Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen masentunut, voitteko antaa ohjeita mm. Itsensä hoitamiseen jne.

Vierailija
06.02.2020 |

Mitä pitää tehdä, tietää jne. Olen rupsahtanut ulkonäöllisesti viime vuosina paljon. Kaipaan vinkkejä? Miten huoltaa itseään.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyri nukkumaan öisin ja valvomaan päivisin. Älä ota pitkiä päiväunia, vaikka väsyttäisi. Jos rytmi on pahasti sekaisin, kestää tietenkin hetken, että saa tilanteen normalisoitua.

Kannattaa valmistautua yöpuulle menemiseen niin, että käy suihkussa, vaihtaa yövaatteet, juo vaikka kamomillateetä, tietysti hampaat pitää pestä. Välttele ruudun ääressä olemista noin tunti ennen nukkumaanmenoa. Sen sijaan voit vaikka lukea lehteä tai kirjaa. Älä nuku sohvalla tai päivävaatteet päällä. Älä syö todella raskaita aterioita vähän ennen nukkumaanmenoa.

Tietysti ihan joka päivä kannattaa hoitaa perushygieniaan liittyvät jutut, vaikkei jaksaisi/huvittaisi. Yleensä sekin jo piristää. Eli suihkussa käynti, hammaspesu 2 kertaa, hiusten harjaaminen, puhtaat vaatteet päiväksi ja yöasu yöksi.

Opettele puhumaan itsellesi lempeästi. Suuri osa ihmisistä ja etenkin masentuneista puhuu/ajattelee itsestään tosi rumasti ja negatiivisesti. Keskeytä negatiiviset ajatukset, kun niitä putkahtaa päähän. Älä lähde mukaan siihen kierteeseen, vaikka se houkuttelisikin. Negatiivisuudessa vellominen on tosi koukuttavaa.

Ajattele sen sijaan, että "minä kelpaan" ja että rakastat itseäsi. Voit sanoa sen ääneenkin, kun olet yksin. Lisäksi kannattaa yrittää olla kiitollinen hyvistä asioista, vaikka tiedän, että se tuntuu hirveän vaikealta, jos elämässä on asiat huonosti. Mutta voit aloittaa jostain ihan pienestäkin. Kiitollisuus yleensä lisää tyytyväisyyttä elämään, mutta muutos ei tietenkään tapahdu parissa päivässä tai viikossakaan.

Äläkä lannistu, jos et jaksa kaikkea kerralla tai jos tuntuu, että tulee takapakkia tai ettei missään ole mitään järkeä. Tärkeintä on, ettet luovuta kokonaan. Pienin askelin eteenpäin.

Vierailija
22/22 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä saanko mä sanoa itseäni masentuneeksi. Kuka sen määrää. Papereissa on diagnoosi. Olen pariin otteeseen ollut sairaalassa ja muuta kivaa. Nyt ei tietty niin huono olo ole mutta minulla yöunien meneminen aina hälyttävää.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla