Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikääntyvien vanhempien typerät asuntokaupat

Vierailija
08.02.2020 |

Vanhempani muuttivat isosta ok-talosta isoon, isopihaiseen rivitaloon jokunen vuosi sitten. Kommentoin etukäteen, että liikaa tilaa ja pihatöitä yli 70-vuotiaille. Isäni kuoli, jolloin mainitsemani ongelma konkretisoitui. Nyt äitini on ostamassa kerrostaloasuntoa alueelta, missä on ainoana palveluna harvakseltaan kulkeva bussi. Ei omaa autoa. Puutuin taas asiaan, että osta palveluiden vierestä. Et pääse bussilla ainaisesti kulkemaan ja roudaamaan ostoksiasi. Ei usko. Sanonko, että en yhtään auta, jos joskus tarviit kuljetusapua?Käyttäköön taksia. Miksei ihminen osaa käyttää järkeään?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä kyllä kehtaisi puuttua vanhempieni valintoihin asua missä haluaa, vaikka ne MINUN mielestäni olisivatkin tyhmiä tai hoopoja. Olet ap aikuinen ihminen, eivätkä vanhempiesi valinnat kuulu sinulle. Aikuisena voit myös ilmoittaa, että sinä et aio tulla auttelemaan, jos ostavat asunnon paikasta, jossa eivät selviydy itse. Sen enempää et ole oikeutettu puuttumaan toisten asioihin.

Joo. Se onkin juuri noin yksinkertaista. Luuletko, että kun toimintakyvy oikeasti loppuu, lapsella on sydäntä olla auttamatta? Se auttaminen on sitten vain vaikeampaa.

Minunkin valmiiksi raihnainen vanhempani ihastui kaikista palveluista syrjässä olevaan asuntoon. Nyt muutaman vuoden päästä ollaan tilanteessa, jossa käveleminen ei meinaa enää onnistua. Minulla ei ole autoa.

No, kaipa tulee pian järkiinsä ja myy asunnon ja muuttaa keskustaan. Helpommalla olisi toki päässyt, jos olisi alun perin tehnyt järkevän ratkaisun.

Mitä sitten? Sinä et joudu kuskaamaan ja sai viettää edes ne muutamat vuodet missä halusi, kun loppuaika on yhtä kuoleman odotusta. Mikä ongelma?

Muista itse vanhana sitten tehdä kaikki valintasi siltä pohjalta, että jos vaan sattuu jotain, noin läheiset pääsevät mahdollisimman helpolla. Eli kaikki ratkaisusi olisi hyvä tähdätä muitten mahdollisimman vähäiseen vaivaamiseen. Älä omista mitään, äläkä asu missä haluat, vaan mistä muut hyöytyy

Vierailija
22/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi elämä,äitisi koti,hänen rahat.Osaa itsekkin päättää missä haluaa asua,taxi setelit on keksitty.Hyvä kuntoisena ei tarvitse almujasi,pystyy kulkemaan julkisilla.ITSEMÄÄRÄÄMIS OIKEUS,älä loukkaa sitä

Luitko aloituksen?

Minä luin ja olisin voinut itsekin kirjoittaa tuon. Missän ei käy ilmi, että ap:n äiti on tarvitsemassa tai edes haluamassa ap:n apua. Kyllä aikuisella ihmisellä on oikeus itse valita, jos itse asiansa myös hoitaa.

Oman tuttavapiirini 50 -vuotiaat joutuvat juoksemaan vanhempiensa asioilla. Työikäiset ihmiset ovat burnoutin partaalla töiden, omien lasten ja eläkeläisten vaatimusten paineessa.

Jostain syystä taksin käyttö on osalle vanhuksista ihan hirveä paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä kyllä kehtaisi puuttua vanhempieni valintoihin asua missä haluaa, vaikka ne MINUN mielestäni olisivatkin tyhmiä tai hoopoja. Olet ap aikuinen ihminen, eivätkä vanhempiesi valinnat kuulu sinulle. Aikuisena voit myös ilmoittaa, että sinä et aio tulla auttelemaan, jos ostavat asunnon paikasta, jossa eivät selviydy itse. Sen enempää et ole oikeutettu puuttumaan toisten asioihin.

Joo. Se onkin juuri noin yksinkertaista. Luuletko, että kun toimintakyvy oikeasti loppuu, lapsella on sydäntä olla auttamatta? Se auttaminen on sitten vain vaikeampaa.

Minunkin valmiiksi raihnainen vanhempani ihastui kaikista palveluista syrjässä olevaan asuntoon. Nyt muutaman vuoden päästä ollaan tilanteessa, jossa käveleminen ei meinaa enää onnistua. Minulla ei ole autoa.

No, kaipa tulee pian järkiinsä ja myy asunnon ja muuttaa keskustaan. Helpommalla olisi toki päässyt, jos olisi alun perin tehnyt järkevän ratkaisun.

Mitä sitten? Sinä et joudu kuskaamaan ja sai viettää edes ne muutamat vuodet missä halusi, kun loppuaika on yhtä kuoleman odotusta. Mikä ongelma?

Muista itse vanhana sitten tehdä kaikki valintasi siltä pohjalta, että jos vaan sattuu jotain, noin läheiset pääsevät mahdollisimman helpolla. Eli kaikki ratkaisusi olisi hyvä tähdätä muitten mahdollisimman vähäiseen vaivaamiseen. Älä omista mitään, äläkä asu missä haluat, vaan mistä muut hyöytyy

Eikun heittäydy avuttomaksi lapsiaan manipuloivaksi vanhukseksi.

