Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mahd. päästä yliopistoon vaikka töissä ''lukuajan''?

help
11.02.2020 |

Nuorehko aikuinen alanvaihdosta tosissaan haaveileva täällä, tavoitteenani olisi päästä tämän vuoden yhteishaussa yliopistoon opiskelemaan oikeustieteitä. Olen koittanut ennakkoon ottaa mahdollisimman paljon selvää, nyt sain käsiini valmennuskurssin lukusuunnitelmia pääsykokeisiin ja voi herran jestas. 7.30-18.30 lukemista ja kertausta taukoineen ja illalla vielä tunti.

Ei minulla ole mitään mahdollisuutta lukea noin paljon, en saa töistä lomaakaan (enkä myöskään palkatonta) luku-urakkaa varten. Pystyn kuitenkin töissäkin lukemaan jonkin verran ja olen sitoutunut lukemaan kaiken liikenevän ajan ja ottamaan kaikki keksimäni muistikortit käyttöön.

Onko täällä ketään joka olisi päässyt yliopistoon vaikkei olisikaan pystynyt täyspäivätyönään lukemaan kokeisiin?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmat tyttäret päässeet yliopistoon ilman hirveitä pääsykokeisiin lukutunteja. Toki he lukivat, mutta ehkä 1-2 h/pvä eikä edes joka päivä. Eivätkä olleet missään valmennuskurssilla.

Toinen pääsi valtsikkaan ja toinen lääkikseen.

Vierailija
2/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä pääsykokeissa testata aikaa, jonka on käyttänyt, vaan siitä, miten osaa asiat. Oikeustiede on kyllä kaikkein vaikeimpia aloja, eikä useimpien rahkeet riitä, vaikka lukisivat koko elämänsä.

Oletko erittäin älykäs ja omaksutko tietoa nopeasti? Saatko hyvät pohjapisteet yo-kokeista?

Itse pääsin sisään, vaikka en lukenut pääsykoekirjaa kokonaan. Tosin ala oli helpompi ja sisään pääsi yli 30 prosenttia eli aika löysää oli verrattuna oikikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aikanaan välivuotena päivätöissä (ma-pe 8-16), ja pääsin sisään yliopistoon.

Tein itselleni todella kurinalaisen lukusuunnitelman, jossa pysyin vaikka mikä oli. Yleensä luin töiden jälkeen n. klo 17-22, ja viikonloppuisin koko päivän.

Vierailija
4/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin oikikseen lukemalla työn ohella, mutta aika kovaa vääntöä se oli. Pari kuukautta ennen pääsykokeita sain sovittua työnantajana kanssa 3-päiväisen työviikon, mikä tarkoitti pienempiä tuloja, mutta enemmän lukuaikaa. Sit paahdoin kirjojen ääressä ympäripyöreitä päiviä torstaista sunnuntaihin ja maanantaista keskiviikkoon duunissa. 

Vierailija
5/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti voit päästä! Riippuu niin paljon ihmisestä ja tietysti myös siitä työstä mitä lukemisen ohella teet. Hain itse oikeustieteelliseen aikoinaan pari kertaa ja pääsin sisäänkin, mutta minulla oli mahdollisuus olla poissa töistä aina lukukevään ja se järjestely sopi minulle. Ehkä oli enemmän jotenkin ”psykologinen” juttu että itse tiesin että minulla on kaikki mahdollinen aika lukea ja antaa 110% niin ei olisi voinut ainakaan sitten työssäkäymistä syyttää siitä että ei päässyt sisään...

Mutta ihan varmasti voi päästä ja on minullakin ystäviä jotka ovat samalla olleet töissä! Onnea ja tsemppiä hakuun :)

Vierailija
6/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti voit päästä! Riippuu niin paljon ihmisestä ja tietysti myös siitä työstä mitä lukemisen ohella teet. Hain itse oikeustieteelliseen aikoinaan pari kertaa ja pääsin sisäänkin, mutta minulla oli mahdollisuus olla poissa töistä aina lukukevään ja se järjestely sopi minulle. Ehkä oli enemmän jotenkin ”psykologinen” juttu että itse tiesin että minulla on kaikki mahdollinen aika lukea ja antaa 110% niin ei olisi voinut ainakaan sitten työssäkäymistä syyttää siitä että ei päässyt sisään...

Mutta ihan varmasti voi päästä ja on minullakin ystäviä jotka ovat samalla olleet töissä! Onnea ja tsemppiä hakuun :)

Haluan jatkaa tähän vielä kun joku sanoi että pitäisi olla todella älykäs tms. ja tätä kuulee usein että oikikseen pääseminen edellyttää jotakin ylivertaista älyä ja aivotoimintaa. Olen eri mieltä, varsinkin pääsykokeissa on kyse mielestäni ennen kaikkea sinnikkyydestä, totta kai tieto on ymmärrettävä ja muistettava mutta ei se kyllä mitään ydinfysiikkaa ole.

Vierailija
7/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän pääsykoekirjat julkaistaan 27.4. ja pääsykoe on sitten kuukauden päästä eli lukuaikaa ei ole valtavasti.

Pidän itseäni perusfiksuna ja älykkäänä, aiempi koulumenestys on kyllä ollut aina hyvää tai erinomaista mutta taustalla ei itseasiassa ole lukiota vaan taloushallinnon amis ja AMK. Mutta en siis ole mitenkään erinomainen oppija, melko tavallinen uskoisin.

Vierailija
8/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitäpä oikeutesi opintovapaaseen. Eli kts. Finlex opintovapaa. Tokihan se on palkatonta, mutta työpaikka säilyisi kuitenkin. 

Vierailija
9/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihan valtavasti tsemppaavista kommenteista, hyvä kuulla ettei tämä nyt aivan välttämättä ole mahdotonta jos parhaani vain teen =)

Vierailija
10/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan jatkaa tähän vielä kun joku sanoi että pitäisi olla todella älykäs tms. ja tätä kuulee usein että oikikseen pääseminen edellyttää jotakin ylivertaista älyä ja aivotoimintaa. Olen eri mieltä, varsinkin pääsykokeissa on kyse mielestäni ennen kaikkea sinnikkyydestä, totta kai tieto on ymmärrettävä ja muistettava mutta ei se kyllä mitään ydinfysiikkaa ole.

Vain lapsi tai lapsenmielinen uskoo, että kenestä tahansa voi tulla sinnikkyydellä juristi tai lääkäri. Tämä ei ole totta. Ihmisten kyvyssä prosessoida tietoa on valtavia eroja. Muutenhan kaikki olisivat korkeasti koulutettuja ja palkattuja.

Vierailija
11/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on molemmat tyttäret päässeet yliopistoon ilman hirveitä pääsykokeisiin lukutunteja. Toki he lukivat, mutta ehkä 1-2 h/pvä eikä edes joka päivä. Eivätkä olleet missään valmennuskurssilla.

Toinen pääsi valtsikkaan ja toinen lääkikseen.

lukiossa fykebi mutta oikikseen harva pääsee ilman valmennuskurssia.

Vierailija
12/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain lapsi tai lapsenmielinen uskoo, että kenestä tahansa voi tulla sinnikkyydellä juristi tai lääkäri. Tämä ei ole totta. Ihmisten kyvyssä prosessoida tietoa on valtavia eroja. Muutenhan kaikki olisivat korkeasti koulutettuja ja palkattuja.

Vastasin äsken tähän mutta se ei näköjään tullutkaan tänne... yritin siis sanoa että tottakai ihmisissä on eroja, lähinnä minua on opiskeluaikoinani turhauttanut se hehkutus että olet varmasti niin älykäs ja viisas kun olet oikiksessa!!! Ei tietenkään kuka tahansa voi pelkästään kirjoja ulkoa lukemalla pärjätä, mutta tarkoitin ehkä että en koe että oikiksessa tarvittaisiin mitään luontaista suurta viisautta. Asiat eivät sinänsä ole vaikeita mutta puhuin sinnikkyydestä siksi, että niiden omaksuminen vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa. Tottakai voi olla että itse olekin sitten todella älykäs kun en koe asioita mitenkään mahdottoman vaikeiksi mutta jotenkin on tuntunut että se on vähän liioittelua se kommentointi siitä vaadittavasta viisaudesta

Vierailija
13/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin aikuinen alanvaihtaja. Pääsin viime vuonna oikikseen lukemalla työn ohessa. Silloin lukuaika oli 5 viikkoa, nyt se 4. Sattui onneksi pääsiäisloma siihen myös. Mutta päivät töissä ja illat ja vkl:t lukien, ja lopulta keskiarvoksi tuli 6 tuntia lukemista päivässä. Kyllä sen 5 vkon jälkeen oli olo että sekoaa, mutta se aika oli myös motivoiva haaste ja testi itselleni, mihin pystyn.

