Tapailu ja maksaminen nykyaikana?
Olen tapaillut erästä miestä. Tapailu saattaisi jonkin ajan päästä olla siinä rajoilla, minkä voisi laskea seurusteluksi. Ikää meillä ~ 35.
Yleensä hän on huomaavainen. Kuitenkin ihmettelen, kun hän ei ole koskaan tarjoutunut maksamaan esim. parin euron kahviani oman kahvinsa yhteydessä. Yleensä miehet ovat ensitapaamisesta lähtien halunneet tarjota juoman tai jo 2. treffeillä esim. ravintolalaskun, jolloin olen itse aina joko kieltäytynyt kohteliaasti ja maksanut omani tai tapailun syventyessä antanut tarjota ja luonnollisesti itsekin tarjonnut siitä lähtien vastavuoroisesti. En siis koskaan ole hyötynyt tai pyrkinyt hyötymään rahallisesti toisen huomaavaisuudesta, enkä jatkossakaan sitä halua tai tarvitse.
Kaipaisin kuitenkin sellaista tunnetta, että mies haluaisi ihan omasta tahdostaan joskus tarjota vaikka yhden edullisen juoman. Mielelläni myös maksaisin luontevasti sen jälkeen sitten meille seuraavat juomat.
Mitähän mies ajattelee, kun maksaa vain oman laskunsa esitettyään treffikutsun ravintolaan? Varmisti ennakkoon, että kumpikin maksaa omansa. Luulin, ettei tällainen olisi minulle iso juttu, mutta jostain syystä kuitenkin tuntuu, kuin mies olisi hyvin tarkka rahoistaan ja en koe itseäni kovin arvostetuksi. Jos ottaisin asian puheeksi, hän saattaisi muuttaa toimintaansa. Minusta ei ehkä sen jälkeen tuntuisi luontevalta hänen kanssaan, että kumpikin tarjoaisi toiselle vuorotellen. Luultavasti pitäisin sen jälkeen tarkasti kiinni siitä, että en anna hänen vahingossa maksaa ravintolassa minun aiemmin maksamaani laskun loppusummaa enemmän ja en antaisi koskaan maksaa kahviani niin, etten heti olisi maksamassa samaa summaa takaisin tms.
Järki ja tunteet ovat ristiriidassa keskenään. Hän vaikuttaisi sopivalta kumppanilta. Samaan aikaan koen, että jotain on ehkä vähän vialla. Mies on kertonut tapailevansa minua vakavissaan, eikä vaikuta olevan rahapulassa.
Olenkohan vain liian vanhanaikainen? Miten löytäisin ymmärrystä miehen toimintaa kohtaan jo ennen kuin tulee se hetki, jolloin raha-asioista keskustellaan tarkemmin?
Onko joku ollut samassa tilanteessa, ja miten asia ratkesi?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jo menette, niin juotteko pelkkää kahvia, ettekö koskaan ota mitään kahvileipää?
Tuntuu naurettevalta istua pelkän kahvikupin kanssa juttelemassa uppo-oudon tyypin kanssa. Ihan sama kuka kahvit maksaa, mutta pelkän kahvin hörppiminen on tosi outoa.En käy enää treffeillä, kun olen parisuhteessa, mutta kun kävin niin todellakin otin vain kahvin tai oluen/viinin. Mutta mieluiten lähdin kävelytreffeille. Se, mikä minua näissä jankutuksissa ihmetyttää on, että minkä hlvetin takia pitää ehdottaa kahvi/ruoka/oluttreffejä, jos kerran ei halua tarjota. Miksi ei pyydä kävelylle, galleriaan, museoon ilmaispäivänä, kirjastoon, ilmaiskonserttiin...? M I K S I?
Jos mies olisi pyytänyt minut kahville eikä olisi tarjoutunut maksamaan, niin kyllä se olisi loppunut siihen. Sen sijaan nykyisen puolison kanssa maksamme kulut puoliksi ja viimeksi kuluneena viikonloppuna minä ostin meille yhteisen ulkomaanmatkan. Jo toisen tälle vuodelle. Eli missään vaiheessa ei ole ollut kysymys siitä, etteikö minulla olisi ollut varaa kahden euron kahviin tai että haluaisin elättäjää vaan siitä, että halusin miehen, joka hallitsee etiketin.
Jos itse pyydät miehen kahville/ruoalle/oluelle, maksatko sinäkin molempien puolesta? Minä en. Molemmat maksaa aina omansa, treffeillä ei ole kysymys rahasta ollenkaan.
Jos pyydän kahville/ruoalle/oluelle ihmisen, johon haluan tehdä vaikutuksen, niin todellakin maksan. Mutta ihan vapaasti saat toimia omalla tavallasi, jos se kerran tuottaa tulosta. Treffeillä nimenomaan ei ole kyse rahasta, siksi kannattaa ehdottaa maksutonta tekemistä. Miksi se ei sovi sinulle?
Koska haluan mennä kahville, ruoalle tai oluelle sen henkilön kanssa, en hölkälle tai museoon. Siksi.
Silloin varmaan olet valmis tarjoamaan. Hän nimittäin on todennäköisesti kiinnostuneempi sinun tapaamisestasi kuin siitä pakotetusta kahvin ostamisesta, jota edellytetään, jos haluaa kahvilassa istua.
Kannattaa kuunnella niitä pieniä viboja tarkkaan heti suhteen alkuvaiheessa. Oma intuitio on yleensä oikeassa. Sinun naisen vaistosi yrittää kertoa, että kaikki ei ole kohdallaan tuon miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jo menette, niin juotteko pelkkää kahvia, ettekö koskaan ota mitään kahvileipää?
Tuntuu naurettevalta istua pelkän kahvikupin kanssa juttelemassa uppo-oudon tyypin kanssa. Ihan sama kuka kahvit maksaa, mutta pelkän kahvin hörppiminen on tosi outoa.En käy enää treffeillä, kun olen parisuhteessa, mutta kun kävin niin todellakin otin vain kahvin tai oluen/viinin. Mutta mieluiten lähdin kävelytreffeille. Se, mikä minua näissä jankutuksissa ihmetyttää on, että minkä hlvetin takia pitää ehdottaa kahvi/ruoka/oluttreffejä, jos kerran ei halua tarjota. Miksi ei pyydä kävelylle, galleriaan, museoon ilmaispäivänä, kirjastoon, ilmaiskonserttiin...? M I K S I?
Jos mies olisi pyytänyt minut kahville eikä olisi tarjoutunut maksamaan, niin kyllä se olisi loppunut siihen. Sen sijaan nykyisen puolison kanssa maksamme kulut puoliksi ja viimeksi kuluneena viikonloppuna minä ostin meille yhteisen ulkomaanmatkan. Jo toisen tälle vuodelle. Eli missään vaiheessa ei ole ollut kysymys siitä, etteikö minulla olisi ollut varaa kahden euron kahviin tai että haluaisin elättäjää vaan siitä, että halusin miehen, joka hallitsee etiketin.
Jos itse pyydät miehen kahville/ruoalle/oluelle, maksatko sinäkin molempien puolesta? Minä en. Molemmat maksaa aina omansa, treffeillä ei ole kysymys rahasta ollenkaan.
Jos pyydän kahville/ruoalle/oluelle ihmisen, johon haluan tehdä vaikutuksen, niin todellakin maksan. Mutta ihan vapaasti saat toimia omalla tavallasi, jos se kerran tuottaa tulosta. Treffeillä nimenomaan ei ole kyse rahasta, siksi kannattaa ehdottaa maksutonta tekemistä. Miksi se ei sovi sinulle?
Koska haluan mennä kahville, ruoalle tai oluelle sen henkilön kanssa, en hölkälle tai museoon. Siksi.
Silloin varmaan olet valmis tarjoamaan. Hän nimittäin on todennäköisesti kiinnostuneempi sinun tapaamisestasi kuin siitä pakotetusta kahvin ostamisesta, jota edellytetään, jos haluaa kahvilassa istua.
Mutta oikea mies tarjoaa kyllähän se niin menee vaikka kannatankin tasa-arvoa. Sitä paitsi ei tämä liity millään tavalla arvoihin. Se on käytöstapakysymys.
En ole koskaan saanut vielä ainoatakaan vastausta siihen, miksi miehen pitää maksaa?
Aloittaja tuntee itsensä naiseksi, kun mies ottaa lompakon esiin?
Vierailija kirjoitti:
Kuunnellessani 26-vuotiaan ystäväni tinderkokemuksia sain selville, että suurin osa miehistä ei tarjoa. Tää johtuu siitä, että he käyvät niin usein treffeillä. Ei olisi varaa.
Mun mielestä on ihan hyvä, että kumpikin maksaa omansa. Jotkut voi jopa loukkaantua tarjoamisesta. Siitä voi tulla sellainen olo, että nainen on köyhä ja tarvitsee miestä pitämään itsestään huolta. Itse en siitä ota nokkiini. Jos mies tarjoaa, kieltäydyn kohteliaasti. Jos se vieläkin vaatii saada maksaa, niin maksakoon. Joillekin miehille se on kai oman miehisyyden pönkittämistä.
Oman poikaystävän kanssa tehdään niin, että välillä hän maksaa ja välillä minä. Useammin hän, koska hänellä on paljon suuremmat tulot.
