Karmein asuinalue, jossa olet asunut?
Itselläni Malmi Helsingissä, tästä toki on aikaa yli 10 vuotta. Paljon päihdeongelmaisia, keskellä päivää näki puukkohippaa yms. toimintaa. Joskus poliisit tekivät rynnäkön bussiin kesken matkan, kun siellä ilmeisesti oli joku huumerikollinen kyydissä. Pelkäsin liikkua ulkona sen kuukauden aikana, jonka tuolla asuin.
Kommentit (434)
Tampere mutta en muista aluetta. Oli kuitenkin aika lähellä keskustaa ja liikuttiin paljon keskustassa ja yöelämässä. Ihme tyyppejä tarttui hihaan ja älyttömästi väkivaltaa. Onneksi ei oltu siellä kuin yksi kesä.
Täältäkin ääni Koivukylälle. Puoli vuotta riitti.
Tonttila, Lahti. Ei siellä nyt vaarallista ollut, mutta jotenkin epämiellyttävä ilmapiiri ja runsaasti selvästi vähäosaisempia ihmisiä.
Malmi on ollut pahin. Epämääräistä porukkaa ja turvattomuutta.
Uusi Kannelmäki. En ole tosin asunut siellä, mutta olen ollut työssä aivan rautatieaseman tuntumassa ja kerran kymmenkunta vuotta sitten aioin ostaa asunnon sieltä ja tutustuin paikkaan.
Aseman vieressä oli kesät talvet joka päivä noin parikymmentä laitapuolen kulkijaa, jotka täydensivät olutvarantoaan koko ajan lähikaupoista.
"Uuden" Kannelmäen - siis 70 -luvulla rakennetun - koko yleisilme on karmea. Kerron yhden asukaskohtaamisen. Olin katsomassa yhden asunnon yleisilmettä ennen seuraavan päivän asuntonäyttöä. Pihan penkillä makasi sammunut mies. Iso. Herättelin häntä. Hän heräsi. Sanoin että ei kannata nukkua siinä ja missä asut. Kertoi asuvansa ihan lähellä. Lupasin saattaa kotiin. Käytännössä raahasin. Tultiin rapun ovelle. Minua alkoi jo hävettää, kun näin toisen miehen lähestyvän meitä. Mutta hän olikin yhtä humalassa ja kertoi miehen asuvan juuri tässä samassa rapussa. Nyt alkoi se vaikea osuus. Raahasin miehen kolmanteen kerrokseen. Pelotti, että pysytäänkö pystyssä ja raahaaminen oli raskasta. Sitten se naapuri sanoi kolmannessa kerroksessa, että auttamani mies asuukin toisessa kerroksessa. Nyt vielä pelottavampi raahaaminen alamäkeen. Ovi auki ja mies meni sisään. Viimeinen havainto oli kamala rysähdys huoneiston sisältä. Tein virheen, kun aloin ylipäätänsä auttamaan miestä.
En ostanut asuntoa Kannelmäestä.
Malminkartano on mainittu tässä muutamaan otteeseen. Malminkartanossa on myös pohjoisosa, joka onkin erittäin mukavaa seutua. Samoin ei pidä sekoittaa tähän Lassilaa, joka on hyvin mukava alue. Itse asuin opiskeluaikana Pohjois-Haagassa.
Vierailija kirjoitti:
kannelmäki. pelottavaa, rumaa, epäviihtyisää..
Mulla oli siellä aikoinaan kampaaja: se piti ovea aukioloaikanakin lukossa, koska sisään saattoi pärähtää mitä vain huurupäitä.
Jopa bussipysäkiltä muutaman minsan kävelymatka pelotti, sekä tietenkin se, millaista porukkaa bussissa oli.
Olen kai asunut monella alueella, joilla on ollut huono maine. Kuitenkin esim. Tampereen Hervanta on ollut oikein mukava paikka asua, kun on karttanut niitä levottomia taloja. Luonto siellä on aivan huikea.
Vantaan Havukoskella välillä pelotti kulkea yksin yöllä junalta kotiin. Talomme kellarikerroksesta löytyi mm. patja ja huumeneuloja, eli joku narkkari majaili siellä.
Toinen ikävä paikka oli Manchesterin Longsight, missä asui lähinnä pakistaneja ja harva se päivä ammuskeltiin. Olihan se melkoinen paikka nuorelle suomalaisopiskelijalle.
Sanon Malmi minäkin. En tosin ole koskaan kokenut aluetta varsinaisesti turvattomaksi, mutta masentava paikka se kyllä on. Paljon syrjäytyneitä, köyhiä eläkeläisiä ja aineiden käyttäjiä, kaikki huokuu sellaista toivottomuutta.
Vantaan Hakunila. Olen asunut myös Kontulassa ja Jakomäessä mutta kyllä Hakunila on pahin.
Myyrmäki - kaikki repeää nauramaan, kun sanon asuneeni siellä.
Siellä olet kuin ulkomailla - et kuule suomenkielistä sanaa muilta kun kauppojen kassoilta ja tämä on totta.
Onneksi pääsin sieltä pois, mutta kämppä oli vaikea myydä - senkin osti lopulta huonolla hintaa ulkomaalainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kai asunut monella alueella, joilla on ollut huono maine. Kuitenkin esim. Tampereen Hervanta on ollut oikein mukava paikka asua, kun on karttanut niitä levottomia taloja. Luonto siellä on aivan huikea.
Vantaan Havukoskella välillä pelotti kulkea yksin yöllä junalta kotiin. Talomme kellarikerroksesta löytyi mm. patja ja huumeneuloja, eli joku narkkari majaili siellä.
Toinen ikävä paikka oli Manchesterin Longsight, missä asui lähinnä pakistaneja ja harva se päivä ammuskeltiin. Olihan se melkoinen paikka nuorelle suomalaisopiskelijalle.
Hervanta oli aika hillitön paikka asua, mutta ei siellä tylsää ainakaan ollut. ;-D
Koivukylän HOAS rasinkadulla. Aivan järkyttävää menoa. Toisaalta asuin siellä vuosia ja siihen tottui ja jopa viihdyin. Nyt asun Espoossa ja kerran ajoin siitä ohi ja en kyllä ikinä muuttaisi takaisin...
Vierailija kirjoitti:
Vantaan Hakunila. Olen asunut myös Kontulassa ja Jakomäessä mutta kyllä Hakunila on pahin.
Mun opiskelukaveri asui Jakomäessä ja aikamoinen paikka oli sekin. Mm. keskellä yötä huumevelkojen perijä yritti tulla kirveen kanssa ovesta läpi, kun ilmeisesti erehtyi asunnosta.
Mä en käsitä mikä hinku ihmisillä on muuttaa pk-seudulle jos töiden takia ei ole pakko. Ainakaan, jos ei ole rahaa asua muualla kuin noissa kamalissa epäviihtyisissä lähiöissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Olisi yleensäkin kiva kuulla näihin vähän perusteluja.
Mikkelin Laajalampi. Rumia rapistuvia taloja, baari jonka pihassa sama porukka möykkäsi kesät talvet, kauppa ryöstettiin pariin kertaan ja autoihin murtauduttiin.
Porissa yksi alue oikeastaan vaan niiden ihmisten takia.