Diabeetikot: Kuinka usein vaihdatte lansettineulan?
Ohjeen mukaan pitäisi kai vaihtaa joka ikinen kerta uuteen, mutta voisiko ottaa yhden päivän sokeriarvot samalla neulalla?
Kommentit (18)
Diabeteshoitaja sanoi, että voisin käyttää koko päivän samaa . Ajatus ei oikein tuntunut kivalta ja olenkin käyttänyt aina uutta. Onneksi riittää se määrä mitä jakelusta saa.
Mulle neuvolan terkka sanoi että riittää, kun vaihtaa kerran päivässä. :0 Radi siis kyseessä.
Oma puolisoni vaihtoi lansetin kerran kuussa... Onneksi nykyään mittaa sokerinsa sensorilla.
Mulla radi ja käytän samaa neulaa monta päivää. Mitä haittaa siitä voisi olla? Hirveästi tulee pientä muoviroskaa sokerinmittauksista muutenkin. Miksi lisätä sitä yhtään?
Meillä päin saa lansettineuloja vain
50 kpl kerralla. Nehän ei meinaa riittää minnekään.
Eoikö niitä voi keittää ja käyttää uudelleen?
Kerran kahdessa vuodessa, oikeasti ;)
Toisaalta minulla on Libre eli harvoin mittaan sokeria.
Vaihdan kyllä kynäneulan ennen jokaista pistosta.
Minulle sanottiin että kolme kertaa voi pistää samalla neulalla ja näin olen tehnyt.
Joka kerta vaihdan uuden.
Ite ostan apteekista neulani.
Kysymykseen mikä on Libre, se on sellainen pieni sensori joka on ihossa kiinni aina kaksi viikkoa kerrallaan (sit vaihdetaan uus, itse), ja se tietää verensokerin koko ajan kudosnesteistä (vai mistä se mittaamaan..). Ei tarvi piikitellä ittiään muuten kuin insuliinia laittaessa. Puhelimessa on ohjelma jolla voi näppärästi parilla painalluksella tietää sokeriarvot. Ohjelma myös rekisteröi tiedot ja piirtää käppyrää niistä arvoista.
Nykyään mulla on sensori, mutta ennen meni puolikin vuotta samalla neulalla 😬 Jos 8krt/vrk mittaa verensokerin, niin en minä ainakaan olisi jaksanut niin montaa kertaa vaihtaa eikä niitä lansetteja edes olisi saanut hoitotarvikejakelusta niin paljoa.
Nykyään sensoroinnin aikana joudun mittaamaan 3krt/vrk,enkä edes muista koska olisin lansetin viimeksi vaihtanut. Hyvin se neula ihosta läpi vielä menee 😁
Minä vaihdan vasta, kun alkaa tuntua ettei mene kunnolla ihosta läpi. Toki pistän aina puhtaaseen ihoon.
Siinähän on 6 steriiliä neulaa yhdessä
Meillä ohjeistetaan että kerran päivässä vaihdetaan.
Siis tottakai vaihdetaan joka ikinen kerta. Älä edes harkitse muuta.