Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Jopa reilu kolmannes suomalaismiehistä käy hammaslääkärin tarkastuksessa vain kerran kolmessa vuodessa tai harvemmin.

Vierailija
07.02.2020 |

Hammastarkastuksessa pitäisi asiantutijoiden mielestä käydä vähintään kahden vuoden välein. Mikä on sinun syysi jättää menemättä tarkastuksiin?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa.

Vierailija
2/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi? Mulle nimenomaan hammaslääkäri sanoi jo vuosia sitten, ettei siellä tarvitse koko ajan rampata (kävin kahtena vuonna peräkkäin).

Just tammikuussa kävin ekaa kertaa viiteen vuoteen. Ei mitään vikaa löytynyt. Katsotaan viiden vuoden päästä uudelleen jos ei iske hammassärky tms.

Olen nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ilman hammaslääkäriäkin mikä hampaidenhoidossani on vikana.

Vierailija
4/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kotikunnassani saa julkisella puolella varata uuden ajan heti tarkastuksessa käytyään, jos meinaa vaikka kerran vuodessa käydä. Jos hampaissa on reikiä, venyy aika ajanvarauksesta reikien paikkaamiseen vuosiin. T. varasin ajan hammstarkastukseen heinäkuussa 2018, keväällä 2019 tarkastus ja viime syksynä eka paikkaus.

Vierailija
5/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa maksaa turhasta.

Vierailija
6/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn kolmen vuoden välein, jollei mitään ongelmia ilmene. Välivuosina käyn suuhygienistillä poistattamassa hammaskiveä ja samalla shg tsekkaa myös, miltä suussa noin muuten näyttää. Hyvältä on aina näyttänyt.

Vierailija
7/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kahden vuoden välein. Ihan turhaa, kun ei ole mitään oireita. Seuraavan kerran menen vasta 3 vuoden päästä, jos ei mitään oireita sitä ennen tule.

Vierailija
8/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kylläkin nainen, mutta mulle ovat nimenomaan hammaslääkärit sanoneet että tule taas kolmen vuoden kuluttua.

Vierailija
9/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt hammaslääkärillä, ei ole ollut tarvetta. Suuhygienistillä jokusen vuoden välein, ehkä juuri tuon kolmen.

Vierailija
10/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ajan saa noin kolmen kuukauden päähän ja siihen mennessä ehtii tulla jotain tärkeämpää eteen. 

Ja hammaslääkärissä asiointi on täyttä kidutusta muutenkin.

Vierailija
11/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin n. 3 vuotta sitten, ei reikiä. Edellinen kerta 3 vuotta aiemmin, ei reikiä. Miksi pitäisi käydä, kun ei mitään oireita? Suuhygienistillä käyn n. kahden vuoden välein, mikä on kuulemma sopiva väli minulle.

Vierailija
12/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat oudon välinpitämättömiä suunsa terveydestä, parodondiittia ei välttämättä huomaa ennenkuin se on jo pitkällä, itseltä leikattiin ikenet auki ja putsattiin kaikki paska pois, raju antibioottikuuri perään. Onneksi huomattiin ajoissa röntgenkuvasts, pidän mielelläni omat hampaat suussa niin pitkään kuin mahdollista

Vierailija
13/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa täällä, joka ei ole käynyt yli kymmeneen vuoteen? Ei ole ollut mitään oireita.

Vierailija
14/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin nimenomaan hammaslääkäri ehdotti, kun viimeksi kävin, että sitten 4-5 vuoden päästä uudelleen. Mitäpä siihen sitten vänkäämään vastaan.

Vierailija
15/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa täällä, joka ei ole käynyt yli kymmeneen vuoteen? Ei ole ollut mitään oireita.

Olenkäynyt aikuisena yhden kerran. Silloin lääkäri sanoi, että tule 5 vuoden päästä uudelleen. 

M35

Vierailija
16/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston terveydenhoitosäätiön tarkastuksessa "määräsivät" minulle sopivaksi tarkistusväliksi kolme vuotta. Kuulemma hampaat ovat sen verran hyvät, ettei useammin tarvitse, jos ei ole oireita.

M24

Vierailija
17/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistuttuani en käynyt 20 vuoteen. Yksi käynti poistattamassa yksi viisuri, ei yleistarkastusta. Pari vuotta sitten kävin tarkastuksessa. 3 reikää ja pieni määrä hammaskiveä, jonka kävin suuhygienistillä poistattamassa. Joten miksi olisinkaan käynyt? Olisi vain menneet rahat hukkaan. 

Vierailija
18/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä ja täällä ei anneta aikaa mihinkään hammaslääkärin tarkastukseen. Yhteen sain ajan, jota jonotin vajaan vuoden, ja lääkäri sanoi, että voit varata uuden 5 vuoden päästä.

N48

Vierailija
19/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ei siellä saa hoitoa. Useasti olen ollut varma, että hampaissa on reikiä, mutta lääkäri ei niitä löydä. Sitten päätin, että menen sitten kun tulee sellainen kipu, että pääsen päivystykseen. No, lopulta se reikäinen hammas lohkesi, mutta eiväthän he viikonloppuna paikkaa. Sain sitte ajan seuraavalle arkipäivälle, mutta paikkasivat huonosti, niin piti mennä takaisin parin viikon päästä. Edelleen on kipuja, mutta enää en mene, kun kerta ei osata paikata.

Vierailija
20/47 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 7 vuotta käymättä. Viime vuonna aloitin hampaidenhoidon yksityisellä, koska kunnalliseen en enää mene, koska siellä tehdyistä paikkauksista on aina tullut vain lisää ongelmia, esim. niin huonosti paikattu hammas, että paikan alta oli päässyt pöpöjä sisään. Sekä kaikki paikat aina irronneet ja ne hampaat lohjenneet entisiksi sitä mukaan. Vuosi käyty yksityisellä, muutama hammas poistettu kokonaan (kiitos kunnallisen paikkauksien), useita paikattu, juurihoidettu... Lopetin rahanmenon laskemisen viime vuoden puolella tuhanteen euroon. Kohta kaikki kunnossa onneksi. Kunnalliseen ei enää ikinä, ei ikinä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme