Yli 45 vuotias vieläkö ehkäisy käytössä?
Itse olen jo 47 ja mietin joko vois unohtaa ehkäisyn? Aloitan uutta suhdetta, joten siks asia on ajankohtainen tässä vaiheessa.
Raskaaksi tulemisen mahdollisuus tässä iässä taitaa olla todella pieni, vaikka menkat tuleekin aika säännöllisesti?
Mikä ehkäisy sulla on käytössä, jos on?
Voisko jo luottaa esim keskeytettyyn yhdyntään ovulaation aikoihin?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Mulle laitettiin hormonikierukka toukokuussa 2000. Kuukautiset loppuivat syksyllä. Sama kierukka on edelleen (olen nyt 58v). Ehkäisyn tarve loppui jo seuraavana vuonna mutta sielläpähän on :-)
Kohta 21 vuotta sitten?
Tässä odotellaan synnytystä. Laskettu aika 29.1.22 ja täytän 50 v helmikuun lopulla. Menkat olleet puolen vuoden välein kolmen vuoden ajan ja gynekin sanoi, että vaihdevuodet alkaneet. No, näin mennään nyt. 😊
Ite oon 47v ja pillerit pitäis lopettaa kun limakalvot on niin järkyttävän huonossa kunnossa ja koko ajan tulehdus (DIV) päällä. Tehokas ehkäisykeino kyllä sekin kun sattuu niin paljon..
Jos yritän varmoilla päivillä niin teen kyllä raskaustestin kerran kuussa. En todellakaan halua lasta vieläkään. Jo 30v yritin saada sterilisaatiolähetettä, mutta eihän sitä saanut. Nyt ei enää viitsisi ottaa riskiä leikkauksesta. Vai pitäisikö? Jos silloin 30v olis saanut, niin olis tehty essure, mikä paljastuikin monella katastrofiksi. Kierukkaa en tahdo uskaltaa, en ole synnyttänyt siis ja papa/hpv-koekin sattuu niin perkeleesti.
Olen 47 v. ja käytän Zoely-pillereitä. Niiden hormoni on "luonnollisempaa" kuin tavallisten e-pillereiden ja kaikesta muusta minulle tulee migreeni. Näitä samoja pillereitä käytetään gynen mukaan vaihdevuosien hoitoon, joten on ihan se ja sama onko jo vaihdevuodet vai ei. Gyne tekee aina ultratutkimuksen ja viimeksi sanoi, että siinä näkee, onko munasarjoissa vielä toimintaa ja kuulemma oli.
Niin kauan voi tulla raskaaksi kun on menkat. Vaikka olisit 55v. Toki se on harvinaisempaa mitä enemmän ikää on. Mutta ehkäisy käyttöön jos et halua ikäviä yllätyksiä. 45v ei olisi ollenkaan kuulumatonta tulla raskaaksi.
Naisen hedelmällisyys vain laskee siitä 35v eteenpäin. Ei se kokonaan katoa ennenkuin menkat loppuu.
No enpä kyllä ilman ehkäisyä uskaltaisi olla, kuukautiskierto säännöllinen.
Juuri juttelin naisen kanssa jonka ystävä sai lapsen jokin aika sitten 53v iässä 🤔.
Mielestäni pohdintasi ap on aina naiivi, mutta hyvä että pohdit niin ehkä vältyt vahingoilta ja 60v synttärisi ovat vain ne 60v synttärit eikä lapsen rippijuhlat ja eläkkeelle pääsyjuhlat ovat juuri sitä eikä lapsen täysi-ikäistymiskemut.
Vierailija kirjoitti:
45+ ikäisenä on raskauden mahdollisuus per kierto noin 1%. Noin puolet naisista on tässä vaiheessa steriilejä, puolet siis eivät.
1 % riski on aivan riittävä, että kannattaa käyttää ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 47 v. ja käytän Zoely-pillereitä. Niiden hormoni on "luonnollisempaa" kuin tavallisten e-pillereiden ja kaikesta muusta minulle tulee migreeni. Näitä samoja pillereitä käytetään gynen mukaan vaihdevuosien hoitoon, joten on ihan se ja sama onko jo vaihdevuodet vai ei. Gyne tekee aina ultratutkimuksen ja viimeksi sanoi, että siinä näkee, onko munasarjoissa vielä toimintaa ja kuulemma oli.