En tarvinnut enkä suosittele välttämättä valmennuskursseja. Kaikki vähä aika parempi käyttää itse lukien. Kannattaa kuitenkin ilmaiset Varjovalmennuksen materiaalit printata netistä, sillä jotain tehtäviä on hyvä tehdä. Lisäksi ostin pykälän Pänttää-sovelluksen, jolla treenasin 1000 kysymyksen verran monivalintoja.

Vinkkinä on että tee paljon muutakin kuin kirjojen läpilukua. Luin 4-5 kertaa per kirjan läpi, mutta kaikki muu prosessointi kuten ajatuskartat ja aikajanat auttoi. Myös vanhasta opiskelukokemuksesta on hyötyä, sillä olin oppinut, miten tenteissä menestytään ja miten niihin luetaan. Tärkeintä on sisäinen motivaatio eli se hullu draivi jolla menet eteenpäin!

Vierailija
14/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tajua tuollaista 7.30-18.30 lukusuunnitelmaa. Oman kokemuksen pohjalta tulee sellainen vaikutelma, että ei siinä loppupäässä päivää enää mitään oikeasti tartu mieleen. Lukemiseen väsyy jo lyhyemmässäkin ajassa ja homma menee siihen, että tuijottaa kirjaa mutta ei kunnolla tajua mitä siinä lukee tai ei ainakaan muista mitä hetki sitten luki. Vähintäänkin tuollaisen päivän pitäisi sisältää aika paljon taukoja plus välillä muuntyyppistä opiskelua kuin kirjan lukemista.

Vierailija
15/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita oikeustieteelliseen mitään ylivoimaista älykkyyttä, riittää, että oppii lukemansa ulkoa.

Pääsykokeet antaa kuitenkin hyvää osviittaa sille, että kiinnostaako ala :)

Itse hommasin ne pääsykoekirjat kahteen kertaan ja lukeminen oli sellaista tervenjuontia, ettei mitään rajaa. En sitten tosissani edes yrittänyt, kun totesin jo lukiessa, että ala on täysin väärä. Vaihdoin sitten tiedekuntaa ja menin ekalla yrityksellä sisälle ja opinnot on edenneet hyvin, koska opiskelen alaa, joka oikeasti kiinnostaa :)

Vierailija
16/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitäpä oikeutesi opintovapaaseen. Eli kts. Finlex opintovapaa. Tokihan se on palkatonta, mutta työpaikka säilyisi kuitenkin. 

Opintovapaata saa tutkintoon johtavaan koulutukseen opiskelusta. Pääsykoe vielä ei sitä taida olla..?

Vierailija
17/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin viime keväänä opiskelemaan sosiaalityötä, vaikka kävin töissä koko ajan samalla kun luin. Oikikseen on tietenkin vaikeampi päästä etenkin nyt kun tuli pääsykoeuudistus, mutta uskon että on täysin mahdollista. Kaikki vapaa-aika menee lukemiseen ja tulee raskas kevät, mutta oikeilla opiskelutekniikoilla (active recall on todistetusti tehokas!) on täysin mahdollista päästä sisään.

Vierailija
18/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeustiede ole vaikeaa. Oikikseen vaan haluaa niin moni, joten sisäänpääsy on vaikeaa.

Vierailija
19/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita oikeustieteelliseen mitään ylivoimaista älykkyyttä, riittää, että oppii lukemansa ulkoa.

Pääsykokeet antaa kuitenkin hyvää osviittaa sille, että kiinnostaako ala :)

Itse hommasin ne pääsykoekirjat kahteen kertaan ja lukeminen oli sellaista tervenjuontia, ettei mitään rajaa. En sitten tosissani edes yrittänyt, kun totesin jo lukiessa, että ala on täysin väärä. Vaihdoin sitten tiedekuntaa ja menin ekalla yrityksellä sisälle ja opinnot on edenneet hyvin, koska opiskelen alaa, joka oikeasti kiinnostaa :)

Oikikseen pääsy ei tosiaan edellytä ylivertaista älykkyyttä, mutta suoriutumisessa pitää yltää keskitason yläpuolelle, tavalla taikka toisella, jollekulle se voi tarkoittaa ulkolukua, toiselle vaikkapa strategiaa ja kolmannelle intuitiota tai pelkästään vain hyvää tuuria. 

Vierailija
20/24 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintovapaata ei saa lukulomaan.