Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri pelko ja hajonneet hampaat

Vierailija
10.02.2020 |

Ennenkuin joku nenäkäs ehtii tuomitsemaan, pelko on todellinen ongelma. Ei mikään pieni asia, vaan ihan ongelma.
Valitettavasti se näkyy hampaissa.

Olen viimeksi saanut syötyä kunnolla joku vuosi sitten. Sen jälkeen on hampaat hajonneet suuhun ja olleet kipeät. Kieli on kipeä koska takahampaan lohjennut reuna on repinyt sen rikki. Tämän vuoksi tulee kohta viikko, kun pelkkää helposti nieltävää ruokaa on saanut alas.
Tilanne on siis se, että suu on kokoajan kipeä. Olen yrittänyt mennä, viimeistään ovella iskee pakokauhu ja pakko päästä ulos. Kerran pyörryin, kolhaisin pään ja se reissu päätyi ensiapuun.
Nyt olen varannut ajan ja mentävä on. Panikoin jo nyt. Itkettää ja ahdistaa.
Hampaat ovat siis hirveässä kunnossa. Hävettää.

Onko mitään millä lieventää pelkoa? Haluaisin kovasti kivutonta aikaa ja pystyä pitkästä aikaan syömään kunnolla. Voinko pyytää että takahammas poistetaan? Se on siis pahin kivunaiheuttaja.
Haljenneita sivuhampaita on yhteensä 3. Niiden kanssa eläminen on mahdollista, mutta kivuliasta. Tiedän että saan huudot ja moitteet hampaiden kunnosta mutta nyt vihdoin yritän mennä..

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vielä: päädyin itse poistoihin, koska itselläni oli paikkausten kanssa aina jotain ongelmaa. Esim. paikat naksuivat suussa kylmällä ilmalla/kylmää syödessä tai juodessa, osa painoi hermoon niin että juurihoitoon meni samana iltana jne. Muovipaikat eivät tunnu sopivan itselleni, ja vain yksi hammaslääkäri suostui laittamaan amalgaamia. Sekin vihloi puolisen vuotta ennen kuin asettui! Ihan turhaa touhua mielestäni siis- lisäksi narskuttelen hampaitani, eli paikat lähtevät helposti irti tai saumat vuotavat tms. eli sekin vielä...

Olen siitä onnekas että vain muutaman hampaan juuria on jouduttu kunnolla kaivamaan suusta, loput ovat lähteneet aikalailla vetämällä. 

Vierailija
22/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele sitä hammalääkäri raukkaa, joka joutuu tuossa kunnossa olevaa hampaistoa hoitamaan. Sääliksi käy kyllä.

Sun kaltaisia onneksi karma jossain vaiheessa koputtelee olkapäähän kun odottelet vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ongelmaan on niin yksinkertainen ongelma kuin rauhoittava esilääke. Ei todellakaan kenenkään tarvitse vuosikausia pakoilla hammaslääkäreitä pelon takia, kun pieni lääkenappi ennen käyntiä hoitaa ongelman. (Itse syön rauhoittavia paniikkihäiriöön muutenkin)

Vierailija
24/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pelkääjä.

Meillä ala-asteella pikkukaupungissa oli varmasti aito sadisti hammaslääkärinä.

Muistan odotushuoneessa kerran, kun toimenpidehuoneesta kuului aikuisen miehen jatkuvaa huutoa kuin syyrialaisesta vankikellarista.

Oma paikkaus sattui niin että sain melkein shokin. Kaiken lisäksi hampaaseen ei ollut edes aiemmin edes vihlonut eikä siinä näkynyt reikää. Lääkäri oli porannut takahampaan käytännössä ontoksi.

Kaveri kertoi samaa, takahampaassa ei ollut näkynyt mitään, mutta poistui jättimäisen harmaan amalgaamin kanssa hoitolasta.

Hullujakin löytyy.