Iän myötä vanhuksista löytyy ihan samanlaista omanapaista itsekkyyttä kuin teineistä.

Vierailija
24/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ihan ensimmäisenä muuttaisi mihinkään kerrostalobunkkeriin koppiin kitumaan loppuaikaani, ellei ole pakko.

Se olisi kaikkein viimeinen vaihtoehto, eikä varmaan jo toinen jalka haudassa ole se asunnon arvo kovinkaan tärkeätä, vaan se asuminen!

Zinc

Vierailija
25/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta. Meillä on sama tilanne. Ja kun sen tietää että pian alkaa sitten syyllistäminen siitä kun ei kuljetella.

Vierailija
26/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi elämä,äitisi koti,hänen rahat.Osaa itsekkin päättää missä haluaa asua,taxi setelit on keksitty.Hyvä kuntoisena ei tarvitse almujasi,pystyy kulkemaan julkisilla.ITSEMÄÄRÄÄMIS OIKEUS,älä loukkaa sitä

Luitko aloituksen?

Minä luin ja olisin voinut itsekin kirjoittaa tuon. Missän ei käy ilmi, että ap:n äiti on tarvitsemassa tai edes haluamassa ap:n apua. Kyllä aikuisella ihmisellä on oikeus itse valita, jos itse asiansa myös hoitaa.

Oman tuttavapiirini 50 -vuotiaat joutuvat juoksemaan vanhempiensa asioilla. Työikäiset ihmiset ovat burnoutin partaalla töiden, omien lasten ja eläkeläisten vaatimusten paineessa.

Jostain syystä taksin käyttö on osalle vanhuksista ihan hirveä paikka.

Jos on niin uli, että ei saa sanottua papparaisille, että tilaa taksi, niin ihan oma vika.

Zinc

Vierailija
27/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:ta. Meillä on sama tilanne. Ja kun sen tietää että pian alkaa sitten syyllistäminen siitä kun ei kuljetella.

Miksette kuljettele sitten ?

Zinc

Vierailija
28/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä voi läheisiään neuvoa. Niin ne ovat omaa lastaankin taatusti neuvoneet.

Toki asia kannattaa ESITTÄÄ MAHDOLLISIMMAN FIKSUSTI.

Vierailija
29/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se ap nyt perintörahoja kyttää? Eikö nimenomaan haluaisi että äitinsä ne rahat käyttää kalliimpaan keskusta-asuntoon? Varsinkin kun on ihan yleistä tietoa että asuntojen arvo alenee kaikkialla muualla paitsi parissa isoimmassa kaupungissamme.

Ohis.

Vierailija
30/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette kuljettele sitten ?

Zinc

Koska olemme pahoja luonteeltamme. 🙄 mitäs luulisit?

Vierailija
31/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien ongelmia, antaisit tehdä itse omat päätökset. Tunnen ihmisiä, joilla on monta asuntoa eli suurin osa tyhjillään. Haluavat asua eri vuodenaikoina eri paikoissa.

Vierailija
32/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin todella, että yli 80-vuotiaat vanhempani myisivät omakotitalonsa ja käyttäisivät rahat pienemmän asunnon ostoon ja itsensä hoitamiseen sekä avunsaantiin. Asun heistä 600 km päässä enkä valitettavasti voi auttaa esimerkiksi lumitöissä, joista on kuulemma hirveä homma.

Kumpikin könttyröi menemään miten sattuu ja turvallaan ovat tuon tuostakin. Jollei katkea käsi tai murru lonkka niin ainakin naama on mustelmilla. Toisella on vielä ajokortti ja pelkään sitä päivää, kun hän törmää kunnolla. Nyt on selvitty peltivaurioilla.

Eivät auta minun neuvot.

Vierailija
33/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse painin saman asian kanssa. Isäni kuoli ja 8-kymppinen äitini haluaa asua omakotitalossa. Äiti tarvitsee kyydin ihan joka paikkaan, kauppaan, apteekkiin, lääkäriin, kerhoihin. Itse haluaisin luopua omasta autostani, koska me pärjättäisiin yhdellä autolla, mutta äidin vuoksi en voi tehdä niin. Vanha talo tarvitsee remonttia, valitusta riittää, mutta euroakaan ei mihinkään haluaisi laittaa. Muutto tulee vaivan varmasti jossain vaiheessa ja mitä myöhempään se menee, sitä vaikeampaa sopeutuminen on.

Vierailija
34/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien ongelmia, antaisit tehdä itse omat päätökset. Tunnen ihmisiä, joilla on monta asuntoa eli suurin osa tyhjillään. Haluavat asua eri vuodenaikoina eri paikoissa.

Mitä hiton väliä sillä on ketä sinä tunnet? Emmehän edes tiedä kuka olet.

Vierailija
35/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla saa ja hevosella pääsee!

toivottavasti äidillesi on rahaa sen verran että voi sitten niitä palveluja ostaa kun ei olekaan aivan vieressä.

Vierailija
36/36 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ihan ensimmäisenä muuttaisi mihinkään kerrostalobunkkeriin koppiin kitumaan loppuaikaani, ellei ole pakko.

Se olisi kaikkein viimeinen vaihtoehto, eikä varmaan jo toinen jalka haudassa ole se asunnon arvo kovinkaan tärkeätä, vaan se asuminen!

Zinc

Kerrostaloja on muitakin kuin bunkkerimallisia. Kun ajokortti on mennyt ja kauppa kaukana, alkaa arvostaa sitä, että kauppa on muutaman kymmenen metrin päässä ja sinne pääsee helposti rollaattorilla kesät talvet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi