Pörssisijoittaja-osaajat! Kannattaako tappiollisia osakkeita myydä?
Sijoitin jokunen vuosi sitten 32 000 euroa osakkeisiin, ja nyt osa osakkeista on aika pahastikin miinuksella. Ostin ne siis kalliilla, vaikka yhtiöt sinänsä eivät mielestäni ole susia. Nyt salkku (11 eri yhtiötä) on kokonaisuudessaan kuitenkin plussalla, koska osa yhtiöistä on noussut niin paljon. Nousijoina mm. Kone, eQ online, Capman B ja Huhtamäki.
Laskijoina taas Biohit, Innofactor, Oriola B, Nokia ja F-secure.
Olisiko järkeä myydä koko salkku ja ostaa rahalla vain Konetta, eQ:ta, Capmania ja ehkä Huhtamäkeä?
Kommentit (56)
1 jatkaa. Nyt vasta luin nuo sinun laskijat. En sinun myisi (innofactoria en tiedä). Kyllä ne sieltä nousee.
Vierailija kirjoitti:
1 jatkaa. Nyt vasta luin nuo sinun laskijat. En sinun myisi (innofactoria en tiedä). Kyllä ne sieltä nousee.
Kiitos! Itsekin tiedostan, että en ostanut niitä ihan parhaaseen aikaan. Oriolalle sattui vielä se uuden järjestelmän käyttöönotto ja sen hankaluudet oston jälkeen. Ostin noita, koska uskon kyseisiin aloihin.
Cut your losses and let your profits run on yksi taktiikka ja saahan siitä sen veroedunkin jos myy tappiolla. Nokiasta sen verran, että siitä jo jonkin aikaa USAsta on kuulunut tällaista. Viimeksi eilen.
https://www.asiatimes.com/2020/02/article/barr-us-should-buy-nokia-eric…
Asiaan tietty olennaisesti liittyy markkinoiden yleinen suunta ja sitähän ei varmasti tiedä kukaan.
Mietin sitä vain, että tappiollisiin menneet rahat nousisivat muissa yhtiöissä... tosin osinkotuottoa tällä hetkellä pääasiassa havittelen (noiden ostohetkellä se ei ollut kuitenkaan niin tärkeässä roolissa, mikä nyt harmittaa vähän. Harmittaa myös, etten ostanut Konetta silloin isommin! Nokiahan ei maksa osinkoa nyt, mutta silti siitä ei ole niin tärkeä päästä eroon.
Siis myisit osakkeet, joiden hinta on nyt halvimmillaan ja ostaisit tilalle osakkeita, joiden hinta on nyt korkeimmillaan? Ei kuulosta minusta kovin järkevältä. Toki, jos olet vakuuttunut siitä, että jonkin tappiolla olevan osakkeen hinta ei enää tule enää tulevaisuudessa nousemaan, kannattaa myydä se, vähentää tappiot verotuksessa ja ostaa tilalle paremmin tuottavia osakkeita. Mutta näin yleisesti ei kannata suoraan myydä tappiolla olevia osakkeita.
Meillä on suvussa jo kolmennessa polvessa osakesijoittajia kuin myös osa omaisuudesta niillä saatu. Yksi perusmotto koko hommassa on, että odota. Tuloksia arvioidaan useamman vuoden köntissä.
Osakesijoittaminen ei ole hätäisten hommaa.
Jos haluat pelata varman päälle sijoita rahastoihin.
Kannattaa miettiä asiaa etenkin verotuksen kannalta. Pidä huoli, että voit vähentää tappiot jostain myyntivoitoista, niin että voit panna kolmanneksen tappioista verokarhulle. Tämä on lujalla pohjalla oleva seikka. Kaikki muu mitä tästä voi sanoa, on aika spekulatiivita ja epävarmaa.
Mä myin tappiolliset osakkeet vasta sitten, kun olin 20 vuotta odottanut. Ne oli tappiolla siis 20 vuotta salkussa.
Kyseessä Nokia ja Nordea. Ostettu vuonna 2000 kurssin ollessa korkeimmillaan, juuri ennen suurta romahdusta.
Verotuksen hallinta kokonaisuutena on mielestäni keskeinen osa hyvää sijoittamista. Kaksi muuta yhtä tärkeää juttua on hajautus ja kulujen hallinta.