Jaa, omat kokemukset ovat olleet päin vastoin. Miehet olivat 25-30v. ja tusinasta vain yksi jätti tarjoamatta. Tosin tämäkin ihan vain koska halusin itse tarjota hänelle (sain kahvilasta alennusta). Tarjoamisessa pohjat veti mies joka maksoi ensitreffeillä ravintolalaskun, jossa minun osuuteni oli jo pelkästään 75e..
Se maksaa joka kutsuu. Ei taida olla aviomiesainesta tuollainen juippi.
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa joka kutsuu. Ei taida olla aviomiesainesta tuollainen juippi.
Ja vaikka se sattuisikin maksamaan kahvikupposen, ei se kuitenkaan oikeuta rajattomaan seksiin loppuelaman ajaksi niinkuin monet junttimiehet tuntuvat kuvittelevan :)
Huoh. Taas tama ikuisuuskysymys. Etiketin mukaan asia on ihan yksinkertainen: kutsuja tarjoaa. Jos mies kutsuu sinut ulos syomaan/juomaan/kahville niin oletusarvoisesti han tarjoutuu maksamaan. Jos laittaa sinut maksamaan omasi, niin on yksinkertaisesti moukka. Ei tama ole sen vaikeampaa. Sama koskee naista joka kutsuu miehen deiteille jonnekin missa tarvitaan rahaa, Nainen on kutsuja, siis nainen tarjoutuu maksamaan. Kutsuja sovittaa treffipaikan budjettinsa mukaan, tai ehdottaa jotain ilmaista tekemista jos ei ole varaa tai ei katso treffikumppaniaan edes kahvikupin arvoiseksi.
Aika poyristyttava juttu tuo yksikin mies joka ehdotti naiselle etta mennaan kalliiseen ravintolaan ja jos ei sulla ole varaa syoda siella niin juo joku drinkki silla aikaa kun katselet vatsa kurnien kun mina hotkin gourmet-annokseni hyvalla ruokahalulla. Kerroin taman miehelleni ja han sanoi "ei tuollaisia miehia voi oikeasti olla". Sanoin miehelle etta nainen on kertomansa mukaan seurustellut tuon samaisen miehen kanssa jo 7 vuotta ja yrittaa nyt korjata tilannetta.
Toisaalta ihan hyva etta nuo pihit paljastaa oikean karvansa heti ensitreffeilla. Tiedattepa ainakin mita on tulossa jos alatte tuollaisten kanssa seurustelemaan. Siina vaiheessa se on sitten jo oma moka.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kumpikin maksaa omansa! Mistä ihmeestä eritoten naiset ovat keksineet, että miehen tulee tarjota kahvi ja joskus pullaa? Nyt on vuosi 2020, enää ei vanhempien suojassa rahatta elävä nainen etsi itselleen elättäjää, joten oma kortti käteen, kahvit kuppiin ja maksamaan.
Lähden mielelläni kanssasi kävelylle Töölönlahden ympäri. Jutellaan ja tutustutaan livenä. Kahvia en juo enää iltapäivällä enkä olutta tai viiniä arkena. Jos siis haluat välttämättä minut seuraksesi kahvilaan, niin sitten treffataan sinun ehdoillasi, mutta sinä saat myös hoitaa laskun. Minusta on noloa istua kahvilassa ilman että ostaa itsekin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Taas tama ikuisuuskysymys. Etiketin mukaan asia on ihan yksinkertainen: kutsuja tarjoaa. Jos mies kutsuu sinut ulos syomaan/juomaan/kahville niin oletusarvoisesti han tarjoutuu maksamaan. Jos laittaa sinut maksamaan omasi, niin on yksinkertaisesti moukka. Ei tama ole sen vaikeampaa. Sama koskee naista joka kutsuu miehen deiteille jonnekin missa tarvitaan rahaa, Nainen on kutsuja, siis nainen tarjoutuu maksamaan. Kutsuja sovittaa treffipaikan budjettinsa mukaan, tai ehdottaa jotain ilmaista tekemista jos ei ole varaa tai ei katso treffikumppaniaan edes kahvikupin arvoiseksi.
Aika poyristyttava juttu tuo yksikin mies joka ehdotti naiselle etta mennaan kalliiseen ravintolaan ja jos ei sulla ole varaa syoda siella niin juo joku drinkki silla aikaa kun katselet vatsa kurnien kun mina hotkin gourmet-annokseni hyvalla ruokahalulla. Kerroin taman miehelleni ja han sanoi "ei tuollaisia miehia voi oikeasti olla". Sanoin miehelle etta nainen on kertomansa mukaan seurustellut tuon samaisen miehen kanssa jo 7 vuotta ja yrittaa nyt korjata tilannetta.
