Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aamulla ripuli, illalla ummetus.

Vierailija
07.02.2020 |

Mistä voisi johtua tuollainen suolentoiminnan muutos ja vieläpä saman päivän aikana, en ymmärrä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtynyt suoli tulis ekana mieleen

Vierailija
2/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöty ruoka vaikuttaa paskan koostumukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä

Vierailija
4/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS.

Vierailija
5/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aina? Vai nyt tämän yhden kerran?

Mulla tulehduksellinen suolistosairaus ja se oireili alkuvaiheessa niin, että aamuisin oli ihan ripulia ja loppupäivä ok. Diagnoosin sain siitä sitten lähes 10v päästä.

Vierailija
6/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin suoli toimii ihan hyvin.

Vierailija
7/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis aina? Vai nyt tämän yhden kerran?

Mulla tulehduksellinen suolistosairaus ja se oireili alkuvaiheessa niin, että aamuisin oli ihan ripulia ja loppupäivä ok. Diagnoosin sain siitä sitten lähes 10v päästä.

Siis lähes aina näin :/

Vierailija
8/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aamulla ripuli, niin miten voi illalla olla ummetus? Eihän nyt illalla ole tarkoitus tulla mitään, jos aamulla suoli tyhjentynyt. Ummetushan on kyseessä vasta kun useampi päivä ulostamatta.

Vierailija
10/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö jotain lähikaupan huonolaatuisia proteiinijauhoja tai lisäravinteita?

Vierailija
11/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se suoli tyhjene jos aamulla ripuloi. Turha sitten on odottaa, että illalla tulisi mitään uutta lastia.

Vierailija
12/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koska mulla olis tullu kunnon jööti, aina jotakin löysää lötköä ja varpusparvea.

Toisaalta vessakäyntiin menee 5 sekuntia.

Vierailija
13/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohivuotoa aamulla?

Vierailija
14/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vuorottelee ummetus ja ripuli päivän aikana. Ulostamassa pitää käydä noin 6 kertaa päivässä. Epäilen, että mulla on ibs. Syömisen jälkeen on aina kiire vessaan. Fodmap ym. kotikeinot eivät ole tuoneet helpotusta vaivaan. Pitäisi varmaan suosiolla varata yksityiseltä aikaa gastroenterologille, kun terveyskeskuksessa vähättelivät viimeksi oireitani, eikä mihinkään lisätutkimuksiin päässyt.

Vierailija
15/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se suoli tyhjene jos aamulla ripuloi. Turha sitten on odottaa, että illalla tulisi mitään uutta lastia.

Ei tyhjene. Suolisto on sen verran pitkä, että jossain kohtaa on aina ulostemassaa. Ummetuksessakaan peräsuoli ei usein pääse tyhjenemään kokonaan. Ei ainakaan ilman ummetuslääkkeitä.

Vierailija
16/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla samana päivänä ripuli ja ummetus?kysyy hoitsu.

Vierailija
17/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että hoitsu kysyisi miten voi olla ummetus ja ripuli samaan aikaan? Ei kai?

Kyse on jatkuvasta ummetuksesta eli aamuisin kärsit ns. Ohivuotoripulista, jonka joku jo täällä mainitsikin.

Kiinnitä siis huomiosi ummetuksen hoitoon niin molemmat vaivat helpottaa.

Vierailija
18/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syöt?

Vierailija
19/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla samana päivänä ripuli ja ummetus?kysyy hoitsu.

Se tulehduksellista suolistosairautta eli chronia sairastava vastaa.: hyvin voi olla,  jopa samalla kerralla lähes vettä ja kovia kikkareita.

Mulla siis helpommasta päästä oleva sairaus. Siksi diagnoosiin meni vuosikausia kun vatsa oli välillä useamman vuoden ihan normaali. 

Mutta joo. Jos pitkään on jatkunut, niin suosittelen käymään gastropuolen lääkärin luona.  Tosin mullekin tyrkytettiin sitä ibs diagnoosia vuosikausia. Vasta kun hemoglobiini aina vain laski ja laski niin tehtiin kolonoskopia. Siinä löytyi, ja lääkäri oli yllättynyt. 

Vierailija
20/27 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vuorottelee ummetus ja ripuli päivän aikana. Ulostamassa pitää käydä noin 6 kertaa päivässä. Epäilen, että mulla on ibs. Syömisen jälkeen on aina kiire vessaan. Fodmap ym. kotikeinot eivät ole tuoneet helpotusta vaivaan. Pitäisi varmaan suosiolla varata yksityiseltä aikaa gastroenterologille, kun terveyskeskuksessa vähättelivät viimeksi oireitani, eikä mihinkään lisätutkimuksiin päässyt.

Mitä ne tutkimukset auttaa?  Ala syömään sellaista ruokaa, mistä elimistösi tykkää. Siihen et tarvitse lääkäriä.