Itse varmaan miettisin tilannetta tuolta kantilta, onko hajautus riittävä jne. Jos päätyisin tekemään veromyyntejä, tekisin ne heti kun mahdollista mutta ensisijaisesti vasta kun varmuudella on voittoja mistä tappiot saa vähennettyä. Toki ne ovat vähennettävissä useamman vuoden, mutta sijoitustuloihin liittyy aina enemmän epävarmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Siis myisit osakkeet, joiden hinta on nyt halvimmillaan ja ostaisit tilalle osakkeita, joiden hinta on nyt korkeimmillaan? Ei kuulosta minusta kovin järkevältä. Toki, jos olet vakuuttunut siitä, että jonkin tappiolla olevan osakkeen hinta ei enää tule enää tulevaisuudessa nousemaan, kannattaa myydä se, vähentää tappiot verotuksessa ja ostaa tilalle paremmin tuottavia osakkeita. Mutta näin yleisesti ei kannata suoraan myydä tappiolla olevia osakkeita.
Niin no niin, näinhän ei kannata tehdä :D En ole kauheasti itse opiskellut sijoittamista, mentorini on ollut äitini, jolla on kiinnostusta asiaan, mutta ei valitettavasti oikein pääomaa mitä sijoittaa. Luin ajatuksia tuon Cut your losses... takaa googletettuani sanonnan, ja siihen liittyen se, että pitää tappiot mahdollisimman pieninä, vaikka niitä välttämättä tulee, on hyvä neuvo. Eli en seurannut osakkeitani hankittuani ne myydäkseni tippujia. Toisaalta se ei ollut tarkoituksenanikaan, siis aktiivinen seuranta, ja kolmanneksi esim. Konetta, Nordeaa tai edes Nokiaa en myisi satunnaisista tipahteluista huolimatta.
Ehkä hainkin aloituksellai tukea malttaa olla tekemättä mitään, se on varmaan järkevää!
Haen salkuillani tuottoa, arvon nousuista ei niin väliä.
Ajattelin vain, että tajusin osinkojen merkityksen vasta äskettäin, tai oikeastaan elämäntilanteeni muututtua, ja nyt harmittaa, etten keskittynyt osinkoyhtiöihin tai lupaaviin mutta vakaisiin kasvajiin (Kone) selkeämmin hankkiessani salkun.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kyllä, varsinkin, jos olet tuottanut samana vuonna voittoa. Eli et joudu maksamaan voitosta 30 prosenttia.
Mutta: jos et kuitenkaan realisoi rahaa osakkeista, niin niitä ei kannata myydä, vaan odottaa uudelleen nousua. Sama se, missä osakkeissa raha makaa seuraavat vuosikymmenet.Minä teen päivittäiskauppaa, eli varon sitä, että osake menee paljon miinukselle. Minulle on tärkeää pitää raha kiertämässä. Mutta on minulla jotain, joka on 60 prosenttia miinuksella, eli siellä makaa.
Vai on sama missä osakkeissa raha makaa seuraavat vuosikymmenet? Mielenkiintoista.
Pieni vinkki: kannattaa lopettaa se päivittäiskauppasi. Siitä ei sinulle synny kuin kuluja.
Sitten ostat edullisia indeksirahastoja, sillä sijoittamisesta et näytä ymmärtävän juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä asiaa etenkin verotuksen kannalta. Pidä huoli, että voit vähentää tappiot jostain myyntivoitoista, niin että voit panna kolmanneksen tappioista verokarhulle. Tämä on lujalla pohjalla oleva seikka. Kaikki muu mitä tästä voi sanoa, on aika spekulatiivita ja epävarmaa.
Tappiot pystyisin kyllä vähentämään. Äiti neuvoikin miettimään asioita myös verosuunnittelun kannalta.
Oliko tappion tekeminen voittojen verotuksen nollaamiseksi nykyisin kiellettyä? Mutta se koskee vain tilannetta, jossa tappiollinen osake myydään ja ostetaan heti takaisin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kyllä, varsinkin, jos olet tuottanut samana vuonna voittoa. Eli et joudu maksamaan voitosta 30 prosenttia.
Mutta: jos et kuitenkaan realisoi rahaa osakkeista, niin niitä ei kannata myydä, vaan odottaa uudelleen nousua. Sama se, missä osakkeissa raha makaa seuraavat vuosikymmenet.Minä teen päivittäiskauppaa, eli varon sitä, että osake menee paljon miinukselle. Minulle on tärkeää pitää raha kiertämässä. Mutta on minulla jotain, joka on 60 prosenttia miinuksella, eli siellä makaa.
Vai on sama missä osakkeissa raha makaa seuraavat vuosikymmenet? Mielenkiintoista.
Pieni vinkki: kannattaa lopettaa se päivittäiskauppasi. Siitä ei sinulle synny kuin kuluja.
