Mahd. päästä yliopistoon vaikka töissä ''lukuajan''?
Nuorehko aikuinen alanvaihdosta tosissaan haaveileva täällä, tavoitteenani olisi päästä tämän vuoden yhteishaussa yliopistoon opiskelemaan oikeustieteitä. Olen koittanut ennakkoon ottaa mahdollisimman paljon selvää, nyt sain käsiini valmennuskurssin lukusuunnitelmia pääsykokeisiin ja voi herran jestas. 7.30-18.30 lukemista ja kertausta taukoineen ja illalla vielä tunti.
Ei minulla ole mitään mahdollisuutta lukea noin paljon, en saa töistä lomaakaan (enkä myöskään palkatonta) luku-urakkaa varten. Pystyn kuitenkin töissäkin lukemaan jonkin verran ja olen sitoutunut lukemaan kaiken liikenevän ajan ja ottamaan kaikki keksimäni muistikortit käyttöön.
Onko täällä ketään joka olisi päässyt yliopistoon vaikkei olisikaan pystynyt täyspäivätyönään lukemaan kokeisiin?
Kommentit (24)
Minä pääsin ja vieläpä suoraan pääsykokeella valittavien kiintiössä. muuten en olisi päässytkään koska lyhyt matematiikka ja huono todistus. Olin kolmivuorotyössä tehtaalla koko välivuoden. Tosin hain tietojenkäsittelyoppiin, jossa ei ole paljoa luettavaa pääsykokeisiin eikä kilpailu paikoista niin kovaa kuin joillekin aloille.
Ihmiset eivät tunnu tietävän, että muisti on keskeinen osa älykkyyttä. Puhutaan halveksuen ulkoluvusta, jota oikiksessa vaaditaan. Tosiasiassa vain älykäs ihminen voi oppia ulkoa suuria määriä materiaalia nopeasti. Se vaatii kehittyneitä opiskelustrategioita, kokonaisuuden hahmottamista, erinomaista lukutaitoa ja -nopeutta jne.
Usein älykkäät vähättelevät itseään ja sanovat, että heillä on vain hyvä muisti. Lähes kaikilla älykkäillä ihmisillä on, ainakin liittyen opiskeluun ja työhön. Tietenkin arjessa voi unohtaa naapurin lapsen nimen tai minne laittoi rillit, mutta se on eri asia.
Yläkoulun opettajana aina ihmettelen näitä näkemyksiä, että sinnikkyydellä kyllä kenestä vain tulee mitä vain. Täällä peruskoulussa kyllä valkenee, että ei todellakaan tule. Osa normaalin alarajoilla pyörivistä nuorista on ihan hätää kärsimässä jo peruskoulun oppimäärän kanssa. Ja kun siinä vähän juttelee, tajuaa kyllä, että ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu. Kokenut opettaja erottaa yleensä kyllä, mikä on murrosiän sekoilua ja alisuoritusta ja mikä on vain kovin alhaista kognitiivista kykyä. Joillekin ei vain meinaa tarttua sinne kovalevylle mitään, vaikka yrityskin olisi kova. Ei, kaikista ei voi tulla ihan mitä vain.
Opiskelen itse oikiksessa ja tuun keväällä ”työskentelemään” yhdellä valmennuskurssilla. Mielestäni on ihan mahdollista päästä sisään, vaikka työskentelee samalla ja tunnenkin useita tällasia henkilöitä, toki tää vaatii sit aikataulutusta, motivaatiota ja itsekuria. Mulla lukupäivät olivat keskimäärin 6h mittasia, osa sit vähän pidempiä tai lyhempiä ja noihin määriin on ihan mahdollista päästä myös työssäkäyvänä. Varsinkin jos sen lukuajan käyttää tehokkaasti, niin vähempikin riittää, tää tietysti riippuu henkilöstä. Jos sulla ei oo aiempaa kokemusta oikeustieteellisestä tekstistä, niin suosittelen tutustumaan vähän sellaiseen, esim lue aiempia kirjoja tai käy avoimesta yo:sta joku oikeustieteiden perusteet kurssi tms. Tietysti sit kans materiaalipaketti tukee lukemista, jos sellaisen haluaa ja jo jonkun mainitsema pykälän monivalintasovellus on hyvä!
Oikikseen pääsy on kilpailu, jossa on oltava parhaiden joukossa. Pääsykoe on vaikeahko, jotta tosissaan hakijat ja motivoituneimmat erottuvat. Jotta opiskeluista selviää, tarvitaan kyllä jo älyä - ja kykyä omaksua suuria määriä uutta tietoa kerralla. Mun edellisissä opinnoissa ei ollut ihan näin vaativaa eli kova tarve päntätä jatkuvasti, ja enpä ollut ennen oikista saanut yliopistossa tenteistä hylättyjä. Jos oisin ihan lahjaton, oisin jo karsiutunut onneksi ajoissa pelistä.