Vierailija
25/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sedaatio maksaa aika paljon, mutta kannattaa valita se, jos rahaa on.

Tilanteesi kuulostaa sen verran pahalta, että nyt meno hammaslääkäriin tulee olemaan lähinnä HELPOTUS sinulle. Kannattaa pelätä ennemmin sitä, mitä käy jos et hampaitasi hoidata. Sairaalareissu tulee ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
26/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka hammaslääkäripelosta nykyään puhutaankin aiempaa enemmän ja monet (yksityis)klinikat ovat jopa erikoistuneet pelkopotilaiden hoitoon niin kuitenkin tuntuu siltä, ettei asiaan kokonaisuudessaan suhtauduta vieläkään kyllin vakavasti.

Ensinnäkin, hoitamaton suu altistaa ihmisen todelliselle hengenvaaralle, sillä tulehdus voi levitä suusta esim. aivoihin ja silloin on hengenlähtö lähellä.

Toisekseen, terveydenhuollossa ei oteta oikein tosissaan sitä elämänlaadun laskua, minkä hammaslääkäripelko aiheuttaa. Jo pelko itsessään ja sen kanssa eläminen on erittäin lamaannuttavaa ja henkisesti kuluttavaa ja lisäksi siihen liittyy lähes aina hyvin syvä, persoonaan asti menevä häpeä.

Pelkäävä häpeää pelkoaan, häpeää hoitamattomia hampaitaan, häpeää koko itseään.

Todella toivoisin, että tähän ongelmaan tartuttaisiin terveydenhuollossa sille kuuluvalla vakavuudella.

Ja oikein paljon tsemppiä sinulle ap.

Vierailija
27/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, ettei tiedä kunnallisesta puolesta. Ainakin saman ongelman kanssa kamppailessa sain Munkkiniemen terveysasemalta ihan mielettömän ystävällistä kohtelua. 

Kerroin tilanteen ja superkiva hoitaja varasi ajan pelkopotilaisiin erikoistuneelle lekurille. 

Sain tupla-ajan, jotta minulla oli aikaa tehdä kysymyksiä ja lääkärillä aikaa ottaa tosi rauhallisesti kanssani. 

Hyvät puudutukset "norsun piikillä" ja en tuntenut yhtään mitään. Hankala tietysti, jos pelkää puudutustakin ihan sikana. Nukutus tehdään vain yksityisellä käsittääkseni. Ja varmaan todella kallista. 

Nyt on hampaat kunnossa. Ihme ja kumma varsinaisia reikiä ei ollut, vaikka edellisestä käynnistä oli n. 15 vuotta. Pari vain tosi rikkinäistä hammasta. Toinen saatiin korjattua, mutta toinen valitettavasti jouduttiin vetämään pois. Se on onneksi melko takana eli ei haittaa ulkonäköä. 

Vierailija
28/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pelkääjä.

Muistan odotushuoneessa kerran, kun toimenpidehuoneesta kuului aikuisen miehen jatkuvaa huutoa kuin syyrialaisesta vankikellarista.

Oma paikkaus sattui niin että sain melkein shokin. Kaiken lisäksi hampaaseen ei ollut edes aiemmin edes vihlonut eikä siinä näkynyt reikää. Lääkäri oli porannut takahampaan käytännössä ontoksi.

Kaveri kertoi samaa, takahampaassa ei ollut näkynyt mitään, mutta poistui jättimäisen harmaan amalgaamin kanssa hoitolasta.

Hullujakin löytyy.

Reikä ei välttämättä näy ulospäin kuin minimaalisen pienenä pisteenä. Bakteerit ovat kuitenkin voineet syödä hammasta sisältä päin paljonkin. 

En siis ota kantaa tämän lääkärin sadismiin, mutta näin tosiaan voi olla. 

