En ymmärrä, kun jotkut kertoo että heillä on kavereita eri tarkoituksiin
Ehkä olen enemmän ystävä- kuin kaveri-ihminen tai introvertti, kun näen asian tällä tavalla. Minusta on jotenkin loukkaavaa, että luokitellaan ihmise tyyliin, kyllä tämän kanssa on kiva kahvilla käydä, mutta en nyt ehkä sen kanssa lähtisi yökerhoon. Minulle kaveri tai ystävä ihmissuhteena tarkoittaa, että pidän ihmisestä ja hänen seuransa piristää aika lailla aina, ja muut normaalit aktiviteetit paitsi seksi käy, jos molemmat niistä pitää. Tietenkään en pakota jumppaan tai baariin tai kirjoista keskustelemaan ihmistä, joka ei kiinnostu noista asioista. Ja ehkä joku todella pinnallinen kaveruus/tuttavuus saattaa katketa, jos yhdistävä tekijä (esim. molemmat hoitovapaalla ja pieniä lapsia) loppuu. Mutta jos jollekulle kelpaan vain yhteen asiaan tai joku kelpaa minulle vain rajallisesti kaverina, niin minusta on silloin parempi ilman kaveria kuin kaverin kanssa. Tulee vaikutelma, että ei hyväksy toista, jos laittaa kauheasti rajoja. Laitan kohta linkin, joka aloitti nämä mietteet
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri, joka ei viihdy yökerhoissa, ei ole hyvä kaveri yökerhoihin. Hän voi olla hyvä kaveri konserttiin jne jne.
Joo joo, otin tämän huomioon. Mutta mun mielestä sen rajojen laiton pitäis lähteä ihmisestä itsestään, eikä toisesta puolesta. Esimerkiksi jos kaverilla on sosiaalista pelkoa, mutta haluaisi silti käydä ulkona, niin olisi kiva ottaa se mukaan, vaikka ei olisikaan railakkainta seuraa biletykseen. Eikä niin, että päättää, että tän kaverin kanssa on kiva katsella leffoja, mutta ei sen kanssa baariin kannata lähteä. Ap
Jos se sosiaalisesti pelokas ei itse kerro, että haluaisi käydä ulkona, on kavereiden sitä mahdotonta tietää. Itse ainakin pyrin huomioimaan kavereiden mieltymykset, kun kysyn heitä jonnekin. Olisi minulta itsekästä vaatia jääkiekosta täysin kiinnostumatonta kanssani lätkämatsiin tms.
Ehkä se vain kuulostaa aloittajan korvissa pahalta, kun sanoo, että kaveri on johonkin tarkoitukseen?
Minulla se on sitä, että otan huomioon, mikä kaveria kiinnostaa. On kaveri, jonka kanssa on hauska käydä kalassa tai uimahallissa tai kapakassa, tai vaikka remontoida mökkiä, mutta syvällisistä keskustelut ei hänen kanssaa suju, enkä ikimaailmassa raahaisi häntä johonkin museoon pitkästymään.
Mulla on kavereita, joiden kanssa teen eri asioita. Yhden kaverin kanssa nähdään aina vain lenkin yhteydessä, toisen kanssa käyn konserteissa ja kolmannen kanssa vedetään kännit, jos siltä tuntuu ja neljännen kanssa tavataan vain yhteisillä matkoilla välimatkan takia. Mikä tässä on ongelma?
En tee edes parhaan ystäväni kanssa kaikkea mahdollista. Kavereista nyt puhumattakaan. Ystävillä ja kavereillakin on oikeus valita, mitä he haluavat tehdä ja mitä eivät.
Kun mulla oli nuorena paljon kavereita, äiti ihmetteli miten jaksoin heidän kaikkien kanssa hengata. Äiti kertoi, että hänellä oli tarkoituksiinsa omat ystävät. Ehkä vähän nauroin asialle tuolloin, mutta nyt ymmärrän. Yhden kaverin kanssa äiti jutteli paljon perheestä, lapsista ja lapsenkasvatuksesta. Toisen kanssa juteltiin seksistä. Kolmannen kanssa käytiin ostoksilla ja teatterissa. Ja joidenkin kanssa pidettiin muuten vain yhteyttä, koska oli yhteistä historiaa.
En minä ole päättänyt että mihin kukakin kavereistani kelpaa, he vaan ovat itse omia persooniaan eikä kaikkien kanssa voi tehdä kaikkea, kun eivät he itse edes halua. Joku on mun lenkkeilykaveri omasta halustaan, jotain toista taas ei lenkkeily voisi vähempää kiinnostaa enkä minäkään siihen sitten seuraksi viitsi pyytää. Itseäni ärsyttää kun yksi kaveri pyytää shoppailukaveriksi, vaikka olen monta kertaa sanonut etten yhtään viihdy vaatekaupoissa (tilaan vaatteet netistä)
Mulla on paljon kavereita, hyviä ystäviä huomattavasti vähemmän. Mutta kyllä mä tunnistan tuon, että eri ihmiset on eri tarpdisiin. Esim mun työasioista it-alan ihmisenä ei ymmärtä kaikki. Musiikkiharrastuksestani puhun taas niiden ihmisten ksnssa, jotka musiikkia harrastaa. Mun kanssa urheilee eri ihmiset kuin ne joiden kanssa käyn laulamassa karaokea. Useimmat ihmiset tekevät kanssani useita asioita, mutta harva kaikkea.
Itse en esim lähde hiihtämään tai laskettelemaan, mittä yksisarvishoidot tai i love me -messut eivät kiinnosta
No, miten tämä sitten olisi pitänyt ymmärtää? Sinä ihmettelit, miten ihmisillä on kavereita eri tarkoituksiin. Me vastasimme. Mikä tässä on ongelma?