minä olen huono äiti!
eiköhän se ole jokaisen oma henkinen helvetti polttaako vaiko eikö polta. mä poltin raskausaikana ja poltan edelleen, vauvaa ei näyttäny mahassa haittaavan eikä mahan ulkopuolellakaan.
Kommentit (32)
Erityisesti voimia tietysti masuvauvalle jaksaa tupakasta tulevat haitat :(
Kurjaa, kun ette pysy lopettamaan.
Tuolla sivulla listattu ongelmat aika yksiselitteisesti (ei niin, etteikö KAIKKI JO NÄITÄ TIETÄISI...)
http://www.stumppi.fi/portal/stumppi/harkitsijalle/tupakointi_ja_tervey…
odotan ensimmäista lastani ja lopetin heti, kun sain tietää odottavani. Yhtäkään tupakkaa en ole raskauteni aikana polttanut, enkä tule polttamaankaan. Ennen odotusaikaa poltin reippaasti (20kpl,vajaan maxiaskin) joka päivä, kuuden vuoden ajan. Olen aina ollut sitä mieltä, että itselleen ja omalle terveydelleen ihminen saa tehdä mitä lystää, mutta jos siihen liittyy jonkun toisenkin viattoman elämä, pitää itseään ottaa niskasta kiinni !
Niin sen täytyy olla, se selviää tämän palstan viestejä lukemalla. Luuletteko te ihmiset että joku HALUAA tahallaan pilata oman lapsen tulevaisuuden? niinhän sen täytyy olla. En jaksa alkaa puollustella itseäni, tai tekojani tai kanssa sisariani. Mutta sen minä sanon että katunut olen joka tupakkaa odotuksen aikana, sen jälkeen ja jo paljon ennen sitä. Tahtoa on ja tietoa on ja paljon. Mutta luonteen lujuutta... sitäpäs ei ole yhtään. sama pätee kaiken muunkin päätöstä vaativan asian suhteen. Luojan kiitos minulla ei ole mitään himoja alkoholin suurkulutukseen, minä olisin varma alkoholisti.
Olen myös hakennut apua asian tiimoilta. Liekkö se ihmisen oma syy, jos on vaikea olla riippumaton...
Täällä yksi " huono äiti" ilmoittautuu. Tupakkaa olen polttanut muutamia päivässä raskauden aikana.
Olen seurannut mielenkiinnolla tätä palstaa, jossa on hyvin jyrkkää porukkaa ja sitten olen seurannut ystäviäni joille olen reilusti kertonut tästä ongelmastani.
Tukea ja maalaisjärjellisiä neuvoja olen saanut ihan muualta kuin täältä.
Ei tänne uskalla kirjoittaakaan kukaan joka muutaman tupakan vetäsee kun joutuu samantien giljotiiniin.
Nämä teilaajat on tyhmää sakkia kun eivät ajattele lainkaan että moniko odottava äiti polttaa ne muutamat tupakkansa kaikilta salassa. Sillä tästä aiheesta ei uskalla julkisesti tänä päivänä puhua.
Tätini kertoi viikonloppuna että hänen odotusaikanaa 30 vuotta sitten annettiin supistuksiin konjakkiryyppy.
Olin kauhuissani, todellakin!
Siihen aikaan ei paljon tupakasta varoiteltu kovinkaan vakavasti.
Pakko tunnustaa, että olen myös itse polttanut muutaman tupakan koko odotuksen ajan, huonolla omalla tunnolla. Ja joka kerta miettien, että mitä vauvalle tapahtuu.... Mutta kun ei pääse eroon niin ei pääse....
En ole vielä koko keskustelua kerennyt lukemaan, mutta ilmeisesti olette saaneet aikamoiset syytökset niskaan. Minä myös, poltan ja tunnen syyllisyyttä ja mitä enemmän tunnen syyllisyyttä, sitä enemmän poltan... Itsekkäältähän se kuulostaa, mutta sellainen ihminen joka " osaa lopettaa" tuomitsee herkästi meidät joille se ei ole niin helppoa. Apua on yritetty vaikka mistä ja vielä 9 vuotta sitten minäkin kuuluin noihin tuomitsijoihin, kun raskaustestin näytettyä positiivista, vedin viimeisen savukkeen seitsemään vuoteen. Koitetaan me tupruttelijat löytää toisistamme tukea (sitä olen saanut myös neuvolasta vaikka poltankin) ja jätetään tuomitsijoiden kommentit omaan arvoonsa, vaikka ne ehkä hyvää loppujen lopuksi meille tarkoittavatkin...
-Piitu-
Toisella on kaksi todella nättiä ja fiksua ja tervettä! ala-asteikäistä tyttöä. Toisella on kaksi jo aikuista lasta, jotka opiskelevat ulkomaisissa yliopistoissa eivätkä itse polta tupakkaa. Toisella heistä on tietääkseni allergioita joitain, mutta toisella ei mitään. Syntyessään olleet normaalikokoisia.
Yritän tässä vaan sanoa, että ette varmasti ' pilaa' lapsianne tupakoinnilla. Eihän se erityisen hyväksikään ole, mutta ei ole stressaaminenkaan. Nyt pirteämpi elämänasenne ja teette jotain mielestänne oikein kivaa niin vauvakin tykkää siellä masussa :)
Ja vielä mielelläni. Kerrankin jotkut uskaltavat ihan oikeasti kertoa oman paheensa. Täällä kun tuntuu yleensä olevan vain niitä ' täydellisiä' äitejä. Minä poltin tytön aikaan 5-10 tupakkaa päivässä. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Nyt odotan toista ja tupakointi jatkuu edelleen.. Ihanaa odotusta meille ' huonoille' äideille, olkoon se täynnä ihania hetkiä masu-asukin kanssa! =)
Ei pointti ole siinä, että tupakoimattomat ovat täydellisiä äitejä. Hoh hoi-jaaa.
Miten voitte tietoisesti haluta huonommat lähtökohdat lapsenne kasvulle ja kehitykselle? Ehkä onnistutte jotenkin olemaan ajattelematta koko asiaa? Alkaako lapsesta välittäminen vasta syntymän jälkeen...?
Aina löytyy maailman ääret täynnä esimerkkejä siitä, miten " minullekin syntyi täysin terve lapsi huolimatta röökaamisesta." No, joku ne lapset jossakin saa, jotka kärsivät tupakoinnin haittavaikutuksista. Ei niitä tutkimuksia tyhjästä keksitä.
olen huonosti koulutettu ja tein lapseni nuorena. en ole kerennyt tekemään ikinä oikeita töitä, koska jäin äitiyslomalle pian valmistumiseni jälkeen. poltin koko raskauden ajan n. 5 tupakkaa päivässä
en lopettanut, koska minulla on todella huono itsekuri.. kaikesta huolimatta terve yli 4 kiloinen poika syntyi.
olen kai stereotyyppinen nuori äiti
"Jokaisen raskaana olevan oma asia" - Tämä näkemys taitaa kiteyttää oman arveluni, että raskaana tupakoiva ei ole kyennyt asettamaan lasta itsensä ja omien tarpeidensa edelle. En ole mikään täydellinen äiti, koitan vain olla riittävän hyvä.
Kuulun siihen ryhmään, jonka on hyväksyttävä elämässään raskaana tupakoinnin seuraukset. Anopin raskauden aikaisen tupakoinnin seurauksena mieheni siittiötuotanto on varsin surkealla tolalla. Sitä ei millään korjata, se tilaisuus meni 70-luvulla. Vuosien yrittämisen ja kalliiden hoitojen tuloksena lopulta onnistuimme saamaan lapsen. Raskauden aikana mieheni piti visusti huolen (yllätyin itsekin), ettei hänen äitinsä polta läheisyydessäni. Anoppi ei tiedä asiasta ja mieheni on varmasti sisällään hänelle katkera. Kukapa mies ei olisi siittämiskykynsä pilaajalle. Mieheni on normaalikokoinen, perusterve ihminen, luomuraskautta hän vain ei kykene saamaan alulle, kiitos tupakan ja itsekkään äidin.
Heittäkää vaikka tupakka-aski ikkunasta tai parvekkeelta ulos joka kerta sauhua tarvitessanne, saatte hakumatkan verran lisää harkinta-aikaa, ehkä saatte jopa ajatukset muualle. Hävittäkää tai kastelkaa kaikki tulentekovehkeet, saatte ostomatkan verran lykkäystä seuraavaan sauhuun. Kirjoittakaa kaunein tietämänne nimi askin päälle ja yrittäkää sitä katsellessa ajatella hetki lastanne. Te olette vastuussa uudesta ihmisalusta, joka ei pysty valitsemaan. Vähentäkää edes, tehkää jotain! Ettei lapsen tarvitsisi olla teille katkera itsekkyydestänne.