Sitten ostat edullisia indeksirahastoja, sillä sijoittamisesta et näytä ymmärtävän juuri mitään.
Kuinka kauan mielestäsi raha voi sitten maata tappiolle menneissä osakkeissa? Minua eivät rahastot kiinnosta, eiväthän ne maksa osinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mietin sitä vain, että tappiollisiin menneet rahat nousisivat muissa yhtiöissä... tosin osinkotuottoa tällä hetkellä pääasiassa havittelen (noiden ostohetkellä se ei ollut kuitenkaan niin tärkeässä roolissa, mikä nyt harmittaa vähän. Harmittaa myös, etten ostanut Konetta silloin isommin! Nokiahan ei maksa osinkoa nyt, mutta silti siitä ei ole niin tärkeä päästä eroon.
Mistäs tiedät, että tappiolliset jatkavat laskuaan ja voitolliset nousuaan? Toki on olemassa momentum ilmiö, mutta tällöin hinta nousee arvoa suuremmaksi, jolloin voitollinen, mutta ylihintainen kannattaa myydä.
Samon jos moni pelkäisi tappiollisia ja myisi paljon näitä, niin momentum laskisi hinnan arvoa alemmas, jolloin tappiollisia kannattaisi ostaa eikä myydä. (jos haluat realisoinnin verotuksessa, niin myy kaikki tappiolliset, mutta sitten osta niitä enemmän takaisin).
Osakkeen "hyvyyteen" tällä hetkellä ei vaikuta yhtään se millä hinnalla sinä olet niitä ostanut.
Tunteet pitää pystyä panemaan syrjään.
Osakkeet tulevat romahtamaan murto-osaan tämän hetkisestä arvosta parissa kolmessa vuodessa, kun maailmanlaajuinen velkatalous ei enää kestä. Nyt kannattaakin ostaa Bitcoinia, sillä yksittäisen hinta nousee silloin miljoonaan vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan mielestäsi raha voi sitten maata tappiolle menneissä osakkeissa? Minua eivät rahastot kiinnosta, eiväthän ne maksa osinkoja.
Rahasto omistaa joukon osakkeita. Yhtiöt maksavat osinkoja rahastolle ==> rahasto-osuuden arvo nousee. Eli kyllä osingot näkyvät osakerahastoissa. Sitten jos haluat nämä osingot suoraan itsellesi, niin myy osinkojen verran rahastoja pois.
Raha ei makaa tappiollisissa, vaan tappiolliset voivat nousta aivan samalla tavalla kuin voitollisetkin. Kysymys on siitä pystytkö ennustamaan sitä mitkä osakkeet nousevat ja mitkä laskevat.
Tässä aivan mahdollinan skenaario:
Osake on tappiolla 20%. Myyt sen pois ja ostat lisää voitollista. Sitten tappiollinen julkistaa positiivisen uutisen ja kurssi nousee 20%. Voitollinen puolestaan antaa tulosvaroituksen ja laskee 20%.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suvussa jo kolmennessa polvessa osakesijoittajia kuin myös osa omaisuudesta niillä saatu. Yksi perusmotto koko hommassa on, että odota. Tuloksia arvioidaan useamman vuoden köntissä.
Osakesijoittaminen ei ole hätäisten hommaa.
Jos haluat pelata varman päälle sijoita rahastoihin.
Minulla on eri strategia, ja se on se, että se ON hätäisen miehen hommaa. Kun keskityt ostamaan ja myymään, niin tulee satasia sieltä ja täältä. Se vaatii nimenomaan nopeita toimenpiteitä.
Sitten minulla on pysyviä rahoja, jotka makaa. Se ei ole hätäistä.
Vierailija kirjoitti:
Osakkeet tulevat romahtamaan murto-osaan tämän hetkisestä arvosta parissa kolmessa vuodessa, kun maailmanlaajuinen velkatalous ei enää kestä. Nyt kannattaakin ostaa Bitcoinia, sillä yksittäisen hinta nousee silloin miljoonaan vähintään.
Kumma kun tätä ennustetaan joka vuosi. Eikä vieläkään ole tapahtunut.
Mutta: jos et kuitenkaan realisoi rahaa osakkeista, niin niitä ei kannata myydä, vaan odottaa uudelleen nousua. Sama se, missä osakkeissa raha makaa seuraavat vuosikymmenet.
Minä teen päivittäiskauppaa, eli varon sitä, että osake menee paljon miinukselle. Minulle on tärkeää pitää raha kiertämässä. Mutta on minulla jotain, joka on 60 prosenttia miinuksella, eli siellä makaa.