Toisaalta ihan hyva etta nuo pihit paljastaa oikean karvansa heti ensitreffeilla. Tiedattepa ainakin mita on tulossa jos alatte tuollaisten kanssa seurustelemaan. Siina vaiheessa se on sitten jo oma moka.
Mitä etikettejä suomalainen nainen noudattaa vuonna 2020?
Kyllä se mies saa luvan tarjota minä kuitenkin näen vaivaa kun laittaudun yms enkä nyt ihan kenen tahansa kanssa lähtisi ulos. Ehkä eri juttu tavis naisilla
Minä ymmärrän ongelmasi. Voi olla, että mies luulee että pidät tuosta. Osa naisista on saattanut suuttua hänelle kun on tarjonnut.
Ei auttaisi kuin kysyä suoraan, mutta ei itsellä olisi pokkaa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Naiselle, jolle raha on tärkein kriteeri miehessä on ihan oma nimityksensä jonka jokainen tietää.
Tässä puhuttiin naisesta, jolle ei tarjottu kahvikuppia. :D Mitä oikein vihjailet ja millä logiikalla? Jos raha olisi tärkein, harmittelisi ihan eri luokan asioita.
Joko maksamme omamme tai tarjoamme vuoron perään. Sama systeemi kaverien kanssa. Kun kaikki osallistuvat, tasan se menee pidemmällä aikavälillä.
En oleta miehen tarjoavan, en ikinä. Jos mies tarjoaa ekat, kiitän aina kohteliaasti ja tarjoan sitten seuraavan kierroksen tai seuraavalla kerralla.
Kyllä minä oletan miehen maksavan, jos hän pyytää kahville tai syömään. Ja vastaavasti toisinpäin, jos minä pyydän. Kuulunee jo alkeellisimpiin käytöstapoihin. Se tarjoaa, joka pyytää.
Kuulostaisi hullulta, jos mennään kahville, niin molemmat maksaisivat erikseen, kun on kysymys muutamasta eurosta.
Jos tuossa tilanteessa mies ehdottaisi molempien maksavan erikseen, niin kyllä sanoisin, että antaa olla, minä tarjoan kahvit molemmille.
Itse en jaksaisi tuollaista vääntöä.
Entä sitten, kun mies pyytää kotiinsa kahville tai syömään, vetäiseekö kassakuitin ruokapöydässä ja pyytää maksamaan puolet kuluista. Entä sitten, jos ruokaa jää ylimääräistä?
Kerroit että olette siirtymässä tapailusta seurusteluun?
Mun mielestä voisit ottaa raha-asiat HIENOVARAISESTI esille. Siis ei mitenkään niin, että kysyt tuosta ravintolasta tarjoilusta. Vaan tyyliin, että voisit kysellä, että mikä on hänen suhteensa rahaan, pitääkö hän sitä tärkeänä vai välttämättömänä pahana? Pitääkö hän itseään säästeliäänä vai tuhlaavaisena? Tuleeko hän toimeen palkallaan ja säästääkö jotain esim.asuntoa varten?
Missä asioissa muuten tuo mies on huomaavainen? Se että viet hänelle pullon viiniä, eikä hän tarjoa edes kahvikupillista, ei kuullosta hirveän huomaavaiselta.
Mulla on ystävätär (olen siis itse nainen), jolla tekee tiukkaa rahasta ja hän elää hyvin säästeliäästi. Pystyy kuitenkin tekemään ulkomaan reissuja. Pari kertaa kun olen ollut hänen ja toisen ystävättären kanssa, kyseinen nainen haluaa välittömästi maksaa oman osuutensa laskusta, eikä lähde tuolle linjalle, että kukin maksaa vuorotellen koko laskun.
Naiselle, jolle raha on tärkein kriteeri miehessä on ihan oma nimityksensä jonka jokainen tietää.
Kyllä intuitioon kannattaa luottaa! Jokin miehessä ei ole kohdallaan eikä se sellaiseksi tule muuttumaan.
Ehdottaisin testiä:
Ensi kerralla ilmoita, että hupsis, kukkaro unohtui kotiin!
Katso, mitä mies tekee ja mitä hän ehdottaa. Valitse jotakin mahdollisimman halpaa, jos mies suostuu maksamaan. Esim. joku teekupillinen.
Jos mies alkaa karhuta sinulta tuota 2€ summaa takaisin, tiedät että on aika jatkaa matkaa. Pihin ihmisen kanssa on painajaismaista elää. Pihi pihistelee lopulta kaikessa, rakkaudessakin.
En oikeasti käsitä että joku vielä kuvittelee miehen velvollisuuden olevan tarjota. Minä ainakin haluan suhteen joka on tasaveroinen myös taloudellisesti. Minua ei tarvitse elättää. Saituus on ihan toinen juttu eikä miehen haluttomuus maksaa välttämättä selity sillä