Vierailija
29/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä itseasiassa pelkäät? Mä pelkään kovaa kipua mitä en voi hallita. Mulla on kuitenkin ollut pelastus puudutus. Puudutusneulan pistäminen sattuu vähän mutta se hyttysen pisto mitä kipu voi olla ilman sitä. Se näyttää pelottavalta mutta ei se pisto nyt sietämätön paikka ole. Mulla ei ole todellakaan korkea kipukynnys.

En pelkää kipua vaan sitä, etten voi luottaa hammaslääkäriin. Luottamusta lisää ja pelkoa poistaa jos hän; kertoo miksi toimenpide pitää tehdä ja mitä siitä seuraa (esim.hampaanpoistossa), sanoittaa koko ajan mitä aikoo tehdä seuraavaksi, ei esimerkiksi tökkää puudutuspiikkiä varoittamatta kitalakeen, ei vähättele, ei suhtaudu kuin hölmöön, on kunnioittava, omaa psykologista silmää.

Jos on tällainen hammaslääkäri niin hoito onnistuu ilman mitään esilääkitystä tai paniikkia.

Vierailija
30/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä itseasiassa pelkäät? Mä pelkään kovaa kipua mitä en voi hallita. Mulla on kuitenkin ollut pelastus puudutus. Puudutusneulan pistäminen sattuu vähän mutta se hyttysen pisto mitä kipu voi olla ilman sitä. Se näyttää pelottavalta mutta ei se pisto nyt sietämätön paikka ole. Mulla ei ole todellakaan korkea kipukynnys.

En pelkää kipua vaan sitä, etten voi luottaa hammaslääkäriin. Luottamusta lisää ja pelkoa poistaa jos hän; kertoo miksi toimenpide pitää tehdä ja mitä siitä seuraa (esim.hampaanpoistossa), sanoittaa koko ajan mitä aikoo tehdä seuraavaksi, ei esimerkiksi tökkää puudutuspiikkiä varoittamatta kitalakeen, ei vähättele, ei suhtaudu kuin hölmöön, on kunnioittava, omaa psykologista silmää.

Jos on tällainen hammaslääkäri niin hoito onnistuu ilman mitään esilääkitystä tai paniikkia.

Hanki lääkitys oloa helpottamaan.

Vierailija
31/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele sitä hammalääkäri raukkaa, joka joutuu tuossa kunnossa olevaa hampaistoa hoitamaan. Sääliksi käy kyllä.

Aika hyvät kipurahat saa kyllä työstään. Voi vähän löyhkätä se suuvärkki joo, mutta moni tekee kirjaimellisesti paskahommia päivät pitkät ja paljon huonommalla palkalla.

Vierailija
32/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisiahan useimmat hammaslääkärit ovat, ainakin nykyään.

Olen käynyt sekä julkisella ja yksityisellä, ja noin hammaslääkärit nykyään käyttäytyvät. Ihan yleistä esim. selittää, minkä instrumentin kulloinkin suuhun sulloo.

Vierailija
33/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki lääkitys oloa helpottamaan.

Luitko yhtään mitä kirjoitin?

Tarvitsen kuvailemani hammaskääkärin, siihen ei lääkitys auta jos hammaslääkäri on tyly. Sitäpaitsi alan oksentaa rauhoittavista, ja se ei oikein ole hyvä juttu hammaslääkärin tuolissa maatessa.

Vierailija
34/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri syksyllä paikkauttamassa lohjenneen hampaani.En oikeastaan pelännyt muuta kuin puudutuspiikin pistämistä koska halusin sen.Aivan turhaan .En tiedä ovatko keksineet jonkun uuden systeemin miten se laitetaan koska en tuntenut mitään ja kävin kyllä ihan julkisella hammaslääkärillä.

Vierailija
35/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisiahan useimmat hammaslääkärit ovat, ainakin nykyään.

Olen käynyt sekä julkisella ja yksityisellä, ja noin hammaslääkärit nykyään käyttäytyvät. Ihan yleistä esim. selittää, minkä instrumentin kulloinkin suuhun sulloo.