Millaset vuodot on Zoelyn kanssa? Mulle voisi olla optio, mutta yhdistelmäpillerit pitää nyt lopettaa ja tsekata 2-3 kk miten limakalvot paranee. Sen jälkeen voisi vaihtaa minipillereihin ehkä. Mutta kun oon ikäni syönyt yhdistelmäpillereitä 6-9 viikkoa putkeen ilman mitään tiputteluvuotoja niin ei innosta jos tulee jatkuvat menkat varsinkin kun tampoonit ei oo mulle optio noiden limakalvojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaset vuodot on Zoelyn kanssa? Mulle voisi olla optio, mutta yhdistelmäpillerit pitää nyt lopettaa ja tsekata 2-3 kk miten limakalvot paranee. Sen jälkeen voisi vaihtaa minipillereihin ehkä. Mutta kun oon ikäni syönyt yhdistelmäpillereitä 6-9 viikkoa putkeen ilman mitään tiputteluvuotoja niin ei innosta jos tulee jatkuvat menkat varsinkin kun tampoonit ei oo mulle optio noiden limakalvojen takia.
tämä siis oli 84
No ei ole raskaaksi tulon todennäköisyys niin pieni että voisi vaan luottaa siihen ja olla ilman ehkäisyä. Itse olen saanut 2 lasta yli 40v iässä. Ja laura malmivaara 48v on raskaana….
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, juuri eilen mietin tätä asiaa. Naisille sanotaan, että raskauden todennäköisyys yli 35 ikävuoden jälkeen on kauhean pieni ja toisaalta naiset käyttävät ehkäisyä viisikymppiseksi raskauden pelon takia. Kumpaa tässä liioitellaan...
Tää juuri. Määkin oon lukenut paljon aiheesta ja varsinkin yli 45 vuotiaan raskautuminen on todella harvinaista. Kirjotetaan, että mahdollisuus tulla raskaaksi omilla munasoluilla on todella pieni..
Eihän ehkäisyssä ois mitään ongelmaa, jos olis hyvä vaihtoehto, mutta tuntuu, että sopivaa ei löydy. ApArvaapas miksi se on harvinaista? Koska useimmat 45-vuotiaat ovat jo lapsensa tehneet (siis mikäli niitä edes halusivat ja kykenivät tehdä), ja sitten on joko laitettu kierukka tai steriloitu tms., ja joillain on jo alkaneet vaihdevuodetkin tuossa iässä. Siksi on melko harvinaista että tulee 45-vuotiaana raskaaksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei VOISI tulla raskaaksi. Enkä edes allekirjoittaisi tuota että mahdollisuus tulla raskaaksi on "todella pieni".
Mutta jos et kerran usko niin jätä ehkäisy ja pankaa paljaalla, eihän se ole minulta pois. Yksi pikku vinkki kuitenkin: jos yhtäkkiä loppuu menkat ja alkaa maha pömpöttää, niin ei kannata heti olettaa että vaihdevuodet on alkaneet ja tullut vähän ilmavaivoja, kannattaa sen sijaan kipaista lähiapteekista raskaustesti.
Ja kerro nyt sille miehellekin että tässä on hänellä ihan aikuisten oikeasti mahdollisuus tulla vielä isäksi. Reilu peli että edes tietää, oli se mahdollisuus sitten "todella pieni"... tai hieman suurempi.
No kyllä se on ihan faktaa, että esim 47-vuotiaana monikaan ei tule enää raskaaksi, ja jos tulee, se menee kesken.
Sori, Zoely ei olekaan minipilleri? t.90
Vierailija kirjoitti:
No enpä kyllä ilman ehkäisyä uskaltaisi olla, kuukautiskierto säännöllinen.
Juuri juttelin naisen kanssa jonka ystävä sai lapsen jokin aika sitten 53v iässä 🤔.
Mielestäni pohdintasi ap on aina naiivi, mutta hyvä että pohdit niin ehkä vältyt vahingoilta ja 60v synttärisi ovat vain ne 60v synttärit eikä lapsen rippijuhlat ja eläkkeelle pääsyjuhlat ovat juuri sitä eikä lapsen täysi-ikäistymiskemut.
Nuo on vaan sun omia näkökulmia. Monesta meistä on HIENO asia että omat 60v juhlat on samalla lapsen rippijuhlat. Itsellänikin tulee olemaan noin!
Vierailija kirjoitti:
Heh, juuri eilen mietin tätä asiaa. Naisille sanotaan, että raskauden todennäköisyys yli 35 ikävuoden jälkeen on kauhean pieni ja toisaalta naiset käyttävät ehkäisyä viisikymppiseksi raskauden pelon takia. Kumpaa tässä liioitellaan...
Liioitellaan raskaaksitulemisen mahdollisuuksia yli 45 v naisilla. Jos tulet luomuna siinä iässä raskaaksi, todennäköisyys on melkein lottovoiton luokkaa. Mulla on säännölliset menkat ja miehen kanssa ei käytetä ehkäisyä. Tämä minun ikä on varmempi ehkäisy kuin pillerit nuorella naisella ja se ehkäisyteho riittää meille. Olen 47v.
Tässä iässähän naisella 90 % munasoluista on jo niin huonoja, ettei ne yksinkertaisesti hedelmöity. Eli ikäiselläni naisella ehkä kerran vuodessa irtoaa hedelmöittymiskykyinen munasolu. Jos tulisin raskaaksi, olisi se mulle ok.
Ei ole ehkäisyä. Ei ole varaa käydä gynekologilla.
Siis samalta.