin. Oletko yrittänyt vähentää? Polttaa vain aamulla yhden ja illalla toisen? Tehdä näin muutaman viikon? Huomaat että siitä on siten helpompi päästä eroon...

Kokeile edes.

18/32 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samoilla linjoilla kuin kirjoittaja entiteetti. JOkaisen raskaana olevan oma asiahan toi on. Tupakoinnin joko lopettaa, vähentää tai sitten ei lainkaan. Itse poltan 5-10/pvä tällä hetkellä eikä nyt näytä hälyttävältä tämä touhu-

Edellisen raskauden aikana poltin vähemmän 1-2 päivä välillä oli päiviä kun ei tullut lainkaan sauhuteltua. En ota paniikkia, mutta toisinaan potuttaa koko tupakan olemassaolo...

Vierailija
19/32 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuleeko mieleen sellainen että haluaisiko vauva niitä myrkkyjä ja kaasuja itseensä?! silloin on oma asia kun on pelkästään sinusta kyse, mutta silloin jos on raskaana, niin täytyisi myös ottaa huomioon se sisälläsi elävä pieni ihme!

20/32 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin noin. Vaikeaa siitä paheesta on eroon päästä vaikka kuinka sisällä joka kasvaisi. Tottakai kaikkensa tekee sen eteen että polttaa ei tarvitsisi. Yritän tässä itsekin lopettaa parhaani mukaan.