Helsingissä Oralilla ihan äskettäin eräs erikoishammaslääkäri ei osannut näin toimia, vaan teki toimenpiteensä kertomatta mitään ja tosiaan tökkäsi piikin varoittamatta. Vaikka olin pyytänyt kertomaan ja tiesi että olen pelkopotilas.

Vierailija
36/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä pelkääjä.

Hullujakin löytyy.

Reikä ei välttämättä näy ulospäin kuin minimaalisen pienenä pisteenä. Bakteerit ovat kuitenkin voineet syödä hammasta sisältä päin paljonkin. 

En siis ota kantaa tämän lääkärin sadismiin, mutta näin tosiaan voi olla. 

Ihan totta. 

Aikoinaan kun minulta poistettiin viisaudenhampaat, pyysin saada ne itselleni, mihin suostuttiin (ja annettiin vielä ohje, mitä niille kannattaa tehdä jos haluaa säilyttää). Yhdessä oli reikä. Purupinnalla näkyi kolme pientä tuskin neulankärjen mentävää mustaa pistettä. Rupesin niiden kanssa hammasta rassaamaan (minua kiinnosti kaikki sellainen), neula upposi yhä syvemmälle ja syvemmälle, ja yhtäkkiä kiille pisteiden välistä poksahti poikki. Alta paljastui järkyttävä onkalo näynnä ruskeaa löyhkäävää liejua, hyvä etten pyörtynyt siihen hajuun. Vähänkö muuten innosti huolehtimaan suuhygieniasta! Moisia löyhkäpesäkkeitä en suuhuni enempää halua. Tosin tuolle viisaudenhampaalle en olisi voinut mitään kun hammas oli puhkeamassa väärään asentoon ja oli ikenen peittämässä taskussa harjan ulottumattomissa.

Vierailija
37/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin juuri syksyllä paikkauttamassa lohjenneen hampaani.En oikeastaan pelännyt muuta kuin puudutuspiikin pistämistä koska halusin sen.Aivan turhaan .En tiedä ovatko keksineet jonkun uuden systeemin miten se laitetaan koska en tuntenut mitään ja kävin kyllä ihan julkisella hammaslääkärillä.

Mielenkiintoista. Kävin nimittäin aamupäivällä hammaslääkärissä (yksityinen), ja kyllä tuntui vähän ilkeältä puuduttaminen. 

Limakalvolle voidaan kai käyttää puudutussuihketta, mutta ei se estä sisempää tulevia epämukavia tuntemuksia (neulan osumista hermoon tms.)

Vierailija
38/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Kävin nimittäin aamupäivällä hammaslääkärissä (yksityinen), ja kyllä tuntui vähän ilkeältä puuduttaminen. 

Limakalvolle voidaan kai käyttää puudutussuihketta, mutta ei se estä sisempää tulevia epämukavia tuntemuksia (neulan osumista hermoon tms.)

Se on hammaslääkärin taidosta kiinni osaako pistää niin, ettei se satu. Näin ovat sanoneet.

Vierailija
39/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, oletko pelännyt omaa hammasharjaasikin, kun olet päästänyt hampaasi tuohon kuntoon?

Vierailija
40/60 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ratkeaa pitkälle sillä, että valitset huolellisesti lääkärin. Mä kävin useamman hammaslääkärikeskuksen kaikki lekurit läpi netissä. Siis niiden, joiden sivuilla on lekurin kuvan ja muiden tietojen lisäksi selvät merkinnät, ottaako pelkopotilaita. Tälleen löysin lääkärin, joka mainitsi itsekin olevansa pelkopotilas. Eka kerta pelkästään keskusteltiin ja itse hoitokerrat meni hyvin. Pelkäsin tietysti, mutta tuo ihminen sai minut luottamaan itseensä. Hän todellakin teki töitä mun pelkojen eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä